دریاچه متحرک آستارا
3672 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



در این مقاله از مجله گردشگری کایت قصد داریم تا شما را با دریاچه متحرک آستارا یا همان تالاب استیل و ارائه توضیحاتی جامع آشنا کنیم.

تورهای پیشنهادی:

تورهای یک روزه کایت

تورهای طبیعت گردی کایت

درباره تالاب استیل 


تالاب استیل به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی شهر آستارا، در بخش غربی آن می‌توان جنگل‌های سرسبز و در بخش شرقی آن می‌توان درختان شناور توسکا را تماشا کرد و از این مناظر و چشم‌اندازهای استثنایی عکس‌هایی خاطره‌انگیز گرفت. 


موقعیت جغرافیایی تالاب استیل

تالاب استیل یا دریاچه استیل به مساحت 48 هزارمترمربع در شهر آستارای استان گیلان واقع شده است. در اطراف این دریاچه زمینی سرسبز و فوق‌العاده استثنایی برای اقامت گردشگران علاقمند به تور گیلان‌گردی واقع شده که می‌توانند جهت شب‌ماندن در آنجا کمپ بزنند. جالب است بدانید که منطقه اطراف تالاب استیل، اکنون شکارممنوع اعلام شده است. تالاب استیل در سال 1384 به عنوان یکی از مناطق گردشگری شاخص و برتر استان گیلان شناخته شد و موجب رونق اقتصادی منطقه پیرامون خود شد. 


نمایی-از-تالاب-استیل


ویژگی‌های تالاب استیل

یکی دیگر از ویژگی‌های دریاچه متحرک آستارا یا تالاب استیل را می‌توان وجود ماهیان کپور، اردک‌ماهی و حضور پرندگان مهاجر و کمیاب اروپایی همچون «چینگیر نوک سرخ» دانست. این پرندگان از مناطقی همچون اروپای مرکزی، شمال دریای خزر و مناطق قطبی برای زاد و ولد به تالاب استیل پرواز کرده و پناه می‌آورند. 

اگر نسبت به چادر زدن در این محوطه اقدام کنید و ساعاتی را در آنجا سپری کنید، متوجه جابجایی اندازه آب دریاچه خواهید بود، طوری که گاهی درختان کوتاه داخلش کاملاً به زیر آب می‌روند و گاهی نیز به طور کامل مثل سرو بیرون می‌آورند. تغییرات در سطح آب و عمق دریاچه به علت تغییرات جوی رخ می‌دهد. 

آب تالاب استیل شیرین بوده و دریاچه‌ای دائمی می‌باشد. منبع آب این دریاچه از بارش  باران و برخی از آن نیز به اعتقاد محلی‌های منطقه از چشمه‌های درونی و زیرین  و نیز از 4 نهری که از کوه‌ها سرچشمه می‌گیرد، تامین می‌شود. 

مردمان محلی به تالاب استیل، هستل، یا آبگیر نیز می‌گویند. و نام دیگر آن نیز به خاطر نزدیکی‌اش به منطقه عباس آباد، تالاب استیل عباس آباد است. به علت واقع شدن ریشه درختان در آب تالاب استیل و تحرک آن، به آن دریاچه متحرک آستارا نیز می‌گویند. 


نمایی-از-تالاب-استیل


لازم به ذکر است که این تالاب 13 متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد واقع شده و ارزش بوم‌شناختی آن به جرات 10 برابر جنگل‌ها و 200 برابر زمین‌های زراعی است. تالاب استیل دخیره آب 5.1 متر مکعبی در خود جای داده و 400 هکتار شالیزار اطراف را سیراب می‌کند. 


محیط‌ زیست اطراف تالاب استیل

در این منطقه می‌توانید شاهد پوشش جانوری و موجوداتی همچون نوعی موش بزرگ تالابی به نام نوتریا، لاک‌پشت و انواع مارها و سمور آبی هم باشید. علی‌رغم شکارممنوع اعلام شدن این منطقه، روستاییان از صید ماهی غافل نشده و قایق‌های کوچک‌شان در اطراف دریاچه دیده می‌شود. 

با دخالت انسان‌ها، گردشگران و بازدیدکنندگان بی‌توجه به محیط‌زیست، این طبیعت زیبا و بکر، سیل مهاجرت پرندگان به آن کاسته شده و تخلیه انباشت‌های زباله و نخاله، افزایش سطح ساخت‌وساز و گذر دکل‌های فشار قوی این تالاب، در شرایط مناسبی زیست‌محیطی به سر نمی‌برد. 


محیط‌-زیست-اطراف-تالاب-استیل


دسترسی و زمان سفر به تالاب استیل

ابتدا مقصد خودتان را شهر آستارا انتخاب کنید و از آنجا به سمت جنوب و به سوی جاده آستارا-رشت بروید. در فاصله چند کیلومتری از جاده، در حین گذر از جاده رشت و در 7 کیلومتری شهر آستارا اگر به بالای سر خود نگاهی بیندازید، متوجه پرواز پرندگانی غیرایرانی می‌شوید که دسته دسته به سوی تالاب استیل پرواز می‌کنند و در ادامه تابلوی تالاب استیل را خواهید دید. وارد جاده‌ای کمربندی با درختان متراکم و پرپشت و چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد خواهید شد.  

بهترین زمان برای سفر به تالاب استیل، فصل‌های بهار و تابستان است تا بتوانید شاهد سرسبزی و خرمی این محیط زیبا و دوست داشتنی با طبیعت آرام و آب‌وهوای دلچسبی باشید که انتظارتان را می‌کشد. 


جاذبه‌های گردشگری اطراف تالاب استیل

در ادامه به تعدادی از جاذبه‌های گردشگری اطراف تالاب استیل که می‌توانید در ادامه سفرتان به آستارا یا در تور آستارا به آن‌ها سر بزنید و لذت ببرید، برایتان آورده شده است. 

شهر آستارا جاذبه های گردشگری زیادی دارد که در زیر به تعدادی از آن ها می پردازیم:


الف) قله اسپیناس

اسپیناس را می‌توان در واقع بلندترین کوه آستارا با ارتفاع 2150 متری دانست که در پشت تالاب استیل واقع شده و یکی از آبشارهای مشهور و فوق‌العاده تماشایی این منطقه، یعنی آبشار لاتون از این کوه سرچشمه می‌گیرد. 


جاذبه‌های-گردشگری-اطراف-تالاب-استیل


ب) گردنه حیران

گردنه حیران را می‌توان یکی از چشم‌گیرترین و خیره‌کننده‌ترین جذابیت‌های روستای حیران در نزدیکی تالاب استیل دانست. گردنه‌ای که در بیشتر ایام سال خودش را به کمک انبوهی از مه از نظرها پنهان ساخته است. این چشم‌انداز در کنار دره‌ها و ارتفاعات سرسبز و پرازدارودرخت و طبیعت بومی اطراف، خوراک عکس‌های اینستاگرامی و خاطر‌ه‌انگیز است. 


پ) ساحل صدف

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر آستارا در نزدیکی تالاب استیل، که تا مرکز شهر 15 دقیقه فاصله دارد و محیطی امن برای ورزش‌های آبی همچون شناست، ساحل زیبای صدف می‌باشد. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید