حیات وحش آفریقا | آشنایی با حیوانات مختلف در آفریقا
زهرا نیرومند 1400/05/10 19161 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



آفریقا یکی از بزرگ‌ترین قاره‌های جهان است که طبیعتی بکر و زیبا و حیاتی وحشی متفاوت از دیگر قاره‌های دنیا دارد. در واقع طبیعت‌گردی را می‌توان یکی از مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های آفریقا معرفی کرد. جنگل‌ها، دشت‌ها، بیابان‌ها و سواحل متعدد که هرکدام از آن‌ها بخشی از موجودات و حیات‌ وحش آفریقا را در خود جای داده‌اند. اگر به پارک‌های ملی این کشور نیز سر بزنید، موجودات کوچک و بزرگی را می‌بینید که هیچ ترسی از شما ندارند و به راحتی از کنار شما عبور می‌کنند. شیر آفریقایی، پلنگ آفریقایی، بوفالو آفریقایی، کرگدن سیاه و  فیل سیاه، 5 پستاندار بزرگ دنیا هستند که در آفریقا زندگی می‌کنند. این 5 حیوان نماد آفریقا محسوب شده و تصاویر آن‌ها در بخش‌های مختلف، از بروشورهای تبلیغاتی گرفته تا تی‌شرت، اسکناس، مجسمه‌ها و ... دیده می‌شود. علاوه بر این‌ها، حیوانات دیگری چون زرافه، اسب آبی، لمور، گورخر، گوزن یالدار و ... نیز در این قاره وسیع زندگی می‎کنند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.  با ما همراه باشید تا با حیات وحش آفریقا بیشتر آشنا شوید.

شیر آفریقایی

اولین حیوانی که در لیست حیات وحش آفریقا قرار دارد، شیر آفریقایی است. شیر آفریقایی، گربه‌ای بزرگ و زیباست که پوستی زرد متمایل به قهوه‌ای دارد. شیر نر دارای یالی بزرگ و انبوه است که تا دور گردن و شانه‌هایش نیز امتداد می‌یابد. این شیرها در آفریقا، خاورمیانه و کشورهای جنوبی آسیا از جمله ایران و هندوستان زندگی می‌کردند، اما با شکار شکارچیان امروزه تعداد آن‌ها بسیار کم شده و جزو حیوانات در حال انقراض محسوب می‌شوند. در حال حاضر شیر آفریقایی را می‌توان تنها در بخش‌هایی از صحرای آفریقا پیدا کرد.

پلنگ آفریقایی

پلنگ آفریقایی یکی از انواع گونه‌های پلنگ است که در نقاط مختلف آفریقا زندگی می‌کند. این حیوان رنگی زرد متمایل به قهوه‌ای دارد و بر روی آن لکه‌هایی به رنگ سیاه  نیز دیده می‌شود. پلنگ آفریقایی در مناطق جنگلی آفریقا، بیشه‌زاها و علفزارها زندگی می‌کند و به شکار حیواناتی چون انواع گراز، گوزن، گورخر، زرافه، خرگوش، مانگوس، ایمپالا، شغال و دیگر پستانداران می‌پردازد. پلنگ آفریقایی تنها گونه‌ای از گربه‌سانان بزرگ است که توانایی بالا رفتن از درخت را نیز دارد و شکار خود را به روی شاخه‌ها می‌برد. به گفته کارشناسان این گونه حیوانی نیز به دلیل شکارهای غیرقانونی رو به کاهش بوده و با خطر انقراض مواجه می‌باشد.

پلنگ آفریقایی

بوفالو آفریقایی

بوفالوی آفریقایی حیوانی بزرگ شبیه به گاو است که شاخ‌های بسیار محکمی دارد و برخلاف هیکل بزرگی که دارد، با سرعت می‌دود. بوفالوها گیاهخوار هستند و جزو خطرناک‌ترین حیوانات آفریقایی محسوب می‎شود. این حیوانات در صورتی که زخمی شوند، بسیار وحشی شده و به انسان‌ها حمله می‌کنند. علاوه بر این، بوفالوها حیواناتی اجتماعی هستند و به صورت گروهی زندگی می‎کنند. بنابراین، شکار کردن آن‌ها بسیار سخت است. بوفالو آفریقایی از جمله مهم‌ترین حیوانات حیات وحش آفریقا هستند که در جنوب بیابان بزرگ آفریقا زندگی می‌کردند. با گسترش زمین‌های کشاورزی و شکار وسیع بوفالوها، آن‌ها محل زندگی خود را ترک کرده و در نقاط مختلف این قاره پراکنده شدند.

کرگدن سیاه

کرگدن سیاه گونه‌ای از کرگدن است که در نواحی جنوبی و شرقی آفریقا زندگی می‌کند. رنگ این حیوان برخلاف نامش، قهوه‌ای متمایل به خاکستری است. کرگدن سیاه حیوانی گیاهخوار و عظیم‌الجثه است که بین 800 تا 1400 کیلوگرم وزن دارد. این حیوان دو شاخ در قسمت جلوی بینی خود دارد و دارای پوستی محکم و ضخیم می‌باشد. شاخ و پوست کرگدن از مهم‌ترین دلایل شکار این حیوان است که باعث کاهش جمعیت آن شده و کرگدن سیاه را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

کرگدن سیاه

فیل آفریقایی

فیل آفریقایی، بزرگ‎ترین پستاندار خشکی است که بین 2 تا 6 تن وزن دارد. پوست ضخیم و بدون مو، خرطوم بلند، گوش‌های بادبزنی و رنگ خاکستری، از دیگر ویژگی‌های فیل آفریقایی محسوب می‌شود. فیل‌های آفریقایی دارای 2 گونه هستند که با نام‎های فیل جنگلی و فیل بیشه شناخته می‌شوند. این نام‌گذاری به دلیل محل سکونت آن‌ها انجام می‌شود.  آن‌ها گیاهخوار هستند و روزانه بیش از 135 کیلوگرم غذا می‌خورند. از این رو، در بیشه‌زارها و جنگل‌ها زندگی کرده و از علف، پوست درخت و برگ گیاهان مختلف تغذیه می‎کنند.  

گوزن یالدار

گوزن یالدار یکی از جذاب‌ترین حیوانات حیات وحش آفریقاست که در سافاری‌ها مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. این حیوان از خانواده گاوها و بزها محسوب می‎شود و گیاه‌خوار می‌باشد. رنگ پوست گوزن یالدار قهوه‌ای روشن است که بر روی آن خال‌هایی به رنگ سیاه دیده می‎شود. نکته شاخص این نوع گوزن، یال‌هایش است که رنگی تیره دارد و در قسمت‌های بالا و پایین گردن مشاهده می‌شود. گوزن یالدار در نقاط مختلف آفریقا دیده می‌شود و در بیشه‌زارها و علفزارهای زندگی می‌کند.

گوزن یالدار

زرافه

زرافه حیوانی زردرنگ است که بر روی پوست خود خال‌های قهوه‌ای و سیاه‌رنگ نیز دارد. این حیوان با طول حدود 4 تا 6 متر، بلندترین جاندار روی زمین شناخته می‌شوند.  زرافه پاها و گردنی بسیار بلند دارد و از برگ، جوانه و شکوفه‌ی درختان و گیاهان تغذیه می‌کند. این حیوان معمولا در دشت‌ها و بیشه‌ها دیده می‌شود. جایی که علف و گیاهان فراوانی داشته باشد و بتواند غذای خود را تامین کند. زرافه‌ها به‌طور پراکنده در قاره‌ی آفریقا زندگی می‌کنند و بیشتر در کشورهایی چون چاد، نیجر، اوگاندا، سومالی، کامرون، کنیا و نامیبیا دیده می‌شوند. در حال حاضر حدود ۸۰,۰۰۰ زرافه در دنیا وجود دارد.

گورخر

گورخرها حیواناتی گیاهخوار هستند که در بیشه‌زارها زندگی می‌کنند. این حیوان با نوارهای سیاه و سفیدی که بر روی پوست خود دارد، شناخته می‌شود. جالب است بدانید که راه راه هیچ دو گورخری شبیه هم نیست! آن‌ها اعضای خانواده خود را از طریق همین راه‌ راه‌ها تشخیص می‌دهند. پوست راه راه گورخر دلایل متعددی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به دفع مگس‌ها و تنظیم دمای بدن آن‌ها اشاره کرد. علاوه بر این،  پوست‎ راه‌راه به گورخرها کمک می‌کند تا در میان گیاهان پنهان شوند و از دید شکارچیان و حیوانات وحشی در امان بمانند. این حیوانات بومی نواحی شرق  و جنوب آفریقا می‎باشند و اغلب در کشورهایی چون تانزانیا، کنیا، اوگاندا، روآندا، نامیبیا، آنگولا و اتیوپی دیده می‌شوند.

گورخر

اسب آبی

اسب آبی سومین پستاندار بزرگ جهان پس از فیل و کرگدن است که بین 2 تا 3 تن وزن دارد. این جاندار گیاه‌خوار است و از  ساقه و برگ گیاهان تغذیه می‌کند. به طور کلی دو گونه اسب آبی وجود دارد که با نام اسب آبی کوچک و اسب آبی بزرگ شناخته می‌شود. هر دو گونه جزو حیات وحش آفریقا محسوب شده و اغلب در نواحی شرق صحرای آفریقا دیده می‎شوند. آن‌ها در کنار دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و مرداب‌ها زندگی می‌کنند و می‌توانند تا 16 ساعت زیر آب بمانند.

شامپانزه

شامپانزه‌ها، مانند گوریل‌ها و اورانگوتان‌ها، عضوی از خانواده انسان‌ها هستند   و رفتاری شبیه به آن‌ها دارند. همین رفتار باعث جذابیت و محبویت آن‌ها در بین انسان‌ها شده است. در حال حاضر دو گونه شامپانزه در دنیا وجود دارد که نزدیک‌ترین ژنتیک را به انسان دارند. این دو گونه، که با عنوان شامپانزه معمولی و بونوبو شناخته می‌شوند، در جنگل‌های کنگو در بخش مرکزی آفریقا زندگی می‌کنند. آن‌ها بر خلاف طبیعت نزدیکشان به انسان و کارهای بامزه‌ای که انجام می‌دهند، بسیار خشن بوده و زندگی وحشیانه‌ای دارند.

شامپانزه

لمور

لمورها از خانواده میمون‌ها هستند که البته هیچ شباهتی به آن‌ها ندارند. این جانوران رنگی سیاه و سفید، دمی  بلند و پوزه‌ای نوک‌تیز دارند. لمورها اغلب در ماداگاسکار و جزایر کومورو دیده می‌شوند. برخی از آن‌ها جنگل‌های بارانی و تعدادی دیگر مناطق بیابانی و خشک را برای زندگی انتخاب می‌کنند. این جانوران از برگ و ریشه درخت، گل‌ها، میوه‌ها، پرندگان و حشراتی چون ملخ‌ها، جیرجیرک‌ها، عنکبوت‌ها و پیله‌ی پروانه تغذیه می‌کنند.  

 چیتا

چیتا، جانوری است پستاندار از خانواده گربه‌سانان که اغلب در حیات وحش آفریقا  دیده می‌شود. این حیوان دارای پوستی نخودی رنگ متمایل به زرد است که بر روی آن خال‌هایی به رنگ سیاه و نارنجی نیز وجود دارد. چیتا در بیشه‌زارها زندگی می‌کند و با مخفی شدن در میان گیاهان، به شکار حیوانات دیگر می‌پردازد. این حیوان سرعت بسیار بالایی دارد و به عنوان سریع‌ترین حیوان خشکی شناخته می‌شود.  در حال حاضر حدود ۷۵۰۰ چیتا در دنیا وجود دارد که بیشتر مناطق شرقی و جنوبی آفریقا و در  کشورهایی چون آفریقای جنوبی، کنیا، اوگاندا، تانزانیا و کشورهای اطراف آن‌ها زندگی می‌کنند.

چیتا

گورکن عسل‌خوار

گورکن عسل‌خوار  از دیگر حیواناتی است که می‌توان آن را در لیست حیات وحش آفریقا قرار دارد. این حیوان از خانواده راسوسانان بوده و بومی آفریقا، آسیای غربی و هندوستان می‌باشد. گورکن عسل‌خوار عنوان نترس‌ترین جانور دنیا را به خود اختصاص داده و زیرکی خاصی در مقابل دیگر حیوانات دارد. آن‌ها به راحتی حمله و دفاع می‌کنند و حتی حیوانات خطرناکی چون شیر، کفتار و مارهای سمی را نیز شکست می‌دهند. علاوه‌ بر این، به راحتی از درخت بالا می‌روند و غذای موردعلاقه خود، عسل را پیدا می‌کنند. از این رو  آن را گورکن عسل‌خوار می‌نامند. این جانور علاوه بر عسل از پستانداران کوچک، پرندگان، تخم پرندگان، قورباغه‌ها، مارمولک‌ها، لاک‌پشت‌ها، حشرات و ریشه‌ها و میوه‏های گیاهان نیز تغذیه می‎کند.

مامبای سبز غربی

مامبای سبز، گونه بسیار سمی از مارهاست که رنگی سبز دارد. این مار نیشی سفید رنگ دارد و اگر احساس خطر کند برای دفاع خود از آن استفاده می‌کند. سم  مامبای سبز مانند دیگر مارهای مامبای بسیار خطرناک بوده و در مدتی کوتاه انسان را از پای می‌اندازد. مامبای سبز غربی اغلب در جنگل‌های بارانی استوایی و جنگل‌های غرب آفریقا زندگی می‌کند. از این رو بیشتر در کشورهایی چون گینه، گامبیا، توگو، بنین، سنگال،گینه بیسائو و سیرالئون دیده می‌شود. این جانور در لا‌به‌لای بوته‌ها زندگی می‎کند و هنگام شب برای شکار پرندگان، جوندگان، مارمولک‌ها و خفاش‌ها از لانه خود خارج می‌شود.   

مامبای سبز غربی

در این مقاله در مورد حیات وحش آفریقا صحبت کردیم و  با تعدادی از حیواناتی که در این قاره زندگی می‌کنند، آشنا شدیم. یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های سفر به آفریقا تماشای حیات وحش آن می‌باشد که در قالب تورهای سافاری انجام می‌شود. تورهای سافاری این امکان را برای شما فراهم می‌کند که حیوانات موردعلاقه خود را از نزدیک و در محل زندگی‌شان مشاهده نمایید و عکس‌هایی فوق‌العاده را ثبت نمایید. در صورتی که قصد سفر به کشورهای آفریقایی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تورهای خارجی کایت را مورد بررسی قرار دهید و از زمان برگزاری تورها و شرایط هریک از آن‌ها آگاهی یابید. در صورت نیاز می‌توانید با شماره 02175097700 تماس بگیرید و با کارشناسان کایت در مورد تور موردنظر خود مشورت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید