غار آویشو ماسال یکی دیگر از شگفتی‌های استان گیلان
12119 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

غار آویشو ماسال یکی از غارهایی است که به تازگی در این خطه سرسبز و باصفا کشف شده. غارهای زیادی در سراسر گیلان و مخصوصا منطقه شاندرمن وجود دارند. اما زمانی که از دور به غار آویشو ماسال نگاه می‌کنید، انگار که همان لانه خرگوش در قصه محبوب آلیس در سرزمین عجایب را می بینید که شما را به دنیای دیگری هدایت می‌کند. غارهای مختلفی در سراسر ایران وجود دارند که اکثر آنها در مناطق کوهستانی و صعب العبور قرار گرفته‌اند. ولی در مورد غار آویشو اینطور نیست. مسیر دسترسی به این غار از یک جنگل انبوه و سرسبز می‌گذرد. پس حتی مسیر دست یابی به آن نیز بسیار دلنواز و خاطره انگیز خواهد بود. این بار با کایت همراه شوید تا غار آویشو ماسال را بهتر بشناسید و بتوانید برای یک سفر کم‌نظیر دیگر برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. 

تورهای مرتبط:


چرا غار آویشو ماسال ؟ 

اگر اهل طبیعت گردی باشید، حتما می‌دانید که ماسال بیش از 17 غار کوچک و بزرگ زیبا دارد. اما پیش از همه باید گفت که هنوز مدت زمان زیادی از کشف غار آویشو نمی گذرد و به همین دلیل تراکم گردشگران در این منطقه کم است. به علاوه اینکه با ورود به این غار متوجه تمایز آن خواهید شد. غار آویشو دارای قندیل‌ها و ستون‌های آهکی منحصر به فردی است که غار‌های دیگر از این زیبایی محروم هستند. اما این فقط از نظر فضای داخلی غار آویشو است. بی نظیرترین و زیباترین بخش این غار، ورودی آن است. همانطور که در دل جنگل‌های اطراف ماسال قدم می‌زنید، ناگهان به یک غار بزرگ برخورد خواهید کرد. ورودی غار آویشو ماسال 14 متر عرض و 19 متر طول دارد. 

شاید از تعجب خشک‌تان بزند اگر بدانید که باستان شناسان قدمت این غار را 75 میلیون سال رقم زده‌اند! در طی این سال‌ها، به مرور زمان قندیل‌های آهکی زیبایی روی سقف این غار تشکیل شده‌اند. این قندیل‌های زیبا امروزه زیستگاه‌ جانداران زیادی محسوب می‌شوند. اگر کمی دقت کنید، بین این قندیل‌ها، خفاش، حلزون، آبدزدک و پشه‌های زیادی را خواهید دید. نکته جالب توجه در مورد غار آویشو ماسال آن است که در این غار، هفت آبشار مختلف وجود دارد. خیلی عجیب است که در یک غار دو کیلومتری، هفت آبشار وجود داشته باشد! علاوه بر آن، کشفیات جدید نشان دهنده آن است که در این غار حدود 9 حلقه چاه و همچنین یک رودخانه وجود دارد! آویشو، بزرگ‌ترین غار تمام استان گیلان محسوب می‌شود .

چرا غار آویشو ماسال ؟

 آویشو به چه معناست؟ 

همانطور که انتظار دارید، ریشه کلمه آویشو به زبان شیرین تالشی باز می‌گردد. جالب است بدانید که این کلمه در زبان تالشی معانی مختلفی دارد. برخی آویشو را این چنین تجزیه می‌کنند که از دو بخش "آو" و "ویشو" تشکیل شده. آو به معنای "آب" و ویشو به معنای " فرو رفتن" است. این تجزیه و تحلیل خیلی منطقی به نظر می‌رسد زیرا در این غار یک رود جریان دارد که در میانه راه انگار در زمین فرو می‌رود. 

اگر به دنبال ماجراجویی هستید، باید بدانید که برخی محلیان با تمام وجود باور دارند که در این غار یک غول زندگی می‌کند که تا به حال کسی موفق به دیدن آن نشده! شاید این کمی عجیب به نظر برسد، اما بر اساس تحقیقات علمی، سه مومیایی در این غار وجود دارند که به خاطر تله‌های مختلفی که در آن زمان طراحی شده، هنوز کسی نتوانسته آنها را کشف کند. پس بازدید از غار آویشو ماسال یک تجربه هیجان انگیز نیز می‌تواند باشد. 

آویشو به چه معناست؟

چه وسایلی همراه داشته باشیم؟ 

در این غار باید کفش‌های مخصوص پیاده روی و کوهنوردی بپوشید. توجه داشته باشید که ممکن است حداقل تا مچ پای شما در آب باشد، پس کفش مناسب همراهتان بیاورید. بهتر است به فکر خیس شدن لباستان و چکیدن آب‌های آهکی از سقف باشید. پس ترجیحا لباس‌هایی بپوشید که نگران کثیف شدن ‌آنها نیستید. برای طی کردن طول مسیر حتما آب و تنقلات پرانرژی مثل خرما یا شکلات همراه خود داشته باشید. 

چه وسایلی همراه داشته باشیم؟

امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی موجود در نزدیکی غار آویشو ماسال 

خوشبختانه غار آویشو ماسال یک منطقه بکر محسوب می‌شود. به همین دلیل خبری از امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی در این اطراف نیست. پس شما باید به اندازه یک روز کامل، آب و خوراکی همراه خودتان بیاورید تا دچار مشکل نشوید. بهتر است برای اقامت به اقامتگاه‌های بومگردی شاندرمن یا ماسال مراجعه نمایید. زیرا کمپ زدن در این منطقه به تنهایی کمی خطرناک است. در ضمن باید در نظر داشته باشید که در آنجا خبری از سرویس بهداشتی یا نمازخانه نیز نخواهد بود. 

امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی موجود در نزدیکی غار آویشو ماسال

چه فصلی را برای بازدید از غار آویشو انتخاب کنیم؟ 

شاندرمن یک منطقه ییلاقی محسوب می‌شود و در ارتفاعات قرار دارد. با وجود اینکه آویشو در یک فرو رفتگی قرار گرفته، اما ارتفاع آن از سطح دریا به 1300 متر می‌رسد. پاییز این منطقه بسیار پر باران اما زیبا است. از طرف دیگر زمستان‌ها هم آنقدر سرد است که کمتر کسی می‌تواند این کاهش دما را تحمل کند. پس بهترین فصل را برای بازدید از غار آویشو ماسال ، باید بهار و تابستان دانست. البته نکته‌ای که باید در مورد بازدید از غار آویشو بدانید، آن است که در باران‌های شدید فصلی، عمق آب داخل غار بسیار بالا می‌آید و این موضوع برای بازدیدکنندگان خطرناک خواهد بود. به همین دلیل در زمان‌هایی که بارندگی زیاد است، اصلا به این غار مراجعه نکنید. 

چه فصلی را برای بازدید از غار آویشو انتخاب کنیم؟

جاذبه‌های اطراف غار آویشو ماسال

منطقه شاندرمن را باید یک تکه طلای ناب در دل تالش دانست. این منطقه از نظر طبیعی بسیار زیبا و دیدنی است و جاذبه‌های زیادی را در دل خود جای داده. به همین دلیل حین بازدید خود از غار آویشو ماسال ، می‌توانید فرصت را غنیمت شمرده و از جاذبه‌های دیگری نیز دیدن فرمایید. در این میان اصلا نباید فرصت بازدید از جنگل طلا سکو، چسلی و آری دول را از دست دهید. البته در فصل تابستان می‌توانید از مناطق ییلاقی خشکه دریا، رشته پشته و شالما نیز دیدن کنید. جالب است بدانید که در همین محدوده، مناطق باستانی زیادی نیز وجود دارند. در این میان باید از مناطق باستانی سنگ بست، درخانه و درخون نام برد. البته در میانه راه، بقعه سبز قبا نیز وجود دارد که یک مکان برای استراحت بسیاری از کوهنوردان محسوب می‌شود. 

جاذبه‌های اطراف غار آویشو ماسال

دسترسی به غار آویشو

حتما کسانی که اهل طبیعت گردی باشند، با منطقه شاندرمن آشنایی دارند. برای دسترسی به غار آویشو، باید ابتدا از شهرستان ماسال به منطقه شاندرمن بروید. از شاندرمن تا غار آویشو تنها چهار کیلومتر فاصله است. در حقیقت آویشو بین مناطق سه گانه خماسون، تائی بنه و انده چو قرار گرفته. باید بدانید که این غار در یک فرو رفتگی که همانند یک دره است، جا خوش کرده. پس باید به دنبال چنین منطقه‌ای باشید. 

به یاد داشته باشید که برای دسترسی به غار آویشو، باید از دل جنگل عبور کنید. پس کفش‌های پیاده‌روی خود را فراموش نکنید! در این بازدید، باید کمی جنگل‌نوردی و کوه پیمایی را به جان بخرید. اما باور کنید که دیدن مناظر مختلف، احساس خستگی را از جسم و روح شما بیرون می کند. پس لازم نیست نگران خستگی راه باشید.

دسترسی به غار آویشو


خب همراهان عزیز، با غار آویشو ماسال ، بزرگ‌ترین غار تمام استان گیلان نیز آشنا شدید. اگر اهل طبیعت گردی باشید، قطعا تا همین جای کار،  بارها و بارها برای سفر خود به شاندرمن برنامه ریزی کرده‌اید! اما عجله نکنید. بهتر است تمام گزینه‌های ممکن را در نظر بگیرید. بهترین راه سفر به غار آویشو ماسال چیست؟ آیا رفتن به این منطقه بدون همراهی یک گروه، خطرناک نیست؟ آیا به سادگی می‌توانید این غار را در دل جنگل پیدا کنید؟ پس بهتر است خودتان را به دستان کایت بسپارید تا به راحتی سفر کنید و نگران هیچ چیز نباشید! کایت اجازه نمی‌دهد حتی آب در دل شما تکان بخورد! 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید