دریاچه سقالکسار
3805 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

در این مقاله از مجله گردشگری کایت قصد داریم تا دریاچه سقالکسار و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن را به شما علاقهمندان به سفر و طبیعت معرفی کنیم. در ادامه به معرفی دریاچه سقالکسار، خواهیم پرداخت.

برای مشاهده جذاب‌ترین تورهای طبیعت گردی کایت وارد صفحه "تورهای طبیعت گردی کایت" و برای دیدن آفرهای اختصاصی تورهای گروهی سقالکسار، وارد صفحه "تور سقالکسار" شوید.

همه چیز درباره دریاچه سقالکسار 


گردشگران سرتاسر جهان و داخل ایران، اگر به مناطق شمالی کشور سری زده باشند، قطعاً حساب استان گیلان را از دیگر استان‌ها جدا می‌کنند چرا که یکی از زیباترین استان‌های ایران محسوب می‌شود. به همین خاطر اگر زمانی قصد کردید به این مکان زیبا سفر کنید، حتماً سری به دریاچه سقالکسار نیز بزنید. این دریاچه سرشار است از جاذبه‌های دیدنی طبیعی که به خوبی از آن نگهداری شده است و می‌توانید در کنار دریاچه سقالکسار از سد خاکی زیبای آن نیز دیدن کنید.


موقعیت جغرافیایی دریاچه سقالکسار


تابستان-در-دریاچه-سقالکسار


در ابتدا درباره سقالکسار باید بگوییم که از توابع شهر رشت بوده و در فاصله 15 کیلومتری رشت در دهی به نام لاکان واقع شده است. فاصله روستا تا رشت چیزی در حدود 16 دقیقه می‌باشد. برای رسیدن به سقالکسار لازم است که از رشت بروید و 15 کیلومتری که از آن دور شدید وارد جاده میان شهر شفت و بین راه جیرده شفت قرار بگیرید و تا سید شریف بروید. درواقع اطراف مزار سید شریف دریاچه‌های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها دریاچه سقالکسار است که درست در روستای سقالکسار واقع شده است. چیزی در حدود 600 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند.


ویژگی‌های دریاچه سقالکسار


دریاچه سقالکسار به لطف سدی خاکی که در اطراف آن وجود دارد، شکل گرفته و مساحتی در حدود 15 هکتار را در برمی‌گیرد. ارتفاع آن نسبت به دریای خزر چیزی در حدود 64 متر است. وجود جنگل و درختان زیبا در اطراف دریاچه سقالکسار باعث شده که در فصل‌های مختلف زیبایی‌های خاصی داشته باشد و بسیار شگفت‌انگیز جلوه کند. آب دریاچه سقالکسار از چشمه‌های اطراف آن تأمین می‌شود. طول و عرض این دریاچه به ترتیب 600 و 500 متر می‌باشد و در محلی بسیار بکر واقع شده و برای کسانی که به دنبال آرامش هستند کاملاً مناسب می‌باشد.


فرهنگ اهالی منطقه


زیبایی-بکر-دریاچه-سقالکسار


حتماً به طبیعت سفر کرده و دیده‌اید که چگونه بسیاری از افراد اهمیتی برای محیط زیستشان قائل نبوده‌اند و آن را به هر نحوی با زباله از بین برده و چهره زیبایی‌های طبیعی این کشور را خدشه‌دار کرده‌اند. نکته جالب درباره اهالی روستا سقالکسار این است که شما هرگز زباله یا پسماندی را نمی‌بینید که در طبیعت رها شده باشد. 

طرحی در شورای روستایی منطقه سقالکسار به تصویب رسیده که مفاد آن به این صورت است که گردشگرانی که وارد منطقه دریاچه سقالکسار می‌شوند موظف هستند هزینه‌ای (3000 تومان) را به عنوان ورودی پرداخت کنند. علاوه بر این به آن‌ها یک کیسه زباله نیز داده می‌شوند که اگر زباله‌هایشان را در آن بریزند و هنگام رفتن کیسه را تحویل دهند 2000 تومان از هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اند به آن‌ها بازگردانده می‌شود. چنین طرحی باعث شده تا اکنون شاهد هیچ زباله و پسماندی در جاذبه طبیعی زیبای این استان نباشیم و هرکسی که چشمش به زباله‌ای بخورد به سرعت آن را جمع‌آوری می‌کند.


علت نام‌گذاری


نمایی-از-بالای-دریاچه-سقالکسار


سقالکسار از ترکیب سه واژه تشکیل شده که سقال یعنی آبخوری، لک و سار نیز نام دو پرنده زیبا هستند که درواقع یعنی دریاچه سقالکساری، مکانی است برای سیراب شدن آن‌ها. البته تعبیر دیگری نیز از آن وجود دارد که میگویند سقالک یعنی تپه و سار نیز به معنی بالا می‌باشد که درنهایت معنی بالای سر از آن‌ها تعبیر می‌شود.


امکانات دریاچه سقالکسار


منطقه-سبز-اطراف-دریاچه


وجود پارکینگی مناسب این امکان را به شما می‌دهد که با خیال راحت اتومبیلتان را در جایی امن پارک کنید. همچنین جاده منتهی به دریاچه آسفالت شده و هیچ فضای خاکی‌ای باقی نمانده که بخواهد دشواری یا زحمتی ایجاد کند. همچنین وقتی می‌خواهید وارد منطقه شوید، فروشگاهی می‌بینید که می‌توانید از آن مواد غذایی مورد نیازتان را تهیه کنید چرا که بعد از ورود دیگر هیچ فروشگاهی وجود ندارد. 

همچنین از دیگر امکانات موجود در منطقه دریاچه سقالکسار می‌توان به وجود کافه‌ای دو طبقه اشاره کرد که در آن انواع چای گیلانی را می‌توانید بچشید و از منظره پیش رویتان لذت ببرید. کاملاً مناسب عکاسی و ثبت خاطراتی در مسیر نیز می‌باشد. بیشتر از این جهت مناسب عکاسی است که از آن فاصله می‌توانید تصویر درختان را درون آب ببینید.


بهترین زمان سفر


پاییز-دریاچه-سقالکسار


آب و هوای گیلان باعث می‌شود تا همه جاذبه‌های دیدنی آن نیز در هر فصلی از سال کاملاً مناسب باشند و بتوانید هر زمان که خواستید به آن سری بزنید. البته در زمان‌هایی که بارندگی پیش بینی نشده‌ای اتفاق می‌افتد ممکن است شرایط را سخت کند. فصل تابستان از این جهت بسیار خوشایند است چرا که کل درختان اطراف دریاچه سقالکسار سرسبز می‌شوند و فصل پاییز نیز از این جهت بسیار دل‌پذیر است که همه درختان رنگارنگ هستند. انتخاب سختی دارید و بهتر است در هر فصلی از سال سری به دریاچه سقالکسار بزنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

مطالب مرتبط

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1402/02/14

    این دریاچه یکی از مناطق بسیار قشنگی بود که تا به حال دیده بودم، خاطره انگیز و جذاب بود. عکسها با واقعیت کاملا مطابقت داشت. مسیر دسترسی خیلی خوب بود و آسیبی به ماشینتان وارد نمی کند. در کل توصیه می کنم حتما به این منطقه بروید و بر جذابیت سفر خود بیفزایید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید