آشنایی با گردشگری در ترکیه

ترکیه یکی از پربازدیدترین کشورهای جهان شناخته می‌شود. در سال 2017، حدوداً 32 میلیون توریست به ترکیه سفر کردند. از سال 2017 به این طرف ترکیه به شدت در حال تمرکز بر «گردشگری حلال» است، تا توریست‌های بیشتری را بتواند از سوی کشورهای اسلامی در کنار کشورهای غیراسلامی به سوی خود جذب کند. ویزای ترکیه را به آسانی و بدون دردسر می‌توان دریافت کرد که سفر به این کشور را برای گردشگران ایده‌آل می‌سازد. هرچند ما ایرانی‌ها نیازی به ویزا نداریم. در ادامه در این خصوص بیشتر توضیح می‌دهیم.


ویزای-ترکیه-الکترونیکی


شهروندان برخی کشورها می‌توانند بدون داشتن ویزا به کشور ترکیه سفر کنند، اما برخی دیگر می‌توانند برای ویزای الکترونیکی اقدام نمایند. در ادامه با الزامات و سیاست‌های متفاوت تهیه ویزای ترکیه آشنا می‌شوید. 


انواع ویزای ترکیه

ویزای ترکیه یک سند اجباری برای ورود به کشور جهت سفر و گردشگری است. ویزای ترکیه از سوی وزارت امور خارجه ترکیه و سفارت‌‌ها و کنسولگری‌هایش در سراسر دنیا صادر می‌شود. از سال 2018، ترکیه برای 78 کشور ورود بدون ویزا را مجاز کرد. تسهیلات ویزای ترکیه الکترونیکی رایگان برای 42 کشور نیز وجود دارد. 


ورود بدون ویزا

ترکیه به 78 کشور اجازه ورود به بدون ویزا را صادر کرده است. مدت اقامت‌شان هم برای این نوع ویزا، 30، 60 و 90 روزه است. یک پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر برای ورود و اقامت در ترکیه بدون ویزا در یک بازه زمانی 180 روزه، کفایت می‌کند. یعنی در هر سال، نهایتاً دو تا 90 روز می‌توان در ترکیه ماند. 


اقامت بدون ویزای 90 روزه

شهروندان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، آرژانتین، برزیل، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، اردن، کویت، لبنان، مالزی، نیوزیلند، قطر، سنگاپور، کره جنوبی، سوئد و سوئیس از جمله کشورهایی هستند که می‌توانند بدون داشتن ویزای ترکیه 90 روز در این کشور اقامت کنند. 


اقامت بدون ویزای 60 روزه

دارندگان پاسپورت روسیه می‌توانند بدون داشتن ویزای ترکیه تا 60 روز به این کشور وارد شده و در آن اقامت کنند. بااین‌حال، این توافق در مورد روزنامه‌نگاران روسی صدق نمی‌کند. 


اقامت بدون ویزای 30 روزه

شهروندان آذربایجان، بلاروس، کاستاریکا، لتونی، مغولستان، ماکائو، تایلند و ترکمنستان می‌توانند بدون ویزای ترکیه به مدت 30 روز پس از ورود در این کشور اقامت داشته باشند. 

تورهای پیشنهادی:

تور آنتالیا

تور کوش آداسی


نمایی-از-مهر-ویزای-ترکیه


ویزای ترکیه الکترونیکی

در ادامه با انواع ویزای ترکیه الکترونیکی آشنا می‌شوید:


ویزای الکترونیکی رایگان

دارندگان حدوداً 42 کشور می‌توانند ویزای الکترونیکی ترکیه را پیش از رسیدن به این کشور به صورت آنلاین تهیه کنند. با این ویزاهای الکترونیکی رایگان می‌توان بین 30 تا 90 روز بسته ملیت گردشگر در ترکیه اقامت کرد. تعدادی از کشورهایی که تحت پوشش طرح ویزای ترکیه الکترونیکی رایگان هستند، بدین شرح‌اند: استرالیا، اتریش، بحرین، بلژیک، کانادا، چین، اندونزی، مکزیک، هلند، نروژ، عمان، پرتغال، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، امارات متحده عربی، بریتانیای کبیر و ایالات متحده آمریکا. 


ویزای الکترونیکی شرطی

شهروندان تعدادی از کشورها می‌توانند برای ویزای ترکیه الکترونیکی یک طرفه در فرودگاه آتاتورک استانبول، اقدام کنند. این شهروندان می‌توانند نهایتاً در یک بازه زمانی 30 روزه در این کشور اقامت داشته باشند. شهروندان افغانستان، بوتان، بنگلادش، مصر، غنا، هند، عراق، نپال، پاکستان، فیلیپین، سری‌لانکا، ویتنام و یمن در بین این فهرست جای دارند. 


ویزای برچسبی

شهروندان کشورهای زیر می‌توانند با مراجعه به یکی از کنسولگری‌های ترکیه جهت اخذ ویزای ترکیه برچسبی اقدام کنند. این کشورها، الجزیره، کوبا، میانمار، کره شمالی، سوریه و کشورهای جزیره‌ای قاره اقیانوسیه می‌باشند. 


نمایی-از-پاسپورت


نحوه اقدام برای اخذ ویزای ترکیه

ترکیه تسهیلات ویزای الکترونیکی خود را از طریق وبسایت رسمی‌اش (www.evisa.gov.tr) به متقاضیان ارائه می‌کند. این فرایند در سه مرحله ساده به صورت آنلاین در جهت اخذ ویزای ترکیه الکترونیکی انجام می‌گیرد. 

  • مرحله اول: مسافران باید وارد سامانه درخواست ویزای الکترونیکی رسمی ترکیه شوند. 
  • مرحله دوم: روی دکمه «اپلای» کلیک کنند و فرم موردنظر را با پر کردن فیلدهای ملیت‌، تاریخ احتمالی رسیدن، جزئیات مسافران، شامل نام و نام خانوادگی، جزئیات اطلاعات پاسپورت، شماره تلفن همراه، ایمیل و نشانی تکمیل کنند. 
  • مرحله سوم: هزینه ویزاهای الکترونیکی را پرداخت کنند. دو حالت وجود دارد –عادی و اضطراری. روند معمولی تا 3 روز طول می‌کشد و حالت اضطراری 1 ساعته انجام می‌شود. 
  • مرحله چهارم: بعد از پرداخت، یک تاییدیه و یک لینک دانلود برای ویزای ترکیه الکترونیکی را دریافت می‌کنید. 


اسناد موردنیاز برای ویزای ترکیه

یک پاسپورت معتبر با اعتبار حداقل شش ماهه پیش از تاریخ انقضا موردنیاز است. مطمئن شوید حداقل 2 صفحه خالی برای استامپ زدن در پاسپورت‌تان برای درج مهر ویزا وجود داشته باشد. 

برخی از شهروندان کشورها باید اطلاعات اضافی را در فرم‌های مربوطه وارد کنند. 

برای تعدادی از کشورهای محدود هم اثبات دراختیار داشتن بودجه کافی، بیمه درمانی، تاییدیه رزرو هتل و پرواز الزامی است. 


آدرس سفارت و کنسولگری‌های ترکیه در ایران

با توجه به اینکه شهروندان کشور ایران نیازی به اخذ ویزای ترکیه برای سفرهای خود ندارند، درخصوص اخذ ویزای کار و ویزای تحصیلی این کشور، قوانین و شرایط خاصی وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به یکی از کنسولگری‌ها یا سفارت زیر یا وبسایت‌شان اطلاعات لازم را در این‌خصوص دریافت کنید. 


نمایی-از-پاسپورت-و-مهر-ویزا


در ادامه با آدرس، شماره تلفن و وبسایت سفارت و کنسولگری‌های ترکیه آشنا خواهید شد: 


سفارت ترکیه در تهران

آدرس: تهران، خیابان فردوسی، پلاک ۳۳۷ / صندوق پستی: ۱۱۳۶۵-۸۷۵۸

تلفن ثابت: ۰۲۱۳۵۹۵۱۱۰۰

فکس: ۳۳۱۱۷۹۲۸

وب‌‌سایت: tehran.emb.mfa.gov.tr


کنسولگری ترکیه در مشهد

آدرس: مشهد، بلوار سجاد، خیابان گلایل، پلاک ۴۵

تلفن ثابت: ۰۵۱۳۷۶۴۵۱۵۰

فکس: ۳۷۶۲۰۰۳۱

وب‌‌سایت: meshed.bk.mfa.gov.tr


کنسولگری ترکیه در تبریز

آدرس: تبریز، کوی ولیعصر، خیابان فروغی، فلکه همافر، کوچه فرهنگیان، پلاک ۸

تلفن ثابت: ۰۴۱۳۳۷۱۸۸۲

فکس: ۳۳۳۲۴۹۰۷

وب‌‌سایت: tebriz.bk.mfa.gov.tr


کنسولگری ترکیه در ارومیه

آدرس: ارومیه، خیابان شهید دکتر بهشتی، پلاک ۳۰

تلفن ثابت: ۰۴۴۳۳۴۷۸۷۷۰

فکس: ۳۳۴۶۹۵۹۵

وب‌‌سایت: urumiye.bk.mfa.gov.trش

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/05/04

    سلام من شهروند افغانستان هستم میخواهم با ورود قانونی خود به کشور همسایه ( جمهوری اسلامی ایران ) از بخش کنسولی سفارت ترکیه در خاک ایران ویزا اخذ نمیایم آیا امکان دارد ؟ منتظر پاسخ شما هستم .

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید