همه چیز درباره مرداب هسل
5034 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


در این مقاله از مجله گردشگری کایت می‌خواهیم شما را با مرداب هسل در جاده دیدنی و پرطرفدار چالوس و ویژگی‌های جذاب و تماشاییش آشنا ‌کنیم. چالوس از جاده‌های زیبا و خاطره‌انگیز برای بیشتر مردم ایران به شمار می‌رود که جاده پر پیچ و خم و آب و هوایی بکر را برایمان یادآور می‌شود. نکته این است که چالوس تنها یک جاده نیست بلکه در دل آن مناطق دیدنی بسیار زیادی قرار گرفته است. در فاصله 10 کیلومتری جنوب غربی چالوس و اطراف مرزن‌آباد، روستایی وجود دارد به نام تلاجو و نیز روستای دیگری در نزدیکی آن وجود دارد که سینوا نامیده می‌شود. 

اگر اتومبیلتان مناسب جاده باشد می‌توانید با کمک آن تا نزدیکی مرداب هسل نیز بروید وگرنه باید تن به پیاده‌روی‌ای حدوداً 45 دقیقه‌ای بدهید که البته آن قدرها هم بد نیست چرا که در طول مسیر مناظر طبیعی و بسیار زیبایی می‌بینید که می‌توانید عکس‌های بسیار خوبی در آن ثبت کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد تورهای مرتبط با مرداب هسل، می‌توانید وارد صفحه "تور مرداب هسل" شوید.


شناخت مرداب هسل


رنگ قرمز مرداب هسل


مرداب هسل در دل جنگلی به نام مشل موزی که از نام‌های دیگر آن می‌توان به جنگل فین و محمدآباد نیز اشاره کرد، قرار دارد. جنگلی که از ناحیه جنوب به جنگل‌های کردشت و از شمال به گاوسرای قدیمی مشعل و از شرق به مشعل لات ختم می‌شود. گردشگران زیادی سالانه در تور مرداب هسل شرکت می‌کنند تا از این مکان جذاب دیدن کنند.


معنای واژه هسل


هسل به معنی آبگیر فصلی است. درواقع این کلمه، در گویش تبری کلارستاقی معنا دارد که از گویش‌های محلی مازندرانی است. درواقع در همین گویش است که به آبگیر فصلی، هسل گفته می‌شود. افراد محلی این منطقه، به دلیل نورانی بودنش به آن مشل هم میگویند.


آب و هوای مرداب هسل


جنگل اطراف مرداب هسل


شرایط آب و هوایی مرداب هسل بسیار متغیر و متفاوت است طوری که ممکن است نزدیک مرزن‌آباد آب و هوایی آفتابی را تجربه کنید و ناگهان هوا ابری شود و باران بیاید. بنابراین بهتر است همیشه لباس‌های مناسب برای آب و هوای سرد و همچنین کفش مناسب به همراه خود داشته باشید.


دیدنی‌های مرداب هسل


یکی از مواردی که باعث می‌شود سالانه افراد زیادی بخواهند در تور مرداب هسل شرکت کنند، مسیری است که از روستا به جنگل و بعد کنار مرداب هسل می‌رسد که بسیار زیبا و دل‌نشین است. درخت‌های این منطقه به شکلی هستند که تقریباً تمام تصویر شما از آسمان را پوشانده‌اند و صدای جانوران زیادی در آن به گوش می‌رسد. پوشش جانوری این منطقه بسیار جالب توجه است و شما می‌توانید سنجاب، جوجه‌تیغی و آهو را در مرداب هسل ببینید. 


پوشش گیاهی


نمایی از مرداب هسل


پوشش گیاهی این منطقه شامل درختانی همچون ممرز، خرمالو، راش و آلو است و اگر از همه این موارد بگذریم و به مرداب هسل برسیم متوجه می‌شویم آب آن در هر فصل رنگ خاصی دارد. اگر فروردین و اردیبهشت به مرداب هسل سفر کنید، جلبک‌های موجود روی مرداب که تقریباً ضخیم هستند، به رنگ صورتی کدر درمی‌آیند. اردیبهشت تا تیرماه این مکان سبزرنگ است و پاییز که می‌شود مردابی رنگارنگ را خواهید دید که به رنگ‌های سبز، نارنجی و قرمز درمی‌آید و برگه‌های حاشیه‌اش ریخته و زیبایی جادوی بخصوصی را به این منطقه می‌بخشد. 

در گذشته، زالو، وزغ و لاک‌پشت در اطراف مرداب زیاد بود اما بعد از اینکه در کنار مرداب، جاده ساختند، آن‌ها از این منطقه رفتند. زمستان و اواخر آذر آب مرداب به رنگ قرمز درمی‌آید. این مکان بسیار برای افرادی که اهل سفر هستند مناسب می‌باشد و می‌توانید از طریق شرکت در تور مرداب هسل به آنجا سفر کنید.


بهترین زمان برای سفر


جنگل اطراف مرداب هسل


فصل سفر به مرداب هسل، بسیار بستگی به این دارد که از چه رنگی خوشتان بیاید. مثلاً اردیبهشت و خرداد همان وقت‌هایی به حساب می‌آید که آن مکان به خوبی شکوفه زده و رطوبت آزاردهنده نیست. خیلی‌ها معتقدند که پاییز فصل مناسبی برای سفر به این مکان است چرا که هر سوی آن رنگ بخصوصی دارد.


محل اسکان در مرداب هسل


بسیاری از افرادی که در تور مرداب هسل شرکت می‌کنند، اهل کمپینگ هستند و شب را در جنگل می‌گذرانند. برای کمپینگ در این مکان هم به وسایلی همچون چادر، لباس گرم، آب و کیسه خواب نیاز خواهید داشت. حیوانات درنده و خطرناکی در این جنگل زندگی نمی‌کنند مگر این که شغالی ببینید که آن هم کاملاً بی‌خطر است. برای کمپینگ در مرداب هسل بهتر است وسایلتان را از سوپرمارکت‌های روستای تلاجو تهیه کنید ولی تنوع چندانی نخواهید داشت. 


مکان‌های دیدنی


نور آفتاب در مرداب هسل


از مکان‌های دیدنی این منطقه می‌توان به آبشار شرشر اشاره کرد که در حوالی مرزن‌آباد قرار دارد. از شهرهای نزدیک به این منطقه می‌توان به نوشهر اشاره کرد که از مرزن‌آباد فاصله‌ای 20 کیلومتری دارد. از جاذبه‌های دیگر گردشگری که این مکان را به محلی برای مراجعه توریست‌ها بدل ساخته می‌توان به جنگل نیرنگ، مرداب ارواح و سد آبیدر اشاره کرد.


دسترسی به مرداب هسل


مرزن‌آباد در فاصله 15 کیلومتری نسبت به مرداب هسل قرار گرفته ولی راه فرعی زیبایی دارد که بعد از 5 کیلومتر از مرزن‌آباد جدا می‌شود و به صورت اختصاصی در مسیر رسیدن به مرداب هسل قرار می‌گیرد. 


چطور می‌توان در تور مرداب هسل ثبت‌نام کرد؟


برای ثبت‌نام در تور هسل از طریق کایت می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید یا با کلیک روی لینک با کارشناسان فروش تورهای داخلی ما در ارتباط باشید و نسبت به ثبت‌نام در تور مرداب هسل و بازدید از مرداب هسل اقدام نمایید. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید