سفر به آرژانتین | آیا ایرانی‌ها می‌توانند به آرژانتین سفر کنند؟
زهرا نیرومند 1400/02/23 3584 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


آرژانتین، کشوری زیبا و تاریخی است که در آمریکای جنوبی واقع شده و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی را در خود جای داده است. این کشور دارای شهرهایی بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و سالانه گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا جذب می‌کنند. آبشار‌های ایگواسو، یخچال طبیعی پریتو مورنو، منطقه‌ی واله د لا لونا و بیابان پاتاگونیا از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی این کشور هستند که مورد توجه طبیعت‌دوستان قرار دارند.   کشور آرژانتین دارای بناهای تاریخی متعددی نیز می‌باشد و برای افرادی که به دنبال تفریحات متنوع، شکم‌گردی و گشت‌وگذار در بازارها و مراکز خرید هستند نیز بسیار مناسب است. می‌توانید به کافه‌های قدیمی و معروف بوینس آیرس بروید و انواع غذاها و دسرهای خوشمزه‌ی منطقه آمریکای جنوبی را امتحان کنید یا در پارک‌ها و باغ‌های این شهر به گشت‌وگذار بپردازید، اما قبل از همه این کارها باید ویزای این کشور را دریافت نمایید. اخذ ویزا و سفر به آرژانتین برای ایرانیان کار چندان راحتی نیست. کشور آرژانتین پس از واقعه تروریستی 1994 رابطه خوبی با ایران ندارد و در واقع جمهوری اسلامی ایران را مقصر بمب‌گذاری در این کشور می‌داند. در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف این واقعه پرداخته و اطلاعاتی در مورد روابط دیپلماتیک ایران و آرژانتین در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

حادثه تروریستی آمیا

در تاریخ ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ کشور آرژانتین با یک انفجار تروریستی مواجه شد.  بمب‌گذاری در مرکز همیاری یهودیان در آرژانتین  که در آن ۸۵ نفر از شهروندان یهودی‌تبار این کشور کشته و بیش از 200 نفر زخمی شدند. دولت آرژانتین، جمهوری اسلامی ایران را در این حادثه مقصر دانست و دادگاه‌های متعددی برای محاکمه ایران برگزار کرد. آرژانتین هدف از این عملیات را ضربه به بزرگ‌ترین مرکز اقلیت یهودی در آمریکای لاتین عنوان نمود. این کشور مدعی شد دستور انجام این عملیات تروریستی از طرف ایران داده شده و حزب‌الله لبنان نیز مسئولیت اجرای عملیات را برعهده داشته است. ادعای آرژانتین در آن زمان آسیب زیادی به وجهه بین‌المللی ایران وارد نمود و باعث تیره و تار شدن روابط سیاسی و دیپلماتیک دو کشور شد. 

از طرف دیگر، مقامات ایرانی اتهام بمب‌گذاری را به طور کلی رد کرده و مدعی شدند هیچ مدرکی دال بر دخالت جمهوری اسلامی ایران در این حمله تروریستی وجود ندارد. دولت ایران سیستم قضایی آرژانتین را فاسد خوانده و اتهام واردشده را نیز توطئه سیاسی این کشور تلقی کرد. کشور آرژانتین با گذشت حدود 30 سال از این اتفاق هم‌چنان محکم بر مواضع خود  ایستاده و تاکنون سه دادگاه علیه ایران برگزار کرده است که به دلیل نداشتن مدارک کافی و هم‌چنین عدم شناسایی شخص انتحاری، موفق به ثابت کردن ادعای خود نشده است. با توجه به شواهد موجود، به نظر می‌رسد این ادعا تنها یک توطئه از طرف دشمنان همیشگی ایران است که با همکاری دولت آرژانتین به منظور منزوی کردن ایران، انجام شده است.

جالب است بدانید که خانم کریستینا فرناندز، در سال ۲۰۱۴ در سازمان ملل، ایران و حزب‌الله  لبنان را در این حادثه بی‌تقصیر دانست. کریستینا فرناندز در آن زمان رئیس‌جمهور آرژانتین بود و این بی‌گناهی را نتیجه تحقیقات گسترده در این زمینه عنوان کرد. در همان زمان گزارشی علیه کریستینا فرناندز منتشر شد که دولت وقت را متهم به توافق با ایران و سرپوش گذاشتن بر روی ماجرای بمب‌گذاری نمود. البته توافقات ذکرشده در گزارش هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسید و کریستینا فرناندز تمام این موارد را توطئه دشمنانش نامید.

پس از اتمام دوران ریاست جمهوری کریستینا فرناندز، مائوریسیو ماکری که نامزد حزب مخالف دولت بود، در انتخابات این کشور پیروز شد. وی در اولین کنفرانس خبری خود تمامی توافقات انجام شده درباره بمب‌گذاری آمیا با ایران را لغو نمود و قسم یاد کرد مسببین این حادثه را به پای میز محاکمه بکشاند. با این‌که تا کنون هیچ مدرکی علیه ایران نبوده و دادگاه‌های تشکیل شده نیز این موضوع را به اثبات رسانده است، اما آرژانتین هم‌چنان بر مواضع خود پایبند مانده و خواستار مجازات متهمان می‎باشد.  

سفر به آرژانتین

روابط ایران و آرژانتین پس از حادثه آمیا

ایران و آرژانتین پس از انقلاب و تا قبل از حادثه تروریستی آمیا، مراودات سیاسی و اقتصادی بسیار خوبی باهم داشتند.  محصولات کشاورزی آرژانتین از جمله واردات مهم به کشور ایران بود که با کیفیت بالا و قیمت مناسب وارد میشد. در بعد صنعتی نیز کشور آرژانتین همواره یکی از مهم‌ترین منابع تامین کالا به حساب می‌آمد و مورد توجه تولیدکنندگان بخش صنعتی قرار داشت. پس از بمب‌گذاری آمیا، تنش سیاسی ایجاد شده بین دو کشور بر روی روابط اقتصادی نیز تاثیر داشته و صادرات و واردات را به شدت  کاهش داد و در برخی زمان‌ها نیز تا توقف کامل پیش برد.

دولت نهم و دهم گسترش روابط با آمریکای لاتین را در دستور کار خود قرار داده و تلاش کرد تا توافقاتی را با این کشور انجام دهد که تا حدودی نیز موفق بود، اما توافقات ایجادشده با واکنش‌های منفی دولت‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و متاسفانه به سرانجام نرسید. پس از آن، با تغییر دولت‌ها، خصوصا تغییر رئیس‌جمهوری آرژانتین، ماجرای آمیا دوباره پررنگ شد و تنش‌های دیگری را به وجود آورد که تا کنون ادامه دارد. با بررسی تاریخ سه دهه گذشته، به نظر می‌رسد نوع روابط، به دولت‌ها بستگی دارد و تغییر در آن باعث تغییر مراودات سیاسی و دیپلماتیک  بین دو کشور خواهد شد. 

سفر به آرژانتین

سفر به آرژانتین برای ایرانیان

آرژانتین یکی از پرگردشگرترین کشورهای آمریکای لاتین محسوب می‌شود. شهر زیبا و تاریخی بوینس‌آیرس، فرهنگ جذاب آرژانتینی‌ها، چشم‌اندازهای طبیعی منحصربفرد، تفریحات متنوع شبانه و برندهای معتبر لباس و چرم، از جمله دلایل محبوبیت این کشور در بین گردشگران می‌باشد. سفر به آرژانتین برای ایرانیان نیز جذابیت زیادی دارد و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری خارجی محسوب می‌شود. هرچند به علت بالا رفتن ناگهانی قیمت دلار در سال‌های اخیر و گران‌ شدن تورهای گردشگری، استقبال ایرانی‌ها از سفرهای خارجی بسیار کمتر از قبل شده است، اما این کشور هم‌چنان علاقه‌مندان خود را دارد. اگر قصد سفر به آرژانتین را دارید، قبل از آن باید برای دریافت ویزای این کشور اقدام نمایید. با توجه به مطالب عنوان شده و روابط سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور، سفر به آرژانتین برای ایرانیان کمی سخت است و امکان ریجکت شدن ویزای آن نیز بسیار بالاست. دریافت ویزای آرژانتین سخت است، اما غیر ممکن نیست. اگر برای دریافت ویزا مصمم هستید، ابتدا با افراد آگاه در این زمینه مشورت نمایید و مدارک خود را نیز به طور کامل آماده کنید. در این صورت می‌توانید با خیال راحت برای دریافت ویزا اقدام نموده و از صدور آن مطمئن باشید.    

سفر به آرژانتین

در این مقاله دلایل ایجاد تنش‌های سیاسی ایران و آرژانتین را بیان کرده و اطلاعاتی در مورد سفر به آرژانتین برای ایرانیان در اختیار قرار دادیم.  همان‌طور که گفتیم، دولت آرژانتین پس از حادثه تروریستی آمیا روابط دیپلماتیک خوبی با ایران نداشته و جمهوری اسلامی ایران را مقصر این بمب‌گذاری می‌داند. این کشور تاکنون دادگاه‌های متعددی برای محاکمه ایران برگزار کرده که در تمامی آن‌ها ایران به طور کامل تبرئه شده است. کاملا واضح است که این ماجرا نیز تنها توطئه‌ای از طرف دشمنان همیشگی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. دشمنانی که هم‌چنان پای این جریان ایستاده و آرژانتین را تشویق به باز نگه داشتن پرونده و متهم نمودن دوباره ایران می‌کنند. همین مسئله باعث تنش‌های سیاسی بین دو کشور شده و دریافت ویزا و سفر به آرژانتین را برای هم‌وطنان عزیزمان با مشکل مواجه کرده است. امید است با تغییر دولت‌ها و بهبود روابط دیپلماتیک بین آن‌ها، سفر به آرژانتین برای ایرانیان راحت‌تر شود.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید