چندش‌ترین غذاهای چینی | لیست 10 غذای چندش‌آور کشور چین
زهرا نیرومند 1400/03/02 57325 بازدید 3 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


با شیوع کووید 19، مردم چین با انتقادهای بسیاری در مورد رژیم غذایی خود مواجه شدند. سوپ خفاش، که منشا ویروس کرونا شناخته شده است، عجیب‌ترین چیزی نیست که مردم این کشور می‌خورند. چینی‌ها از هر موجود زنده‌ای که در اطراف خود می‌بینند، غذا تهیه می‌کنند و از خوردن آن نیز لذت می‌برند. بعضی‌ از افراد، منشا این عادت چینی‌ها را قحطی‌های پی‌درپی و طولانی‌مدت‌ آن‌ها در طی سالیان گذشته می‌دانند. چینی‌ها یاد گرفته‌اند که از هر موجودی که در اطراف آن‌ها زندگی می‌کند، برای سیر کردن و زنده‌ ماندنشان استفاده کنند. شاید این جمله درست باشد که می‌گویند: " چینی‌ها هر چیزی که چهارپا دارد، به جز میز و صندلی و هرچیزی که پرواز می‌کند، به جز هواپیما را می‌خورند."  در این مقاله چندش‌ترین غذاهای چینی را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک  از آن‌ها در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای تایلند وارد صفحه "تور تایلند" شوید.

اسب دریایی سرخ‌شده (Fried Sea Horse)

اسب دریایی از جمله موجودات آبزی است که اندازه کوچکی دارد و در دریا یافت می‌شود. چینی‌ها علاقه زیادی به اسب دریایی دارند و آن را به صورت سرخ‌شده یا در سوپ استفاده می‌کنند. اسب دریایی بافتی شبیه به ماهی مرکب دارد و بسیار شور است. خوردن اسب دریایی کمی سخت است و نیاز به مراقبت دارد. بر روی بدن این موجود قطعه‌های تیزی دیده می‌شود که در هنگام خوردن به دندان یا لثه گیر می‌کند.

چینی‌ها معتقدند اسب دریایی خواص بسیار زیاد و انرژی بالایی دارد. یک ضرب‌المثل چینی در این مورد وجود دارد که می‌گوید، خوردن اسب دریایی پیرمرد 80 ساله را جوان می‌کند! این موجود آبزی در طب سنتی چین به عنوان یک دارو مطرح بوده و برای درمان آسم و اختلال عملکرد جنسی مردان تجویز می‌شود. 

اسب دریایی سرخ‌شده

تخم‌مرغ پسربچه (Virgin Boy Eggs)

تخم‌مرغ پسربچه را می‌توان یکی از چندش‌ترین غذاهای چینی معرفی کرد که البته از نظر مردم این کشور بسیار لذیذ است و خاصیت درمانی نیز دارد. ماده اصلی این غذا تخم‌مرغ است که سرشار از پروتئین و مواد مغذی می‌باشد. قسمت چندش‌آور ماجرا از جایی شروع می‌شود که این تخم‌مرغ را در ادرار پسربچه باکره می‌جوشانند تا بپزد. سپس پوست آن را جدا کرده و دوباره در ادرار قرار می‌دهند تا طعم آن را به خوبی بگیرد!

 ادراری که در تهیه این غذا استفاده می‌شود، ادرار پسربچه‌های زیر 10 سال است. برای جمع‌آوری ادرار موردنیاز، سطل‌هایی را در مدارس ابتدایی قرار می‌دهند تا ادرار پسران را جمع کنند. برخی از خانواده‌ها نیز همیشه یک سطل خالی به همراه دارند تا در صورت لزوم برای جمع‌آوری ادرار پسرشان از آن استفاده کنند. نکته‌ای که به آن توجه می‌شود، سلامت پسران است.  پسران باید سالم باشند و بیماری خاصی نداشته باشند تا هیچ نگرانی در مورد ایمنی غذا وجود نداشته باشد.

تخم‌مرغ پسربچه

کرم ابریشم (Silkworms)

حشرات در رژیم غذایی مردم چین جایگاه خاصی دارند و جزو لذیذ‌ترین غذاهای چینی‌ها محسوب می‌شوند. کرم ابریشم یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی مردم چین است که به روش‌های مختلف مصرف می‌شود. چینی‌ها  شفیره‌های کرم ابریشم را از پیله درآورده و به صورت جوشانده یا بخارپز شده، مصرف می‌کنند. این ماده مزه‌ای شبیه به میگو یا خرچنگ دارد.

 کرم‌ ابریشم هم به صورت تازه در بازارها و هم به صورت کنسروشده در سوپرمارکت‌های این کشور به فروش می‌رسد و به روش‌های مختلف طبخ می‌شود. چینی‌ها این کرم‌ها را به انواع سس و چاشنی‌های موردعلاقه خود اضافه کرده و گاهی اوقات نیز  به همراه برنج یا  رشته فرنگی سرو می‌کنند. کرم سرخ‌شده با سس دلخواه از دیگر موارد استفاده این ماده می‌باشد. 

کرم ابریشم

تخم‌مرغ صد ساله (Century egg)

تخم‌مرغ صد ساله، که در زبان چینی به آن پی‌دای (Pi Day) گفته می‌شود، از دیگر غذاهای چندش‌آور این کشور است که  از تخم انواع پرندگان تهیه می‌شود. چینی‌ها برای درست کردن این غذا تخم مرغ، اردک، غاز، بلدرچین یا دیگر پرندگان را در ترکیبی از خاک رس، خاکستر، نمک و مواد قلیایی قرار داده و به مدت چند هفته یا چند ماه در زیر خاک دفن می‌کنند. در طول این مدت تخم‌مرغ درگیر واکنش‌های شیمیایی شده و رنگ و عطر  جدیدی پیدا می‌کند. زرده تخم‌مرغ بسته به مدتی که در زیر خاک می‌ماند، به رنگ زرد، سبز تیره یا خاکستری در می‌آید و سفیده‌ی آن نیز قهوه‌ای شده و بافت ژله‌ای مانند پیدا می‌کند.

اگر پوسته تخم‌مرغ در هنگام خارج شدن از خاک سالم باشد، تخم‌مرغ تا 5 ماه قابل نگهداری است. چینی‌ها از   پی‌دای در سالادهای سرد استفاده می‌کنند یا آن به همراه سس سویا و فلفل در کنار غذا قرار می‎دهند. تخم‌مرغ صدساله محبوب‌ترین هدیه در طول جشنواره سنتی قایق اژدهاست که به خانواده یا دوستان اهدا می‌شود. این غذا شاید در ظاهر چندش‌آور به نظر برسد، اما طعم و عطری فوق‌العاده داشته و طرفداران بسیاری در این کشور دارد.

تخم‌مرغ صد ساله

سوپ خفاش (Bat Soup)

سوپ خفاش یکی چندش‌ترین غذاهای چینی است که در نه تنها در بین چینی‌ها­، بلکه در  کشورهای دیگری چون گوام و تایلند نیز طرفدار دارد. چینی‌ها­ برای پخت سوپ خفاش، از خفاش‌های میوه‌خوار استفاده می‌کنند. برای انجام این کار، خفاش را به طور  کامل در آب مرغ یا شیر نارگیل می‌جوشانند و از پیاز، سبزیجات خردشده، سس سویا و ادویه‌جات برای طعم دادن به آن استفاده می‌کنند.

خفاش دارای پروتئین بسیار بالایی است. به همین دلیل طرفداران زیادی در چین داشته و به عنوان یک ماده غذایی مغذی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید، این حیوان منشا ویروس کرونا معرفی شده و علاوه بر آن، بیماری‌های خطرناک دیگری چون ماربورگ، زئونوز و ابولا را نیز به دنبال دارد. این‌طور به نظر می‌رسد که چینی‌ها به این موارد توجه چندانی ندارند و هم‌چنان به سوپ خفاش علاقه زیادی نشان می‌دهند. 

سوپ خفاش

سوپ لانه‌ی پرنده (Bird Spit Soup)

 سوپ لانه‌ی پرنده یکی از عجیب‌ترین و در عین حال چندش‌ترین غذاهای چینی که از لانه‌ی پرنده‌ای یا نام سوئيفلت (swiftlet) تهیه می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که چینی‌ها چگونه از خار و خاشاک غذا درست می‌کنند. نکته‌ای که در مورد این پرنده وجود دارد این است که سوئيفلت‎‌ها لانه خود را از بزاق دهانشان می‌سازند. این بزاق از غدد زیرزبانی تولید شده و با قرار گرفتن در معرض هوا، سفت می‌شود. سوئيفلت‌های پرندگان سیاه‌رنگی هستند که ظاهری شبیه به پرستو دارند و مانند خفاش، در غارهای تاریک زندگی می‌کنند.

برای تهیه این سوپ، ابتدا لانه پرنده را در آب می‌خیسانند و به آرامی بخارپز می‌کنند. لانه پرنده طعم خاصی ندارد و بیشتر به خاطر خواص مفیدی که دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. چینی‌ها معتقدند اگر سوپ لانه‌ی پرنده را به طور مداوم بخورند، بدنی قوی و زندگی سالم خواهند داشت.

سوپ لانه‌ی پرنده

سوپ بال کوسه (Shark fin soup)

سوپ بال کوسه یکی از محبوب‌ترین غذاهای مردم چین است که از قرن‌ها پیش در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درست کردن این غذا باله‌های کوسه را جدا کرده و به همراه سینه مرغ، پای مرغ، گوشت خرچنگ و ادویه‌جات مختلف­، می‌پزند. در واقع باله کوسه به تنهایی مزه‌ خاصی ندارد و فقط به خاطر بافت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوپ بال کوسه یک غذای مجلسی است. در گذشته‌های دور پادشاهان این سوپ را در مجالس و مراسم‌های خود سرو می‌کردند و امروزه نیز به عنوان یک غذای لوکس در جشن‌ها و عروسی‌ها سرو می‌شود. مردم این کشور سوپ بال کوسه را نشانه ثروت، قدرت و موقعیت اجتماعی بالایشان می‌دانند و معتقدند برای تقویت قوای جنسی بسیار مفید است. متاسفانه سالانه بیش از 100 میلیون کوسه به خاطر باله‌های خود کشته می‌شوند، در حالی که گوشت سایر نقاط بدنشان هیچ ارزشی ندارد و بلااستفاده باقی می‌ماند.

سوپ بال کوسه

سوپ لاک‌پشت (turtle soup)

سوپ لاک‌پشت یک غذای محبوب چینی است که از گوشت، پوست و اجزای داخلی لاک‌پشت تهیه می‌شود. چینی‌ها معتقدند گوشت لاک‌پشت خوشمزه بوده و برای سلامتی  بسیار مفید است. از این رو، از لاک‌پشت‌هایی با پوسته نرم برای تهیه سوپ استفاده می‌کنند. سوپ لاک‌پشت دستورالعمل‌های متفاوتی دارد. برخی افراد گوشت این حیوان به صورت تکه‌ای در غذا استفاده می‌کنند و گاهی اوقات نیز لاک‌پشت را به طور کامل پخته و با سبزیجات چینی مزه‌دار می‌کنند. اگر شما نیز یک لاک‌پشت کامل را در ظرف غذای خود ببینید، قطعا آن را در لیست چندش‌ترین غذاهای چینی قرار خواهید داد.

سوپ لاک‌پشت

بیضه مرغ (Chicken testicles)

بیضه مرغ گزینه دیگری است که می‌توان آن را در لیست چندش‌ترین غذاهای چینی قرار داد. این ماده  شکلی شبیه به لوبیا دارد و به صورت پخته شده یا سرخ شده مصرف می‌شود. مردم این کشور بیضه آب پز شده را به تنهایی مانند آب‌گوشت سرو می‌کنند یا آن را در کنار برنج یا رشته فرنگی قرار می‌دهند. چینی‌ها معتقدند این دلمه‌های آبدار قدرت جنسی مردان را افزایش داده و رنگ پوست زنان را نیز بهبود می‌بخشد.

بیضه مرغ

ژله لاک‌پشت (Turtle Shell Jelly)

ژله لاک‌پشت، که با نام گویلینگگائو نیز شناخته می‌شود، نوعی دسر چینی است که ظاهری شبیه به ژله دارد و رنگ آن قهوه‌ای یا سیاه می‌باشد. این ژله از ترکیب پوسته لاک‌پشت به همراه محصولات گیاهی مختلف، تهیه می‌شود و مزه‌ای تلخ دارد. از این رو، در برخی موارد از شیرین‌کننده‌ها و طعم‌دهنده‌های مختلف برای تغییر طعم و مزه این دسر استفاده می‌شود. ژله لاک‌پشت علاوه بر مصرف خوراکی، خواص درمانی نیز دارد. مصرف این ماده برای تقویت و رشد عضلات­، بهبود عملکرد کلیه و جریان خون توصیه می‌گردد. چینی‌ها بر این باورند که اگر ژله لاک‌پشت را به طور منظم مصرف کنند، پوستی سالم و جوان خواهند داشت.

مردم این کشور معمولا از لاک‌پشت‌های موجود در بازار برای درست کردن این ژله استفاده می‌کنند، اما نوع اصلی آن از لاک‌پشت سکه طلایی تهیه می‌شود که بسیار گران است. لاک‌پشت سکه طلایی (Golden coin turtle) لاک‌پشت بومی جنوب چین است که رنگی تیره دارد و در بخش‌هایی از بدن آن نوارهای زردرنگی دیده می‌شود.

ژله لاک‌پشت

در این مقاله چندش‌ترین غذاهای چینی را معرفی کرده و اطلاعاتی در مورد هریک  از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که مشاهده کردید، اغلب این غذاها به دلیل فواید و کاربردهای درمانی که دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو، ممکن است ظاهر چندان خوشایندی نداشته باشند، اما جزو  محبوب‌ترین غذاها در بین چینی‌ها بوده و طرفداران زیادی نیز دارند. اگر به ظاهر غذا اهمیت نمی‌دهید و اهل تست کردن غذاهای جدید هستید، می‌توانید چند نمونه از این غذاهای چندش‌آور را در سفر به چین، امتحان کنید. ممکن است شما نیز با چشیدن طعم این غذاها طرفدار آن شوید و آن را در لیست محبوب‌ترین غذاهای خود بگنجانید!

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/11/22

    سلام عکس هایی که شما گذاشتید خیلی خوب هستن و من خیلی چینی هارو دوست دارم مخصوصا غذا هاشون

  • 1401/03/20

    خیلی چندش آوره

  • 1401/10/22

    ما که رفتیم نتونستیم چیزی بخوریم با اینکه هتل چند نوع منو داشت حتی غذاهای هندی و عربی و ترکی هم سرو می‌کردن بازهم زیاد میل به سیستم و دم دستگاه غذایی‌شون نداشتیم

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید