سوغات تبریز | از تبریز چی بخریم؟
ضحا اکبری 1400/04/23 1710 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و سومین کلانشهر ایران پس از تهران و مشهد است. این شهر هم در گذشته و هم امروز از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و مردمانش نقش بسزایی در تاریخ ایران ایفا کرده‌اند. تبریز به دلیل داشتن آب و هوای بسیار عالی و دلپذیر به خصوص در تابستان و همچنین بخاطر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی گوناگون، شهری توریست پذیر به حساب می‌آید و همه ساله گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد سوغات معروف تبریز با شما صحبت کرده و اطلاعاتی در این زمینه ارائه دهیم، پس تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

سوغات تبریز

سوغات شهر تبریز به 2 دسته‌ی زیر تقسیم می‌شود:

  1. سوغات خوراکی

  • نوقای تبریز

یکی از اصلی‌ترین شیرینی‌ها و سوغات شهر تبریز نوقاست، که در همه‌ی مراسم‌های شاد و مناسبت‌های بزرگ مانند عید نوروز جزئی جدانشدنی از سفره‌ی پذیرایی مردم تبریز است. این شیرینی که در زبان محلی لوکا نامیده می‌شود، در ایران و جهان شناخته شده است و در سر تا سر دنیا به شکل‌های مختلف تهیه می‌شود. مواد تشکیل دهنده‌ی نوقا عبارتند از شکر، سفیده‌ی تخم مرغ، عسل، گردو، وانیل، بعضی اوقات از نان میکادو هم درآن استفاده می‌شود. البته با اضافه کردن انواع مختلف آجیل، هم خاصیت نوقا را بیشتر می‌کنند و هم نوع نوقا را با توجه به آجیل به کار رفته در آن مشخص می‌کنند.

نوقای تبریز

  • اریس تبریز (شکلات تسبیحی)

اریس دیگر شیرینی قدیمی و معروف شهر تبریز است که نام‌های دیگری همچون ریس، شکلات تسبیحی و سوت شیرنی سی هم دارد. این شیرینی از شکر، شیر، پسته، وانیل و کاکائو تهیه شده و در 2 نوع ساده و پسته‌ای وجود دارد. شیرینی اریس در شکل‌های مختلف کاکائویی، دانه تسبیحی ، شیری و ترد تهیه شده و یکی از سوغات معروف و محبوب تبریز به شمار می‌رود.

اریس تبریز (شکلات تسبیحی)

  • باقلوای تبریز

از دیگر شیرینی‌های معروف شهر تبریز باقلوای این شهر است که از سوغات مهم تبریز به حساب می‌آید. شیوه‌ی تهیه‌ی باقلوای تبریز شبیه باقلوایی است که در کشور ترکیه تولید می‌گردد، به همین دلیل باقلوای تبریز به باقلوای استانبولی هم معروف است. شکر، آرد، هل، تخم مرغ و مغزیجات مواد اولیه برای تهیه‌ی باقلوای تبریز هستند که در انواع بادامی، نارگیلی و پسته‌ای تولید می‌شود. باقلوا به شکل‌های لوله‌ای، مستطیلی و مربعی وجود دارد و نوع مرغوب آن باید کاملا طلایی شده و شهد زیادی داشته باشد.

باقلوای تبریز

  • پنیر تبریزی (لیقوان)

پنیر لیقوان یکی از محصولات شهر تبریز است که شهرت جهانی دارد و در بین ایرانی‌ها بسیار محبوب و مورد علاقه می‌باشد. این پنیر در روستایی به نام لیقوان که در دامنه‌های کوه سهند قرار دارد تولید می‌گردد و در 3 نوع پنیر لیقوان اعلا، پنیر لیقوان معمولی و پنیر سومی وجود دارد. پنیر لیقوان اعلا از شیر تازه‌ی گوسفندهایی که از گیاهان وحشی و خودروی دامنه‌های سهند تغذیه کرده‌اند و با آب چشمه‌های معدنی این منطقه تولید می‌شود. پنیر لیقوان معمولی نیز از شیر گوسفند تهیه می‌شود، فقط بخاطر فاصله‌ی زمانی که بین دوشیدن شیر و شروع فرآیند تولید پنیر وجود دارد، کیفیت آن کمی از پنیر لیقوان اعلا پایین‌تر است. اما پنیر سومی از شیر گاو یا مخلوطی از شیر گاو و گوسفند تهیه شده، رنگی زرد دارد، دارای حباب‌های ریز و درشت است، برخی قسمت‌های آن نرم و برخی قسمت‌ها سفت هستند و در هنگام جابجایی و برش خرد می‌شود. به طور کلی آب و هوای محل تولید، گیاهی که دام از آن تغذیه می‌کند و کیفیت تجهیزاتی که جهت تولید پنیر استفاده می‌شود در کیفیت پنیر تاثیر بسیاری دارند.

پنیر تبریزی (لیقوان)

  • حلوای بَزَرَک تبریز

حلوای بزرک یکی از سوغات محبوب شهر تبریز است که گردشگران علاقه‌ی زیادی به آن دارند. این حلوا از دانه‌های گیاهی به نام بزرک که از خانواده‌ی کتان است و شیره تهیه شده و بسیار لذیذ و خوش طعم است. حلوای بزرک علاوه برطعم فوق العاده خوب دارای خواص بسیاری برای درمان بیماری‌های مختلف و تقویت قوای عمومی بدن است.

حلوای بَزَرَک تبریز

  • لوز تبریز

لوز تبریز دیگر شیرینی معروف این شهر است که بسیار خوش طعم و لذیذ است و طرفداران بسیاری دارد. از این شیرینی در مهمانی‌ها، مجالس و خصوصا دید و بازدیدهای عید نوروز استفاده می‌شود. برای تهیه‌ی لوز تبریز از موادی همچون پودر بادام، شکر، پودر قند، آب و زعفران استفاده شده و خلال پسته را برای تزئین آن به کار می‌برند.

لوز تبریز

  • حلوای گردویی تبریز

سوغات خوشمزه‌ بعدی حلوای گردویی تبریز است که طعمی بسیار عالی و خاصیت‌های فراوانی دارد. این حلوا از ترکیب شکر، گلوکز، دوشاب (شیره‌ی انگور) و مغز گردو تهیه شده و به دلیل داشتن گردو دارای ویتامین‌های بسیاری است. گردوی این حلوا از شهر آذر شهر و شیره‌ی انگور آن از مراغه تهیه می‌شود.

حلوای گردویی تبریز

  • رشته ختایی تبریز (کادایف)

رشته ختایی یکی دیگر از شیرینی‌های خوش طعم تبریز است که بیشتر در ماه رمضان تهیه و برای افطار استفاده می‌شود. این شیرینی بسیار مقوی بوده و به دلیل داشتن مواد مغذی همچون گردو و پسته دارای ارزش غذایی بالایی است. در تهیه‌ی رشته ختایی از پودر قند، رشته، کره، زنجبیل، دارچین، گلاب، پودر گل محمدی و... استفاده می‌شود که باعث شده این شیرینی عطر و طعم بی نظیری داشته باشد.

رشته ختایی تبریز (کادایف)

  • ایشلی کوکه‌ی تبریز (نان روغنی)

نان روغنی تبریز که به ایشلی کوکه معروف است یکی از نان‌های خوشمزه و محبوب این شهر است که گردشگران آن را به عنوان سوغات تبریز تهیه می‌کنند. این نان در وعده‌ی صبحانه، عصرانه و با چای بسیار لذیذ است و طرفداران بسیاری دارد. در پخت ایشلی کوکه از شکر، کره، ماست، خمیر مایه، نمک، تخم مرغ، آرد، آب و زنجبیل استفاده می‌شود.

ایشلی کوکه‌ی تبریز (نان روغنی)

  • چوروتمه‌ی تبریز

چوروتمه یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌های تبریز است که قدمتی بسیار طولانی دارد. این شیرینی در گذشته بسیار پخته می‌شده اما امروزه خیلی کم شده و تنها در دالان‌های بازار تبریز می‌توان آن را پیدا کرد. چوروتمه به ریس تبریز شباهت بسیاری دارد، فقط بافت آن کمی خشک‌تر و سفت‌تر است، مواد تشکیل دهنده‌ی چوروتمه شبیه مواد ریس است.

چوروتمه‌ی تبریز

  1. صنایع دستی

  • چرم تبریز

یکی از شیک‌ترین و البته گران‌ترین سوغات شهر تبریز چرم این شهر است، چرم تبریز نه تنها در ایران بلکه در سر تا سر جهان شناخته شده است و به چندین کشور صادر می‌شود. این هنر در 2 نوع صنعتی و دست دوز بوده و از آن برای تولید کیف، کفش و پوشاک استفاده می‌گردد.

چرم تبریز

  • فرش تبریز

مهم‌ترین، گران‌ترین و معتبرترین سوغات شهر تبریز قالی این شهر است که قدمتی چند صد ساله دارد و درهمه جای جهان شناخته شده است. قدمت این قالی به قبل از دوران صفویه برمی‌گردد، اما امروزه تکنیک‌های جدید به آن افزوده شده و این قالی را نفیس‌تر کرده است. طرح‌های مختلف قالی تبریز عبارتند از: طرح مطهری، سیدی بازاری، شکارگاه، باغی یا گلستانی،‌ درختی، مینا خانی،‌ گلدانی، ‌هراتی یا نقش ماهی، ترنج، ‌اسلیمی لچک دار، اسلیمی ترنج دار، مستوفی و... . قالی تبریز هم به عنوان سوغاتی ارزشمند برای ایرانیان کاربرد دارد و هم با صدور به کشورهای خارجی سهم بسزایی در میزان صادرات ایران ایفا می‌کند.

فرش تبریز

  • گلیم تبریز

از قدیمی‌ترین سوغات شهر تبریز گلیم این شهر است،‌ این گلیم‌ها از موی بز، پشم گوسفند و ابریشم تهیه شده و به عنوان زیر انداز یا کیف و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. گلیم شاهسون معروف‌ترین نوع گلیم تبریز است که حاشیه‌اش نوارهای باریک دارد و در وسطش نقوش برجسته و بزرگ خود نمایی می‌کنند.

گلیم تبریز

  • منبت کاری تبریز

منبت کاری یعنی ایجاد نقش و نگار روی چوب، این هنر در تبریز طرفداران بسیاری دارد و در میان گردشگران هم افراد زیادی علاقه دارند که آن را به عنوان سوغات تبریز خریداری نمایند. استاد کارهای حرفه‌ای تبریزی محصولاتی هنرمندانه می‌آفرینند که بسیار با ارزش بوده و می‌تواند هدیه‌ای عالی برای کسی باشد که دوستش داریم.

منبت کاری تبریز

  • قلم زنی تبریز

قلم زنی یکی از هنرهای مهم شهر تبریز است که با آداب و رسوم و فرهنگ مردمان آذری زبان پیوند خورده است. قلم زنی تبریز به قلم زنی شهرهای دیگر ایران شبیه است ولی روش قلم زنی تبریز با قلم زنی دیگر شهرها تفاوت دارد. هنرقلم زنی تبریز،‌ افراد متخصص فراوانی دارد و می‌توان آن را از روی سبک منحصر بفردش شناخت.

قلم زنی تبریز

  • باتیک تبریز(پارچه‌هایی با چاپ کلاقه‌ای)

باتیک یکی از هنرهای بسیار زیبای تبریز است که قدمتی 500 ساله دارد. این هنر به خصوص در اُسکو خیلی رونق دارد و از سوغات مهم و ارزشمند تبریز به شمار می‌رود. باتیک یعنی یک طرح چاپی را که از رنگ‌های گیاهی مانند زردچوبه، پوست انار، اسپرک و روناس تهیه شده با کمک وسیله‌ای به نام مُهر روی پارچه‌ حک می‌کنند. باتیک به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد از جمله روش پیچشی، روش بدون رنگرزی، روش قلم مویی، روش تار عنکبوتی، نقاشی روی پارچه‌ی ابریشمی و... . مراحل باتیک از ابتدا تا زمانی که کار تمام شود بسیار سخت و زمان بر است، بنابراین این هنر ارزش بسیار زیادی دارد.

باتیک تبریز

  • سفال و سرامیک تبریز

سفالگری یکی از هنرهای بسیار قدیمی ایران و شهر تبریز است که رونق آن در این شهر باعث شده ظروف سفالی و سرامیکی یکی از سوغات معروف شهر تبریز باشد. در تبریز از دیرباز کارگاه‌های کوچک و بزرگ سفالگری وجود داشته که در گذشته با روش‌های سنتی کار می‌کردند ولی به مرور زمان، پیشرفت تکنولوژی و ورود تکنیک‌های جدید به این عرصه، سبب شده که امروز سفال و سفالگری در تبریز در میان نسل گذشته و جوان‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. ظروف سفالی تبریز با 2 لعاب شفاف یا شفاف فیروزه‌ای و با آن رنگ شاد و زنده هر کسی را تشویق می‌کند که حداقل یکی از آن‌ها را برای عزیزانش بخرد. برای تهیه‌ی ظروف سفالی و سرامیکی می‌توانید به خانه موزه‌ی سفال شهر تبریز مراجعه نمایید.

سفال و سرامیک تبریز

  • نقره‌ی تبریز

شهر تبریز از جمله شهرهایی است که در آن هنرهای وابسته به نقره بسیار مورد توجه قرار گرفته است، شاخه‌های مختلف این هنر عبارتند از: نقره کوبی که به معنی سوراخ کردن چوب یا هسته‌ی میوه‌ها و قرار دادن نقره داخل آن‌ها و در نهایت پرداخت آن‌هاست، نقره سازی که منظور از آن ساخت قاب عکس، آینه و شمعدان، ظروف تزئینی و زیورآلات نقره می‌باشد و نقره کاری یا حکاکی روی نقره، که هر 3 از صنایع دستی مهم و ارزشمند شهر تبریز به شمار می‌روند .

نقره‌ی تبریز

  • ورنی تبریز (سوماک)

ورنی نوعی گلیم پرز دار است که به وسیله‌ی عشایر هنرمند تبریز بافته می‌شود. این هنر قدمتی به اندازه‌ی 200 سال دارد و بسیار پرطرفدار و محبوب است. ورنی طرح و نقشه‌ی خاصی ندارد و آنچه بافته می‌شود، حاصل تخیل بافنده است. این محصول غالبا در خانه‌ها بافته شده و جزء مشاغل خانگی به شمار می‌رود. امروزه ورنی تبریز به کشورهای اروپایی، کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس و جمهوری آذربایجان صادر می‌شود و بین گردشگران ایرانی هم از محبوبیت بالایی برخوردار است.

ورنی تبریز

  • حجاری تبریز

حجاری یا تراشیدن سنگ سخت، یکی از هنرهای اصیل شهر تبریز می‌باشد که از گذشته‌های دور در این شهر رواج داشته است. در این هنر با استفاده از یک چکش و قلم‌های گوناگون سنگ سخت و محکم را تراشیده و آثاری بی نظیر خلق می‌کنند. متاسفانه هنر حجاری هنری رو به فراموشی است و نسل جدید چیز زیادی در مورد آن نمی‌دانند. اما افراد هنر دوستی که به حجاری علاقه دارند، در سفر به تبریز این محصولات را به عنوان سوغات خریداری می‌نمایند.

حجاری تبریز

در این مقاله شما را به شهر زیبای تبریز برده و با سوغات این شهر آشنا کردیم، در صورتی که تمایل داشتید به تبریز این شهر دوست داشتنی و خوش آب و هوا سفر کرده و سوغات ارزشمند آن را خریداری نمایید می ‌توانید به قسمت تبریز در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید