بهترین نقاط گردشگری بندر کنارک چیست؟ 5 جاذبه گردشگری برتر
مجتبی پورموسوی 1400/02/21 8113 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



جاذبه‌های گردشگری بندر کنارک، یکی از بهترین بهانه‌های گردشگران برای سفر به این بندر زیبا و دیدنی می‌باشد. بندر کنارک ، یکی از شهر‌های بندری و پر اهمیت استان سیستان و بلوچستان می‌باشد و به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و همجواری با دریا عمان، موقعیت بسیار خوبی برای صیادان است که بتواند از دریای عمان نیز ماهی صید کنند. جاذبه‌های گردشگری بندر کنارک باعث شده با تمام محرومیت‌هایی که استان سیستان و بلوچستان دارد باز هم گردشگران به این استان سفر کنند.همچنین میتوانید در تور چابهار از دیدن این مناظر لذت ببرید.


بررسی همه جانبه شهرستان بندری کنارک

شهر بندری کنارک در استان بزرگ اما محروم سیستان بلوچستان قرار گرفته است. این استان پس از کرمان در رده دوم بزرگترین استان کشور عزیزمان ایران قرار دارد. شهر کنارک در حاشیه چابهار و ساحل دریای عمان واقع شده است و به یکی از زیبا ترین شهر‌های بندری کشور ایران تبدیل شده است.

شهرستان کنارک حدود 11567 کیلومتر مساحت دارد. و جمعیتی حدود 70 هزار را در خود جای داده است که این مورد نشان میدهد علاوه بر زیبا بودن این بندر، بزرگی و پرجمعیت بودن یکی دیگر از ویژگی‌های این شهرستان است.

یکی از سوالاتی که در مورد این شهرستان بندری پرسیده می‌شود این است که چرا به این بندر (کنارک) می‌گویند!؟

به دلیل وجود درختان کُنار بسیار زیاد در این منطقه این شهرستان بندری به کنارک تبدیل شده است. که یکی از موارد جالب در مورد بندر کنارک می‌باشد.

کنارک به دو بخش تبدیل می‌شود که قسمتی از آن زر آباد و قسمت دیگر آن کنارک است. همچنین این شهرستان دارای چهار دهستان به نام‌های کهیر، زرآباد غربی، زرآباد شرقی و جهلیان می‌باشد.

از نظر موقیت جغرافیایی این شهر از سمت شرق به شهرستان چابهار و از سمت غرب با استان هرمزگان، ازسمت شمال به شهرستان نیک شهر و از سمت جنوب با دریای عمان محدود می‌شود. به همین دلیل است که این شهرستان بندری به واسطه صید و صیادی و صادر کردن آن به کشور‌های همسایه همچون پاکستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس توانسته رشد و توسعه چشمگیری داشته باشد.

همانطور که گفته شد این شهر به دلیل همجواری با دریای عمان، بهترین موقعیت برای صیادان عزیز کشورمان می‌باشد، که فضای بسیار خوبی را برای آنها فراهم کرده است که به راحتی هر چه تمام تر از ماهیان دریای عمان نیز صید کند.

در این منطقه دو کارگاه قایق سازی وجود دارد که در کنار فعالیت‌های صیادی باعث ایجاد شغل در این شهرستان شده است؛ و همچنین پذیرش جمعیت در سطح نسبتا بالایی شده است. پس با این تفاسیر می‌توان گفت با وجود صیادی در این شهرستان و وجود این دو کارگاه قایق سازی باعث شده است اشتغال زایی در این شهر بالاتر رود.

بندر کنارک

آب هوای و ویژگی‌های شهرستان بندری کنارک چیست؟!

گرم و مرطوب، آب و هوای حاکم بر این شهرستان می‌باشد. در تابستان باد‌های موسمی‌مونسون شروع به وزیدن می‌کند، که وزش این گونه باد ها باعث معتدل شدن آب و هوای منطقه می‌شود.

در فصل زمستان نیز این شهرستان جز گرم ترین شهرستان‌های کشورمان است. و با این وجود آب و هوای گرم دارای محصولات متنوعی می‌باشد که برخی از آنها عبارتند از:

  • کنار
  • زیتون محلی
  • پاپایا
  • چیکو
  • موز
  • انبه
  • بادام
  • هندوانه

همچنین این شهرستان دارای دشت‌های وسیعی می‌باشد که مهم ترین دشت آنها عبارتند از:

  • دست سرگان
  • دشت کهیر
  • دشت لاش
  • زر آباد

علاوه بر دشت‌های زیبای کنارک، یکی از ویژگی‌هایی که زیبایی این شهرستان را دو چندان کرده است وجود یک رودخانه بسیار زیبا است که شامل رود خانه کهیر و رودخانه رایج کارینی است. همچنین وجود این رودخانه تاثیر بسزایی در کشاورزی در کنارک داشته است.

پوشش گیاهی خوبی در این منطقه حکم فرما می‌باشد که برخی از آنها عبارتند از:

  • کلپوره
  • گور گیاه
  • کهور
  • کلیر
  • آویشن

اصلی ترین مکان برای رویش و رشد این پوشش گیاهی سواحل جنوبی استان سیستان بلوچستان غالبا در ارتفاعات می‌باشد.

گیاه آویشن یکی از گیاهانی است که در این شهرستان رشد می‌کند که در این منطقه به نام (ازگند) معروف می‌باشد. بنابراین نام محلی آویشن، ازگند می‌باشد.که در مناطق کوهستانی روی خاک‌های سطحی و کم عمق رشد می‌کند.

یکی از کاربرد‌های این نوع گیاه استفاده دارویی آن است. خاصیت دارویی این گیاه نیز در این منطقه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مواردی که با استفاده از این گیاه به زودی بهبود می‌یابد؛ خارش‌های ناشی از حساسیت و کهیر می‌باشد، که با مصرف این گیاه به زودی هر چه تمام تر بهبود می‌یابد.

بندر کنارک

معرفی5 جاذبه‌های گردشگری بندر کنارک

همانطور که گفته شد وجود مکان‌های دیدنی کنارک باعث شده که مسافران بهانه بسیار قشنگی برای سفر به شهر بندری کنارک داشته باشد. در این قسمت قصد داریم به معرفی 5 جاذبه‌های گردشگری بندر کنارک بپردازیم.

اسکله ماهیگیری کنارک

یکی از بهترین مکان‌های دیدنی کنارک، اسکله ماهیگیری آن است. یکی از لذت بخش ترین لحظه ها، تماشای صیدانی است که در حال صید ماهی‌های کوچیک و یا بزرگ رنگارنگ هستند. منظره ای زیبا و لذت بخش که تنها در اسکله ماهیگیری کنارک به واقعیت می‌پیوند.

وجود این اسکله با این صحنه‌های جذاب و زیبا باعث شده که این شهرستان نیز از این طریق به سود آوری و پیشرفت برسد.

بندر کنارک

شبه جزیره گوردیم

در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در فاصله 50 کیلومتری شهر بندری کنارک شبه جزیره ای زیبا به نام شبه جزیره گوردیم وجود دارد که در تمام فصول سال یکی از بهترین مکان‌های دیدنی کنارک به حساب می‌آید.

این شبه جزیره یکی از مکان‌های شلوغ در سطح شهرستان بندری کنارک می‌باشد که هر ساله تعداد بسیار زیادی گردشگر برای بازدید این شبه جزیره به این مکان پا می‌گذارند.

گل فشان و پدیده شگفت انگیز

در اطراف شهرستان بندری کنارک، روستای کوچکی به نام بندر تنگ وجود دارد. که یکی از زیباترین و در عین حال عجیب ترین پدیده‌های جهان در آن قرار گرفته است.

گل فشان، منحصربفرد ترین پدیده در سطح سیستان و بلوچستان است که اکثرگردشگران از دیدن این پدیده شگفت انگیز سیر نمی‌شوند.

گل فشان نوعی آتشفشان بوده است که بجای گداخته ها و مواد مذاب درونی زمین، از آن گل‌هایی به رنپ خاکستری خارج شده و این گل ها بسیار فشرده و سرد هستند.

خروج گل از زمین و لغزش آن از شیب تپه ای که به سبب این گل ها ایجاد شده، منظره ای زیبا را شکل داده و همه روزه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

این پدیده زیبا بر اثر عوامل مرفولوژیکی پدید آمده و نشان دهنده فعالیت‌های تکنونیکی این منطقه است. همانطور که گفته شد از این تپه ها، گلی خارج می‌شود که به رنگ خاکستری است. این گل بصورت فشرده و سرد خارج می‌شود و هیچ بخاری ندارد. موقع بیرون آمدن گل صدایی ناشی از ترکیدن حباب به گوش می‌رسد.

گل‌های خارج شده از دهانه گل فشان روی شیب قرار می‌گیرد و روی گل‌های کهنه و قدیمی‌می‌لغزد که منظره ای جالب و زیبا را به تصویر می‌کشد.

بندر کنارک

خانه تاریخی آریان خان

یکی از زیبا ترین مکان‌های دیدنی کنارک، خانه تاریخی آریان خان می‌باشد که تنها اثر ثبت شده در کنارک نیز می‌باشد . این خانه تاریخی به نام آریان خان بوده که قدمتی در حدود 120 سال دارد و متعلق به فردی بنام آریان بوده است.

این بنا به عنوان یکی از نخستین بنا‌های خشتی و گلی شناخته شده است و چیزی در حدود 207 متر زیر بنا دارد. ستون‌های زیبای آن و پنجره‌های قدیمی‌با تزئینات هیجان انگیز آن حال هوای خاصی را به این خانه بخشیده است.

روستای زرآباد و باغ موز از جاذبه‌های بندر کنارک

یکی از روستایی که به جاذبه‌های گردشگری برای بندر کنارک تبدیل شده است، زرآباد نام دارد. همانطور که احتمالا می‌دانید هوای گرم و خشک حاکم بر سیستان و بلوچستان باعث شده که سرسبزی از این استان پر بکشد .

اما روستای زر آباد همانند نگین در استان سیستان بلوچستان می‌درخشد و از ویژگی‌های بارز آن سرسبزی منحصربفرد آن است که دلبری می‌کند.

اگر به این روستا سفر کنید در دو طرف جاده باغ‌هایی با انواع میوه همانند موز، هندوانه، زیتون تماشا می‌کنید، زیبایی خاصی را به جاده این روستا بخشیده است.

بهترین زمان برای سفر به کنارک

با توجه آب و هوای حاکم بر این منطقه کنارک، در تمام طول سال آب و هوای معتدلی دارد و شما می‌توانید هر زمانی را برای سفر به شهر ستان بندری کنارک انتخاب کنید.

مسیر‌های دسترسی به بندر کنارک

زاهدان، مرکز استان سیستان بلوچستان از شهر بندری کنارک 700 کیلومتر فاصله دارد. برای سفر کردن به این شهرستان بندری شما می‌توانید از هر سه راه زمینی، هوایی و ریلی استفاده کنید.

شما اگر قصد سفر به کنارک را با خودرو و یا اتوبوس را دارید از هر نقطه ایران که خواستید می‌توانید این کار را انجام دهید. اما هیچ گاه از آسان ترین راه و کم خطر ترین راه برای سفر به شهر کنارک یعنی هواپیما غافل نشوید. شما می‌توایند از هر شهری همانند تهران، مشهد، شیراز، بندرعباس، کیش و کرمان از طریق هوایی به این شهر بندری سفر کنید.

اما سفر ریلی، با قطار تنها شما می‌توانید از هر نقطه از ایران به زاهدان سفر کنید و پس از آن به شهر کنارک سفر کنید، این مسئله علاوه بر سختی‌های موجود به لذت بخش شدن و خاطره انگیزه شدن مسافرت تان کمک می‌کند. بنابراین از سه طریقی که گفته شد شما می‌توانید خود را به شهر بندری و زیبای کنارک برسانید.

سخن آخر

ما در این مقاله به بررسی همه جانبه از شهرستان بندری کنارک شامل راه‌های دسترسی به این شهر و آب و هوای کنارک پرداختیم و همچنین 5 جاذبه گرشگری این شهر بندری بسیار زیبا را معرفی کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. برای اطلاعات بیشتر از جاذبه‌های گردشگری بندر کنارک به پرسنل محترم این سایت تماس برقرار کنید. از همراهی شما با کایت بی نهایت سپاس گذاریم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید