متل قو | تصاویر و راهنمای رفتن به متل قو شمال
زهرا نیرومند 1401/05/24 2082 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


مازندران یکی از پرگردشگرترین استان‎های ایران است. این استان آب‌وهوایی معتدل دارد و در 4 فصل سال مملو از مسافر می‌باشد. به هر بخشی از مازندران که سفر کنید، جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای را مشاهده می‌کنید. از جنگل و دریا گرفته تا ییلاقات خوش‌ آب‌وهوای استان که در فصل تابستان مورد توجه قرار می‎گیرند. یکی از توریستی‌ترین مناطق استان مازندان متل قو ‎است که با عنوان سلمان‌شهر نیز شناخته می‌شود. این منطقه جاذبه‌های تفریحی متعددی دارد و امکانات رفاهی خوبی را نیز برای مسافران تدارک دیده است. اگر قصد سفر به متل قو شمال را دارید، ادامه مطلب را دنبال نمایید. در این مقاله به معرفی متل قو پرداخته و اطلاعاتی در مورد امکانات رفاهی و تفریحی و راهنمای بازدید از آن در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

متل قو کجاست؟

متل قو یک شهر کوچک اما معروف در استان مازندران است. این شهر از توابع شهرستان عباس‌آباد محسوب می‎شود و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. متل قو تنها 50 سال قدمت دارد و پیش از آن یک روستای کوچک با نام ساقی‌کلایه بوده است. در سال 1338، شخصی با نام جمشید جوانشیر به این روستا آمد و با ارث پدری خود متلی را در سواحل ساقی‌کلایه ساخت. این متل، متل قو نام گرفت و دلیلی برای رشد روستا شد.

هجوم گردشگران به این سمت باعث شد تا خدمات رفاهی و امکانات تفریحی بیشتری در روستا ایجاد شود. مردم شروع به ساخت ویلاهای شخصی نمودند و شهرک‌های متعددی برای سکونت ساخته شد. سرمایه‎گذاران پس از دیدن این استقبال، سرمایه خود را به ساقی‌کلایه آوردند و هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی متعددی را راه‌اندازی کردند. ساقی‌کلایه به سرعت پیشرفت کرد و در سال  1341 همراه با کلارآباد به یک شهر تبدیل شد و متل قو نام گرفت. متل قو پس از انقلاب به سلمان‌شهر تغییر نام داد، اما هم‌چنان در بین مردم محلی و گردشگران با نام متل قو شناخته می‌شود.  متل قوی شمال در حال حاضر حدود 750 هکتار مساحت دارد و از شمال به دریای خزر، از جنوب به کوه‌های البرز، از غرب به عباس‌آباد و از شرق به کلارآباد می‌رسد.

متل قو

جاذبه‌های گردشگری متل قو

متل قو یا سلمان‌شهر، از جمله شهرهای ساحلی استان مازندران است. این شهر علاوه بر ساحل، طبیعت جنگلی زیبایی دارد و جاذبه‌های تفریحی فراوانی را نیز در خود جای داده است. مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سلمان‌شهر عبارتند از:

ساحل متل قو: یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های سلمان‌شهر، دریای خزر  و سواحل زیبای آن است. این شهر پلاژهای زیادی دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای انجام انواع بازی‌ها و تفریحات آبی می‌باشد. می‌توانید در سواحل زیبای این منطقه استراحت کنید یا انواع بازی‌های دریایی مانند فوتبال ساحلی، والیبال ساحلی، قایق‌سواری، موج‌سواری، جت اسکی، فلای بورد، شاتل، بنانا، اسکی روی آب و پاراسل را تجربه کنید. رستوران‌ها و کافه‌های متعددی نیز در کنار دریا قرار دارند که در صورت تمایل می‌توانید دقایقی در آن بنشینید و ضمن خوردن یک غذای خوشمزه، از تماشای دریای آبی رنگ و صدای امواج لذت ببرید.

جنگل متل قو: یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سلمان‌شهر، جنگل‌های سرسبز  و دیدنی آن است. می‌توانید ساعاتی در جنگل پیاده‌روی کنید یا برای پیک‌نیک به جنگل بروید. در مسیر سلمان‌شهر به چالوس و سلمان‌شهر به سمت رامسر نیز جنگل‌های متعددی وجود دارد و فرصت یک طبیعت‌گردی فوق‌العاده را در اختیارتان قرار می‌دهد.

خیابان دریاگوشه: دریاگوشه یکی از معروف‎ترین و شلوغ‌ترین خیابان‌های سلمان‌شهر است. این خیابان از میدان اصلی شهر شروع می‎شود و در نهایت به کوه و غار دانیال می‎رسد. سرتاسر این خیابان پر از مراکز خرید و رستوران است. 

روستای اسب‌چین: روستای اسب‌چین یکی از دیدنی‌ترین مناطق متل قوی شمال است. این روستا طبیعتی سرسبز  و دیدنی دارد و سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. در درون روستا یک رودخانه بسیار زیبا دیده می‎شود. این رودخانه طراوت و شادابی خاصی به محیط روستا می‌بخشد و یکی از بهترین بخش‎های آن محسوب می‎شود. می‌توانید اطراف رودخانه اتراق کنید و یک روز جذاب را در دل طبیعت سپری کنید یا خودتان را با قایق‌سواری و دیگر تفریحات آبی سرگرم کنید.

متل قو

غار آبی دانیال: غار دانیال با طول 2158 متر، دومین غار آبی بلند ایران است. این غار چندین میلیون ساله در رشته‌کوه البرز واقع شده و شگفتی‌های بسیاری دارد. برای پیمودن این غار مسیری طولانی را در پیش دارد. اگر با عبور از آب و خیس شدن مشکلی ندارید، می‌توانید این مسیر را طی کنید و از تماشای یکی از خاص‎ترین پدیده‌های طبیعت لذت ببرید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای پیمودن غار آبی دانیال به یک راهنمای حرفه‌ای نیاز دارید و باید لباس مناسب و تجهیزات غارنوردی را نیز به همراه داشته باشید.

تیلا کنار: یکی از معروف‌ترین جنگل‌های سلمان‌شهر است. تیلا کنار یک جنگل بکر است و در آن خبری از امکانات رفاهی و تفریحی نیست. اگر دوست دارید ساعاتی دور از هیاهوی شهری باشید و از آرامش طبیعت لذت ببرید، می‌توانید سری به جنگل تیلا کنار بزنید. این جنگل در بخش جنوبی متل قو و در روستایی به همین نام واقع شده است. 

قلعه مارکوه: این قلعه بازمانده‎ای از یک برج دیده‌بانی است که از زمان حسن صباح در این منطقه قرار دارد. این برج بر روی تپه مارکوه و در ارتفاع 220 متری از سطح زمین ساخته شده است. برای بازدید از برج مارکوه باید حدود 20 دقیقه پیاده‌روی کنید و از 340 پله بالا بروید تا به بالای تپه برسید. در بالای این تپه چشم‏انداز زیبایی از شهر متل‌قو و طبیعت زیبای اطراف آن را خواهید دید.

بازارچه سنتی ترکمن‌ها: اگر به دنبال خرید سوغاتی در سلمان‌شهر هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به بازارچه سنتی ترکمن‌ها بزنید. در این بازارچه می‌توانید انواع پوشاک و صنایع دستی را با قیمتی بسیار مناسب خریداری کنید. علاوه بر این، بخشی از بازار به فروش ماهی تازه، میوه و تره‌بار اختصاص دارد. بازارچه سنتی ترکمن‌ها در خیابان نواب صوفی، به سمت رستوران فرزین واقع شده است.

برج‌های عظیم‌زاده: برج‌های دوقلوی عظیم‌زاده از جمله لوکس‌های برج‌های ایران هستند که در کنار ساحل سلمان‎شهر ساخته شده‌اند. این برج‌ها با عنوان نماد متل قو شناخته می‌شوند و یکی از شلوغ‌ترین نقاط شهر می‎باشند. اغلب طبقات برج‌های دوقلوی عظیم‌زاده تجاری و مسکونی هستند و در طبقات زیرین آن نیز چندین مرکز خرید بزرگ و سالن‌های تفریحی و ورزشی دیده می‎شود. یک هتل 5 ستاره دولوکس نیز در این برج بزرگ وجود دارد که چشم‌انداز زیبایی از دریا و جنگل را به نمایش می‌گذارد. می‌توانید در ساحل اختصاصی برج‌های عظیم‌زاده استراحت کنید یا به انجام انواع تفریحات لوکس آبی مانند قایق‌سواری، جت اسکی و پاراگلایدینگ بپردازید.

متل قو

بهترین زمان سفر به متل قو

هر زمانی که بخواهید می‌توانید به متل قو شمال سفر کنید و از طبیعت‌ زیبای منطقه بازدید نمایید، اما اگر به دنبال تفریحات آبی و ساحلی هستید، باید دو فصل بهار و تابستان را برای این کار انتخاب کنید. در پایان ماه شهریور افرادی که در اطراف ساحل فعالیت می‎کنند، کسب و کارهای خود را تعطیل کرده و اوایل فروردین دوباره برمی‌گردند.

در ایام نوروز متل قو در شلوغ‌ترین حالت خود به سر می‌برد. به این نکته توجه داشته باشید که متل قو شهر کوچکی است و شلوغی نوروز در آن کمی آزاردهنده است. بنابراین، اگر شلوغی را دوست ندارید، سفر خود را به بعد از تعطیلات نوروزی موکول کنید.

در دو فصل پاییز و زمستان، متل قو خلوت‌تر از دیگر فصل‎هاست. در این دو فصل خبری از تفریحات ساحلی نیست، اما جاذبه‌های طبیعی مانند گذشته سرجای خود باقی‌ است. این شهر در پاییز رنگارنگ چشم‌اندازهایی بسیار دیدنی دارد و گردشگران را شگفت‌زده می‌کند.

متل قو

اقامت در متل قو

متل قو یکی از توریستی‌ترین شهرهای مازندران است و سالانه بیش از 200 هزار گردشگر دارد. به همین دلیل، اقامت‌گاه‌های متعددی در این شهر راه‎اندازی شده است تا پاسخگوی نیاز گردشگران باشد. می‌توانید یک ویلای شخصی در سلمان‌شهر اجاره کنید یا یک اتاق در هتل رزرو کنید و شب‌ها را در آن اقامت داشته باشید. بودجه خود را در نظر بگیرید و بهترین مکان را برای اقامت انتخاب نمایید. 

متل قو شهر بسیار کوچکی است و فاصله زیادی از شهرهای اطراف ندارد. با توجه به این‌که اقامت‌گاه‌های متل قو به دلیل توریستی بودن این شهر گران‌تر از دیگر نقاط مازندران هستند، می‌توانید شهرهای اطراف را برای اقامت انتخاب کنید و هزینه کمتری بابت اقامت‌گاه بپردازید.

متل قو

راه‌های دسترسی به متل قو  

اگر از تهران به سمت متل قو می‌روید، سه مسیر برای رسیدن به این شهر زیبا دارید.

  • جاده چالوس: این جاده نزدیک‌ترین مسیر به سلمان‎شهر است. خود را به چالوس برسانید و از آن‌جا به سلمان‎شهر بروید.
  • جاده هراز: اگر جاده هزار را برای سفر انتخاب می‎کنید، باید خود را به محمودآباد برسانید و از آن‌جا مسیر چالوس و سپس سلمان‎شهر را در پیش بگیرید.
  • اتوبان قزوین- رشت: این مسیر خلوت‌تر و البته طولانی‌تر است. در این‌جا ابتدا باید خود را به رشت برسانید که در این صورت حدود 4 تا 4.5 ساعت در راه خواهید بود. در ادامه‌ی مسیر از لاهیجان و رامسر عبور کرده و در نهایت به سلمان‎شهر می‌رسید. مسیر رشت تا سلمان‎شهر نیز حدود 3 ساعت طول می‎کشد.

 اگر خودروی شخصی ندارید و با اتوبوس سفر می‌کنید، ابتدا باید به چالوس بروید و از آن‌جا با ماشین‌های بین‌شهری خود را به سلمان‎شهر برسانید. می‌توانید بلیط هواپیمای رشت را خریداری کنید یا قطار تهران – رشت را سوار شوید و از آن‌جا به سلمان‎شهر بروید.

متل قو

در این مقاله به معرفی متل قو یا سلمان‌شهر پرداختیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا و راهنمای بازدید از آن را در اختیارتان قرار دادیم. متل قو یکی از توریستی‌ترین شهرهای استان مازندران است که طبیعت زیبای این استان، جنگل و دریا را در کنار هم دارد. می‌توانید در سواحل زیبای دریای خزر به استراحت بپردازید و ساعاتی را نیز به جنگل‌نوردی اختصاص دهید. اگر به دنبال تفریحات لوکس دریایی هستید، این مکان بهترین انتخاب برای شماست. هر آن‌چه که از بازی‌ها و ورزش‌های دریایی بخواهید، در پلاژها و سواحل متل قو خواهید دید. برخی از آژانس‌های گردشگری، متل قو را در تورهای یک روزه خود قرار می‌دهند. اگر فرصت کمی برای سفر دارید، می‌توانید با تورهای یک روزه سلمان‎شهر همراه شوید و سفری به یادماندنی به این شهر زیبا و دیدنی داشته باشید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید