زیارتگاه خالد نبی و گورستان های عجیب اطراف آن
4917 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از مجله گردشگری کایت قصد داریم شما را با یکی از جاذبه‌های دیدنی گنبد کاووس، یعنی مجموعه (گورستان و زیارتگاه) خالد نبی آشنا کنیم. در ادامه توضیحاتی کامل و جامع را درخصوص این جاذبه گردشگری و زیارتی مطالعه خواهید کرد.

تورهای مرتبط:


موقعیت جغرافیایی مسیر دسترسی به مجموعه خالد نبی

مجموعه خالد نبی در فاصله 90 کیلومتری از گنبد کاوووس و 62 کیلومتری شمال شرقی شهرستان کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی‌سو در منطقه‌ای کوهستانی بر فراز قله 720 متری کوه گوگجه داغ واقع شده است. مسیر دسترسی به این محوطه 12 هکتاری در ارتفاعاتی دورافتاده، تنها از طریق گنبد، مراوه‌تپه و کلاله برقرار است. 


نمای از دور آرامگاه خالد نبی


پس از عبور از گنبد کاووس و کلاله باید به سمت روستای گچی‌سو راهی شوید که فاصله این دهکده تا قبرستان 6 کیلومتر بوده و در میان این مسیر، دشتی همواره و مسطح از تپه‌های کوچک رو به تپه‌های بزرگ واقع شده است. 


پیشینه شخصیت تاریخی مذهبی خالد نبی

خالد نبی از انبیا مبلغ مذهب مسیحیت بوده که 84 سال پیش از ولادت پیامبر بزرگوار اسلام به دنیا آمده است. یا به روایت کتاب ناسخ التواریخ، خالد نبی غیث بن سنان عبسی، 6123 سال پس از خلقت حضرت آدم و در سال 530 میلادی بر تخت پیامبری جلوس کرده است. 

خالد نبی به عنوان یک پیامبر تبلیغی به اقصی نقاط جهان سفر می‌کرد و در یکی از این سفرها در زمان خسرو انوشیروان که آیین زرتشت، مذهب رسمی بیشتر ایرانیان بود، به ایران و استان گلستان سفر کرد. جالب است بدانید که معجزه‌هایی نیز به خالد نبی نسبت داده شده که بین‌شان می‌توان به مهار کردن آتش موردپرستش مردم به جای خدا اشاره کرد. گفته می‌شود که دختر خالد نبی هم‌عصر با پیامبر اسلام (ص) زندگی می‌کرده و بعد از دیدار با وی، به دین مبین اسلام روی آورده است. 


زیارتگاه خالد نبی و گورستان اطراف آن

معماری زیارتگاه خالد نبی، بنایی است با پلانی 4 ضلعی با یک درب ورودی هلالی‌شکل و دو پنجره و در فلزی ساده و سقف زیارتگاه نیز به صورت گنبدی مدور و سبز رنگ است. در داخل زیارتگاه، قبری ساده جای گرفته که هیچ کتیبه و نوشته تاریخی حاکی از نشان قبر دیده نشده و تنها می‌توان به معماری چهارطاقی دوران ساسانی این محل پی برد.


قبرستان خالد نبی


در اطراف زیارتگاه، یک گورستان تاریخی و دو بقعه دیگر مربوط به اطرافیان خالد نبی در یک محوطه جای گرفته‌اند. در این گورستان، سنگ‌مزارهای افراشته‌شده، از جنس آهک و توپر بوده و از لحاظ شکل و فرم، بی‌نظیر و منحصربه‌فرد هستند. گفته می‌شود تعداد این‌ها سنگ‌ها به 600 عدد می‌رسد. مطالعاتی درخصوص شکل این سنگ‌ها صورت گرفته، عده‌ای می‌گویند تندیس‌های بزرگ نمایانگر مردان کلاه بر سر و شال بر کمر بوده و تندیس‌های کوچک نمایانگر زنان و عده‌ای هم آن‌ها را صلیبی‌شکل می‌خوانند. 

در اطراف زیارتگاه، به علت تپه‌ ماهورهای اطراف و دشت‌های سرسبز آن حوالی و لاله‌زارهای کنار مزارع گندم، گستره وسیع و زیبایی را در برابر چشمان گردشگران به نمایش می‌گذارد. 


غذای محلی زیارتگاه خالد نبی

از میان غذاهای محلی این منطقه می‌توان به چکدرمه، یکی از لذیذترین غذاهای محلی بوده که به شما پیشنهاد می‌شود در خانه‌ محلی‌ها حتماً طعم و مزه‌اش را امتحان کنید. این غذا به استانبولی شباهت دارد و با تکه‌های بزرگ گوشت سرو می‌شود. 


وضعیت فعلی آرامگاه خالد نبی

امروزه به علت مراجعات بالای گردشگران داخلی و خارجی به خالد نبی، وضعیت این جاذبه تاریخی مذهبی نسبت به قبل خیلی بهتر شده و در اطراف آن غرفه‌های فروش مواد خوراکی و سوغاتی‌های همچون کلاه ترکمن، انواع کیف، گلیم‌ها و پارچه‌های دست‌دوز زیبا به فروش می‌رسد. همچنین در نزدیکی آرامگاه خالد نبی، اتاق‌هایی برای اقامت در شب در این منطقه زیبا فراهم شده است. 


نمای دیگری از قبرستان خالد نبی


برآورد شده که سالانه بیش از 100 هزار گردشگر ایرانی و خارجی از این گورستان تاریخی و چشم‌اندازهای طبیعی اطرافش بازدید می‌کنند. در 16 شهریور 1396 به علت وقوع آتش‌سوزی در منطقه، 3 هکتار از آن خاکستر شد و تعدادی از تندیس‌های سنگی به کام آتش کشیده شد و چهره تلخی از این مکان زیبا بر جای ماند. 


نکات خواندنی دیگر سفر به زیارتگاه خالد نبی

ماه‌های فروردین و اردیبهشت از جمله بهترین ماه‌های گشت و گذار در خالد نبی به شمار می‌رود، چون سایر فصول سال هوا بسیار سرد یا گرم است و باید حتماً دوربین مناسب با خود به همراه ببرید تا بتوانید عکس‌ها و لحظات هیجان‌انگیز و خلاقانه‌ای را ثبت کنید. همچنین برای رسیدن به کوه و اقامت در روستا می‌توانید از محلی‌ها کمک بگیرید. 

تپه ماهورهای آرامگاه خالد نبی

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید