مراحل سوار شدن به هواپیما در فرودگاه امام خمینی
علیرضا مشرقی 1400/01/26 42254 بازدید 2 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه

لیست مطالب این صفحه


چند سالی می‌شود که پروازهای خارجی به فرودگاه امام خمینی انتقال یافته‌اند. به همین خاطر شاید برخی افراد در مراحل سوار شدن به هواپیما در فرودگاه امام خمینی دچار مشکل شوند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مراحل سوار شدن به هواپیما در فرودگاه امام خمینی آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

قدم به قدم مراحل سوار شدن به هواپیما در فرودگاه امام خمینی

از زمانی که شما بلیت خود را تهیه می‌کنید تا زمانی که وارد هواپیما شوید، باید مراحل مختلف را انجام دهید. امروز قصد داریم تا شما را با مراحل سوار شدن به هواپیما در فرودگاه امام خمینی آشنا کنیم.

اولین مرحله: چک‌این

چک‌این کردن در حقیقت همان دریافت کارت پرواز است. شما چه از طریق آژانس مسافرتی و چه از طریق شرکت هوایی اقدام کرده باشید، شماره بلیت را در دست خواهید داشت. با ورود به فرودگاه، وارد سالنی بزرگ خواهید شد. در این سالن گیشه‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد. هر گیشه مربوط به یک شرکت هواپیمایی است. نام شرکت هواپیمایی خود را از ابتدا از روی تابلو گیشه پیدا کنید. با مراجعه به گیشه و ارائه پرینت رزرو بلیت یا شماره و مشخصات پرواز، می‌توانید مراحل چک این را انجام دهید. به یاد داشته باشید که برای صدور کارت پرواز، باید حتماً مدارک شناسایی معتبر فردی که بلیت به نام او صادر می‌شود، همراهتان باشد.

سالن چک این

چمدان‌ها

در همین حین، متصدی از شما درخواست می‌کند تا چمدان خود را روی ریل مخصوص قرار دهید. بهتر است تمام وسایلی که در طول پرواز به آن‌ها احتیاج دارید را از چمدان بردارید. زیرا چمدان به قسمت بار منتقل می‌شود و تا زمان فرود به آن‌ها دسترسی نخواهید داشت. چمدان به‌صورت خودکار توسط ریل حمل وزن می‌شود. وزن چمدان شما به شرکتی که با آن پرواز می‌کنید بستگی دارد. معمولاً وزن مجاز برای بخش بار، به ازای هر نفر 30 کیلوگرم است.

مرحله دوم: عبور از گیت اول و ورود به سالن انتظار

پس از دریافت کارت پرواز، باید از گیت اول عبور کنید تا به سالن انتظار بروید.

بررسی پاسپورت

اگر پرواز شما داخلی باشد، نیازی به چک کردن پاسپورت نیست. شما می‌توانید برای سفرهای داخلی، تنها کارت ملی ارائه دهید؛ اما برای سفرهای خارجی، حتماً باید پاسپورت خود را که اعتبار کافی دارد؛ ارائه دهید. لازم به ذکر است که در فرودگاه مبداء نیازی به ارائه ویزا نیست. ویزای شما در فرودگاه مقصد بررسی می‌شود. پس در صورت بروز مشکل برای ویزا، شما دیپورت خواهید شد. همچنین باید در نظر بگیرید که این مراحل ارتباطی با آژانس مسافرتی ندارد. مسئولان داخلی کشور باید اعتبار پاسپورت شما را تأیید کنند.

به یاد داشته باشید که برای خروج از کشور، باید عوارض آن را پیش از پرواز پرداخت نمایید. اگر قبض عوارض خود را در دست دارید، می‌توانید آن را به بخش بررسی پاسپورت ارائه دهید؛ در غیر این صورت باید به بخش پرداخت عوارض در فرودگاه مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که این بخش معمولاً شلوغ است. البته باید بدانید که پرداخت عوارض خروج، دارای دو بخش مخصوص ایرانیان و اتباع خارجی است. بهتر است حتماً در صف درست بایستید. نهایتاً پس از بررسی قبض عوارض، صحت پاسپورت و برگه عوارض، وارد سالن انتظار خواهید شد.

عبور از گیت امنیتی

پس از آنکه صحت مدارک شما تأیید شد؛ وارد گیت امنیتی خواهید شد. در این گیت شما باید وسایلی ساک، چمدان یا کوله‌پشتی خود را روی ریل مخصوص قرار دهید. این ریل از زیر دستگاه مخصوص و اشعه ایکس عبور می‌کند. سپس شما باید کفش، کمربند، موبایل، انگشتر، طلا، جواهرات، زیورآلات و هرگونه شی فلزی و الکترونیکی را داخل سبد قرار دهید و آن را نیز روی ریل بگذارید. سپس از گیت عبور می‌کنید. برای اطمینان بیشتر، مسئولان فرودگاه نیز شما را با ادوات مخصوص و دست بازرسی می‌کنند. در صورت تأیید، وارد سالن انتظار خواهید شد.

گیت امنیتی

لیست برخی وسایل غیرمجاز در پرواز
  • انواع سلاح؛
  • انواع وسایل تیز و برنده؛
  • ابزارآلات؛
  • وسایل آتشزا؛
  • محصولات کشاورزی فاسدشدنی؛
  • بمب؛
  • سم؛
  • کیسه‌هوا اتوموبیل.

مرحله سوم: انتظار در سالن پرواز

سالن انتظار بخش راحتی دارد. در این بخش شما می‌توانید روی صندلی‌های فرودگاه بنشینید و منتظر زمان پرواز خود بمانید. معمولاً بهتر است حدود 1 ساعت به زمان پرواز، مراحل را پشت سر گذاشته باشید. در این سالن چندین و چند گیفت‌شاپ، کافی‌شاپ و رستوران وجود دارد. همچنین می‌توانید از امکانات رفاهی همانند سرویس‌بهداشتی و نمازخانه آن استفاده کنید.

در این سالن باید کارت پرواز خود را بررسی کنید. شماره پرواز شما بر روی این کارت درج شده است. مسافران می‌توانند با نگاه‌کردن به تابلوی پرواز و مطابقت‌دادن شماره آن با اعداد و حروف روی تابلو، از وضعیت پرواز خود مطلع شوند. همچنین با استفاده از دستگاهی که در هر گوشه از سالن انتظار وجود دارد، مسافران می‌توانند شماره پرواز خود را وارد نمایید تا اطلاعات کاملی از جمله گیتی که باید به آن مراجعه نمایند را دریافت کنند.

معمولاً همیشه مسئول فرودگاه از پشت بلندگو، وضعیت پرواز را اعلام می‌کند. به همین خاطر بسیار مهم است تا شماره پرواز خود را چک کنید. زمانی که وقت سوار‌شدن شما برسد، باید به گیت مربوطه مراجعه نمایید.

سالن انتظار

مرحله چهارم: عبور از گیت پرواز

این آخرین مرحله سوار شدن به هواپیما در فرودگاه امام محسوب می‌شود. زمانی که با کمک تابلوهای اعلانات یا صدای بلند فرودگاه از شماره گیت خود مطلع شدید، باید وضعیت باز یا بسته بودن گیت را بررسی نمایید. حدود 20 دقیقه پیش از آنکه هواپیما آماده سوار‌شدن مسافران شود، گیت‌ها باز خواهند شد.  بر اساس تابلوهای راهنما، شماره گیت خود را پیدا کنید. در این گیت مسئولان شرکت هوایی که انتخاب کرده بودید را مشاهده خواهید کرد. آن‌ها برای بار آخر اطلاعات شما را بررسی می‌کنند و کارت پرواز شما را تأیید خواهند کرد.

سپس شما از گیت عبور می‌کنید و وارد راهرویی می‌شوید که به باند فرود منتهی می‌شود. در انتهای راهرو و بعد از پلکان، اتوبوس یا همان شاتل‌های فرودگاه شما را سوار می‌کنند و جلوی درب هواپیما پیاده خواهید شد.

گیت ورود به باند

مرحله آخر: سوار شدن

در مرحله پنجم، شما وارد هواپیما می‌شوید. بر روی بلیت شما، شماره صندلیتان درج شده است. شماره صندلی دارای یک بخش حروف و یک بخش عدد است. به‌عنوان مثال شماره صندلی شما B2 خواهد بود. هر ستون به یک حرف الفبا اختصاص داده شده است و هر ردیف عددی خاص دارد. اگر در یافتن شماره صندلی خود دچار مشکل شدید، می‌توانید از مهماندارهای هواپیما بخواهید تا شما را راهنمایی کنند. خب تمام شد! سفرتان خوش!  

خب دوستان عزیز کایت، درباره مراحل سوار شدن به هواپیما در فرودگاه امام خمینی اطلاعات کافی دست آوردید. آیا به نظر شما مرحله‌ای از قلم افتاده است که بخواهید به این لیست اضافه شود؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان کایت به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات شما عزیزان هستیم.

ورود به باند

سؤالات متداول

  • چه زمانی باید وارد فرودگاه شویم؟

معمولاً بسیاری از افراد این سؤال را دارند که چه زمانی باید وارد فرودگاه شوند. در پاسخ به این سؤال باید بدانید که برای سفرهای خارجی، معمولاً باید بین 3 الی 4 ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. مراحل تشریفات پروازهای خارجی، زمان بیشتری به طول می‌انجامد. به‌عنوان مثال شما باید در صف دریافت ارز دولتی یا پرداخت عوارض خروج منتظر بمانید. بهتر است حدود 3 الی 4 ساعت پیش از زمان مقرر پرواز در فرودگاه باشید و تا یک ساعت پیش از آن، وارد سالن انتظار شوید. البته این زمان برای پروازهای داخلی حدود یک ساعت است.

  • فاصله تهران تا فرودگاه امام خمینی چقدر است؟

یکی از مسائلی که باید تخمین بزنید، فاصله زمانی محل سکونت شما تا فرودگاه امام خمینی است. این فرودگاه در فاصله 40 کیلومتری از تقاطع کمربندی آزادگان و بزرگراه خلیج‌فارس قرار دارد. خوشبختانه معمولاً این بزرگراه فاقد ترافیک سنگین است و در حداقل زمان، یعنی حدود 30 الی 40 دقیقه وارد فرودگاه خواهید شد. اگر با وسیله نقلیه شخصی خود تا فرودگاه می‌روید، بهتر است حدود 15 دقیقه را برای پارک خودرو در نظر بگیرید.

  • چطور گیت خود را پیدا کنیم؟

زمانی که وارد سالن پرواز می‌شوید، باید از طریق تابلوهای راهنمای، دستگاه‌های دیجیتال راهنمای پرواز که شبیه به دستگاه خودپرداز هستند و یا گوش‌دادن به صدای اپراتور فرودگاه امام، گیت خود را بیابید. برای یافتن گیت، باید شماره پروازی که بر روی بلیت درج شده است را بررسی کنید.

  • کجا باید چمدان خود را تحویل دهیم؟

چمدان‌ها را باید در بخش چک‌این و گیشه مخصوص شرکت هواپیمایی خود تحویل دهید.

  • آیا می‌توان ساک و کوله‌پشتی کوچک را وارد هواپیما کرد؟

بله، در صورتی که وسایل غیرمجاز در ساک، چمدان و کوله‌پشتی شما قرار نداشته باشد؛ می‌توانید آن را وارد اتاق پرواز کنید. لازم به ذکر است که هر مسافر دارای فضایی محدود و خاص در بخش کابین است. به همین خاطر باید ورود ساک یا کوله‌پشتی که اقلام ضروری همانند لپ‌تاپ درون آن‌ها قرار دارند را می‌توانید به‌راحتی درون بخش بار کابین قرار دهید؛ اما معمولاً تنها چمدان‌هایی که دارای ابعاد 55 در 40 در 20 سانتی‌متر دارند و بیش از 10 کیلوگرم نیستند را می‌توانید وارد کابین کنید. ورود ساک‌دستی به کابین معمولاً همیشه رایگان است؛ اما برای بردن چمدان‌های کوچک باید در برخی مواقع هزینه بیشتری پرداخت کنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/04/17

    سلام! ببخشید من یه سوال داشتم و سوال اینه که من میخواستم بدونم فرمول آیدی چی هست و چگونه می‌شود این را تهیه کرد؟

  • 1402/08/16

    سلام وقت شما بخیر فرزندم ۱۲سالشه و اولین سفرش هست به خارج از کشور و داره تنها میره من تا کجا میتونم همراهش باشم تا کجا اجازه دارم همراهیش کنم چون واقعاً چیزی بلد نیس میشه لطفاً راهنماییم کنید مرسی

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید