معرفی کامل گورستان جن در سیستان بلوچستان
مجتبی پورموسوی 1400/02/19 10427 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



گورستان جن در روستای تیس در جنوب شرقی ایران در شهر چابهار ؛ بر روی تپه‌ای مشرف بر روستای تیس و در پای کوه پیل ‌بند بر بستری صخره‌ای قرار گرفته است .  با همه روایت‌های مرموز و ترسناک از این گورستان، نکته جالب‌تر آن‌جا است که بدانید قبرستان کنونی مورد استفاه اهالی این منظقه و روستا در کنار همین گورستان جن معروف قرار دارد واین باعث تعجب است که خود همین اهالی شایعه ساز در همسایگی این گورستان عجیب و غریب و در نزدیکی قبرستانی دیگر، مردگانشان را دفن و خاکسپای می‌کنند  ولی گور‌های این گورستان بر سطح خاکی و نرم حفر می‌شوند ؛ در گورستان جن در روستای تیس  که قدمتی حدود دو هزار و سیصد سال دارد و سال‌های سال است که برای اهالی و گردشگران هنوز هم مثل همیشه مکانی پر از رمز و راز و ترسناک محسوب میشود و گردشگران و بازدید کنندگان خود را حسابی هیجان زده می‌کند .همچنین میتوانید در تور چابهار از دیدن این مناظر لذت ببرید.

طی مدت‌ها اعتقادات باستانی مردم با سکوت طبیعت و آثار باستانی تلفیق شده اند و این ترس‌ها و شایعات را در رابطه با اجنه و اهمیتی که این گورستان برای آنها دارد به وجود آورده اند ؛ گورستان جن که بلوچ‌‌های منطقه به آن " جن سنط " هم گاهی می‌گویند، یکی از محصولات همین تلفیق و رازهاست که درمعروفیت و تبدیل شدن آن به جاذبه گردشگری نقش شایانی داشته است.

این داستان اجنه از کجا شروع شد؟

مردم منطقه روستایی تیس در استان سیتان و بلوچستان معتقدند که این مکان در واقع محل دفن اجنه است نه انسان‌ها ؛ این دلیل اصلی است که مردم محلی این قبرستان را ترسناک  و مرموز می‌خوانند .

این گورستان جن در روستای تیس با سنگ ‌قبرهای عظیم‌ الجثه و بسیار بزرگ تبدیل به مکانی جالب برای ماجراجویان و گردشگرانی شده که به دنیای ماورالطبیعه و داستان‌های اجنه، علاقه نشان میدهند . قرار گرفتن گورستان در دامنه کوه‌ و وحشت مردم از نزدیک شدن به این مکان هنگام غروب و شب یکی از دلایل نام‌گذاری این محل به نام گورستان جن‌ها است . وجود سنگ ‌قبرهای بزرگ و عجیب در این گورستان ترسناک و مرموز، محلی‌های این منطقه را به این باور رسانده که قطعا این قبر‌ها محل دفن فرزندان آدم نیست و این‌ها از ویژگی‌های مخوف این گورستان جن در سیستان بلوچستان است .

گورستان جن

جن‌ها در این روستا گورستان مخصوص خود را ساخته اند!

قبر‌های این فبرستان دارای ابعاد و ظاهری غیر معمول نسبت به قبر انسانهای عادی دارند که باعث میشود ظاهر قبرستان مانند اسمش مرموز و غیر معمول و وحشت آور باشد که طبق نظر و باور مردم محلی اطراف گورستان جن در سیستان بلوچستان  این گور‌ها با چنین ابعاد و اشکال عجیب قطعا تنها میتوانند متعلق به جن‌ها بوده و اجنه مردگان خود را در حصار این سنگ‌های بزرگ به خاک سپرده اند و شب هنگام بر سر خاک آنها به عزاداری میپردازند و دز این زمان‌ها اصلا نباید به این مکان رفت .

بومیان این منطقه معتقد هستند که شب‌ها نباید به نزدیکی گورستان جن در سیستان بلوچستان رفت چرا که شب که می‌رسد جن‌‌ها بر سر گور از دست ‌رفتگان خود حاضر میشوند و به مویه و مرثیه‌ سرایی مشغول می‌شوند و در صورتی که کسی مزاحم آنها شود مورد نفرین و خشم جن‌های گورستان قرار میگیرد و به سخت ترین حالت با عذابی طاقت فرسا  پس از گذشت چند روز از بین خواهد رفت پس اصلا انتخاب مناسبی نیست و حتی جالب است بدانید که گروه اندکی هم معتقد هستند در موقع غروب صدای گریه‌ها و زجه‌هایی از این قبرستان به گوش میرسیده است که متعلق به اجنه است نه انسان .

یکی دیگر از مواردی که این قبرستان را رازآلود می‌کند قدمت آن است و با توجه به ابزار‌های موجود در زمان‌های بسیار دور، هیچ انسانی با ابزار‌های موجود در آن برهه ی زمانی قادر به حفر این قبر‌ها بر روی صخره‌های سنگی نبوده است و همین موضوع سبب شده تا مردم محلی حفر این کندن و ساخت این گورها را به چیزی به غیر از انسان‌ها یعنی اجنه که قدرت بیشتری دارند نسبت دهند .

از مرموز ترین و غیر قابل پیش بینی ترین موضوعات درباره گورستان جن در سیستان بلوچستان  وجود تنها یک قبر خالی در میان کل قبر‌های این قبرستان است که کاملاً سالم است ولی قدیمیبه نظر میرسد، این قبر خاص  ۲۲۵ سانتیمتر طول و ۱۱۰ سانتیمتر عرض دارد . جالب است  که بدانید که آثار چنين قبرهایی با ویژگیهای ظاهری نسبتا مشابهی در دامنه ی کوه‌های شهباز در استان مرکزي هم وجود دارد  .

اما در همین حال عده ای دیگر معتقد هستند که در گذشته به دلیل جلوگیری از گزند اجساد توسط حیوانات و جانوران وحشی بوده که، مردم سختی کندن این گورها را به جان خود خریده بودند و در دل این سنگ‌ها اقدام به خاکسپاری اجساد خود کرده اند نه اجنه .

در خصوص تاریخچه و قدمت گورستان جن در روستای تیس زمان دقیقی و درستی در دسترس نبوده و به نوعی هیچ اطلاعی در دسترس کسی وجود ندارد .

از اینکه چه کسی چه سالی چرا آن را ساخته یا چرا آن را با کمی‌تفاوت نسبت ب قبرستان‌های عادی دیگر مناطق ساخته است اما از آن جا که قدمت گورستان جن‌ها در سیستان و بلوچستان و همچنین قدمت روستای تیس به بیشتر از دو هزار سال قبل و زمان باستان می‌رسد و همچنین نام این مکان‌ها در کتاب‌هاى مربوط به فتوحات اسکندر مقدونى قرار گرفته است و حتی نام اصلی این روستا هم از روستای تیز به روستای تیس با گدشت این سال‌های طولانی تغییر کرده، پس با این قدمت دیگر عجیب نیست اگر واقعا این گورستان متعلق به جن‌های باستان باشد !

بر روی این قبر‌ها یا اطراف آن‌ها اشکال عجیب و نسبتا غیر قابل درکی وجود دارد که با معنی به نظر میرسند ؛ تعداد زیادی از این گورهای بزرگ و کوچک و عجیب در گورستان جن با توجه به فرسایش و گذشت زمان، همچنان سالم باقی مانده و میتوان اشکال موجود بر روی آنها را به وضوح مشاهد کرد و تشخیص داد و اینجاست که مسعله را مرموز تر می‌کند .

اما از شکل قبرها و سنگ‌های نهاده شده بر روی آنها و فرسایش طبیعی آنها میشود حدس زد که این گورستان جن‌های معروف از قدمت و تاریخ بسیار طولانی برخوردار است , با وجود این شایعات و اسرار آمیز بودن‌های این گورستان متفاوت، گورستان جن در روستای تیس که در سیصد متری غرب روستای تیس در جنوب قلعه پرتغالی‌ها واقع شده و در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۸۶ با شماره ۱۹۷۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

گورستان جن

نظریه‌های متفاوت دیگری هم هست !

نظریه‌ها و احتمالات و تعوری‌های متفاوت و نسبتا زیادی درمورد این گورستان مخوف از طرف محققان , بومیان , اندیشمندادن و باستان شناسان و حتی بازدید کنندگان وجود دارد و تنها نقظه ی مشترک آنها قطعی نبودن هبچکدام از این نظریه‌هاست، از جمله :

1.عده ای معتقد هستند خاکسپاری در ایران باستان به این شکل بوده چون سنگ‌های گورستان جنینان تیس درواقع بی مشابهت به قبرها و د دخمه‌هایی که در زمان ایران باستان ترویج داشته اند نیست ؛ قبرها و دخمه‌هایی قدیمیکه احتمالا امروزه با فرسایش روبرو شده و به این شکل درآمده اند.

به عنوان مثال در بندر باستانی سیراف که در کرانه‌های خلیج فارس بنا نهاده شده‌است، دره ای با نام « لیل » وجود دارد که روی بدنه ی آن دخمه‌هایی در دل کوه کنده شده و بها توجه به پیدا شدن استخوان‌هایی داخل آنها میتوان گور بودن این دخمه را تائید کرد .

بطور کلی قبر دخمه‌ها به زمان ماد و هخامنشیان وابستگی دارند که با این تفاسیر، احتمال اینکه قبرستان جنینان تیس نمونه ای از همان قبرستان‌های عادی ماعلق به انسان در زمان قدیم و ایران باستان باشد هم بسیار زیاد است .

2. به اعتقاد تعداد دیگری از مردم روستای تیس، احتمال اینکه حفرکنندگان این قبرستان به علت حفظ مردگان و درگذشتگان خود از گزند جانوران و خورندگان زیرزمینی، رنج حفر کردن سنگ را بر خود هموار میکردند تا با ساخت این مدل قبرها، به مردگانشان احترام بیشتری بگذارند هم با توجه به منطقه کم نیست.

3. تعدادی هم معتقد هستند این سنگ‌ها و سطوح موجود در قبرستان جنیان که اشکالی معنی دار بنظر میآیند، محل جمع اوری آب در زمان باستان بوده اند و در واقع معنا و مفهم خاصی پشت آنها وجود ندارد ؛ همچنين در کنار آنها و روی کوه حفره‌های مستطیل شکل متعددی دیده ميشود که باز هم تداعی کننده ی قبرستان است. اما در این حفره‌ها هم استخوان‌هایی پیدا شده ؛ دره ی لیل و در لابه لای گورهای سنگی، چاه‌های آب متعددی به عمق 100 متر حفاری شده که وجود آنها به خودی خود سوال برانگیز است .اما در کل بنا بر گزارش تحقیقات کارشناسان سازمان ميراث فرهنگي هر آنچه امروزه در ارتفاعات مشرف بر دامنه ی کوه‌های شمالی سیراف میبینیم و اندیشمندان و محققان آثار باستانی از آن‌ها بعنوان قبور سنگی یاد ميکنند، در اول به خاطر ایجاد قبر و مدفن مردگان خلق نشده اند بلکه در واقع فقط حوضچه‌های جمع اوري آب باران بوده اند و این احتمال میتواند در خصوص سطوح سنگی قبرستان جنینان هم نظریه قابل توجیهی باشد .

گورستان جن

سخن آخر :

گورستان جن در روستای تیس  واقع در استان زیبای سیستان و یلوچستان یکی از چاذبه‌های به شدت جذاب این استان و کشور برای بازدیدکنندگان خود به حساب میآید و اگر قصد سفر یا تفریحی متفاوت و پر از هیجان در محیطی ترسناک که سرشار از رمز و راز و شایعات عجیب مخصوص خود است در طبیعت داشته باشید حداقل یک سفر به گورستان جن در سیستان بلوچستان انتخاب مناسب  و البته جذابی برای شما خواهد بود و برایتان حسابی خاطره ساز خواهد شد . اگر در رابطه با گورستان جن در روستای تیس با سوال و یا ابهامی‌ رو به رو شدید با کارشناسان سایت کایت تماس برقرار کنید از همراهی شما با سایت کایت بسیار سپاس گذاریم.  

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید