رفتینگ سامان | همه چیز در مورد سامان و باشگاه قایقرانی سامان
زهرا نیرومند 1400/03/25 17476 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


رفتینگ یک تفریح هیجان‌انگیز نسبتا جدید است که در سال‌های اخیر در ایران اجرایی شده  و در همین مدت کوتاه نیز طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در حال حاضر تورهای رفتینگ متعددی در رودخانه‌های خروشان ایران از زاینده‌رود و اروند در دامنه‌های زاگرس گرفته تا سفیدرود، جاجرود و هراز، در دامنه‌های البرز، برگزار می‌شود. بخشی از زاینده‌رود در شهرستان سامان یکی از بهترین مکان‌ها  برای انجام ورزش رفتینگ در ایران است که باعث رونق صنعت گردشگری در این منطقه شده است. در این مقاله به معرفی رفتینگ سامان پرداخته و اطلاعاتی در مورد تورهای رفتینگ در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

رفتینگ  چیست؟

رفتینگ، یک تفریح هیجان‌انگیز است که در سال‌های اخیر مطرح شده و مورد توجه بسیاری از ماجراجویان و علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی قرار گرفته است. رفتینگ، همان قایقرانی است که در میان آب‌های خروشان انجام می‌شود. این تفریح در هر رودخانه‌ای قابل انجام نیست و نیاز به رودخانه‌هایی با موج‌های خروشان و جریان آب شدید دارد. فشار موج‌ها باید به حدی زیاد باشد که قایق را به سمت بالا و پایین هدایت کند و هیجان را برای سرنشینان قایق به وجود آورد. از این رو، تنها در کشورهایی قابل انجام است که رودخانه‌هایی پر جوش و خروش دارند و ایران یکی از آن‎‌هاست.

رفتینگ سامان

رفتینگ در ایران

رفتینگ را می‌توان یکی از جدیدترین تفریحات معرفی کرد. این تفریح از سال 1972 به عنوان یک رشته ورزشی وارد بازی‌های المپیک شد. پس از آن در اوایل دهه 80، وارد صنعت گردشگری شده و در شاخه طبیعت‌گردی و گردشگری ماجراجویانه قرار گرفت. در حال حاضر تورهای رفتینگ متعددی در دنیا، به خصوص کشورهای اروپایی و آسیایی انجام می‌شود.

رفتینگ در ایران سابقه چندانی ندارد. این طرح برای اولین بار در سال 1386 با دو عنوان "گردشگری رودخانه"  و "رشته ورزشی رفتینگ" مطرح شد و هم‌زمان به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فدراسیون قایقرانی ارائه گردید. پس از آن با شناسایی رودخانه‌های مناسب، بررسی پتانسیل‌های طبیعی موجود و آموزش نیروهای حرفه‌ای و راهنمایان طبیعت‌گردی، به مرحله اجرا رسید. اولین رودخانه‌ای که مورد ارزیابی قرار گرفت، رودخانه زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری بود و پس از آن بخشی از رودخانه هراز در نزدیکی شهر آمل استان مازندران نیز به آن اضافه شد. در حال حاضر باشگاه‌های زیادی در رودخانه‌های مختلف ایران به برگزاری تورهای رفتینگ مشغول هستند. تورهای رفتینگ در رودخانه‌های  زاینده رود، کارون، خرسان، آب سیروان، زاب، بختیاری و ... در میان رشته‌کوه‌های زاگرس و رودخانه‌های چون سفیدرود، جاجرود، هراز، کرج، چالوس و ... در اطراف تهران و مازندران برگزار می‎شود. تورهای رفتینگ نیاز به راهنمای حرفه‎ای دارد  و تجهیزات خاصی را می‌طلبد و معمولا در سفرهای طبیعت‌گردی به همراه دیگر تفریحات چون جنگل‌نوردی­، سوارکاری، روستاگردی و ... انجام می‌شود. تورهایی که بیش از یک روز طول می‌کشند، لوازم و تجهیزات کمپینگ و آشپزی را به همراه داشته و شب را در یک مکان مناسب در دل طبیعت سپری می‎کنند.  

رفتینگ سامان

رفتینگ سامان

شهرستان سامان، یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 22 کیلومتری شهرکرد، مرکز استان، قرار دارد. این شهر در حاشیه زاینده‌رود واقع شده و یکی از بهترین مکان‌ها برای برگزاری تورهای رفتینگ محسوب می‌شود. زاینده‌رود از جمله معروف‌ترین رودخانه‌های ایران است که در برخی از مسیرها بسیار خروشان و مواج بوده و برای رفتینگ مناسب می‌باشد.

زاینده‌رود، در استان چهارمحال و بختیاری، اولین مکان برای راه‌اندازی تورهای رفتینگ و رودخانه‌نوردی در ایران بوده است. روستای سوادجان و شهرستان سامان با حمایت اداره ورزش و جوانان استان، عنوان قطب ورزش‌های آبی کشور را به خود اختصاص داده و در این حوزه موفقیت‌های بی‌شماری را کسب کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت، دوستداران رفتینگ اغلب این شهر را برای انجام  ورزش موردعلاقه خود انتخاب می‎کنند و به دلیل هیجان بالا و  مسیرهای امن، تورهای رفتینگ سامان را ترجیح می‌دهند.

حدود 60 کیلومتر از رودخانه زاینده‌رود، از سد مخزنی تا نزدیکی‌های شهر سامان برای انجام انواع ورزش‌های آبی مانند شنا، ماهیگیری و قایقرانی در آ‌ب‌های آرام و رفتینگ در نظر گرفته شده است. باشگاه رفتینگ سامان از جمله مکان‌های برگزاری ورزش‌های آبی و مسابقات جهانی رفتینگ است.

رفتینگ سامان

باشگاه‌های رفتینگ سامان

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، رودخانه زاینده‌رود در نزدیکی شهرستان سامان یکی از بهترین مکان‌ها برای رفتینگ در ایران است، تا جایی که محل برگزاری مسابقات جهانی رفتینگ نیز می‌باشد. از این رو، باشگاه‌های متعددی در سامان راه‌اندازی شده‌اند که تمامی تجهیزات را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده و تورهای رفتینگ را برگزار می‌کنند. بر اساس آخرین اطلاعات به دست آمده، 16 باشگاه رفتینگ در سامان فعالیت می‌کنند که  همگی آن‌ها دارای مجوز رسمی از وزارت ورزش و جوانان هستند.

اغلب باشگاه‌های رفتینگ در بالای پل زمان‌خان مستقر هستند و امکانات لازم جهت انجام این ورزش هیجان‌انگیز را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. مسیر تورهای رفتینگ از 2 کیلومتر شروع شده و طولانی‌ترین آن‌ها تا 15 کیلومتر می‌باشد که حدود 3 تا 4 ساعت طول می‌کشد. مسافران رفتینگ بر روی قایق‌های مخصوص می‌نشینند و ضمن موج‌سواری بر روی امواج خروشان رودخانه، از میان جنگل‌ها، كوه‌ها، دشت‌ها و روستاها  عبور کرده و مناظری زیبا و چشم‌نواز را مشاهده می‎کنند.

رفتینگ سامان

تور رفتینگ سامان

به علت استقبال بالای هم‌وطنان عزیزمان از ورزش هیجان‌انگیز رفتینگ، بسیاری از آژانس‌های گردشگری، تورهای رفتینگ را در لیست طبیعت‌گردی خود قرار داده و  سفرهای کوتاه‌مدت یک‌ونیم یا دو روزه را برگزار می‌کنند. تورهای رفتینگ سامان معمولا به صورت کمپینگ و به همراه یک مربی حرفه‌ای برگزار می‌شوند. علاوه بر این، تمامی افراد قبل از شروع رفتینگ آموزش می‌بینند و سپس سوار قایق می‌شوند.

آژانس گردشگری کایت یکی از برگزارکنندگان رفتینگ سامان است که تورهای خود را کاملا حرفه‌ای برگزار می‌کند. مسافران به صورت گروهی با اتوبوس‌های VIP به سمت رفتینگ سامان یا دیگر رفتینگ‌های کشورمان هدایت شده و فرصت کافی برای استراحت در مسیر رفت‌وبرگشت را دارند. تمامی وسایل و تجهیزات موردنیاز برای رفتینگ، توسط تور تهیه  می‌شود و در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.  تورهای رفتینگ کایت یک و نیم‌ روزه برگزار می‌شوند. در این میان وعده‌های غذایی مسافران نیز بر عهده تور بوده و با بکار گرفتن یک آشپز حرفه‌ای و مواد غذایی عالی، بهترین غذا با بالاترین کیفیت برای مسافران تدارک دیده می‌شود.

قیمت تورهای رفتینگ با توجه به رفتینگ محل موردنظر، متفاوت می‌باشد. رفتینگ سامان یا دیگر رفتینگ‌های چهارمحال و بختیاری از رفتینگ‌های گیلان، کرج و ... گران‌تر هستند. علاوه بر این، مواردی چون اقامت شبانه‌روزی یا نوع اقامت‌گاه نیز بر روی قیمت رفتینگ تاثیر دارد. شما می‌توانید تورهای رفتینگ کایت را مورد بررسی قرار دهید و بهترین آن‌ها را با توجه به شرایط خود انتخاب نمایید.

رفتینگ سامان

در این مقاله در مورد رفتینگ سامان صحبت کردیم و اطلاعات کاملی در مورد این تفریح  در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که  گفتیم، این ورزش در سال‌های اخیر مورد توجه هم‌وطنان عزیزمان قرار گرفته و بسیاری از علاقه‌مندان به ماجراجویی را به سمت خود کشانده است. از این رو، بسیاری از آژانس‎‌های گردشگری تورهای رفتینگ را در لیست سفرهای طبیعت‌گردی خود قرار داده‌اند. اگر دوست دارید این تفریح هیجان‌انگیز را تجربه کنید، می‌توانید با تورهای رفتینگ همراه شوید. البته توجه داشته باشید که یک تور حرفه‌ای را برای این کار انتخاب نمایید و یک مربی کاربلد را در کنار خود داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم سری به دیگر صفحات سایت بزنید و اطلاعات لازم در مورد تورهای رفتینگ کایت را به دست آورید. برای خرید تور رفتینگ کایت سه راه پیش‌رو دارید. می‌توانید  خرید خود را به صورت اینترنتی و از طریق وب‌سایت انجام دهید یا با شماره 02175097700 تماس بگیرید و مراحل ثبت نام را با راهنمایی کارشناسان تیم کایت طی کنید. برای عزیزانی که در تهران اقامت دارند، امکان خرید حضوری نیز فراهم شده است. کافیست به آدرس تهران، خیابان مطهری، پلاک 188، مراجعه نمایید و خرید خود را انجام دهید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید