صفر تا صد سفر به ترکیه | کامل‌ترین راهنمای سفر به ترکیه
زهرا نیرومند 1400/10/06 5520 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


ترکیه یکی از توریستی‌ترین کشورهای دنیاست که در نزدیکی ایران قرار دارد. این کشور جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی را در خود جای داده و به دلیل داشتن تفریحات و سرگرمی‌های متنوع، یکی از محبوب‌ترین مقاصد خارجی در بین ایرانیان محسوب می‌شود. علاوه بر این، ترکیه یکی از همسایگان ایران است که با کشورمان مرز مشترک دارد. از این رو، هزینه‌های سفر به ترکیه نسبت به دیگر کشورها پایین‌تر بوده و امکان سفر را برای خانواده‌های بیشتری ممکن می‌سازد. قبل از این‌که بخواهید به ترکیه سفر کنید، باید اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشد. شهرهای توریستی این کشور را بشناسید و با ویژگی‌‎ها، امکانات و جاذبه‌های گردشگری هر شهر آشنا باشید. در این مقاله در مورد شهرهای توریستی ترکیه صحبت می‌کنیم و مهم‌ترین جاذبه‎های آن را معرفی می‌نماییم. علاوه بر این، اطلاعاتی در مورد رستوران‌ها، هتل‌ها، حدود قیمت‌ها و هر آن‌چه برای سفر به ترکیه نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهیم.  با ما همراه باشید تا با صفر تا صد سفر به ترکیه آشنا شوید.  

دلایل سفر به ترکیه

قبل از این‌که راهنمای سفر به ترکیه را در اختیارتان قرار دهیم، بهتر است کمی در مورد ویژگی‌های این کشور صحبت کنیم. چرا ترکیه یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری خارجی در بین ایرانیان محسوب می‌شود و مورد استقبال بسیاری از هم‌وطنانمان قرار دارد؟ چرا اغلب ایرانیان ترجیح می‌دهند ترکیه را به عنوان اولین مقصد گردشگری خود انتخاب نمایند؟ سفر به ترکیه  دلایل متعددی دارد که عبارتند از:

  • ترکیه یکی از همسایگان کشورمان است که با ایران مرز مشترک دارد. هم‌وطنان عزیزمان می‌توانند علاوه بر هواپیما، به صورت زمینی و با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس یا قطار نیز به ترکیه سفر کنند و از این طریق هزینه‌های خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند.
  • سفر به ترکیه نیاز به دریافت ویزا ندارد. با توجه به این‌که دریافت ویزای اغلب کشورها، خصوصا کشورهای اروپایی، برای شهروندان ایرانی بسیار سخت است، سفر به ترکیه بدون ویزا یک ویژگی مثبت محسوب می‌شود. شما می‌توانید به راحتی و بدون دریافت ویزا از مرزهای کشور ترکیه عبور کنید و بازدید از یک کشور اروپایی را نیز در لیست سفرهای خود داشته باشید.   
  • ترکیه یک کشور آسیایی- اروپایی است، اما هزینه‌های آن مانند کشورهای اروپایی گران نیست. با هر بودجه‌ای که به ترکیه سفر کنید، می‌توانید یک سفر خوب و به یادماندنی را تجربه نمایید. هتل مناسب خود را انتخاب کنید و در رستوران‌هایی با قیمت متوسط یا حتی ارزان غذا بخورید.  
  • فرهنگ مردم ترکیه شباهت زیادی به ایران دارد. ترک‌ها نیز مانند ایرانیان بسیار مهربان هستند و از مهمانان خود به خوبی پذیرایی می‌کنند. کافیست یک لبخند به لب داشته باشید تا به راحتی با ترک‌ها ارتباط برقرار نمایید.
  • ترکیه فرهنگ غذایی متنوع و غذاهایی لذیذ و خوشمزه دارد. در این کشور می‌توانید انواع کباب با نان‌های محلی را نوش‌جان کنید و طعم باقلواهای بی‌نظیر ترکی را در کنار یک فنجان قهوه یا چای خوش‌طعم بچشید.
  • ترکیه بازارها و مراکز خرید متعددی دارد. بسیاری از افراد تنها برای خرید به ترکیه سفر می‌کنند و بهترین اجناس را با مناسب‌ترین قیمت خریداری می‌کنند. البته اگر برای خرید سفر می‌کنید، بهتر است به شهرهایی چون استانبول یا وان بروید و زمان مناسبی را برای این کار انتخاب کنید تا فرصت استفاده از حراجی‌ها و فستیوال‌های خرید را داشته باشید.
  • ترکیه علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، دارای تفریحات و سرگرمی‌های متنوعی نیز می‌باشد. از تفریحات ساحلی و بازی‌های آبی مانند غواصی، شنا، قایق‌سواری، اسکی روی آب و ... گرفته تا جشنواره‌ها و فستیوال‌های متنوع، پارک‌ها و شهربازی‌‌ها، که در شهرهای مختلف این کشور دیده می‌شوند. با هر سلیقه‌ای که به ترکیه سفر کنید، تفریح مناسب خود را پیدا خواهید کرد.

ترکیه

معرفی شهرهای توریستی ترکیه

استانبول: استانبول یکی از معروف‌ترین و زیباترین شهرهای ترکیه است. این شهر، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای دنیاست که در مرز بین دو قاره قرار دارد. این دو قاره با یک تنگه بسیار باریک با نام بسفر از هم جدا می‌شوند و شهر را به دو قسمت اروپایی و آسیایی تقسیم می‌کنند. استانبول روزگاری محل حکومت امپراطوری بیزانس بوده و زمانی نیز به عثمانیان تعلق داشته است. از این رو، یک شهر تاریخی محسوب می‏گردد و دارای بناهای کهن و معماری‌های بی‌نظیر و باشکوهی می‎باشد. مساجد و کلیساهای استانبول در کنار بازارهای سنتی، مراکز خرید بزرگ، تفریحات شبانه و ... از جمله مواردی هستند که استانبول را به یکی از محبوب‌ترین شهرهای ترکیه تبدیل می‌کنند. استانبول جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به مسجد آبی، کاخ توپکاپی، مسجد ایاصوفیه، مسجد جامع سلیمانیه، مسجد رستم پاشا، آب‌انبار تاریخی باسیلیکا، کلیسای چورا،  تنگه بسفر، بازار مصری‌ها و بازار بزرگ استانبول اشاره کرد.

آنکارا: آنکارا پایتخت ترکیه و دومین شهر بزرگ این کشور پس از استانبول است. این شهر در ۴۵۰ کیلومتری بخش جنوب شرقی استانبول و در یکی از خشک‌ترین مناطق ترکیه واقع شده است. آنکارا مرکز سیاسی ترکیه محسوب می‌شود و مقر حکومت دولت این کشور می‌باشد، اما از لحاظ گردشگری نیز بسیار غنی بوده و موزه‌ها و بازارهای بزرگی را در خود جای داده است. از این رو مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد. از جمله جاذبه‌های گردشگری آنکارا می‌توان به آنیت کابیر، آرامگاه آتاتورک، مسجد قوچاتپه و موزه‌های قوم‌نگاری، موزه جمهوری، تمدن آناتولی، حاج بیرم و زندان اولوکانلار، اشاره کرد.

ازمیر: ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه است که در سواحل زیبای دریای اژه قرار دارد. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، از لحاظ تجاری و صنعتی اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته و سالانه میزبان نمایشگاه‌ها و همایش‌های مختلف در این زمینه می‌باشد.  علاوه بر این، ازمیر دانشگاه‌های معتبری نیز دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به دانشگاه صنعتی ازمیر اشاره نمود. برج ساعت، بنای آگورا، کلیسای سنت پلی کارپ، ساحل چشمه و قلعه باستای کدیفه کاله، از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر ازمیر هستند که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

معرفی شهرهای توریستی ترکیه

آنتالیا: آنتالیا یکی از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه است که با سواحل زیبا و دیدنی‌اش شناخته می‌شود. این شهر برای افرادی که با هدف استراحت و تفریح به ترکیه سفر می‌کنند، بسیار مناسب است. هتل‌های لوکس با امکانات کامل که اغلب آن‌ها در کنار ساحل واقع شده‌اند و چشم‌اندازهایی زیبا را به تصویر می‌کشند، بهترین مکان برای استراحت در تعطیلات هستند. می‌توانید در کنار دریا آفتاب بگیرید و انواع بازی‌های آبی و تفریحات ساحلی را تجربه کنید. به مراکز خرید آنتالیا سر بزنید و از جاذبه‌های تاریخی آن دیدن کنید. از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به پارک ملی آنتالیا، مرکز آبی آکوالند، موزه باستان‌شناسی آنتالیا، شهر باستانی ترمسوس، روستای المپوس، روستای کیمرا، آمفی تئاتر آسپندوس و کسیک مناره اشاره کرد.

کوش‌آداسی: کوش‌آداسی، بندری کوچک و جذاب در ترکیه است که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. این بندر دارای هتل‌ها و ریزورت‌های ساحلی بسیار زیبایی بوده و امکانات کاملی را در اختیار مسافران خود قرار می‌دهد. از جمله جاذبه‌های گردشگری کوش‌آداسی می‌توان به پارک ملی دلتای آیدین، پارک آبی آدالند، غار کاراجا، جزیره کبوتر، روستای گوزل چاملی و افسوس اشاره کرد.

بدروم: بدروم، شهری با خانه‌های سفید و دریای آبی‌رنگ است. این شهر از لحاظ گردشگری شباهت زیادی به کوش‌آداسی دارد و ریزورت‌های ساحلی متعدد با امکانات رفاهی کامل را در خود جای داده است. شهر بدروم در جنوب غربی ترکیه واقع شده و آب‌وهوایی مدیترانه‌ای دارد.  مسیر‌های پیاده‌روی عاشقانه، بازی‌های دریایی و تفریحات شبانه بدروم، از جمله ویژگی‌های این شهر هستند که آن را از دیگر شهرهای ترکیه متفاوت می‏کنند.  از مهم‌ترین جاذبه‌های بدروم می‌توان به آمفی تئاتر بدروم، جزیره خرگوش، موزه باستان‌شناسی زیر آب، ساحل یاهاسی، خلیج بارداکچی و بافت قدیمی این شهر اشاره کرد.  

مارماریس: مارماریس، یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است که بیشتر با سواحل آرام و دیدنی‌اش شناخته می‌شود. سواحل شنی سفید رنگ که با آب‌های فیروزه‌ای و کوه‌‌های پوشیده از کاج احاطه شده و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر ایجاد می‎کند. می‌توانید در یکی از اقامت‌گاه‎های ساحلی این شهر ساکن شوید و از آرامش ساحل در کنار انواع ورزش‏های آبی لذت ببرید. از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز می‌توان به پارک آبی مارماریس، جزیره کلئوپاترا، پارک دلفین، غار نیمارا و ساحل کیزکومو اشاره کرد.

معرفی شهرهای توریستی ترکیه

راه‌های سفر به ترکیه

با توجه به هم‌مرز بودن کشور ترکیه با ایران، راه‌های مختلفی برای سفر به این کشور پیش‌روی مسافران قرار دارد. اولین و راحت‌ترین راه، سفر با هواپیماست.

سفر با هواپیما: پرواز با هواپیما حدود سه ساعت طول می‌کشد و قیمت بلیط آن نیز با توجه به نوع پرواز، کلاس پروازی و زمان سفر، متفاوت است. شرکت‌های هواپیمایی مختلفی در این مسیر  فعالیت می‌کنند و پروازهای مستقیمی را به سمت ترکیه انجام می‌دهند که از بین آن‌ها می‌توان به پگاسوس ایرلاینز، ماهان، معراج، ایران‌ایر، ایران ایراتور، ترکیش ایرلاینز و  آنادولوجت، اشاره کرد. در هر روز از هفته که بخواهید سفر کنید، می‌توانید بلیط ترکیه را خریداری نمایید و هیچ محدودیتی در این زمینه ندارید. در حال حاضر قیمت بلیط تهران-استانبول بین 5 تا 10 میلیون متغیر می‌باشد.

سفر با قطار: قطار، یکی دیگر از راه‌های سفر به ترکیه است که به صورت زمینی و با قیمت ارزان‌تری انجام می‌شود. شما می‌توانید سوار قطار ایران- ترکیه شوید و به سمت سه شهر وان، آنکارا و استانبول حرکت کنید. سفر با قطار یک بار در هفته انجام می‌شود. زمان سفر از تهران تا وان حدود 24 ساعت و تهران تا آنکارا حدود 60 ساعت می‌باشد. آنکارا با استانبول نیز حدود 4 ساعت و نیم فاصله دارد. قیمت بلیط قطار تهران استانبول در حال حاضر حدود یک میلیون تومان است.

سفر با اتوبوس: سفر زمینی به ترکیه به غیر از قطار، با اتوبوس نیز امکان‌پذیر است. برای سفر به استانبول می‌توانید از دو شهر تهران یا تبریز اقدام به خرید بلیط نمایید. اتوبوس‌های تهران از دو پایانه بیهقی و آزادی و اتوبوس‌های تبریز از پایانه مرکزی این شهر حرکت می‎کنند. مسیر تهران – استانبول با اتوبوس حدود 48 ساعت  طول می‌کشد و هزینه بلیط آن نیز 150 تا 300 هزار تومان می‌باشد. نوسان قیمت بلیط مربوط به زمان سفر و شلوغ یا خلوت بودن استانبول می‌باشد.

سفر با ماشین شخصی: اگر دوست دارید می‌توانید با ماشین شخصی خود به استانبول سفر کنید که در آن صورت باید از یکی از مرزهای بازرگان، سرو یا رازی عبور نمایید. قبل از سفر کارهای مربوط به کاپوتاژ کردن ماشین خود را انجام دهید و گواهینامه بین‌المللی نیز دریافت نمایید.

راه‌های سفر به ترکیه

هزینه سفر به ترکیه

در سفرهای خارج از کشور، قبل از هرچیز باید هزینه‌های مربوط به دریافت پاسپورت، ویزا و عوارض خروج از کشور را در نظر داشته باشید. سفر به ترکیه نیاز به ویزا ندارد. اگر پاسپورت دارید، از این هزینه نیز معاف هستید، اما اگر ندارید باید برای دریافت آن اقدام نمایید. هزینه صدور پاسپورت در حال حاضر 125 هزار تومان می‌باشد که هزینه‌های دیگری چون عوارض شهرداری، خدمات گذرنامه و عکاسی و احراز هویت نیز به آن اضافه می‌گردد. در نتیجه هزینه صدور پاسپورت در مجموع چیزی حدود 250 هزار تومان را شامل می‎شود. عوارض خروج از کشور نیز به صورت زیر است:

  • سفر اول 400 هزار تومان
  • سفر دوم 600 هزار تومان
  • سفر سوم به بعد 800 هزار تومان

علاوه بر موارد عنوان شده، سفر هزینه‌های دیگری نیز دارد که عمده‌ترین آن‌ها شامل مواردی چون هزینه‌ رفت‌وبرگشت، اقامت‌گاه و غذا می‌باشد. حدود قیمت این موارد در سال 2021 به صورت زیر است:

هزینه رفت‌وآمد: همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، با توجه به هم‌مرز بودن ترکیه با ایران، راه‌های متعددی برای سفر به این کشور وجود دارد. سفر با هواپیما در حال حاضر بسیار گران می‌باشد و یک بلیط رفت‌وبرگشت به ترکیه چیزی حدود 10 تا 20 میلیون تومان تمام می‌شود. سفر با قطار، اتوبوس و ماشین‌ شخصی، ارزان‌ترین‌ راه‌های سفر به ترکیه هستند که هزینه مناسب‌تری دارند.

اقامت‌گاه: وقتی به جایی دیگر سفر می‌کنید، باید مکانی را برای اقامت و استراحت خود پیدا کنید. هزینه اقامت‌گاه در ترکیه بستگی به نوع اقامت‌گاه دارد. اگر سفری ارزان می‌خواهید، می‌توانید  هتل‌های 2 ستاره  و ارزان‌قیمت ترکیه را برای اقامت انتخاب نمایید که در آن صورت بین 100 تا 300 هزار تومان باید بپردازید. در صورتی که به دنبال جای راحت‌تر با امکانات بهتر هستید، می‌توانید هتل‌های ۳ ستاره را برای اقامت در نظر بگیرید. هتل‌های ۳ ستاره بسته به مکان هتل و امکاناتی که در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهند، هزینه‌های متفاوتی دارند و به ازای هرشب حدود 500 هزار تا 2 میلیون تومان از مهمانان دریافت می‌کنند. هتل‌های 4 ستاره بین 750 هزار تا 3 میلیون تومان و 5 ستاره از 3 میلیون تا 13 میلیون تومان هزینه دارند.

 خورد و خوراک:  هزینه غذا در ترکیه نیز بستگی به نوع رستوران و غذای سفارشی شما دارد. می‌توانید غذای خود را از رستوران‌های ارزان‌قیمت و غذاخوری‌های خیابانی سفارش دهید و حدود 50 تا 100 هزار تومان برای هر وعده غذایی هزینه کنید یا رستوران سطح متوسط این کشور را برای صرف غذا انتخاب نمایید که در آن صورت باید حدود 200 هزار تومان برای هر وعده غذایی در نظر بگیرید.  رستوران‌های لوکس و گران ترکیه نیز 250 هزار تومان به بالا هزینه دارند. 

هزینه‌های دیگری نیز در سفر به ترکیه وجود دارد که مربوط به هزینه تفریحات و حمل‌ونقل داخل شهری می‌باشد. می‌توانید از مترو، اتوبوس و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نمایید و هزینه‌های سفر داخل شهری خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. بهتر است یک کارت بلیط تهیه کنید و در روزهای سفر خود از آن استفاده نمایید. 

هزینه سفر به ترکیه

بهترین زمان برای سفر به ترکیه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در سفر به کشورهای خارجی باید بدانید، وضعیت آب‌وهوایی مقصد و بهترین فصل برای سفر می‌باشد. ترکیه تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد و بارانی دارد. از این‌رو، بهترین فصل برای سفر به این کشور، فصل بهار تا اوایل تابستان است. در این بازه زمانی آب‌وهوا برای گشت‌وگذار بسیار مناسب بوده و سرما و گرما چندان آزاردهنده نیست.

فصل تابستان، خصوصا دو ماه مرداد و شهریور، ترکیه آب‌وهوایی بسیار گرم دارد. اگر برای استفاده از تفریحات آبی به این کشور می‌روید، می‌توانید این دو ماه را برای سفر به ترکیه انتخاب کنید و از گرمای هوا نهایت لذت را ببرید. دقت داشته باشید که بهار و تابستان پرگردشگرترین فصل‌های ترکیه بوده و هزینه‌های سفر نیز نسبت به پاییز و زمستان، بالاتر است.

اگر به دنبال سفر ارزان هستید و با سرمای هوا مشکلی ندارید، می‌توانید اواسط پاییز تا اواخر اسفند را برای رفتن به ترکیه انتخاب کنید تا سفری کم‌هزینه داشته باشید. اواسط پاییز تا اوایل اسفندماه ترکیه در خلوت‌ترین حالت خود بسر می‎برد.

بهترین زمان برای سفر به ترکیه

نکات دیگر در سفر به ترکیه

  • یکی از مهم‌ترین دلایل سفر ایرانیان به ترکیه، خرید لباس از این کشور است. کیفیت لباس‌های ترک بسیار بالا بوده و قیمت آن نیز در بازارها و مراکز خرید ترکیه نسبت به ایران ارزان‌تر است. هر برندی را که بخواهید می‌توانید چند برابر قیمت کمتر از فروشگاه‌های ایران پیدا کنید. بهترین زمان برای خرید لباس، زمان حراجی‌ها و برگزاری فستیوال‌های خرید این کشور می‌باشد که اغلب در بهار و تابستان برگزار می‌شود.
  • ترکیه علاوه بر لباس سوغاتی‌های متنوع دیگری نیز دارد. چای، قهوه و ادویه‌جات از جمله محبوب‌ترین سوغاتی‌های این کشور هستند که در تمام دنیا طرفدار دارند. اگر به صنایع دستی علاقه‌مندید، می‌توانید ظروف سرامیکی، ظروف مسی، محصولات چرمی، فرش و قالیچه‌ را برای سوغاتی انتخاب کنید. خوراکی‌ها و شیرینی‌های معروف ترکی مانند باقلوا، باسلوق و ... نیز از جمله مواردی هستند که برای سوغاتی پیشنهاد می‌شوند.
  • یکی از مهم‌ترین سوالاتی که اغلب مسافران می‌پرسند، این است که در سفر به ترکیه با خود دلار ببریم یا لیره به همراه داشته باشید. با توجه به ارزش دلار، پیشنهاد می‌کنیم پول خود را تبدیل به دلار کنید و با خود به ترکیه ببرید. آن‌گاه می‌توانید به مقداری که هر روز نیاز دارید، دلار را تبدیل به لیره نمایید. نگران تبدیل دلار نباشید. تعداد زیادی صرافی در شهرهای مختلف ترکیه وجود دارند که این کار را برای مسافران انجام می‌دهند.
  • چمدان خود را مناسب فصل ببندید. اگر در زمستان به ترکیه سفر می‌کنید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. برای سفر در فصل‌های گرم، لباس شنا را فراموش نکنید. البته دقت داشته باشید که لباس مخصوص شنا را تنها در سواحل این کشور می‌توانید استفاده کنید و برای ورود به سایر مناطق باید لباس پوشیده‌تری داشته باشید.
  • قوانین ورود به مساجد با دیگر نقاط شهر متفاوت است. هنگام ورود به مساجد باید لباس بلند بپوشید. خانم‎ها باید پیراهن آستین بلند به همراه شلوار یا دامن بلند داشته باشند و آقایان نیز اجازه پوشیدن شلوارک را ندارند.

نکات  در سفر به ترکیه

در این مقاله در مورد سفر به ترکیه صحبت کردیم و اطلاعاتی در مورد شهرهای توریستی این کشور، جاذبه‌های هر شهر، حدود هزینه‌ها و ... در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، راه‌های متعددی برای سفر به ترکیه وجود دارد که یکی از آن‌ها همراهی با تورهای گردشگری است. اگر دوست دارید سفری جذاب و رویایی به این کشور داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم با تورهای گردشگری ترکیه همراه شوید و در کنار یک تیم حرفه‌ای روزهای خاطره‌انگیزی را سپری کنید. تورهای ترکیه با شرایط و قیمت‌های مختلف ارائه می‎شوند. بودجه خود را در نظر بگیرید و یکی از تورهای زمینی یا هوایی ترکیه را انتخاب نمایید. علاوه بر این،  این امکان را دارید که تور موردنظر خود را به صورت اقساطی خریداری کنید و هزینه آن را 4 تا 10 ماه بعد بپردازید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 75097700- 021 تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت  بپرسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید