کاراکال چیست؟
11315 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از مجله گردشگری کایت قصد داریم تا شما را با کویر کاراکال یزد و حیوانی بسیار باهوش با همین نام ازصفرتاصد آشنا نماییم. در ادامه به معرفی جاذبههای دیدنی کویر کاراکال یزد و همچنین معرفی این حیوان زیبا، خواهیم پرداخت.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال لیست تورهای کویر کاراکال هستید وارد صفحه "تور کویر کاراکال" شده و اگر به دنبال جذاب‌ترین تورهای کویر گردی هستید، وارد صفحه "بهترین تورهای کویر" هستید.


آشنایی اولیه با کاراکال


کاراکال نام دیگری است که در فارسی باستان به گربه‌ای نسبت می‌دهند که محل زندگی آن در کویری به نام کاراکال است. درواقع دلیل اصلی نام‌گذاری این کویر، به چنین نامی، وجود همین گربه است. امروزه نام‌های دیگری نیز به کاراکال نسبت می‌دهند که از میان آن اسامی می‌توان به سیاه گوش یا منگوله گوش اشاره کرد. 8 گونه از گربه‌سانان در ایران وجود دارند و در مناطق مختلف زندگی می‌کنند که کاراکال یکی از این 8 گونه به شمار می‌رود. جز ایران، کاراکال را می‌توان در آفریقا نیز دید و آنجا نیز به همین شکل، زیستگاهی برای این حیوان به شمار می‌رود.
نکته جالب درباره کاراکال را شاید بتوان این موضوع در نظر گرفت که علی رغم سنگین وزن بودنش، سریع‌ترین گربه‌سانان به شمار می‌رود و مطالعات انجام شده روی آن نشان می‌دهد که نزدیک‌ترین خانواده و خویشاوندانش را می‌توان یوز گربه و گربه طلایی آفریقا در نظر گرفت. از زمان حضور کاراکال در ایران، زمان بسیار زیادی می‌گذرد و به همین دلیل است که این منطقه کویری را به افتخار وجود این حیوان، نام‌گذاری کرده‌اند. یکی از اشتباهات رایجی که وجود دارد این است که بیشتر افراد این حیوان را با حیوان دیگری به نام لینکس اشتباه می‌گیرند. شاید شباهت‌های ظاهری زیادی بینشان وجود داشته باشد اما دو گونه متفاوت هستند.


خلق و خوی کاراکال

کاراکال یا سیاه گوش


از ویژگی‌های رفتاری کاراکال می‌توان به این نکته اشاره کرد که به شدت منزوی است و تنها زندگی می‌کند. همچنین این نکته نیز درباره او وجود دارد که بیشتر مواقع شبانه حرکت می‌کند و به نوعی شبگرد است. کاراکال به شدت قلمرو طلب است و در قسمت‌های خشک، مناطق وسیعی را به خود اختصاص داده است. برای مثال اگر یک کاراکال را ببینید، متوجه خواهید شد که 270 تا 1116 کیلومتر مربع را به قلمرو خود تبدیل کرده و اجازه حضور هیچ کاراکال دیگری را نمی‌دهد.


کویر کاراکال یزد

نمای عصرگاهی کویر کاراکال


کویر کاراکال درست در مرکز ایران قرار گرفته و همان‌طور که قبلاً ذکر شد دلیل نام‌گذاری این کویر به دلیل زندگی حیوانی به نام کاراکال در این منطقه است. هوش بالای کاراکال باعث شده بود تا ایرانیان در گذشته از آن برای شکار حیوانات مختلف استفاده کنند. از جمله ویژگی‌های کویر کاراکال می‌توان به پوشش گیاهی ضعیف آن اشاره کرد که بیشتر از گیاه می‌توان در آن ماسه دید. از جمله گیاهانی که می‌توانید در این منطقه ببینید، می‌شود به بوته‌های نسیو و اسکنبیل اشاره کرد. علاوه بر این در اطراف شنزارها و نمکزارها می‌توانید درختچه‌های گز را نیز مشاهده کنید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کویر کاراکال این است که مسیر رسیدن به آن به طور کامل آسفالت شده است.


تفریحات کویر کاراکال

کاراکال در قلمرو کویری


تفریحات بسیار زیادی در این منطقه وجود دارد که این امکان را به گردشگران می‌دهد به آن سری بزنند و بخواهند مدتی را در آن بگذرانند. از میان این تفریحات می‌توان به شترسواری، موتورسواری روی شن طلایی، غلت خوردن از بالای تپه‌های شن روان، سافاری و پیاده‌روی در نخلستان اشاره کرد که هر کدام از این تفریحاتی که اشاره شد به‌تنهایی می‌توانند سفرتان را به شدت خاطره‌انگیز سازند.


اقامت در کویر کاراکال

شترسواری در کویر کاراکال


یکی از راه‌هایی که برای ماندن در کویر کاراکال دارید، این است که سراغ اقامتگاه‌های سنتی بروید. این اقامتگاه‌ها در دل کویر وجود دارند و از امکانات آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که به راحتی می‌توانید شب‌ها آسمانی غرق در ستاره را ببینید و عکس‌های بسیار حیرت‌انگیزی ثبت کنید.
کویر کاراکال مقصد بسیاری از گردشگرانی خواهد بود که عاشق آرامش و سکوت باشند. مهم‌ترین چیزی که درنهایت چنین سفری عایدتان خواهد شد، آرامش و سکوت کویر است که هرگز دلتان نمی‌خواهد از آن دل بکنید و به روزمرگی زندگی برگردید. همان‌طور که میدانید کویر منبع سکوت است و سکوت کویر، ستاره‌های آسمان و فضای وهم‌انگیز کویر، همه و همه در کنار هم می‌توانند شبی بسیار به یاد ماندنی را برایتان رقم بزنند.


جاذبه‌های گردشگری کویر کاراکال

تفریح شترسواری در کویر کاراکال یزد


درست مثل بسیاری از کویرهای ایران، این منطقه نیز پر است از جاذبه‌های گردشگری که هر کدام را می‌توانید ساعت‌ها وقت بگذارید و سراغشان بروید و از آن‌ها لذت ببرید. در ادامه به معرفی برخی از این جاذبه‌های گردشگری خواهیم پرداخت:


نخلستان و شب‌های کویر


وجود نخلستان و همچنین تپه‌های شنی بسیار زیبا این امکان را به شما می‌دهد که سراغشان بروید و عکس‌های بسیار زیبایی ثبت کنید. همچنین لذت دراز کشیدن زیر آسمان پر ستاره و همچنین نوشیدن چای زغالی از جمله لذت‌هایی است که می‌توانید در کویر کاراکال یزد تجربه کنید.


خانه وحشی بافقی


از دیگر جاذبه‌های گردشگری مهم این کویر می‌توان به خانه وحشی بافقی اشاره کرد که در قرن 10 هجری می‌زیسته و از آن زمان این خانه بدون آسیب باقی مانده است. معماری زیبا و خاصی که دارد باعث شده تا جزو آثار ملی ایران قرار بگیرد و مقصد گردشگران بسیار زیادی باشد.


آب‌انبار کاکا میر

نمایی از کویر کاراکال


حمام و آب‌انبار کاکا میر از دیگر جاذبه‌های گردشگری کویر کاراکال به شمار می‌رود که در میان بزرگ‌ترین آب‌انبارهای بافق قرار دارد. حجم این آب‌انبارها چیزی نزدیک به 250 متر مکعب بوده و پوشش گنبدی‌ای که دارد، زیبایی بسیار خاص و منحصر به فردی به این مجموعه بخشیده است.


قلعه باقرآباد


حدوداً 2 کیلومتر که از کویر کاراکال فاصله بگیرید در مسیرتان به قلعه‌ای می‌رسید که نام آن باقرآباد است و از دژهای تاریخی یزد به شمار می‌رود که از بالای شن‌های روان کویر به خوبی دیده می‌شود. این دژ متعلق به سلسله قاجار بوده و به دست فرزند محمد تقی خان بافقی برای پناه گرفتن در برابر خطرات احتمالی بنا شده است. 45 اتاق، 2 برج نگهبانی، 3 جایگاه منجنیق و 10 جا برای تیراندازها از جمله فضاهایی است که در این قلعه تعبیه و بنا شده است.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید