بهترین سوغاتی های طبس | معرفی 4 سوغات برتر طبس
26448 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


طبس یکی از زیباترین شهرهای ایران است که برخی از آن به عنوان عروس شهرهای کویری یاد می‌کنند. این شهر توریستی با داشتن فرهنگ غنی، جاذبه‌های طبیعی مشهور و مکان های دیدنی متعدد، همه‌ساله میزبان هزاران گردشگر از سراسر ایران است. در کنار تاریخچه کهن، طبس سوغاتی های فوق‌العاده‌ای هم دارد که شهرت آنها زبان‌زد خاص و عام بوده و در کمتر جایی می‌توان آنها را پیدا کرد. امروز در یک مقاله جامع درکایت قصد داریم بهترین سوغاتی های طبس را معرفی کنیم تا در صورت سفر به این شهر دیدنی بتوانید سوغاتی های طبس را به عنوان تحفه سفر در اختیار دوستان و آشنایان قرار دهید.

  برای مشاهده لیست تورهای طبس وارد صفحه "تورهای طبس و کال جنی" شوید.

طبس کجاست؟

طبس شهری دوست‌داشتنی است که در بخش غربی استان خراسان جنوبی واقع شده و مطابق با سرشماری سال 1395، نزدیک به 45 هزار نفر جمعیت دارد. این شهر که با نام «طبس گلشن» نیز شناخته می‌شود، در سال 1380 به استان یزد ملحق شد و در سال 1391، مجددا به استان خراسان جنوبی پیوست.

طبس

معرفی سوغاتی های طبس

سوغاتی های طبس بسیار متنوع هستند. از صنایع دستی و میوه‌های لذیذ تا شیرینی‌های خوشمزه و مرباهای محلی، همه و همه از بهترین سوغاتی های طبس هستند که مورد توجه گردشگران قرار دارند.

صنایع دستی ؛ بهترین سوغاتی های طبس

معرفی سوغاتی های طبس را با صنایع دستی آغاز می‌کنیم؛ محصولاتی که نمونه‌های آنها را در بسیاری از شهرهای ایران می‌توان پیدا کرد. ظروف مسی که بیشتر با طرح نخل یا پلیکان و الگوهای ظریف مینیاتوری ساخته شده‌اند، از ارزشمندترین سوغاتی های طبس هستند. فرش دستبافت ابریشمی با طرح‌های جوشقان، دسته‌گلی، محرابی، لچک ترنج و ... هم از مشهورترین سوغاتی های طبس است که اگر به دنیای گردشگری علاقه داشته باشید، حتما در مورد آن شنیده‌اید.

ظروف-مسی


اینجا گیوه‌بافی هم رونق زیادی دارد. گیوه به عنوان یکی از بهترین سوغاتی های طبس، از قدیمی‌ترین صنایع دستی این مرز و بوم نیز هست که بعدا از منسوخ شدن در بسیاری از شهرها از جمله طبس، حالا احیای آن در دستور کار قرار گرفته است. از دیگر سوغاتی های طبس می‌توان به محصولات ارزشمند دیگری مثل حصیرهای بافته‌شده از برگ‌های نخل، ظروف قلم‌زنی شده، سینی‌های مسی و ... اشاره کرد.

شیرینی‌جات ؛ لذیذترین سوغاتی های طبس

معرفی سوغاتی های طبس بدون اشاره به شیرینی‌های لذیذ آن هیچ لطفی ندارد! اگر به طبس سفر کردید، حتما نان‌های محلی و شیرینی های طبس گلشن را امتحان کنید.
قطاب، یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی های طبس است که قطعا از خرید آن پشیمان نخواهید شد! این شیرینی از زرده تخم مرغ، روغن جامد آب‌شده، ماست، آرد، پودر قند، پودر بادام، پودر شکر و پودر هِل تهیه می‌شود و شباهت زیادی به شیرینی‌های یزدی دارد. باقلوا هم یکی دیگر از شیرینی های سنتی و از لذیذترین سوغاتی های طبس است که توصیه می‌کنیم طعم آن را در سفر به این شهر کویری بچشید.

قطاب


با کمی گشت و گذار در شهر می‌توان شیرینی‌ها و نان‌های محلی خوشمزه دیگری را هم پیدا کرد؛ از جمله:
لوز نارگیلی: تهیه‌شده از شیر، پودر نارگیل، پودر قند، سفیده تخم‌مرغ
نان چایی: مشابه شیرینی‌های خراسانی
نان نخود: یک شیرینی لذیذ که از نخود و در اندازه‌های کوچک تهیه می‌شود
نان قرص: نان دایره‌ای شکل مخصوص این شهر
تفتون: نان فانتزی محلی
رو وَر کَردِه: محبوب‌ترین و معروف‌ترین شیرینی محلی طبس

مربا و عرقیجات ؛ خاص‌ترین سوغاتی های طبس

سوغاتی های طبس به اندازه‌ای متنوع است که احتمالا هیچ گردشگری دست خالی از آن باز نخواهد گشت. سوغاتی های طبس شامل عرقیات کوهی و محلی، عرق بیدمشک، عرق ترنجبین، سبزیجات معطر، صیفی‌جات، عسل خالص و طبیعی طبس، زیره سیاه، خاکشیر و میوه‌های مختلفی مثل خرما، پسته، خرمالو با عطر و طعم ویژه و پرتقال نیز می‌شود که در صورت امکان، تهیه آنها را توصیه می‌کنیم.
اگر از طرفداران انواع مرباها هستید، بهتر است طیف گسترده‌ای از آنها را هم در میان سوغاتی های طبس جای دهید. در ادامه، لیستی از مشهورترین مرباهای این شهر را تهیه کرده‌ایم تا هنگام خرید سوغاتی های طبس، دست‌تان بیش از پیش باز باشد:

مربای-بهار-نارنجمربای بهار نارنج

مارمالاد-پرتقال
مربای پوست پرتقال


مربای بالنگ
مربای پوست پسته
مربای خرما
مربای انجیر
مربای نارنجوک (که از نارنج نارس و کوچک تهیه می‌شود)
مربای کدو حلوایی
مربای بادمجان (با استفاده از بادمجان‌های کوچک)
مربای گوجه فرنگی

مربای-زرشکمربای زرشک

تور طبس با کایت
 

اگر می‌خواهید از شهرستان زیبای طبس دیدن کرده و سوغاتی های طبس را برای اقوام خود تهیه کنید، تور طبس کایت، پیشنهادی طلایی برای شماست. کایت با تدارک برنامه‌ای اختصاصی و استفاده از تور لیدرهای مجرب، می‌تواند سفری خاطره‌انگیز را برای شما رقم بزند. تور طبس را همین حالا می‌توان به سه شیوه حضوری، تلفنی و اینترنتی رزرو کرد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید