تنگه هلت لرستان | تصاویر + آدرس + راهنمای سفر
زهرا نیرومند 1400/08/15 1823 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

لرستان یکی از زیباترین استان‌های کشورمان است. این استان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی را در خود جای داده و یکی از بهترین مکا‌ن‌ها برای یک سفر هیجان‌انگیز و جذاب محسوب می‎شود. یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی این استان  تنگه هلت می‌باشد که در شهرستان پل‌دختر واقع شده است. اگر اهل صخره‌نوردی هستید و به دنبال بهترین مکان‎ها برای انجام این ورزش مهیج می‎گردید، ادامه مطلب را دنبال نمایید. در این مقاله به معرفی  تنگه هلت لرستان پرداخته و اطلاعاتی در مورد آن در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید. 

تنگه هلت لرستان

هلت (helt)، یکی از زیباترین تنگه‌های استان لرستان است که در میان صخره‌هایی عظیم و بلند قرار دارد. هلت­، که گاهی اوقات به آن هلد نیز گفته می‌شود، نام یکی از طوایف لر می‌باشد که در منطقه‌ای به همین نام زندگی می‎کنند. نام تنگه نیز از با الهام از نام همین قوم بر روی آن گذاشته شده است.

تنگه هلت در طی میلیون‌ها سال بر اثر فرسایش آب ایجاد شده و شکل زیبای امروزی را به خود گرفته است. وجود چشمه‌های متعدد  در این منطقه باعث جاری شدن آب در میان لایه‌های آهکی صخره‌ها شد و به مرور زمان دره‌ای شگفت‌انگیز و دیدنی را ایجاد نمود. این تنگه سالیان زیاد در زیر آب قرار داشت و دسترسی به آن مقدور نبود، اما در چند سال گذشته ورودی دره باز شد و تنگه‌ای زیبا را برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشت. تنگه هلت لرستان حدود 4 کیلومتر طول دارد و رودخانه‌ای بسیار زیبا از میان آن عبور می‏کند. عمق آب این رودخانه در برخی نقاط به 1.5 متر نیز می‌رسد.

تنگه هلت لرستان، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این استان است که در شهرستان پل‌دختر قرار دارد. این تنگه در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا واقع شده و مقصدی عالی برای روزهای گرم تابستان محسوب می‌شود. سفر به تنگه هلت بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است، اما توانایی جسمانی بالایی را می‌طلبد. لازم نیست تجهیزات خاص یا امکانات ویژه‌ای تدارک ببینید. با حداقل امکانات نیز می‌توانید سفری جذاب و منحصربفرد داشته و از تفریحاتی چون رودخانه‌نوردی، صخره‎‌نوردی و شنا برخوردار باشید. در واقع این تنگه به افرادی پیشنهاد می‌شود که به صخره‌نوردی علاقه‌مندند، اما در این کار چندان حرفه‎ای نیستند.

تنگه هلت

بهترین زمان برای سفر به تنگه هلت لرستان

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم،  تنگه هلت در یک منطقه کوهستانی واقع شده و آب‌وهوایی خنک دارد. از این رو، بهترین زمان برای سفر به تنگه هلت، فصل تابستان می‌باشد. شرایط آب‌وهوایی تنگه هلت در دیگر فصل‌ها کمی سرد بوده و برای سفر چندان مناسب نیست. علاوه بر این، بارندگی در فصل‌های دیگر سال، احتمال وقوع سیلاب در منطقه را افزایش داده و خطراتی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. بنابراین، اگر قصد سفر به این تنگه را دارید، بهتر است فصل تابستان تا اوایل پاییز را برای سفر انتخاب کنید.  

تنگه هلت

دسترسی به تنگه هلت لرستان

تنگه هلت در استان لرستان، شهرستان پل‌دختر، آزادراه اندیمشک-خرم‌آباد، بین تونل خرگوشان یک و دو قرار دارد. برای سفر به این تنگه باید ابتدا وارد آزاد راه اندیمشک به خرم‌آباد شوید. پس از پشت‌سر گذاشتن تونل خرگوشان یک، یک بردیدگی را می‌بینید. ماشین خود را  در این منطقه پارک کنید و باقی مسیر را پیاده ادامه دهید. مسیر پیاده‌روی یک سراشیبی 100 متری است. پس از عبور از این سراشیبی، ورودی تنگه را در مقابل خود خواهید دید.

تنگه هلت

نکات سفر به تنگه هلت لرستان

  • تنگه هلت حدود چهار کیلومتر طول دارد و عبور از آن یک تا 2 ساعت زمان می‌برد. مسیر عبور از تنگه نیز کمی سخت است و در برخی مسیرها نیاز به رودخانه‌نوردی دارد. بنابراین، این تنگه برای سالمندان، معلولان، کودکان خردسال و افرادی که دارای مشکلات استخوانی هستند، مناسب نیست.
  • سفر به تنگه هلت نیاز به مهارت‌هایی چون صخره‌نوردی و شنا دارد. اگر با این موارد آشنا نیستید، از رفتن به تنگه خودداری کنید و مقصد دیگری را برای سفر انتخاب نمایید.
  • اگر برای اولین بار است که به تنگه هلت می‌روید، بهتر است به همراه تورلیدرهای حرفه‌ای سفر کنید و از راهنمایی‌های آن‌ها استفاده نمایید.
  • در این منطقه تا چشم کار می‌کند آب و صخره می‌بینید. بنابراین، حتما کفش مناسب برای عبور از سنگ‌های ریز و درشت رودخانه و بالارفتن از صخره‌ها را به همراه داشته باشید.
  • دقت داشته باشید که عمق رودخانه در برخی از مناطق به 1 تا 1.5 متر نیز می‌رسد. بنابراین، از به همراه داشتن لوازمی که در آب صدمه می‌بینند، خودداری نمایید.
  • کف تنگه صخره‌ایست و شیرجه زدن در آن خطرناک است. به این نکته توجه داشته باشید و از آن دوری کنید.
  • دقت داشته باشید که ارتعاش صدا احتمال ریزش سنگ‌ها را افزایش داده و خطراتی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. زمانی که در میان تنگه هستید، فریاد نزنید.
  • قبل از ورود به تنگه مقداری خوراکی سبک بخورید و سپس پیاده‌روی را آغاز نمایید. از به همراه بردن خوراکی به درون تنگه خودداری کنید. زیرا خوراکی در طول مسیر خیس شده و امکان استفاده از آن وجود ندارد. ضمن این‌که خیس شدن خوراکی‌ها باعث کثیف شدن تنگه و آسیب‌ به طبیعت می‌گردد.

تنگه هلت

در این مقاله به معرفی تنگه هلت لرستان پرداختیم و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های این تنگه و راه‌های دسترسی به آن در اختیارتان قرار دادیم. تنگه هلت بخشی از طبیعت زیبا و وحشی استان لرستان است. این تنگه مورد توجه بسیاری از طبیعت‌دوستان، خصوصا صخره‌نوردان قرار دارد و سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. اگر به دنبال تنگه‌نوردی هستید و در این کار تجربه چندانی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از تنگه هلت بازدید نمایید و یک سفر جذاب را به همراه دیگر دوستان خود تجربه کنید. اگر برای اولین بار است که به تنگه هلت می‌روید، بهتر است این کار را به همراه گروه‌های طبیعت‌گردی انجام دهید و یک راهنمای حرفه‌ای را نیز در کنار خود داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم زمان بیشتری را برای سفر به تنگه هلت اختصاص دهید تا بتوانید از جاذبه‌های دیدنی اطراف تنگه مانند شهر پل‌دختر، روستای کُرکی، روستای پاعلم، آبشار اَفرینه و ... نیز بازدید نمایید. برای اطلاع از تورهای طبیعت‎گردی کایت دیگر صفحات سایت را موردبررسی قرار دهید و از شرایط و زمان برگزاری آن‌ها آگاهی یابید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و در مورد تور موردنظر خود با کارشناسان کایت مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید