کال نمک رودخانه‌ی به رنگ مروارید در دل کویر
4694 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از مجله گردشگری کایت قصد داریم تا آبشار نمک و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن را به شما علاقهمندان به سفر و طبیعت معرفی کنیم. در ادامه به معرفی آبشار نمک، خواهیم پرداخت. برای مشاهده بهترین آفرهای تورهای کویر گردی ایران، وارد صفحه لیست تور کویر شوید.


همه چیز درباره آبشار نمک 


طبس یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال زیباترین شهرهای ایران است که از جاذبه‌های دیدنی بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. در میان جاذبه‌های دیدنی فراوان آن از جمله باغ گلشن، چشمه‌های آب گرم، روستای ازمیغان و ... جاذبه‌ای طبیعی و بسیار خیره‌کننده در این شهر وجود دارد که به آن آبشار نمک میگویند. یکی از حیرت‌انگیزترین ویژگی‌های این آبشار نمک را می‌توان، سکوت و آرامش آن دانست. این جاذبه طبیعی زیبا مناسب کسانی است که به دنبال لحظاتی برای آرامش و سکوت هستند.


معرفی آبشار نمک


نمکهای-آبشار-نمک


این جاذبه طبیعی از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. به دلیل کویری بودن منطقه، در اینجا نباید انتظار دیدن هیچ‌گونه سرسبزی داشته باشید یا اگر بخواهید غذایی بخورید، در این اطراف رستورانی پیدا نمی‌شود ولی تا دلتان بخواهد با طبیعتی وحشی روبرو هستید و سکوتی بی‌انتها که مطمئناً برای خیلی‌ها می‌تواند جالب توجه باشد. 

برای رسیدن به آبشار نمک باید از شهر طبس عبور کنید و به روستایی با نام محمد آباد برسید. وقتی پا در چنین منطقه‌ای بگذارید، تا چشمتان کار می‌کند، زمینی می‌بینید که سرتاسر سفید شده و این سفیدی به خاطر نمک است. هرچه به این سفیدی‌ها نزدیک‌تر شوید، چهره بهتری به خودشان می‌گیرند تا جایی که می‌توانید بلورهای نمک یا گلوله‌های تخم‌مرغی شکل آن را ببینید. ظرافت و نظمی که آن‌ها در چیده شدن کنار یکدیگر دارند، حیرت‌انگیز است. مطمئناً در نگاه اول این‌طور فرض خواهید کرد که عده‌ای آن‌ها را به این شکل منظم کنار هم چیده‌اند.


جغرافیای آبشار نمک


گلوله-های-نمکی


آبشار نمک در فاصله 20 کیلومتری شمال غربی طبس واقع شده است و در 8 کیلومتری روستای محمد آباد قرار دارد. درواقع این آبشار در حاشیه دریاچه فصلی آب شور طبس قرار گرفته و معدنی نمکی را به وجود آورده است. نمک‌هایی که در آبشار نمک وجود دارند جلوه‌گر طبیعت هستند و تا چند سال پیش بر سر سفره‌های اهالی این منطقه می‌شد این نمک‌های یددار را پیدا کرد.


دیدنی‌های آبشار نمک


طبیعت به خودی خود از سکوتی سرشار است اما در این منطقه همه چیز چند برابر است، حتی سکوت. اگر به آبشار نمک سفر کنید، متوجه خواهید شد لذت سکوتی که آنجا وجود دارد و همچنین تماشای دریاچه به شکلی توأمان چه لذتی دارد و هرگز دلتان نمی‌خواهد از این لذت خوشایند دست بکشید. قدم زدن در این منطقه و کنار آبشار نمک می‌تواند تجربه حیرت‌انگیزی را برایتان رقم بزند که تا همیشه در حافظه‌تان باقی بماند. یکی از مهم‌ترین تفریحاتی که گردشگران هنگام سفر به آبشار نمک انجام می‌دهند، عکاسی و ثبت تصاویری خاطره‌انگیز از این نقاشی طبیعت است. اگر به آبشار نمک سفر کردید، عکاسی یادتان نرود وگرنه تا مدت‌ها حسرت لحظاتی را خواهید خورد که دیدید و ثبت نکردید.


مسیر آبشار نمک


طبیعت-زیبای-آبشار-نمک


این سؤال برای خیلی‌ها ممکن است پیش بیاید که این آبشار از کجا شروع می‌شود. درواقع از آب‌های نواحی شمالی شهر طبس سرچشمه می‌گیرد و وارد این منطقه می‌شود. پس از آن بلورهای نمکی را در مسیر خود تشکیل می‌دهد و به نواحی جنوبی می‌رسید و درنهایت وارد دریاچه آب شور می‌ریزد. از نام‌های دیگر دریاچه آب شور می‌توان به روح مرغوم یا جمجمه اشاره کرد که اسامی جالبی است که محلی‌ها به آن نسبت می‌دهند.


نام‌گذاری آبشار نمک


شاید یکی از مهم‌ترین دلایل نام‌گذاری این مکان را بتوان وجود نمک‌های بسیار زیاد، آن هم قرارگیری آن‌ها با ظرافت و نظم در کنار یکدیگر در نظر گرفت. به‌نوعی وجود آب و در کنار آن، نمک بسیار زیاد باعث شده تا نام این جاذبه دیدنی طبیعی، آبشار نمک باشد و سالانه گردشگران زیادی را نیز به خود جلب کند.


کاربرد نمک این منطقه


آبشار-نمک-شهر-طبس


تا چند سال پیش از نمک آبشار نمک، بر سر سفره‌های محلی‌ها استفاده می‌شد اما هرچقدر زمان گذشت و وزارت بهداشت بر تصفیه نمک‌ها تأکید کرد، امکان استفاده از نمک این آبشار از مردم سلب شد. اکنون یکی از مهم‌ترین مصارف این نمک‌ها، استفاده از آن‌ها در راهداری است. نکته دیگر درباره این نمک، این است که هیچ نوع مصرف خوراکی یا صنعتی ندارد ولی زیبایی بسیار زیادی به این منطقه بخشیده که به جاذبه‌ای توریستی بدل شده و از این جهت بسیار مفید است.


زمان مناسب برای سفر


کویری بودن شهر طبس و اطراف آن باعث شده تا فصل تابستان جزو گزینه‌های مناسب برای سفر به آبشار نمک نباشد. بهترین فصل برای سفر به آبشار نمک، فصل‌های پاییز و زمستان است و بهتر می‌شود اگر برنامه سفرتان را به شکلی بریزید که در فصل پاییز به این جاذبه طبیعی سفر کنید و آن را ببینید چرا که در فصلی مانند زمستان نیز این امکان وجود دارد که بارش برف و باران بسیار زیاد، به شما این امکان را ندهد که بتوانید از آبشار نمک دیدن کنید. اگر قصد رسیدن به آبشار نمک را دارید ابتدا باید به شهر طبس بروید و از آنجا به سمت روستای محمد آباد سفر کنید. سپس از محلی‌ها بخواهید آبشار نمک را نشانتان دهند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید