ویزا چیست؟ معرفی انواع مختلف ویزا
ضحا اکبری 1401/05/04 2029 بازدید 1 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


ورود به برخی از کشورها نیاز به مجوز دارد، یعنی افراد باید برای سفر به آن‌ها مجوزهای مخصوصی بگیرند، این مجوز ویزا نام دارد. البته بعضی از کشورها هم هستند که می‌توان بدون ویزا به آن‌ها سفر کرد، ولی برای سفر به بیشتر کشورها خصوصا برای ما ایرانی‌ها، اخذ ویزا امری الزامی است! ویزاها از جنبه‌های گوناگون انواع مختلفی دارند، در این مقاله قصد داریم انواع مختلف ویزا را برایتان شرح داده و در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه کنیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ویزا

ویزا مجوزی است که افراد می‌توانند با آن به کشورهای دیگر سفر کرده و به دلایل مختلف و مدت زمان معین در آن کشور بمانند، هر فرد برای رفتن از کشور خود به کشوری دیگر باید مجوزی از کشور مقصد بگیرد که به آن مجوز، ویزا می‌گویند. شرایط و قوانینی که کشورهای مختلف برای دریافت ویزای خود در نظر می‌گیرند، متفاوت است، برخی از کشورها قوانین ساده‌ای برای اخذ ویزای خود دارند و برخی دیگر شرایط پیچیده‌تری را تعیین کرده‌اند.

مدارک لازم برای اخذ ویزا

مدارکی که برای اخذ ویزاهای مختلفِ کشورهای گوناگون نیاز است، متفاوت هستند، یعنی ممکن است برای یک نوع خاص ویزا مدارکی مورد نیاز باشد، که آن مدارک برای نوع دیگری از ویزا نیاز نیست. اما تعدادی از مدارک هستند که برای تمام ویزاها یکسان است:

  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • عکس 4*3
  • فرم درخواست ویزا که باید تکمیل شود
  • مدارک بیمه‌ی مسافرتی
  • مدارکی که نشان می‌دهد فرد از تمکن مالی برخوردار است
  • مدارک مربوط به تحصیل یا شغل

انواع ویزا بر اساس چگونگی صدور

  • ویزای پیش از ورود: برخی از کشورها برای دادن ویزای خود قید کرده‌اند که حتما شخص باید به صورت حضوری به سفارت کشور مورد نظر مراجعه کرده و پس از ارائه‌ی مدارک و انجام اقدامات مورد نیاز، ویزای خود را دریافت کند.
  • ویزای آنلاین: برای دریافت ویزای برخی از کشورها لازم نیست حتما به سفارت خانه‌ی آن کشور مراجعه کنید، بلکه با ثبت نام و ارائه‌ی مدارک به صورت آنلاین و از طریق اینترنت، می‌توان مراحل اخذ ویزا را انجام داد.
  • ویزای فرودگاهی (ویزای به محض ورود): برای ورود به بعضی از کشورها نیازی نیست از قبل ویزای آن کشور را دریافت کنید، بلکه می‌توانید به آن کشور سفر کرده و به محض رسیدن به فرودگاه، ویزای فرودگاهی آن کشور را دریافت نمایید.

انواع ویزا بر اساس تعداد دفعات ورود و خروج

  • ویزای یکبار ورود (ویزای سینگل): ویزای یکبار ورود، یعنی ویزایی که بر اساس آن فرد می‌تواند تنها یک بار وارد کشور مقصد شده و تا تاریخ اعتبار ویزایش در آن کشور بماند، چنانچه فرد یک بار به کشور مقصد وارد و از آن خارج شود، حتی اگر ویزایش اعتبار هم داشته باشد دیگر نمی‌تواند با آن ویزا به کشور مقصد برود.
  • ویزای دو بار ورود (ویزای دابل): بر اساس ویزای دابل، فرد می‌تواند دو بار به کشور مقصد وارد و از آن خارج شود، این 2 بار ورود و خروج تا زمانی که ویزا اعتبار دارد، قابل انجام است.
  • ویزای چند بار ورود (ویزای مالتیپل): افرادی که ویزای مالتیپل دارند، می‌توانند به دفعات زیاد به کشور مقصد وارد شوند، البته تا زمانی که ویزایشان اعتبار دارد. این ویزا برای افرادی که به یک کشور خاص زیاد سفر می‌کنند، مناسب است.
  • ویزای صفر بار ورود (ویزای ترانزیت فرودگاهی): گاهی فرد مجبور است در فرودگاه یک کشور از هواپیما پیاده شده و منتظر هواپیمای بعدی‌اش بماند، برخی از کشورها مسافران را ملزم می‌کنند حتی برای همین مدت کوتاه هم ویزا بگیرند، به این نوع ویزا که با آن فرد تنها می‌تواند به مدت چند ساعت تا نهایتا یک روز در فرودگاه بماند و حق خروج از فرودگاه را هم ندارد، ویزای ترانزیت فرودگاهی می‌گویند.

انواع ویزا بر اساس مدت اقامت

  • ویزای موقت: با استفاده از ویزای موقت، فرد می‌تواند تا مدت کوتاهی (بین چند روز تا چند ماه)، در کشور مقصد اقامت داشته باشد، ویزاهای توریستی، دیدار با بستگان و... از این نوع ویزا هستند.
  • ویزای بلند مدت: ویزاهای بلند مدت ویزای اقامت دائم نیستند، اما مدت اعتبار آن‌ها از ویزاهای موقت بیشتر است، ویزای تجاری، ویزای کاری، ویزای تحصیلی و... از انواع ویزای بلند مدت به شمار می‌روند.
  • ویزای دائم: ویزای دائم، ویزای مهاجرتی یا ویزای اقامت دائم نوعی از ویزاست که با آن شخص می‌تواند به صورت نامحدود در کشور مقصد زندگی کند، هر زمان تمایل داشت از کشور مقصد خارج یا به آن وارد شود، از حقوق شهروندی آن کشور برخوردار باشد ولی شهروند آن کشور محسوب نشده و پاسپورت آن کشور را ندارد.

انواع ویزا بر اساس هدف سفر (کاربرد ویزا)

  • ویزای توریستی: ویزای توریستی مخصوص افرادی است که قصد دارند برای تفریح و بازدید از جاذبه‌های گردشگری به کشوری سفر کنند، مدت اعتبار این ویزا از 15 روز تا 6 ماه متغیر است و قابل تمدید می‌باشد.
  • ویزای تجاری: ویزای تجاری به افرادی تعلق می‌گیرد که می‌خواهند برای امور تجاری و بازرگانی یا شرکت در جلسات مرتبط با کسب و کار به کشوری سفر کنند، مدت اعتبار این ویزا به نوع فعالیت فرد و مدت زمان لازم برای انجام کارش بستگی دارد.
  • ویزای تحصیلی: ویزای تحصیلی نوعی از ویزاست که به افرادی تعلق می‌گیرد که قصد دارند برای ادامه‌ی تحصیل به یک کشور خارجی سفر کنند، این نوع ویزا یکی از ویزاهای پرطرفدار است و برای هر فرد یک دوره‌ی خاص اعتبار دارد، البته پس از پایان اعتبار می‌توان این ویزا را تمدید کرد.
  • ویزای درمانی: ویزای درمانی برای افرادی است که قصد دارند برای درمان بیماری‌ خود یا انجام امور پزشکی به کشوری دیگر سفر کنند، مدت اعتبار این ویزا 3 ماه است و در صورتی که مراحل درمان تا پایان اعتبار ویزا انجام نشده باشد، فرد می‌تواند ویزای درمانی خود را تمدید کند.
  • ویزای کاری: افرادی که قصد دارند برای کار به یک کشور دیگر سفر کنند، باید ویزای کاری بگیرند، برای اخذ این ویزا یا باید فرد مهارت ویژه‌ای داشته باشد یا از طرف یک شرکت درخواست کار برای او ارسال شده باشد. مدت اعتبار ویزای کاری بسته به نوع فعالیت فرد و شرایط کشور مقصد، بین چند ماه تا چند سال است.
  • ویزای ترانزیت (ویزای عبور): گاهی فردِ مسافر باید برای رسیدن به مقصد، هواپیمای خود را تغییر دهد، برای این منظور ممکن است مجبور شود چند ساعتی در فرودگاه یا در یکی از شهرهای بین راه بماند. در این گونه موارد فرد باید ویزای ترانزیت یا ویزای عبور بگیرد که ویزایی کوتاه مدت است.
  • ویزای ورزشی: افرادی که مقام‌های ورزشی در سطح بین الملل دارند یا دارای مدرک دانشگاهی معتبر هستند، می‌توانند با ویزای ورزشی برای انجام فعالیت‌های ورزشی در کشور مقصد اقامت کنند، مدت اعتبار این ویزا بسته به نوع ورزش فرد، می‌تواند چند ماه، چند سال یا حتی دائمی باشد.
  • ویزای باز نشستگی: افرادی که سن بالاتر از 55 سال و تمکن مالی داشته باشند، می‌توانند ویزای باز نشستگی کشوری را گرفته و پس از مدتی اقامت دائم آن کشور را دریافت کنند.
  • ویزای شینگن: 26 کشور اروپایی هستند که به کشورهای حوزه‌ی شینگن معروفند، افراد با داشتن ویزای شینگن می‌توانند به هر کدام از این کشورها که بخواهند سفر کنند، ویزای شینگن پرطرفدارترین نوع ویزاست که اخذ آن مراحل بسیار سخت و پیچیده‌ای دارد.
  • ویزای سیاسی: این نوع ویزا به دیپلمات‌ها و سیاستمدارانی که قصد دارند برای انجام امور سیاسی یا حضور در جلسات مرتبط با مسائل دولتی و سیاسی به کشوری سفر کنند، داده می‌شود.
  • ویزای ثبت شرکت: اگر فردی بخواهد در یکی از کشورهای اروپایی یا کانادا شرکتی با برنامه‌ی بیزنسی قدرتمند تاسیس کند، می‌تواند ویزای ثبت شرکت در کشور مورد نظرش را اخذ کرده و با آن برای خود و خانواده‌اش اقامت بگیرد.
  • ویزای دیدار با خانواده و بستگان: اگر یکی از اعضای خانواده‌ی فرد که نسبت نزدیک (درجه 1 یا درجه 2) با او دارد و در یک کشور خارجی زندگی می‌کند، برای آن فرد دعوت نامه بفرستد، او می‌تواند ویزای دیدار با بستگان را دریافت کرده و به آن کشور سفر کند.
  • ویزای مطبوعاتی: افرادی که مشاغلی مانند خبرنگاری دارند، در حوزه‌ی مطبوعات و روزنامه نگاری فعالیت می‌کنند و قصد دارند برای انجام امور مربوط به کارشان به کشوری سفر کنند، می‌توانند در صورت برخورداری از شرایط لازم ویزای مطبوعاتی بگیرند.

در این مقاله شما را با ویزا و انواع مختلف آن آشنا کردیم، اگر تصمیم داشتید به کشوری خارجی سفر کنید که برای سفر به آن نیاز به اخذ ویزا بود، می‌توانید روی کایت حساب کرده، وارد سایت ما شده یا به صورت حضوری به دفتر کایت مراجعه نمایید.

ویزا مجوزی برای ورود به کشورهای مختلف است که اخذ آن نیازمند اقدامات خاصی می‌باشد، ویزاها انواع مختلفی دارند که از میان آن‌ها می‌توان به ویزای توریستی، ویزای کاری، ویزای ورزشی، ویزای تجاری، ویزای ترانزیت و... اشاره کرد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1402/05/09

    سپاس فراوان برای توضیحات مفید و کامل راجب انواع ویزا 🙂🙏

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید