وسایل حمل و نقل عمومی در بانکوک
1740 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


سیستم حمل و نقل عمومی در بانکوک پیشرفته‌تر از بسیاری از شهرهاست و با خیابان‌هایی شلوغ که به نظر می‌رسد ساعات اوج ترافیک آن از صبح تا غروب است، استفاده از حمل و نقل عمومی در بانکوک بهترین تصمیم خواهد بود. خوشبختانه، سیستم حمل و نقل عمومی در بانکوک علاوه بر تاکسی‌های رنگارنگ، شامل BTS (اسکای تِرِین یا همان قطار هوایی) و MRT (مترو) نیز می‌شود.
در راهنمای سفر امروز کایت، نگاهی به سیستم حمل و نقل و عمومی در بانکوک و روش استفاده از آن خواهیم داشت.

تورهای مرتبط:


چگونه از حمل و نقل عمومی در بانکوک استفاده کنیم؟


 شاید بهتر باشد در همین ابتدای مقاله بگوییم که به جز زمانی که بخواهید در منطقه Khao San Road (جایی که هنوز خطوط قطار به آن نرسیده است) اقامت کنید، از استفاده از تاکسی‌ها بپرهیزید؛ در غیر این صورت، باید ساعت‌ها در ترافیک قفل‌شده و سنگین بانکوک در انتظار رسیدن به مقصد باشید. با این تفاسیر،  MRT و BTS بهترین گزینه خواهند بود.


راهنمای استفاده از BTS در بانکوک


قطار هوایی بانکوک، انتخابی عالی برای رفت و آمد بین مناطق شلوغ شهر است، خصوصا در طول خیابان سوخومویت که خودروها تقریبا همیشه بدون حرکت هستند. وقتی از آن بالا به چراغ‌های ترمز خودروها نگاه می‌کنید، احساس خوبی در این شهر پرهیاهو پیدا خواهید کرد.
ایستگاه سیام (Siam Station) در قلب این سیستم قرار گرفته است؛ جایی که دو خط بزرگ BTS به یکدیگر وصل می‌شوند: سوخومویت (با رنگ سبز روشن در نقشه) و سیلوم (با رنگ سبز تیره در نقشه).

bangkok transit map - مسیر خطوط بانکوک
ساعات حرکت: قطارها از تقریبا 05:30 بامداد، هر 5 تا 10 دقیقه حرکت می‌کنند. تا نیمه شب، بسته به زمان و ایستگاه، فاصله حرکت قطارها تا 30 دقیقه نیز متغیر است. بلیط‌فروشی‌ها هم از ساعت 6 صبح تا نیمه‌شب باز هستند. هرچند، فستیوال‌های محلی بزرگ می‌تواند تمام این ساعت‌ها را دستخوش تغییر کند.
هزینه: قیمت مسیرها بر اساس فاصله، بین 16 تا 59 بات (بین 50 سنت تا 1.90 دلار) است. ماشین‌های فروش بلیط، هزینه مسیر تا ایستگاه مقصد را به صورت کاملا واضح مشخص می‌کنند. میانگین هزینه برای سفر تک‌سفره معمولا یک دلار یا کمتر است. بلیط یک‌روزه با امکان استفاده 24 ساعته و سفرهای نامحدود هم 140 بات (حدود 4.50 دلار) قیمت دارد. البته می‌توان کارت‌های اعتبار شارژی را هم برای کاهش هزینه‌ها خریداری کرد.
فروش بلیط: در سیستم BTS از کارت‌های بلیط که عمدتا توسط باجه‌ها و ماشین‌های خودکار به فروش می‌رسند، استفاده می‌شود. بلیط‌ها هنگام سوار شدن چک نمی‌شوند، ولی موقع پیاده شدن به آنها نیاز دارید.
دسترسی: تمام ایستگاه‌های BTS به جز ایستگاه Saphan Taksin به پله برقی مجهز شده‌اند؛ جایی که می‌توان از سیستم تاکسی آبی استفاده کرد.
مسیر رفت و آمد به فرودگاه: ایستگاه فایا تای در خط سوخومویت، شما را به فرودگاه می‌رساند.


راهنمای استفاده از MRT در بانکوک


شاید سرعت سیستم مترو بانکوک کمی پایین‌تر از اسکای ترین باشد، اما بسیار کارآمد است. همه‌روزه بیش از 400 هزار نفر از این سیستم استفاده می‌کند. در حال حاضر، مترو بانکوک دو خط دارد: خط آبی (شلوغ‌ترین) و خط بنفش. ایستگاه تائو پون، جایی است که خط آبی و خط بنفش از یکدیگر عبور می‌کنند.

bangkok-train
ساعات حرکت: سیستم MRT بانکوک از تقریبا 6 صبح تا نیمه‌های شب کار می‌کند. بسته به زمان هم قطارها هر 5 تا 10 دقیقه حرکت خواهند کرد.
هزینه‌ها: کرایه هر مسیر بسته به فاصله بین 14 تا 70 بات (45 سنت تا 2.25 دلار) متغیر است. مسیری با طول معمولی، چیزی در حدود 1 دلار یا کمتر برای شما آب می‌خورد.
بلیط‌ها: دستگاه‌های خودکار فروش بلیط، بات تایلند را قبول می‌کنند و در ازای آن، توکن‌های RFID را که برای ورود به پلتفرم‌ها استفاده می‌شوند، ارائه خواهند کرد. توکن‌ها را باید هنگام خروج تحویل داد.
نقل و انتقالات BTS: خطوط مترو MRT و اسکای تِرِین BTS در سه ایستگاه سالا دائنگ، آسوک و مو چیت از یکدیگر عبور کنند. بعد از تعویض خط هم به باید یک بلیط جدید بخرید.
رفت و آمد به فرودگاه: ایستگاه پتچابوری به ایستگاه ماکاسان متصل شده است؛ از این خط می‌توانید خود را به فرودگاه بین‌المللی سووارنابومی برسانید.


استفاده از قطارها در بانکوک


ایستگاه راه آهن بانکوک (یا Hua Lamphong) در نزدیکی منطقه چینی‌ها، محلی برای استفاده از مترو و قطارهایی است که مسافتی طولانی‌تر را طی می‌کنند.
خوردن، نوشیدن و سیگار کشیدن در قطارها ممنوع است و اگر یک راهب یا خانم باردار درخواست کرد که جای شما بشیند، باید صندلی خود را به او بدهید. به موارد بالا باید ممنوعیت عکاسی و فیلم‌برداری را هم اضافه کرد!

hua-lamphong-railway-station
تاکسی های دریایی در بانکوک


بسیاری از گردشگران فقط در شرایطی از تاکسی‌های آبی استفاده می‌کنند که در یکی از هتل‌های منطقه سیلوم اقامت داشته باشند. سیستم آبی حمل و نقل عمومی در بانکوک شامل قایق‌هایی با پرچم‌های رنگی می‌شود که ازدحام جمعیتی در آنها بسیار زیاد است و در مرحله اول حتی ممکن است از آن بترسید. ولی برای رهایی از ترافیک‌های سنگین، رفت و آمد از طریق رودخانه چائو پرایا بهترین گزینه خواهد بود.
استفاده از قایق‌ها بسیار اقتصادی بوده و بسته مسیر می‌تواند فقط 30 سنت نیز باشد! اسکله ساتون نزدیک‌ترین محل به ایستگاه‌های اسکای ترین است.

Bangkok-River-Taxi
اتوبوس ها در بانکوک


اتوبوس‌ها، کندترین و پیچیده‌ترین گزینه برای گشت و گذار در بانکوک هستند. هنگام استفاده، به مسئول اتوبوس و توضیحاتش توجه داشته باشید. به علاوه، اینجا نباید انتظار کمک به زبان انگلیسی را داشته باشید.
دیگر گزینه‌ها برای جابجایی در بانکوک
آخرین گزینه برای گشت و گذار در شهر، اتومبیل است. البته در برخی محله‌ها مثل بنگلامپو، سیستم حمل و نقل عمومی در بانکوک کمی محدودتر است.

Bangkok bus
تاکسی ها در بانکوک


به واسطه مافیای تاکسی در بانکوک، پیدا کردن یک راننده صادق در خیابان‌های پایتخت تایلند امری بسیار دشوار اما ممکن است. تمام خودروها به تاکسی متر مجهز شده‌اند، اما بسیاری از راننده‌ها از استفاده از آن امتناع می‌کنند. اگر کسی را دیدید که به جای روشن کردن تاکسی متر در حال تعیین کرایه بود، سراغ فردی دیگر بروید. نکات زیر احتمالا در تاکسی گرفتن در بانکوک به شما کمک خواهند کرد:
به جای خودروهای پارک‌شده در مکان‌های توریستی، تاکسی‌های در حال حرکت را کرایه کنید.
قید راننده‌های آزاد و شخصی را بزنید؛ آنها معمولا ظاهری آراسته و خودروهای تمیز دارند و پول زیادی را درخواست می‌کنند.
هیچ‌وقت قبل از توافق بر سر قیمت یا بدون استفاده از تاکسی متر، سوار تاکسی نشوید.
هرازچند‌گاهی از گوگل مپس استفاده کرده و مطمئن شوید که راننده از طریق مسیرهای طولانی‌تر نمی‌خواهد پول بیشتری دریافت کند.
مسافران مسئول پرداخت عوارضی هستند.

Bangkok-Taxis
سرویس‌های اشتراکی در بانکوک


شاید هزینه استفاده از سرویس‌های اشتراکی کمی بالاتر از تاکسی باشد، ولی حداقل درگیر چانه زدن با راننده‌ها نخواهید بود. در مارس 2018، اوبر جای خود را به اپلیکیشن محبوب Grab داد.
Grab مثل Uber کار می‌کند؛ با این تفاوت که می‌توان پول را به صورت نقدی پرداخت کرد. توجه داشته باشید که به خاطر مافیای محلی تاکسی‌ها، بسیاری از رانندگان سرویس Grab هیچ نشانه‌ای روی خودرو ندارند و با حفظ احتیاط ترجیح می‌دهند شما را در مناطق آرام‌تر و خلوت‌تر به جای درب اصلی یک ساختمان توریستی سوار کنند.

سرویس‌های اشتراکی در بانکوک
تاک-تاک (Tuk-Tuk)


استفاده از تاک-تاک یا همان موتورهای سه‌چرخ، تجربه بسیار خوبی را برای شما رقم می‌زند. پیش از هر چیز بهتر است سر کرایه نهایی به توافق برسید و با توقف در فروشگاه‌ها هم اصلا موافقت نکنید. شاید کرایه تاک تاک لذت‌بخش باشد، اما ارزان‌تر از تاکسی نیست و بدون کمربند، حتی ایمنی آنها نیز پایین‌تر است.
اگر قصد بازدید از چیانگ مای را داشته باشید، بهتر است بدانید تعداد این موتورهای سه‌چرخ بسیار بیشتر از تاکسی است.

bangkok tuk-tuk
اجاره وسیله نقلیه


اگرچه می‌توان یک موتور سیکلت یا خودرو را در بانکوک کرایه کرد، ولی قطعا از انجام این کار پشیمان خواهید شد. واقعا می‌گوییم که نباید این کار را انجام دهید؛ در عوض، در مکان‌های خلوت‌تر، یک اسکوتر کرایه کرده و از آن لذت ببرید.
بنا بر گزارش سازمان بهداشت جهانی، نرخ مرگ و میر در ترافیک‌های سنگین تایلند، یکی از بیشترین‌ها در سطح دنیاست.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1398/07/27

    لطفا خرید اینترنتی مقدور است /؟ متشکرم

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید