دره گندآویز | تصاویر + آدرس + اطلاعات ضروری
زهرا نیرومند 1400/10/23 1692 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

فارس، یکی از زیباترین استان‌های کشورمان است که در بخش جنوبی ایران قرار دارد. شیراز، مرکز استان فارس، از جمله توریستی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود و سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. این شهر روزگاری پایتخت ایران بوده است. از این رو، دارای بناهای تاریخی متعددی بوده و بخشی از فرهنگ ایران را نیز در خود جای داده است. استان فارس برای دوستداران طبیعت نیز انتخاب فوق‌العاده مناسبی است. دشت‌های پر از گل، آبشارهای خروشان و باغ‌های سرسبز و باطراوت، تنها بخشی از جاذبه‌های دیدنی این استان هستند که در فصل‌های مختلف سال مورد بازدید قرار می‌گیرند. اگر اهل تفریحات هیجان‌انگیز هستید، بازدید از تنگه‌های بی‌نظیر این استان را از دست ندهید. تنگه‌نوردی یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید در دره‌های دیدنی استان فارس تجربه کنید و یک روز پر از نشاط را در کنار دوستانتان بگذرانید. دره گندآویز یکی از بکرترین دره‌های استان فارس است که در این بخش به معرفی آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا با این دره زیبا و دیدنی بیشتر آشنا شوید.

دره گندآویز

گُندآویز، که به آن دره پلنگی نیز گفته می‌شود، یکی از بکرترین دره‌های استان فارس است که در شهرستان نورآباد ممسنی قرار دارد. این شهر در شمال غربی استان و در دامنه رشته‌کوه‌های زاگرس واقع شده است. از این رو، مناظری چشم‌نواز و دیدنی داشته و از لحاظ آب‌وهوایی نیز جزو مناطق نسبتا معتدل محسوب می‌گردد. منطقه ممسنی از لحاظ تاریخی بسیار پربار است و آثاری از دوران پیش از اسلام و پس از آن را در خود جای داده است. روستاهای متعددی در این منطقه قرار دارند که هرکدام از آن‌ها جاذبه‌های طبیعی متنوعی داشته و بخشی از زیبایی‌های فارس را به نمایش می‌گذارند. جنگل‌های زیبای بلوط، کوه‌های بلند، رودخانه‌های خروشان، آبشارهای دیدنی و دشت‌های پر از گل، از جمله مواردی هستند که در منطقه ممسنی و روستاهای زیبای آن به چشم می‌آیند.

اگر اهل صخره‌نوردی، تنگه‌نوردی، آب‌نوردی، شیرجه در آب یا حتی پرش از ارتفاع هستید، حتما از تنگه‌های بی‌نظیر این منطقه بازدید کنید و یک روز هیجان‌انگیز را تجربه نمایید. دره گندآویز یکی از پرچالش‌ترین دره‌های ممسنی است که در سال‌های اخیر موردتوجه طبیعت‌دوستان واقع شده و گروه‌های طبیعت‌گردی متعددی را به سمت این منطقه می‌کشاند. نام گُندآویز از لغت جُند گرفته شده است که معنای سرباز را دارد.  علت این نام‌گذاری به زمان حمله اعراب برمی‌گردد. در آن زمان بین اعراب و ساکنان روستا درگیری شدیدی رخ می‌دهد. ساکنان روستا در این مبارزه پیروز شده و سربازهای عرب را از صخره‌های این دره آویزان می‎کنند. به همین دلیل به این دره، گُندآویز می‌گویند. 

گندآویز، دره‌ای زیباست که از دو طرف با صخره‌های بلند احاطه شده و در میان آن نیز آبی زلال و سرد جریان دارد. جریان آب در طول مسیر اغلب کم عمق و آرام است، اما در برخی نقاط عمیق‌تر شده و پس از عبور از میان سنگ‌ها، شدت بیشتری پیدا می‌کند. این آب در قسمت‌هایی از مسیر به زیبایی از ارتفاع سرازیر می‌گردد و چشم‌اندازهایی دیدنی و جذاب را در دل صخره‌ها ایجاد می‌کند. گاهی باید از میان صخره‌های تنگ به هم چسبیده عبور کنید، تا جایی که تنها باریکه‌ای از آسمان را در بالای سر خود می‌بینید. در قسمت‌هایی از مسیر محیط بازتر می‌شود و صخره‌ها فاصله بیشتری از هم می‌گیرند. می‌توانید در حوضچه‌هایی که در دل دره گندآویز ایجاد شده است، شنا کنید و لذت شیرجه در آب را نیز بچشید. خود را به جریان آب بسپارید و مسیری را در میان آب‌های زلال خروشان طی کنید.

دره گندآویز

نکات بازدید از دره گندآویز

  • دره گندآویز در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا قرار دارد و بارش باران در آن بسیار زیاد است. شما از یک مسیر صخره‌ای و از میان آب عبور می‌کنید. بنابراین، بهتر است زمان مناسبی را به پیمایش دره اختصاص دهید و یکی از روزهای بهار و تابستان را برای این کار انتخاب کنید.
  • دقت داشته باشید که پیمودن مسیر دره گندآویز نیاز به یک راهنمای حرفه‌ای دارد. راهنما باید تخصص کافی در دره‌نوردی را داشته باشد و بتواند در این زمینه به گردشگران کمک کند. حتما در مورد مسئول تور تحقیق کنید و بهترین گزینه را انتخاب نمایید تا دچار مشکل نشوید.
  • پیمایش دره گندآویز تجهیزات یا تخصص خاصی نمی‌خواهد، اما نیاز به آمادگی جسمانی دارد. اگر دچار کمردرد یا زانودرد هستید یا آمادگی جسمانی کافی ندارید، از رفتن به تنگه خودداری کنید.
  • دقت داشته باشید که دره گندآویز راه خروجی ندارد. وقتی وارد دره شدید باید تا انتها ادامه دهید تا به پایان آن برسید. مسیر پیمایش طولانی است و در این میان نیز از سه دره عبور خواهید کرد. وضعیت جسمانی خود را در نظر بگیرید و اگر از آمادگی لازم برخوردار هستید، با گروه دره‌نوردی همراه شوید.
  • پیمایش دره گندآویز در دو نقطه از مسیر نیاز به پرش در آب دارد و این کار اجباری است. شما چاره‌ای جز پرش ندارید! اگر از این موضوع وحشت دارید، با گروه همراه نشوید.
  • در مسیر دره گندآویز باید از میان آب‌ عبور کنید. آب این دره در برخی نقاط کم‌عمق و آرام بوده و در قسمت‌هایی از دره عمیق وخروشان می‌شود. بنابراین در شروع دره نوردی حتما جلیقه نجات بپوشید و آن را تا انتهای مسیر به تن داشته باشید.
  • یک کوله پشتی سبک تهیه کنید و وسایل خود را در آن قرار دهید. دقت داشته باشید که شما در طول مسیر در آب حرکت می‌کنید. بنابراین، بهتر است یک کوله پشتی ضدآب انتخاب کنید تا از خیس شدن وسایلتان جلوگیری شود. می‌توانید از لوازمی مانند پلاستیک و چسب برای ضدآب کردن کوله‌پشتی خود استفاده نمایید. وسایل داخل کوله، خصوصا وسایلی مانند گوشی موبایل را به صورت جداگانه درون کاورهای پلاستیکی قرار دهید تا نگران خیس شدنشان نباشید.
  • کفش مناسبی را برای دره‌نوردی انتخاب کنید. کفش شما باید انعطاف‌پذیری بالایی داشته و دارای کفه محکمی باشد.
  • کلاه، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.
  • خوراکی، تنقلات و آب آشامیدنی به همراه داشته باشید.

دره گندآویز

در این مقاله به معرفی دره گندآویز پرداخته و اطلاعاتی در مورد آن در اختیارتان قرار دادیم. اگر اهل ماجراجویی و تفریحات هیجان‌انگیز هستید، می‌توانید یک روز را به بازدید از این تنگه اختصاص دهید و یک دره‌نوردی جذاب داشته باشید. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، برای پیمایش دره گندآویز نیاز به یک راهنمای حرفه‌ای دارید. اگر چنین فردی را نمی‌شناسید، پیشنهاد می‌کنیم با تور دره گندآویز همراه شوید و یک تیم مجهز و حرفه‌ای را در کنار خود داشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و راهنمایی در این زمینه می‌توانید با شماره 75097700- 021  تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید.  

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید