آلانیا ترکیه کجاست؟ راهنمای سفر + جاذبه‌ها + تصاویر + نکات
زهرا نیرومند 1400/02/18 30370 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


آلانیا، یکی از شهرهای توریستی ترکیه است که از شمال به رشته‌کوه‌های توروس و از جنوب به دریای مدیترانه می‌رسد. این شهر نیز مانند دیگر شهرهای ترکیه دارای جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی متعددی می‌باشد که هریک از آن‌ها جذابیت‌های خاص خود را دارند. هتل‌های خوبی نیز در آلانیا وجود دارد که انواع تفریحات آبی  و ساحلی و امکانات رفاهی دیگر را برای مهمانان آماده کرده و روزهایی جذاب و به‌یادماندنی را برای آنان می‌سازند. اگر قصد سفر به آلانیا ترکیه را دارید، ادامه مطلب را دنبال نمایید. در این مقاله به معرفی این شهر و جاذبه‌های گردشگری آن پرداخته و راهنمای سفر به آلانیا را در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

آلانیا ترکیه کجاست؟

آلانیا، یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ترکیه است که از شمال با رشته‌کوه‌های توروس و از جنوب با دریای مدیترانه احاطه شده است. این شهر حدود 135 کیلومتر با آنتالیا و 536 کیلومتر با استانبول فاصله دارد. فاصله آلانیا از تهران نیز حدود 1744 کیلومتر می‌باشد. 

تاریخ دقیقی از زمان تاسیس آلانیا در دست نیست، اما به طور کلی می‌توان گفت، این شهر  حدود 800 سال پیش توسط ترکان سلجوقی به عنوان یک مکان تفریحی مورد توجه قرار گرفت و از آن تاریخ به بعد نیز یکی از مهم‌ترین شهرهای اقامتی ترکیه محسوب می‌شود. این توجه بیشتر به دلیل آب‌وهوای معتدل مدیترانه‌ای و نزدیکی آلانیا به  قونیه، پایتخت سلجوقی، بوده است.

شهر تاریخی آلانیا بیشتر با بازارها و کافه‌هایش شناخته می‌شود. گردشگران این شهر می‌توانند در سواحل زیبای دریای مدیترانه استراحت کنند و از انواع تفریحات آبی و دریایی لذت ببرند. ساحل پامفیلیا (Pamphylia) و کلئوپاترا (Kleopatra) از جمله معروف‌ترین سواحل این شهر هستند که مورد استقبال بسیاری از گردشگران قرار دارند. اگر اهل کوهنوردی و غارنوردی هستید، آلانیا انتخاب خوبی برای شماست. این شهر  دارای غارهای متعددی می‌باشد که امکان یک غارنوردی هیجان‌انگیز را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند. قایق سواری، غواصی زیر آب، رفتینگ، ماهیگیری، کوهنوردی، سواری با ماشین‌های جیپ و موتورسواری، از جمله کارهایی است که می‌توانید در آلانیا ترکیه انجام دهید. شما این فرصت را دارید که به گشت‌وگذار در بازارهای آلانیا بپردازید و غذاهای خوشمزه و محلی این شهر را نیز امتحان کنید. در نهایت باید بگوییم، آلانیا یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین شهرهای توریستی ترکیه است که از سفر به آن پشیمان نخواهید شد. 

آلانیا

جاذبه‌های گردشگری آلانیا ترکیه

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، آلانیا جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و تفریحی متعددی را در خود جای داده است که در این بخش به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم

قلعه آلانیا

قلعه آلانیا، یکی از بناهای تاریخی این شهر است که قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی برمی‌گردد. بیشتر بخش‌های قلعه در زمان حکمرانی سلجوقیان بنا شده و بخش دیگری از آن نیز پس از تصرف، در دوران سلطان علاالدین کی‌قباد اول ساخته شده است. این قلعه یکی از مهم‌ترین بخش‌های آلانیا محسوب می‌شود و بسیاری از جاذبه‌های تفریحی، رستوران‌ها، کافه‌ها، بازارها و مکان‌های معروف این شهر در داخل یا اطراف آن قرار دارد.

برج قرمز (Red Tower)

برج قرمز، که به زبان محلی Kizilkule نامیده می‌شود، یکی از نمادهای شهر آلانیاست که در نزدیکی دریا قرار دارد. این برج شش ضلعی 33  متر ارتفاع دارد و عرض آن نیز حدود 12.5 متر می‌باشد. برج قرمز مانند قلعه آلانیا در زمان حکمرانی سلجوقیان ساخته شده و در حال حاضر نیز به عنوان موزه‌ی قوم‌شناسی آلانیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

برج قرمز

آمفی‌تئاتر یونانی

آمفی‌تئاتر یونانی، یکی از بناهای تاریخی آلانیاست که در قرن دوم میلادی ساخته شده است.  این آمفی‌تئاتر بسیار بزرگ بوده و ظرفیت ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار نفر را دارد. البته در حال حاضر تنها ویرانه‌هایی از این بنا باقی‌مانده است،  اما هم‌چنان جذاب بوده و بخشی از شکوه و عظمت معماری آن دوران را به نمایش می‌گذارد.

غار داملاتاش (Damlatas)

غار داملاتاش یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی آلانیاست که در غرب این شهر واقع شده است. این غار در نزدیکی ساحل کلئوپاترا قرار داشته و  دارای آب‎وهوایی بسیار مطبوع و خنک می‌باشد. غار داملاتاش در سال ۱۹۴۸ به طور کاملا اتفاقی کشف شد و پس از تحقیقات ابتدایی، برای بازدید در دسترس عموم قرار گرفت. یکی از مهم‌ترین نکات این غار، هوای داخل آن است که گفته می‌شود برای بیماری آسم بسیار مفید است.

غار داملاتاش

رودخانه دیم چای (DimCayi)

دیم چای یکی از اصلی‌ترین رودخانه‌های آلانیاست که نقش بسیار مهمی در صنعت کشاورزی این شهر دارد. این رودخانه یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مکان‌های آلانیا برای تفریح خانواده‌ها نیز محسوب می‌شود. مردمان این شهر روزهای تعطیل برای گردش به سمت این رودخانه می‌روند و ساعاتی را در کنار آن به استراحت می‌پردازند. اطراف رودخانه دیم چای پر از رستوران است و سرگرمی‌های متنوعی مانند استخر، آبشار مصنوعی،  زمین بازی و سرسره آبی نیز برای علاقه‌مندان تدارک دیده شده است.

آبشار ماناوگات (Manavgat)

آبشار ماناوگات یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهر آلانیا ترکیه است که در 3 کیلومتری روستای ماناوگات قرار دارد. این آبشار ارتفاع بسیار کمی دارد، اما به زیبایی به سمت پایین سرازیر شده و چشم‌اندازهایی فوق‌العاده ایجاد می‌کند.   آبشار ماناوگات یکی از بهترین مکان‌های این شهر برای استراحت و تفریح است. می‌توانید در رستوران‌های اطراف آبشار انواع غذاهای محلی و سنتی منطقه را امتحان کنید یا در باغ‌های زیبای آن به گشت‌وگذار بپردازید.  مراکز تفریحی و فروشگاه‌های متعددی نیز در این منطقه وجود دارد که مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

آبشار ماناوگات

اسکله آلانیا

 اسکله آلانیا یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری ترکیه در گذشته بوده و امروزه نیز یکی از مکان‌های تفریحی این شهر می‌باشد. کشتی‌های رنگارنگی که بر روی اسکله آلانیا در حال حرکت هستند، جلوه‌ای خاص به این منطقه می‌دهند. رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های متعددی نیز در این منطقه وجود دارند که معمولا در ساعات پایانی روز مملو از جمعیت هستند.  اگر به آلانیا سفر کردید، بازدید از اسکله زیبای این شهر را از دست ندهید.

ساحل کلئوپاترا (Kleopatra)

کلئوپاترا، یکی از دیدنی‌ترین سواحل آلانیاست که در بخش غربی شهر و روبروی غار داملاتاش قرار دارد.  ویژگی متمایز این ساحل، آب‌های بسیار شفاف و شن‌های طلایی‌رنگ آن است که چشم‌اندازهای زیبایی را در این منطقه ایجاد کرده است. بر اساس داستان‌های قدیمی،  ملکه مصر در هنگام عبور از دریا در ساحل کلئوپاترا توقف و در این خلیج شنا کرد.

ساحل کلئوپاترا

پارک آبی واتر پلنت (Water Planet)

پارک آبی واتر پلنت  با وسعت حدودا 6500 متر مربع، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های آبی ترکیه است که در 40 کیلومتری شهر آلانیا قرار دارد. در این پارک می‌توانید از استخرهای متعدد، سرسره‌های آبی، زمین فوتبال آبی، بانجی‌جامپینگ و قایق‌سواری برخودار باشید. هر آن‌چه از یک پارک آبی انتظار دارید، در واتر پلنت خواهید یافت.

حمام و ماساژ ترکی آلانیا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر آلانیا، حمام و ماساژ ترکی آن است. حمام ترکی یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های این کشور است که اهمیت بسیاری دارد.  حمام ترکی باعث پاکیزه شدن پوست شده و خستگی را از بدن و ذهن دور می‎کند. علاوه بر این باعث تنظیم سیستم تنفسی شده و برای کاهش درد نیز بسیار مفید است. اگر به آلانیا سفر کردید­، حتما ساعاتی را به استفاده از حمام ترکی اختصاص دهید. می‌توانید حمام هتل را برای این کار انتخاب کنید یا به یکی از حمام‌های شهر بروید و از خدمات متنوع آن برخوردار باشید.

حمام و ماساژ ترکی آلانیا

جاذبه‌هایی که در این بخش معرفی کردیم، تنها تعدادی از مکان‌های دیدنی آلانیا ترکیه هستند. شهر زیبای آلانیا جاذبه‌های طبیعی و تفریحی دیگری نیز دارد که اگر فرصت کافی داشته باشید، می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید نمایید.

اقامت در آنالیا ترکیه

آلانیا یکی از توریستی‌ترین شهرهای ترکیه است و  هتل‌های بسیاری نیز دارد. مسافران این شهر می‌توانند با توجه به بودجه خود، یکی از هتل‌های لوکس آلانیا را انتخاب نمایند یا در هتلی ارزان و مقرون‌به‌صرفه اقامت داشته باشند. اغلب هتل‌های 4 ستاره و 5 ستاره‌ آلانیا، خدمات خود را به صورت آل (all) و یوآل (uall) ارائه می‌دهند. در صورتی که این هتل‌ها را رزرو نمایید، می‌توانید از تمامی خدمات و امکانات هتل به صورت رایگان استفاده نمایید. در واقع، هزینه تمامی خدمات هتل در ابتدا از شما گرفته می‌شود و نیازی نیست بابت هر هریک از امکانات رفاهی یا تفریحی که استفاده می‌کنید، به صورت جداگانه پول بپردازید. اگر قصد دارید قبل از سفر اتاقتان را رزرو کنید، می‌توانید این کار را از طریق وب‌سایت کایت انجام دهید و با کمک کارشناسان بهترین انتخاب را داشته باشید.

اگر با تورهای گردشگری همراه می‌شوید، مشکلی در مورد اقامت‌گاه نخواهید داشت. تورهای گردشگری از  قبل اتاق‌های هتل را برای مسافران رزرو می‌کنند و با توجه به نوع هتل اقامتی، کیفیت خدمات و امکانات آن، هزینه را از مسافران دریافت می‌نمایند.

آنالیا ترکیه

حمل و نقل در آلانیا ترکیه

آلانیا یک فرودگاه با نام قاضی پاشا دارد که امکان سفر هوایی را برای مسافران فراهم می‌کند. این فرودگاه در ابتدا برای پروازهای داخلی ترکیه راه‌اندازی شده بود، اما بعدها به دلیل استقبال گردشگران از آلانیا،  فرودگاه این شهر گسترش یافت و به یک فرودگاه بین‌المللی تبدیل شد. لازم به ذکر است، پرواز مستقیم از فرودگاه‌های ایران به سمت فرودگاه قاضی پاشای آلانیا وجود ندارد.

آنتالیا نزدیک‌ترین شهر به آلانیاست که حدود 135 کیلومتر با آن فاصله دارد. اگر قصد سفر هوایی را دارید، می‌توانید ابتدا به آنتالیا سفر کرده و از فرودگاه آنتالیا به سمت آلانیا بروید. البته امکان سفر به آلانیا از طریق اتوبوس نیز وجود دارد. هرجا که هستید، خود را به آنتالیا برسانید و از آن‌جا با اتوبوس به سمت آلانیا حرکت کنید.  

برای حمل‌ونقل داخل شهری می‌توانید از اتوبوس، دلموش یا تاکسی استفاده کنید. شبکه اتوبوس‌رانی آلانیا تقریبا در تمامی نقاط توریستی و مهم شهر ایستگاه دارد و همه نواحی را پوشش می‌دهد. دلموش‌ها و تاکسی‌ها را نیز می‌توانید در جلوی هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید و تفریحی به راحتی پیدا کنید. دلموش‌ها، بهترین وسیله نقلیه داخل شهری در ترکیه محسوب می‌شوند که در همه‌جای شهر وجود دارند و با هزینه‌ای مناسب مسافران را جابجا می‌کنند. اگر اهل دوچرخه‌سواری هستید، یک دوچرخه یا اسکوتر الکترونیک کرایه کنید و ضمن طی کردن مسیر رفت‌وآمد خود، از تماشای شهر نیز لذت ببرید.  برای این کار باید به باجه‌های کرایه دوچرخه مراجعه نمایید.

آلانیا ترکیه

 بهترین زمان سفر به آلانیا ترکیه

آلانیا آب‌وهوایی معتدل و مدیترانه‌ای دارد. تابستان‌های این شهر گرم و خشک است و در پاییز و زمستان، هوا بسیار مطبوع و بارانی است. اگر به قصد شنا و استفاده از تفریحات آبی به آلانیا می‌روید، بهتر است بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید. تیر، مرداد و شهریور بهترین ماه‌ها برای شنا هستند. دمای هوا در این ماه‌ها در بالاترین میزان خود قرار داشته و  به طور میانگین در طول روز به 34 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. دقت داشته باشید که فصل تابستان پرگردشگرترین فصل این شهر بوده و هزینه‌های سفر نیز به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

اگر به دنبال کاهش هزینه‌ها هستید، باید فصل‌های خلوت و کم‌گردشگر را برای سفر انتخاب کنید. آن‌گاه می‌توانید هتل‌های شهر را با نصف هزینه معمول آن رزرو نمایید. آلانیا از اواخر پاییز تا اواخر زمستان در خلوت‌ترین حالت خود به سر می‌برد.

آلانیا ترکیه

خرید در آلانیا ترکیه

آلانیا با بازارها و مراکز خرید متعددش شناخته می‌شود. شهر آلانیا پر از فروشگاه‌های کوچک و بزرگ است که تقریبا در تمامی نقاط شهر، خصوصا اطراف مکان‌های توریستی، قرار دارند. البته بهتر است بدانید که این شهر مکان مناسبی برای خرید کردن نیست. اغلب مغازه‌های آلانیا اجناس  بی‌کیفیت و تقلبی را به مشتریان عرضه می‌کنند و آن‌ها را به 2 تا 3 برابر قیمت اصلی می‌فروشند. بنابراین، اگر قصد خرید در آلانیا را دارید، حتما با فروشندگان چانه بزنید و اجناس را با تخفیف خریداری کنید. اگر چانه نزنید، مجبورید کالای موردنظر خود را بسیار گران‌تر از قیمت اصلی آن بخرید. نکته‌ی دیگری که در مورد خرید در آلانیا ترکیه باید بدانید این است که،   برخی از بازارهای آلانیا گران‌تر از مراکز خرید آن هستند. بنابراین، این نکته را به یاد داشته باشید و مکان مناسبی را برای خرید انتخاب نمایید.

آلانیا ترکیه

در این مقاله به معرفی آلانیا ترکیه و جاذبه‌های گردشگری آن پرداخته و راهنمای سفر به این شهر را در اختیارتان قرار دادیم. اگر قصد سفر به آلانیا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تورهای گردشگری کایت را مورد بررسی قرار دهید و از زمان و شرایط برگزاری تور آلانیا مطلع شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره 75097700- 021  با کارشناسان کایت در ارتباط باشید و در مورد تور موردنظر خود با آن‌ها مشورت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید