گورستان متفقین تهران | راهنمای بازدید + آدرس + تصاویر
زهرا نیرومند 1400/05/09 4003 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

لیست مطالب این صفحه

گورستان متفقین از جمله جاذبه‌های تاریخی شهر تهران است که در باغ قلهک قرار دارد. آرامگاهی زیبا و باشکوه که حدود 500 سرباز جنگ جهانی اول و دوم را در خود جای داده است. باغی بزرگ و زیبا با سنگ‌هایی هم‌اندازه و منظم که بر روی هریک از آن‌ها نام و ملیت افراد آن‌ها حک شده است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با گورستان متفقین تهران، آدرس و راهنمای بازدید از آن آشنا شوید. 

برای آشنایی با دیگر جاذبه های گردشگری تهران حتما مقاله ی "تهران گردی با کامل‌ترین و جامع‌ترین راهنمای بازدید از پایتخت" را مطالعه بفرمایید.

گورستان متفقین تهران

گورستان متفقین، که با عنوان گورستان دولت نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی تهران است که در محله قلهک این شهر قرار دارد. این گورستان در ضلع جنوبی باغ قلهک، محل سفارت بریتانیا واقع شده است. زمینی به مساحت 3000 مترمربع که به طور کامل چمن‌کاری شده و درختان سرسبز و گل‌های رنگارنگ زیبایی نیز در آن به چشم می‌خورد. دورتادور گورستان با دیوارهای آجری بسیار ساده احاطه شده  است و یک بنای یادبود گنبدی شکل نیز در قسمت پایین آن دیده می‌شود. این بنا ویژگی‌های معماری ایرانی را در خود دارد و به رنگ آبی فیروزه‌ای طراحی شده است.

حدود 500 گور در این گورستان وجود دارد که بر روی هرکدام از آن‌ها یک سنگ قبر ایستاده دیده می‌شود. سنگ‌ قبرها کاملا یک اندازه هستند و در چند ردیف پشت هم به طور منظم چیده ‌شده‌اند. بر روی هرکدام از این سنگ‌ها نام و ملیت هر فرد حک شده است. افراد خوابیده در این گورستان ‎ سربازان جنگ جهانی اول و دوم هستند که در سال‌های ۱۲۹۳ تا ۱۲۹۷ و  ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۴ در جریان جنگ جان خود را از دست دادند.

گورستان متفقین

تاریخچه گورستان متفقین

قلهک در گذشته یکی از روستاهای تهران بود که در طول زمان و با گسترش شهر به یکی از محله‌های آن تبدیل شد. باغ قلهک یکی از قدیمی‎‌ترین باغ‌های تهران است که در منطقه 3 این شهر قرار دارد. این باغ حدود 17 هکتار مساحت دارد و با دیوارهای آجری رنگ احاطه شده است. دیواری طولانی که از حاشیه خیابان شهید کلاهدوز آغاز شده و تا نزدیکی‌های بزرگراه صدر ادامه می‌یابد. باغ قلهک در زمان محمدعلی‎شاه قاجار برای ساخت سفارت‌خانه انگلیس در اختیار دولت بریتانیا قرار گرفت.  انگلیسی‌ها از این باغ با عنوان اقامت‌گاه تابستانی خود استفاده می‎کردند و به همین منظور عمارت‌های بسیار زیبایی را در آن بنا کردند. از دیگر امکانات باغ قلهک می‌توان به تجهیزات ورزشی، موسسه‌ ایران‌شناسی و مرکز فرهنگی و آموزشی بریتانیا اشاره کرد که در مناسبت‌های مختلف برای برگزاری جلسات و دورهمی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. جلساتی که در دوره‌های مختلف بخشی از تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران را تحت تاثیر قرار داد.

تاریخچه ساخت گورستان به زمان جنگ جهانی اول برمی‌گردد. ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی که داشت از طرف کشورهای درگیر به جنگ ورود پیدا کرد. در واقع کشورهای درگیر جنگ برای رسیدن به مقصد از ایران عبور می‎کردند و تجهیزات خود را نیز از همین مسیر انتقال می‎دادند. خلیج فارس و دریای عمان در جنوب ایران و دریای خزر در شمال از جمله مهم‌ترین نقاط استراتژیک ایران بودند که کشورمان را درگیر جنگ کردند. سربازانی که در جنگ کشته می‌شدند و امکان انتقال آن‌ها به زادگاهشان وجود نداشت، در ایران دفن می‌شدند. بنابراین، بخشی از باغ قلهک را برای دفن این سربازان در نظر گرفتند.     

گورستان متفقین

جذابیت‌های گورستان متفقین تهران  

اولین چیزی که در بازدید از گورستان متفقین به چشم می‌آید یک در چوبی قدیمی است که شما را به سمت یک باغ زیبا و سرسبز هدایت می‌کند. باغی که حدود 3000 متر مربع مساحت دارد و به زیبایی طراحی شده است. دور تا دور گورستان متفقین با دیوارهای آجری بلندی احاطه شده و آن را از سایر بخش‌های باغ قلهک جدا می‌کند. 

در بخشی از این باغ بنای یادبودی دیده می‌شود که با گنبد فیروزه‌ای رنگش نمایی از معماری ایرانی را به بازدیدکنندگان یادآوری می‌کند. بنایی نمادین با ترکیبی از معماری ایرانی اسلامی و غربی که بیانگر خاکسپاری سربازان غربی در یک کشور اسلامی می‌باشد. بر روی گنبد فیروزه‌ای رنگ این بنا کتیبه‌هایی دیده می‌شود که بر روی آن‌ها نام  بیش از 4000 سرباز گمنام نوشته شده است. این لیست مربوط به افرادی است که هیچ خبری از آن‌ها یافت نشده است. در مقابل بنای یادبود یک صلیب بلند به رنگ سفید دیده می‌شود که نشان‌دهنده مسیحی بودن متفقین است.

حدود 600 قبر در گورستان دیده می‌شود که مربوط به سربازان لهستانی‌، بریتانیایی‌ و آمریکایی است که در ایران کشته‌ شده‌اند. تعدادی از آن‌ها نیز مربوط به زمان قبل یا بعد از جنگ هستند. این افراد شامل دیپلمات‌‌های انگلیسی و اعضای خانواده‌ آن‌ها می‌باشند که در طول دوره اقامت خود در ایران، از دنیا رفته‌اند. تمامی قبرها به زیبایی و با نظم خاصی در کنار هم قرار گرفته و جلوه زیبایی را به وجود آورده‌اند.

گورستان متفقین

راهنمای بازدید از گورستان متفقین

گورستان متفقین در خیابان شریعتی، بین خیابان دولت و پل صدر، محله قلهک قرار دارد. این گورستان شامل سه درب ورودی می‌باشد که یکی از آن‌ها بلااستفاده است. درب شمالی در بخش ورودی باغ و سفارت انگلیس قرار دارد و درب‌های جنوبی در خیابان دولت واقع شده‎اند. برای بازدید از گورستان متفقین باید وارد خیابان دولت شوید.

اگر از مترو استفاده می‎کنید، در ایستگاه قلهک پیاده شوید. از این ایستگاه تا درب ورودی تنها 500 متر فاصله دارید. ایستگاه اتوبوس قلهک نیز در 300 متری درب گورستان قرار دارد و امکان رفت‌وآمد را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند. برای استفاده از اتوبوس باید سوار اتوبوس‌های خط پیچ شمیران- میدان قدس شوید.

گورستان متفقین

در این مقاله گورستان متفقین تهران را معرفی کردیم و اطلاعاتی در مورد  این جاذبه‌ی گردشگری در اختیارتان قرار دادیم. اگر در تهران زندگی می‏کنید، حتما یک روز را به بازدید از این گورستان اختصاص دهید. البته به یاد داشته باشید که برای ورود باید مجوز کتبی از سازمان گردشگری دریافت کنید. برای راحتی کار پیشنهاد می‌کنیم با تورهای گردشگری همراه شوید. تورهای گردشگری تمامی اقدامات لازم را برای ورود را انجام می‌دهند و مجوزهای موردنیاز را نیز دریافت می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط و زمان برگزاری تورهای تهران‌گردی، دیگر صفحات سایت را مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این می‌توانید با شماره 75097700-021 تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید