کویر ریگان کجاست؟ راهنمای سفر+ جاذبه‌ها+ آدرس+ تصاویر
شراره رحیمی 1400/02/11 3973 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



همان‌طور که می‌دانید در کویر زندگی به نوعی متفاوت در اقلیمی خشک و سوزان در جریان است و بدون شک بازدید از آن تجاربی منحصر به فرد و جذاب برایتان به ارمغان خواهد آورد. البته ناگفته نماند که تمامی کویرها نیز خشک و سوزان نیستند، اما بهتر است با این ذهنیت که در آن دسترسی به آب و شب‌های خنک کمی سخت است به کویر مدنظر خود سفر کنید. لازم به ذکر است که بخش وسیعی از مساحت کشور به مناطق کویری اختصاص داده شده است که از جمله این کویرهای زیبا و پرطرفدار می‌توان به کویر ریگان در استان کرمان اشاره کرد. کویر ریگان یکی از مقاصد طبیعت‌گردی بکر و فوق‌العاده زیبای کرمان می‌باشد که سالانه گردشگران فراوانی به ویژه آن‌هایی که به کویرنوردی علاقمند هستند را از نقاط مختلف ایران و جهان به سوی خود می‌کشاند و لحظات فراموش نشدنی‌ای را برایشان رقم می‌زند. در این مقاله از کایت با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را برای سفر به کویر زیبای ریگان در اختیارتان قرار دهیم.همچنین میتوانید برای شرکت در تورهای کویر از صفحه تور کویرگردی نیز دیدن کنید.

معرفی کویر ریگان

کویر ریگان در جنوب شرقی استان کرمان در همسایگی شهرستان ریگان واقع شده است که از سمت شمال شرقی به لوت زنگ احمدی و یا لوت جنوبی محدود می‌شود، به گونه‌ای که یکی از سرچشمه‌های کویر نمک شورگز هامون که در لوت جنوبی قرار گرفته است، رودخانه ریگان می‌باشد. جالب است بدانید که منطقه کویری ریگان پوشیده از ریگزار می‌باشد که از نظر رنگ و جنس نیز به طور قابل توجهی با سایر ریگزارهای کشور تفاوت دارد. لازم به ذکر است که این ریگزار گستره‌ای غربی و شرقی دارد، به گونه‌ای که فاصله غرب به شرق آن حدود 20 کیلومتر می‌باشد، اما فاصله شمال به جنوب آن تقریبا حدود 4 کیلومتر است.

ریگزار ریگان توسط روستاهای زیادی که در منطقه ریگان وجود دارد به طور کامل احاطه شده است که گسترش بیش از حد ریگزار ممکن است زندگی روستاییان را به خطر بیندازد. این ریگزار تپه‌های ماسه‌ای بسیار بلندی را در خود جای داده است که ارتفاع بلندترین آنها تقریبا به 75 متر می‌رسد. براساس باور اهالی روستاییان ریگزارهای ریگان خاصیت درمانی دارند که این باور نیز به یکی از دلایل سفر به کویر ریگان تبدیل شده است. لازم به ذکر است که در کنار روستای علی آباد که در 13 کیلومتری شهرستان ریگان قرار گرفته است، جاده مناسبی به منظور دسترسی به تپه‌ها ایجاد شده و به دنبال آن تعدادی آلاچیق و سرویس بهداشتی نیز به منظور رفاه حال گردشگران در این منطقه نصب شده است.

کویر ریگان

مسیر دسترسی به کویر ریگان

آدرس: استان کرمان، شهرستان محمدآباد، روستای علی آباد، کویر ریگان

به منظور دسترسی به کویر ریگان کافیست خودتان را ابتدا به شهر محمدآباد کرمان برسانید و سپس از آنجا به سمت شرق حرکت کنید و وارد جاده ایرانشهر شوید. پس از آنکه 3 کیلومتر از محمدآباد دور شدید، باید به جاده سمت چپتان که به سمت علی آباد می‌رود، وارد شوید. تقریبا حدود 10 کیلومتر از این جاده را باید طی کنید تا به روستای علی آباد برسید. تپه‌های شنی در سمت چپ روستای علی آباد قرار دارد که شما می‌توانید با خودرو سواری خود از مسیرهای شنی به سمت ریگزار حرکت کنید و قبل از تپه‌های شنی در جای مناسب پارک کنید. اگر با خودرو دو دیفرانسیل به سمت ریگزار حرکت می‌کنید، دقت کنید که از جاده خارج نشوید و به پوشش گیاهی منطقه آسیب وارد نکنید. زیرا همین بوته‌ها و درختچه‌های کوچک در جلوگیری از هجوم شن به سمت روستاها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

کویر ریگان

پوشش گیاهی و جانوری کویر ریگان

جنگل کهور که یکی از باارزش‌ترین زیستگاه‌های جانوری کرمان به حساب می‌آید در منطقه کویری ریگان واقع شده است و 30 هزار هکتار وسعت دارد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای این جنگل وسیع می‌توان به تثبیت شن اشاره کرد که موجب جلوگیری از بیابان‌زایی می‌شود. البته ناگفته نماند ک طی سال‌های اخیر خسارت جبران ناپذیری بر اثر خشکسالی به این جنگل وارد شده است که برای ادامه حیات نیازمند توجه بیشتر مسئولان می‌باشد. مزیت اصلی درختان کهور این است که حتی در اوج کم آبی نیز می‌توانند رطوبت مورد نیاز را از طریق برگهای خود دریافت کنند و به حیات ادامه دهند. سوسمار دم تیغی یکی از گونه‌های جانوری منطقه کویری ریگان می‌باشد که در خطر انقراض است. این گونه جانوری در روزهای گرم و آفتابی فعالیت می‌کند و در شب‌های سرد به لانه خود که در زیر زمین حفر می‌کند، می‌رود. از دیگر گونه‌های جانوری منطقه ریگان می‌توان به پامسواکی، دو پا، سارگپه بیابانی، روباه شنی، انواع مار و عقرب، هوبره، انواع آگاما و گکو، شاهین، جرد، مرغ حق و... اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به کویر ریگان

به طور کلی شروع فصل پاییز را می‌توان بهترین زمان سفر به کویر دانست، زیرا در این موقع از سال آب و هوای خنک و دل‌انگیزی در کویر ریگان حاکم است و شما می‌توانید در حالی که نسیم خنک پاییزی صورتتان را نوازش می‌کند از منظره‌ی شگفت‌انگیزی که در مقابل چشمانتان قرار می‌گیرد، نهایت لذت را ببرید. البته ناگفته نماند که سفر به کویر ریگان در دیگر فصل‌های سال نیز بسیار لذت‌بخش خواهد بود و تجربه شیرین و دلچسبی برایتان رقم خواهد زد. اما اگر برای اولین بار است که قصد دارید از کویر ریگان بازدید به عمل آورید، پیشنهاد می‌کنیم حتما فصل پاییز را برای قدم زدن بر روی رمل‌های شنی برگزینید تا لذت سفر برایتان دو چندان شود.

کویر ریگان

جاذبه‌های گردشگری کویر ریگان

همان‌طور که گفته شد کویر ریگان تپه‌های شنی فراوانی را در خود جای داده است که روز به روز با انباشته شدن بر روی هم ارتفاع آن‌ها زیادتر می‌شود و جلوه خاص و شگفت‌انگیزی به این منطقه می‌دهد. لازم به ذکر است آنچه که این تپه‌های شنی را خاص کرده است، خاصیت درمانی آن می‌باشد که به گفته محلی‌ها برای بیماری‌های مفصلی بسیار مفید است و همین امر سبب می‌شود تا در طول سال بسیاری از بیماران از نقاط مختلف کشور به این منطقه سفر کنند و به شن درمانی بپردازند. علاوه بر تپه‌های شنی شما می‌توانید از تفریحاتی نظیر آفرود، موتور سواری، پاراگلایدر و اسکی روی شن نیز نهایت لذت را ببرید. تماشای ستارگان در شب و شب‌مانی در کویر نیز از دیگر تفریحات لذت‌بخش کویر ریگان به حساب می‌آید که آرامشی عمیق و لذت‌بخش به شما منتقل خواهد کرد. هم‌چنین شما می‌توانید در این منطقه کویری شتر سواری کنید و لحظات متفاوتی از سایر سفرهایتان را تجربه کنید.

اقامت در کویر ریگان

اگر قصد برپایی کمپ در کویر ریگان را دارید، فراموش نکنید که حتما لوازم ضروری نظیر چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو مسافرتی، چراغ قوه و... با خود به همراه داشته باشید تا در آرامش کامل از سکوت حاکم در کویر نهایت لذت را ببرید. لازم است گفته شود که در شهر محمدآباد هتل وجود ندارد و اگر می‌خواهید که حتما در هتل اقامت داشته باشید باید به شهر بم که در 100 کیلومتری محمدآباد واقع شده است، بروید. علاوه بر آن برای اقامت در شب می‌توانید به روستاهای نزدیک ریگان بروید و در یکی از خانه‌های روستایی آنجا اقامت داشته باشید.

توصیه‌های مهم برای کویرگردی و اقامت در کویر ریگان

  • سعی کنید تحت هیچ شرایطی تنهایی به کویر سفر نکنید و حتما از یک راهنما و یا فردی که با کل منطقه آشنایی دارد برای بازدید از کویر ریگان کمک بگیرید.
  • توصیه می‌کنیم که ساعت‌های ابتدایی و یا انتهایی روز را برای گشت‌زنی در کویر انتخاب کنید، زیرا در ساعت‌های میانی هوا بسیار گرم است.
  • حتما از کلاه، عینک آفتابی و ضدآفتاب استفاده کنید و هم‌چنین گردن خود را با یک پارچه مناسب بپوشانید تا دچار سوختگی نشود.
  • آب و غذای کافی با خود به همراه داشته باشید.
  • مراقبت‌های لازم را در برابر پوشش گیاهی و جانوری کویر به کار گیرید و حتما جعبه کمک‌های اولیه همراه خود ببرید.
  • در سفر به کویر حتما نقشه و مسیریاب داشته باشید تا به راحتی و با خیال راحت به گشت‌زنی در کویر بپردازید.
  • توجه داشته باشید که فاصله‌ها در کویر می‌تواند شما را به راحتی گمراه کند، بنابراین خیلی از سایر همسفرانتان دور نشوید.

سخن پایانی

در این مقاله از کایت ما شما را به طور کامل و دقیق برای سفر به کویر ریگان راهنمایی کردیم. همان‌طور که مطالعه کردید کویر ریگان یکی از زیباترین و خاص‌ترین کویرهای ایران می‌باشد که بدون شک قدم زدن در گستره زیبایی آن لحظات بی‌نظیری را برایتان به ارمغان خواهد آورد. در صورتی که تمایل دارید سایر کویرهای ایران را نیز بشناسید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه وبلاگ کایت شوید و مقاله‌های مختلف مربوط به زیباترین کویرهای کشور نظیر کویر مصر، کویر مرنجاب و... را مطالعه کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید