جاذبه‌های استان کردستان| معرفی 10 جاذبه‌ی برتر استان کردستان
ضحا اکبری 1400/04/01 1287 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


اورامانات

یکی از معروف‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین جاذبه‌های استان کردستان منطقه‌ی اورامان یا اورامانات است که در دامنه‌ی کوه، به شیوه‌ی خشکه چین، از سنگ و به صورت پلکانی ساخته شده است. این منطقه دارای تاریخی غنی مربوط به هزاران سال پیش، آب و هوای بسیار دلپذیربه خصوص در اردیبهشت ماه، جاذبه‌های طبیعی شگفت انگیزمانند رودخانه‌ی سیروان، جاذبه‌های تاریخی بسیار مانند قرآن نگل، صنایع دستی فراوان مثل گلیم و گیوه، مراسم‌ها و آداب و رسوم خاص همچون مراسم پیر شالیارو جذابیت‌های فراوان دیگری است که هر کدام می‌تواند دلیلی برای سفر به این منطقه باشد.

اورامانات

اورامانات

عمارت آصف (خانه‌ی کرد)

عمارت یا خانه‌ی آصف وزیری از زیباترین و قدیمی‌ترین بناهای استان کردستان است که در دوره‌ی صفویه و به دستور شخصی به نام آصف وزیر (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) ساخته شد و دو بار دیگر در زمان قاجاریه بخش‌هایی به آن اضافه گردید. این بنا بین سال‌های 1378 تا 1382 به طور کامل بازسازی شد و امروزه از آن به عنوان موزه‌ی مردم شناسی استفاده می‌شود. آدرس عمارت آصفی شهر سنندج، خیابان امام خمینی، روبروی موزه‌ی سنندج می‌باشد.

عمارت آصف (خانه‌ی کرد)

عمارت آصف (خانه‌ی کرد)

آبیدَر

آبیدر نام منطقه‌ای کوهستانی و تفریحی در جنوب غربی سنندج و بسیار نزدیک به این شهر است که دو کوه با ارتفاع ۲۵۵۰ و ۲۳۵۰ متر در آن قرار دارد. آب و هوا، مناظر و جاذبه‌های بی نظیر منطقه‌ی آبیدر سبب شده که این مکان یکی از محبوب‌ترین اماکن برای تفریح در استان کردستان باشد، اما مهم‌ترین ویژگی آن برخورداری از چشمه‌های زیر زمینی فراوان است. از جمله جاذبه‌های زیبا و دیدنی آبیدر می‌توان به قله‌ی آبیدر با جان پناهی برای کوهنوردان، تاقه دار، بان شلانه، کانی بانتا، گویزه کویر،‌کانی شفا، کچک قرآن، ‌امانیه، پارک کودک، امیریه، تله کابین آبیدر، مجسمه‌ی یادبود مقاومت مردم کردستان و سینمای روباز ۱۰ هزار نفری آبیدر اشاره کرد.

آبیدَر

آبیدَر

غار کَرَفتو

غار کرفتو غاری است که در استان کردستان،‌ شمال غرب شهرستان دیواندره و شرق شهرستان سقز قرار دارد. این غار آهکی در دوران سوم زمین شناسی به وجود آمده، تا دوران مزوزوئیک زیر آب بوده و در اواخر همین دوران بلندی‌هایش از زیر آب بیرون آمده است. قسمت‌هایی از غار کرفتو به وسیله‌ی انسان حفاری شده و کتیبه‌ها، ظروف سفالی و سایر اشیایی که از آن به دست آمده نشان می‌دهد انسان‌ها در دوران پیش از تاریخ از این غار به عنوان مکانی برای سکونت استفاده می‌نمودند. امروزه در محوطه‌ی غار کرفتو برای رفاه گردشگران امکاناتی از قبیل پارکینگ،‌ سرویس بهداشتی،‌ پله، روشنایی غار، سکوهایی برای استراحت و... تعبیه شده است.

غار کَرَفتو

غار کَرَفتو

دریاچه‌ی زریوار

دریاچه‌ی زیبای زریبار یا زریوار در شهرستان مریوان در ۱۲۵ کیلومتری شمال غرب سنندج قرار دارد. این دریاچه تنها دریاچه‌ی آب شیرین ایران است که آب آن از طریق چشمه‌های جوشان کف این دریاچه و از طریق برف و باران تامین می‌شود. دریاچه‌ یا تالاب زریوار دارای ارتفاعی حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریاست و مساحت آن در حدود ۲۰ کیلو متر مربع می‌باشد، بنابراین به راحتی می‌توان در آن قایقرانی کرد. عمق زیاد دریاچه، مناظر زیبای اطراف آن، کوه‌هایی که دریاچه را احاطه کرده‌اند،‌ تفریحات دریاچه، پوشش گیاهی وسیع و حیوانات و پرندگانی که در دریاچه‌ی زریوار زندگی می‌کنند همه و همه باعث شده که این دریاچه یکی از مقاصد اصلی گردشگرانی باشد که به استان کردستان سفر می‌کنند. از جمله امکانات دریاچه‌ی زریوار می‌توان پارکینگ، نمایشگاه صنایع دستی، هتل ۳ ستاره‌ی کنار دریاچه و مراکزی را که جهت اسکان گردشگران برای ایام عید و تابستان تعبیه می‌شود نام برد.

دریاچه‌ی زریوار

دریاچه‌ی زریوار

عمارت وکیل الملک

عمارت وکیل الملک یکی از بناهای تاریخی شهر سنندج است که قدمت آن به دوره‌ی زندیه برمی‌گردد. این بنا از 3 قسمت تشکیل شده است: عمارت وکیل الملک، عمارت وکیل الممالک و عمارت وکیل السلطان، که هر کدام دارای حیاط، حوض، اتاق‌های زیبا، اُروسی‌های رنگارنگ، آب انبار، آجر کاری و گچبری‌های هنرمندانه، ستون‌های سنگی و... می‌باشند. حمام معروفی نیز در این مکان و روبروی عمارت مرکزی قرار دارد که گفته می‌شود در زمان ساخت عمارت‌ها ساخته شده و حمام خصوصی خانواده‌ی وکیل بوده است. عمارت وکیل در شهر سنندج، خیابان کشاورز و در کنار پارک سپیدار قرار دارد.

عمارت وکیل الملک

عمارت وکیل الملک

آبشار گَویله

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی استان کردستان آبشار گویله است که در 20 کیلومتری شهرستان مریوان و در نزدیکی روستای گویله قرار دارد. این آبشار به دلیل چشم انداز بی نهایت زیبا و ارتفاع زیادش که به بیش از 50 متر می‌رسد، از مکان‌های محبوب گردشگران به شمار می‌رود. فاصله‌ی آبشار گویله تا جاده‌ی سقز به مریوان حدود 1 کیلومتر است و همین امر سبب شده که این آبشار از جاده نیز قابل رویت باشد، اما برای رسیدن به آن باید به مدت 1 ساعت در مسیری کوهستانی به سمت بالا بروید.

آبشار گَویله

آبشار گَویله

عمارت خسرو آبادی

یکی دیگر از بناهای تاریخی که در استان کردستان و البته شهر سنندج قرار دارد، عمارت خسرو آباد می‌باشد که در زمان قاجارها و به دستور امان الله خان اردلان والی که حاکم وقت کردستان بوده ساخته شده است. مساحت این بنا حدود 6000 متر مربع است که از 3 طبقه تشکیل شده و دارای بخش‌های گوناگونی از جمله اصطبل، حمام، آشپزخانه، دیوارهایی که نقش محافظت کننده داشتند و قسمت اصلی که از آن به عنوان قصر یاد می‌شود، می‌باشد. آدرس عمارت زیبای خسرو آباد با گچبری‌ها و آجر کاری‌های مثال زدنی‌اش غرب شهر سنندج، بلوار خسرو آباد است.

عمارت خسرو آبادی

عمارت خسرو آبادی

پالنگان

منطقه‌ی پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود از بخش‌های مرکزی شهرستان کامیاران در استان کردستان است که همچون اورامان دارای خانه‌هایی با ساختار پلکانی و خشکه چین بوده و قدمت آن به دوران قبل از اسلام باز می‌گردد. با توجه به شواهد موجود در روستا پایه‌ی اصلی ساخت پالنگان مربوط به دوره‌ی سامانیانة است ولی در زمان‌های دیگر همچون سلجوقیان نیز از آن هم برای سکونت و هم به عنوان مقری حکومتی استفاده می‌شده است. ساختار پلکانی خانه‌های روستا، آب و هوای بسیار دلپذیر، مناظر زیبای اطراف، رودخانه‌ی تنگیور که با آبی خنک و زلال از میان روستا عبور می‌کند و مراسم‌های مختلفی که در پالنگان برگزار می‌شود، مانند جشن معروف نوروزی این روستا همگی از دلایل معرفی کردن آن به عنوان یکی از جاذبه‌های استان کردستان هستند.

پالنگان

پالنگان

قلعه‌ی قمچقای

قلعه‌ی قمچقای در 45 کیلومتری شمال شهرستان بیجار و در نزدیکی روستای قمچقا در منطقه‌ی محفاظت شده‌ی بیجار قرار دارد. شواهدی که از این قلعه به دست آمده نشان می‌دهد که در حدود 4000 سال پیش ساخته شده و در زمان‌های گوناگون به عنوان دژی محکم در برابر دشمنان استفاده می‌شده است. قرار گرفتن قلعه‌ی قمچقای در منطقه‌ای کوهستانی که دسترسی به آن امری بسیار دشوار بوده از دلایل اهمیت این قلعه و نشانگر جایگاه ویژه‌ی  آن در زمان‌ جنگ در این منطقه می‌باشد. در این قلعه کتیبه‌ای پیدا شده که خط آن به خط سومری‌ها شباهت فراوان دارد و این موضوع قدمت بسیار زیاد قلعه‌ی قمچقای را نشان می‌دهد. تماشای آثار به جا مانده از قلعه‌ای که روزگاری نقشی اساسی در دفاع از مردمان این منطقه ایفا می‌کرده قطعا از جذابیت‌های سفر به استان کردستان خواهد بود.

قلعه‌ی قمچقای

در این مقاله شما را با تعدادی از جاذبه‌های زیبا و دیدنی کردستان آشنا کردیم، در صورتی که تمایل داشتید به این استان زیبا و شهرستان‌های جذاب و دیدنی‌اش سفر کنید می‌توانید به قسمت کردستان در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید