آبشار شلماش سردشت| آدرس، تصاویر، راهنمای سفر
ضحا اکبری 1400/02/13 1884 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کشور ایران از جاذبه‌های طبیعی متنوع، شگفت انگیز و بسیار زیبایی برخوردار است که آن را از سایر کشورهای جهان متمایز می‌کند. جاذبه‌هایی همچون دریا، جنگل‌، رودخانه، دریاچه، غارهای عجیب، دره‌های وسیع و زیبا و بسیاری مکان‌های دیگر که هر کدام به تنهایی جلوه‌ای از قدرت خداوند بزرگ هستند. اما در میان همه‌ی این زیبایی‌ها، آبشارها به دلیل ارتفاع و هیبتشان، از زیبایی خاصی برخوردار بوده و همواره علاقمندان به طبیعت را به سمت خود فرا می‌خوانند. یکی از این آبشارهای ایران که از جاذبه‌های منحصر بفرد و بسیار زیبای کشورمان است و در استان آذربایجان غربی قرار دارد، آبشار شلماش می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با این آبشار رویایی و موضوعات مرتبط با آن نظیر موقعیت جغرافیایی آبشار شلماش، ویژگی‌های آبشار شلماش، علت نامگذاری آبشار شلماش، بهترین زمان سفر به آبشار شلماش، مسیر دسترسی به آبشار شلماش، وسایل لازم برای سفر به آبشار شلماش و چگونگی اقامت در آبشار شلماش آشنا کرده و توضیحاتی در مورد آن‌ها ارائه دهیم، پس ما را تا انتهای مقاله همراهی نمایید.

آبشار شلماش

استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های کشورمان است که از جاذبه‌های طبیعی بسیاری برخوردار است. این استان از زیباترین استان‌های ایران است و به دلیل آب و هوای خنک و دلپذیر از جمله استان‌های توریست پذیر کشور می‌باشد. آبشار شلماش یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های این استان است و به سبب زیبایی منحصر بفرد و بی نهایت، از مهم‌ترین جاذبه‌های استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

موقعیت جغرافیایی آبشار شلماش

آبشار شلماش در استان آذربایجان غربی در جنوب شهرستان مرزی سردشت و در نزدیکی روستای شلماش واقع شده است. فاصله‌ی این آبشار از شهرستان سردشت ۱۵ کیلومتر و از شهر ارومیه ۲۴۱ کیلومتر می‌باشد.

آبشار شلماش

ویژگی‌های آبشار شلماش

زیبایی‌های آبشار شلماش از مسیر آن شروع می‌شود، جایی که با حرکت در مسیری جنگلی و بسیار زیبا علاوه بر اینکه از زیبایی‌های بی نهایت این جنگل لذت ‌می‌برید، ‌می‌توانید ریه‌هایتان را مملو از اکسیژن خالص کنید. آبشار شلماش یک آبشار ۳ طبقه است که مجموع ارتفاع ۳ طبقه‌ی آن به حدود ۵۰ متر می‌رسد. این ۳ طبقه‌ به صورت پشت سر هم واقع شده‌اند، اولین آبشار پس از گذر از پارکینگ نمایان می‌شود و برای رسیدن به آبشارهای دیگر باید از میان دره‌ای وسیع و سرسبز عبور کنید، نزدیک به ۴۰۰ پله را پایین بروید و به نزدیک‌ترین فاصله تا آبشار برسید. در پایین‌ترین قسمت، از آب آبشار یک حوضچه‌ی عمیق تشکیل شده که بسیار زیبا و دیدنی است اما تنها باید به تماشا کردن آن اکتفا کرده و از شنا در آن بپرهیزید، چرا که این حوضچه عمق زیادی دارد و برای شنا اصلا مناسب نیست. تخته سنگ‌های عظیم و زیبا، آبی خروشان و شفاف، صدای حرکت آب و برخورد آن با سنگ‌های کوچک و بزرگ، بی انتهایی دره‌ی منتهی به آبشار و بسیاری بخش‌های دیگر زیبایی‌های آبشار شلماش را تشکیل می‌دهند. آبشار شلماش از خدمات و امکانات متنوعی از جمله پارکینگ، سرویس بهداشتی، رستوران، کبابی، سوپر مارکت و... برخوردار بوده و می‌توانید از این بابت با خیالی کاملا آسوده به این آبشار سفر نمایید.

آبشار شلماش

علت نامگذاری آبشار شلماش

شهرستان سردشت منطقه‌ای کرد نشین است که دارای بافتی کوهستانی با سنگ‌های بزرگ و سخت می‌باشد. در زبان کردی شلماش به معنی سنگ سخت و بزرگ است، به همین دلیل عده‌ای بر این باورند که دلیل این نامگذاری همین بافت سنگی منطقه و سنگ‌های عظیم و محکمی است که آبشار از میان آن‌ها به پایین سرازیر شده است.

بهترین زمان سفر به آبشار شلماش

آبشار شلماش از جمله مکان‌هایی است که در همه‌ی فصل‌ها زیبایی مخصوص به خود را دارد، در بهار به خصوص در اردیبهشت ماه،‌ آبشار شلماش پرآب‌ترین حالت خود را تجربه می‌کند، اما هوای سردی دارد. در تابستان آب آبشار کم می‌شود اما آنقدر هوای مطبوع و دلچسبی دارد و آنقدر مناظر اطرافش زیبا هستند که دل هر ببینده‌ای را می‌برد. در پاییز سلطان فصل‌ها، درختان دره با هزاران رنگ خودنمایی می‌کنند و هوای منطقه رو به سردی می‌گذارد، اما آبشار و مناظر اطرافش منظره‌ای بدیع و شگفت انگیز را پدید آورده‌اند. زمستان نیز، هنگامی که آب آبشار قندیل می‌بندد و سفیدی برف سراسر دره را می‌پوشاند، می‌توان نوع دیگری از زیبایی را در آبشار شلماش تجربه نمود. اما در کل بهترین زمان سفر به آبشار شلماش، از اواخر خرداد ماه تا اواسط آبان ماه است که این آبشار هم از نظر زیبایی و هم از نظر آب و هوا بسیار جذاب و دلرباست.

آبشار شلماش

مسیر دسترسی به آبشار شلماش

برای رسیدن به آبشار شلماش ابتدا باید خود را به شهرستان سردشت برسانید، از آن‌جا در طول جاده‌ی کوهستانی، زیبا و آسفالته‌ای که به روستاهای مراغان و شلماش می‌رسند حرکت کرده و قبل از رسیدن به روستای شلماش به آبشار شلماش می‌رسید. در مسیر 20 دقیقه‌ای از سردشت تا شلماش، تابلوهای راهنمایی فراوانی برای کمک به گردشگران تعبیه و مسیر هم مناسب سازی شده است. بنابراین در طول مسیر فقط از زیبایی‌های طبیعت و هوای پاک آن لذت ببرید.

آبشار شلماش

وسایل لازم برای سفر به آبشار شلماش

از آن‌جا که منطقه‌ی قرار گیری آبشار شلماش منطقه‌ای سرد و کوهستانی است به همراه داشتن وسایل زیر ضروری می‌باشد: لباس اضافی، بادگیرهای ضد آب، لباس گرم (در صورتی که در زمستان به این منطقه سفر می‌کنید)، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، چادر مسافرتی (در صورتی که قصد دارید شب را در کنار آبشار بمانید)، زیر انداز، پاور بانک، دوربین عکاسی و...

چگونگی اقامت در آبشار شلماش

چنانچه قصد داشتید در نزدیکی آبشار شلماش اقامت کنید، برای گذراندن شب 3 راه دارید:

  1. اگر دوست داشتید در هتل‌های سطح بالا اقامت کنید می‌توانید به شهرهای بزرگ نزدیک مانند تبریز یا ارومیه رفته و شب را در آن‌ها بمانید.
  2. اگر به محیط‌های سنتی‌تر علاقه داشتید می‌توانید در اقامت‌گاه‌های بوم گردی شهرستان سردشت اقامت کرده و از نزدیک با زندگی مردم این منطقه آشنا شوید.
  3. اما اگر به ماندن در دل طبیعت علاقه داشته و در موضوع کمپینگ و طبیعت گردی سر رشته دارید می‌توانید در محل‌های تعبیه شده در محوطه‌ی آبشار چادر زده و شب را به صبح برسانید. فقط به این موارد توجه کنید که این گونه اقامت مختص افراد حرفه‌ای در طبیعت گردی است و مناطق نزدیک به آبشار برای اقامت مناسب نیستند بلکه باید در سکوهایی که برای این کار در نظر گرفته شده‌اند، چادر بزنید.

آبشار شلماش

در این مقاله شما را با آبشار زیبا و جادویی شلماش و موضوعات مربوط به آن آشنا کردیم، در صورتی که قصد داشتید به این مکان هیجان انگیز و رویایی سفر کنید می‌توانید به قسمت آبشار شلماش در سایت ما مراجعه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید