دریاچه‌ی اَلِندان | آدرس + تصاویر + راهنمای بازدید از دریاچه‌ی الندان
ضحا اکبری 1401/02/12 1576 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



یکی از زیباترین جاذبه‌های کشورمان ایران، دریاچه‌های آن هستند، دریاچه‌ها علاوه بر اینکه قدرت خداوند را به نمایش می‌گذارند، با سکوت و آرامش خود حسی غیر قابل وصف را در آدمی ایجاد می‌کنند. در ایران دریاچه‌های فراوانی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص و منحصربفردی هستند، در این میان دریاچه‌ی الندان یکی از زیباترینِ آن‌هاست که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم. اگر به طبیعت، دریاچه‌ها و زیبایی‌هایشان علاقه مندید تا پایان مقاله همراه ما باشید تا در مورد دریاچه‌ی الندان و نکات مربوط به آن مانند مشخصات دریاچه‌ی الندان، آب و هوای دریاچه‌ی الندان و بهترین زمان سفر به آن، ویژگی‌های دریاچه‌ی الندان، امکانات دریاچه‌ی الندان، تفریحات دریاچه‌ی الندان، مسیر دسترسی به دریاچه‌ی الندان و چگونگی اقامت در دریاچه‌ی الندان برایتان بیشتر صحبت کنیم.

مشخصات دریاچه‌ی الندان

دریاچه‌ی الندان در استان مازندران قرا گرفته، فاصله‌ی آن تا شهر ساری حدود 70 کیلومتر می‌باشد و در نزدیکی روستای الندان در بخش چهار دانگه‌ واقع شده است. مساحت حدودی دریاچه‌ی الندان 17 هکتار است، ارتفاع آن از سطح دریا 1200 متر می‌باشد و با شماره‌ی 263 در سال 1394 به ثبت ملی رسیده است.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به دریاچه‌ی الندان

دریاچه‌ی الندان در نقطه‌ای قرار گرفته که در بهار آب و هوای بسیار دلپذیری دارد. در تابستان هوایش بسیار معتدل و حتی خنک بوده و برای فرار از گرمای این فصل  بسیار مناسب خواهد بود. پاییزِ دریاچه‌ی الندان سرد است اما زیبایی بی مثالش می‌تواند دلیل کافی برای سفر به آن در این فصل باشد. در زمستان‌ها هوای دریاچه خیلی سرد است، به طوری که سطح آب دریاچه یخ زده و برای افرادی که تحمل سرمای زیاد را ندارند، چندان توصیه نمی‌شود.

ویژگی‌های دریاچه‌ی الندان

دریاچه‌ی ‌الندان یکی از دریاچه‌های زیبا و مهم ایران است که قدمت آن به حدود 2 و نیم میلیون سال پیش می‌رسد، مساحت 17 هکتاری این دریاچه در زمان‌هایی که میزان بارش زیاد است، ‌به حدود 30 هکتار می‌رسد. این دریاچه از هیچ رودی تغذیه نمی‌شود و آب آن از طریق بارش باران و برف تامین می‌گردد. خاک دریاچه خاکی غیر قابل نفوذ است، جنس خاک و محل قرار گیری دریاچه‌ی الندان شرایطی را فراهم آورده که آب تمام بارش‌های منطقه به سمت این دریاچه سرازیر شده و باعث افزایش آب آن ‌شود. اطراف دریاچه سراسر جنگل است، جنگل‌هایی متشکل از درختان پهن برگی مانند نمدار، ملچ، بلوط، ممرز و راش، در نزدیکی دریاچه، گیاهان معطر که کاربرد دارویی دارند فراوان یافت می‌شوند، همچنین گل‌های پیازچه‌ی وحشی و بنفشه نیز به تعداد زیاد در اطراف دریاچه وجود دارد. فصل پاییز که می‌شود، درختان تلکا، ولیک و ازگیل به بار می‌نشینند و در زمستان اردک‌های وحشی خود را به دریاچه‌ی الندان می‌رسانند تا این فصل را در دریاچه بگذرانند. دریاچه‌ی الندان زیستگاه موجودات زنده‌ی بسیاری است، در سال‌های گذشته هم تعداد زیادی ماهی در آب آن رها شده‌اند تا بتوان در دریاچه ماهیگیری کرد.

امکانات دریاچه‌ی الندان

متاسفانه در حاشیه‌ی دریاچه‌ی الندان امکانات زیادی وجود ندارد، در آنجا تنها چند آلاچیق و سرویس بهداشتی برای افرادی که به صورت خانوادگی به این مکان سفر می‌کنند، تعبیه شده و امکانات دیگری موجود نیست. بنابراین کسانی که به دریاچه‌ی الندان می‌روند باید لباس، مواد غذایی، دارو و هر چیزی که برای یک سفر چند ساعته به طبیعت لازم است همراه داشته باشند.

تفریحات دریاچه‌ی الندان

در دریاچه‌ی الندان می‌توانید از تفریحات زیر لذت ببرید:

  • تماشای طبیعت بی نظیر: طبیعت و مناظر اطراف دریاچه‌ی الندان دارای زیبایی شگفت انگیزی هستند که مشاهده‌ی آن‌ها مانند حضور در رویایی بی انتهاست، جنگل‌های انبوه با درختانی زیبا و سبز، آب خوش رنگ و یکدست دریاچه، آسمان صاف و بی انتها و....

  • لذت بردن از آب و هوای تازه: هوای دریاچه‌ی الندان بسیار تمیز و سالم است، شما می‌توانید در آنجا نفس‌های عمیق بکشید، از این هوای با طراوت لذت ببرید و آن را در ریه‌هایتان ذخیره کنید.

  • قایق سواری: یکی از تفریحات جذاب و هیجان انگیز دریاچه‌ی الندان، سوار شدن بر قایق‌های دریاچه و حرکت بر روی آب زیبای آن است.

  • ماهیگیری: برخی از افراد علاقه دارند در کنار لذت بردن از سکوت دریاچه از آب آن ماهی هم بگیرند، در این دریاچه ماهی‌های زیادی وجود دارد که علاقمندان به این فعالیت می‌توانند با صید آن‌ها لحظات خاطره انگیزی را برای خود رقم بزنند.

مسیر دسترسی به دریاچه‌ی الندان

برای رفتن به دریاچه‌ی الندان باید ابتدا خود را به شهر ساری برسانید، از آنجا وارد جاده‌ی ساری به سمت سمنان شوید، در مسیر به جاده‌ی کیاسر ورود کرده و پس از 60 کیلومتر به سمت مسیر روستای ازنی بروید. جاده‌ی روستا آسفالته است و مسیر سختی نیست، دریاچه در فاصله‌ی 1 و نیم کیلومتر بعد از روستا قرار دارد، مسیر روستا به دریاچه خاکی است و باید با سرعت کمتری آن را بپیمایید.

آدرس: استان مازندارن، شهر ساری، بخش چهار دانگه، شهرستان کیاسر، روستای ازنی.

چگونگی اقامت در دریاچه‌ی الندان

در اطراف دریاچه‌ی الندان هیچ اقامتگاه یا هتلی وجود ندارد، افرادی که قصد دارند شب را در نزدیکی دریاچه بمانند باید آنجا چادر زده و شب را تا صبح در چادر سر کنند. روشن است که این در صورتی است که این افراد به اصول شب مانی در طبیعت آگاه باشند. البته در روستاهای اطراف اقامتگاه‌های محلی و در شهرهای نزدیک هم مسافر خانه‌هایی برای گذراندن شب وجود دارد.

در این مقاله دریاچه‌ی زیبای الندان را به شما معرفی کرده، آن را از جنبه‌های گوناگون بررسی نمودیم و اطلاعات مفیدی در مورد آن در اختیارتان قرار دادیم. اگر تصمیم داشتید به این دریاچه‌ سفر کنید، می‌توانید به قسمت دریاچه‌ی الندان در سایت ما سر بزنید.

دریاچه‌ی الندان، دریاچه‌ای زیبا و آبی رنگ در دل جنگل‌های انبوه بلوط است که طبیعت چشم نواز آن دل هر بیننده‌ای را می‌بَرَد.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید