جاذبه‌های تبریز | معرفی  18  جاذبه برتر و دیدنی تبریز
زهرا نیرومند 1400/01/14 1131 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


لیست مطالب این صفحه


تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی و بزرگ‌ترین شهر منطقه شمال غربی کشورمان ایران است. این شهر زیبا به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی، آب‌وهوایی مطبوع در بهار و تابستان داشته و مناظری بسیار دیدنی را در مقابل چشمان بازدیدکنندگانش قرار می‌دهد. علاوه بر این، تبریز با قدمت بیش از 4500 سال، یکی از تاریخی‎ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و یادگارهایی را از دوره‌های مختلف در خود نگه داشته است. در این مقاله قصد داریم بخشی از جاذبه‌های تبریز را به شما عزیزان که قصد شرکت در تور تبریز را دارید معرفی کنیم و اطلاعات مختصری در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

18 جاذبه دیدنی تبریز

ارگ علیشاه

ارگ علیشاه، یکی از بلندترین و قدیمی‌ترین دیوارهای کشور است که حدود 700 سال قدمت داد. این ارگ در ابتدا به صورت مسجد بنا شده بود. در سال‌های بعد، بنای مسجد تبدیل به یک قلعه نظامی شد. در زمان قاجار این قلعه به عنوان کارخانه ریخته‌گری توپ،  ساختمان سربازخانه و عمارت کلاه فرنگی مورد استفاده قرار گرفت و بخش‌های دیگری به آن اضافه شد.  متاسفانه در طی سال‌ها به دلیل زمین‌لرزه‌ها و جنگ‌های متعدد، ارگ علیشاه تا حدود زیادی تخریب شده و تنها بخشی از دیواره‌های محراب آن باقی ‌مانده است. این بنا  در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های تبریز است که ساخت آن به دوران سلجوقیان برمی‌گردد. شبستان وسیع مسجد با ستون‌های هشت‌گوش، طاق‎ها، گنبدها و گچبری‎های ظریف هنرمندانه، بخشی از معماری ایرانی اسلامی آن دوران را به نمایش می‏گذارد. در دوره‌های بعد، ایلخانان مغول به این مسجد توجه ویژه‌ای داشته و بخش‌های دیگری را به آن اضافه کردند. متاسفانه، مسجد تاریخی تبریز نیز مانند دیگر آثار کهن ایران از گزند زمین‌لرزه در امان نماند و در زلزله سال ۱۱۹۳ بخش عمده‌ای از آن تخریب شد. در زمان قاجار شخصی با نام حسین‌قلی‌خان دنبلی، مسئولیت ترمیم مسجد را بر عهده گرفت و آن را  بازسازی نمود.  آن‌چه امروزه از مسجد جامع دیده می‎شود ترکیبی از معماری قدیم  و جدید است که تنها بخش کوچکی از آن باقی مانده است. مسجد جامع تبریز در انتهای بازار تبریز و در ضلع جنوبی صحن مدرسه طالبیه قرار دارد.  

تبریز

مسجد کبود

مسجد کبود، که با نام مسجد سطان جهان‌شاه نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از شاهکارهای معماری اسلامی است که از دوران قره‌قویونلوها به جای مانده است. این مسجد در سال 870 هجری قمری توسط سلطان جهان‌شاه ساخته شد. از جمله ویژگی‌های مسجد کبود که آن را از دیگر مساجد زمان خود متفاوت کرده است می‌توان به کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و منحصربفردش اشاره کرد که در نوع خود بی‌نظیر است.

مقبره الشعرا

مقبره‌ الشعرا، که با نام‌های گورستان‌های تاریخی یا حظیره‌ الشعرا نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های تبریز است که در محله سرخاب این شهر قرار دارد. این قبرستان در قرن 8 هجری مورد استفاده بوده و شاعران بسیاری را در خود جای داده است. قبرستان سرخاب بر اثر زلزله‌های متعدد تخریب و در قرن 12 هجری تبدیل به یک قبرستان متروک شد. با توجه به اهمیت بالای شعرا و عارفانی که در این قبرستان به خاک سپرده شده بودند، این مکان در قرن معاصر موردتوجه قرار گرفت و بناهای مدرنی در آن ساخته شد. بیش از 400 تن از بزرگان و شاعران ایرانی و کشورهای همسایه ایران در  این قبرستان آرمیده‌اند.

تبریز

قبرستان تاریخی پینه‌شلوار

پینه‌شلوار قبرستان تاریخی دیگری است که در روستای شادباش مشایخ تبریز قرار دارد. چیزی که بیشتر از همه در این قبرستان قدیمی به چشم می‌آید، سنگ‌ قبرهایی هستند که به صورت ایستاده قرار داده شده‌اند. روی سنگ‌ها نوشته‌ای دیده نمی‌شود، اما به گفته اهالی روستا بسیاری از بزرگان و عرفای قرن‌های ۷، ۸ و ۹ هجری در این مکان آرمیده‌اند. در حال حاضر تنها افراد بومی روستا در  پینه‌شلوار خاک می‌شوند و اجازه دفن افراد غیربومی را در این قبرستان نمی‌دهند. نکته‌ای که گردشگران را به سمت قبرستان تاریخی پینه شلوار جذب می‌کند، داستان‌های عجیب و اسرارآمیز آن است که در مورد این مکان نقل می‌شود.

موزه آذربایجان

اگر به تماشای آثار تاریخی علاقه‌مندید، بازدید از موزه آذربایجان را از دست ندهید. این موزه دومین موزه برتر باستان‌شناسی در ایران است که بیش از 1200 شی عتیقه را در خود جای داده است. سکه‌های قدیمی، جواهرات، کتابخانه‌ها و مجسمه‌ها، از جمله موارد نمایش داده شده در این موزه هستند که قدیمی‌ترین آن‌ها متعلق به عصر آهن است.  

تبریز

موزه مشروطه تبریز

موزه مشروطه یا خانه مشروطه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های  تبریز است که از زمان قاجار به یادگار مانده است. این خانه متعلق به فردی با نام حاج مهدی کوزه‌کنانی بوده است. او سران مشروطه، از جمله باقرخان و ستارخان، را برای هم‌فکری و اتخاذ تصمیمات مهم در این خانه جمع می‎کرد. خانه حاج مهدی امروزه به عنوان موزه مشروطه شناخته شده و آثاری چون اسناد و مکاتبات تاریخی، تندیس سران مشروطه و وسایل اختصاصی آنان را در خود جای داده است.  

 عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز را می‌توان یکی از محبوب‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های تبریز معرفی کرد. این عمارت سه طبقه در سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ در یک باغ بزرگ و زیبا به سبک معماری آلمانی ساخته شده است. نمای ساختمان حالتی یو شکل دارد و از بالا به صورت یک عقاب با بال‌های باز دیده می‌شود. جذاب‌ترین بخش بنا برج ساعت آن است که در بالای عمارت قرار داشته و حدود 30 متر ارتفاع دارد. این ساعت هر 15 دقیقه یک بار زنگ می‌زند و صدای آن شهر تبریز را پر می‌کند.  عمارت شهرداری دارای تالارهای متعددی می‌باشد که هریک از آن‌ها به مجموعه‌ای زیبا و دیدنی اختصاص داده شده است. تالار دفاع مقدس، تالار خوشنویسی، تالار دوربین‌های قدیمی و تالار فرش از جمله تالارهای این عمارت هستند. در این تالارها می‌توانید  از اشیای قیمتی، اسناد و دستنوشته‌ها، تجهیزات و وسایل قدیمی و ... بازدید نمایید.  

تبریز

خانه استاد شهریار

خانه استاد شهریار یکی دیگر از جاذبه‌های تبریز است که امروزه به عنوان موزه شهریار از آن یاد می‌شود. این خانه محل زندگی محمدحسین شهریار، شاعر معروف تبریزی بوده است که در محله‌ی مقصودیه این شهر قرار دارد. پس از فوت استاد شهریار، خانه او به یک موزه تبدیل شد و آثار، دست‌نوشته‎ها، کتاب‌ها و وسایل شخصی استاد برای بازدید عموم به نمایش درآمد.  

خانه امیرکبیر تبریز

امیرکبیر، صدر اعظم ناصرالدین‌شاه و یکی از بزرگ‌ترین سیاستمداران ایران است که در مدت کوتاه صدارت خود کارهای بسیار مهمی را برای این کشور انجام داد. خانه او در تبریز در حال حاضر یکی از جاذبه‌های این شهر محسوب می‏شود و مورد توجه گردشگران قرار دارد. این خانه در زمینی به مساحت 300 متر و در دو طبقه ساخته شده است و قدمت آن نیز به اوایل دوران قاجار برمی‌گردد. سازمان میراث فرهنگی بخشی از این خانه را مورد بازسازی قرار داده و در محوطه آن نیز مجسمه‌ای از این مرد بزرگ را به نمایش گذاشته است. مجسمه امیرکبیر حدود 2 متر و 20 سانت ارتفاع دارد.

تبریز

خانه تاریخی حیدرزاده

خانه حیدرزاده، خانه تاریخی دیگری است که قدمت آن به دوران قاجار برمی‏گردد. این خانه به دلیل معماری زیبا و منحصربفردش مورد توجه قرار گرفته و نام آن در میراث ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.  خانه حیدرزاده در میدان ساعت، مقصودیه، پشت عمارت شهرداری واقع شده و در حال حاضر محل سازمان اطلاع‌رسانی گردشگری آذربایجان شرقی می‌باشد. 

خیابان تربیت تبریز

خیابان تربیت یا پیاده‌روی تربیت یکی از متفاوت‌ترین جاذبه‌های تبریز است. این خیابان در گذشته در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و دارای ارزش و اهمیت تاریخی می‌باشد. خانه‌های قدیمی، پیاده‌روی سنگ‌فرش شده، مجسمه‌های زیبا، نورپردازی‌های رنگارنگ، گل‌کاری‌ها، طراحی باغچه‌های دیدنی و مراکز خرید متنوع، از جمله ویژگی‌های خیابان تربیت  است که آن را به یک خیابان رویایی و جذاب تبدیل کرده است. 

تبریز

بازار تاریخی تبریز

 بازار تبریز، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان است که ارزش تاریخی نیز دارد.  دیواره‌های آجری، درهای چوبی، طاق‌ها و گنبدهای بلند، حجره‌ها و تیمچه‌های متعدد، از جمله ویژگی‌های خاص این بازار است که آن را از دیگر بازارهای قدیمی ایران متمایز می‌کند. می‌توانید در کوچه‏‎پس‌کوچه‌های قدیمی بازار قدم بزنید و از تماشای محصولات متنوع آن لذت ببرید. هر آن‌چه که نیاز داشته باشید، از شیر مرغ گرفته تا جان آدمی‌زاد را می‌توانید در بازار بزرگ تبریز پیدا کنید. این بازار بیش از 5000 مغازه دارد و علاوه بر آن دارای تعداد زیادی مسجد و مدرسه نیز می‌باشد. 

روستای کندوان

روستای کندوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تبریز است که مورد استقبال بسیاری از گردشگران این شهر قرار دارد. معماری این روستا تا حدی خاص و منحصر بفرد است که نه تنها گردشگران ایرانی، بلکه بسیاری از علاقه‌مندان را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‏کند. خانه‌های روستا در دل کوه‌های سهند و در میان صخره‌ها ساخته شده‌اند. خانه‌هایی کاملا سنتی که مانند یک کندوی زنبور عسل در کنار هم قرار داشته و تصویری زیبا و دیدنی ایجاد کرده‌اند. روستای صخره‌ای کندوان در جنوب غربی تبریز واقع شده و حدود 60 کیلومتر با آن  فاصله دارد.

تبریز

گوم تپه تبریز

اگر به کویر و کویرگردی علاقه‌مندید، حتما سری به گوم تپه تبریز بزنید. گوم تپه تنها منطقه کویری آذربایجان است که  در 5 کیلومتری روستایی به همین نام قرار دارد. گوم تپه یک منطقه کویری کوچک با حدود 6 کیلومتر مساحت است که در میان سرسبزی و طراوت منطقه آذربایجان خودنمایی می‌کند. این منطقه پر از تپه‌های ماسه‌ای کوچک و زیبایی است که در طی هزاران سال در اثر وزش باد و حرکت خاک ایجاد شده‌اند و تصویری زیبا و دیدنی ایجاد کرده‌اند.

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران، یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین جاذبه‌های تبریز است، تا جایی که می‌توان آن را تکه‌ای از بهشت معرفی کرد. ارسباران بخشی از جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌آید و تاریخی هزاران ساله دارد.  طبیعت بکر و جذاب جنگل، در کنار پوشش گیاهی متنوع و کمیاب آن، از جمله ویژگی‏های جنگل ارسباران محسوب می‎شود. در این‌جا علاوه بر جنگل‌گردی و تماشای طبیعت زیبا و دیدنی می‌توانید از بناهای تاریخی چون قلعه بابک، دژ طوماسیاش و یک کلیسای قدیمی نیز بازدید کنید.

تبریز

پارک ایل‌گلی

پارک ایل‌گلی، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تبریز است که نماد اصلی این شهر نیز محسوب می‌شود. ایل‌گلی در واقع یک مجموعه تفریحی رفاهی است که بخش‌های مختلفی چون استخر، باغ و عمارت تاریخی ایل‌گلی را در خود جای داده است. این مجموعه تمامی امکانات رفاهی موردنیاز گردشگران و بازدیدکنندگان را دارا بوده و انواع تفریحات و سرگرمی‌های متنوع را نیز برای آنان فراهم کرده است. از جمله این تفریحات می‌توان به دوچرخه‌سواری، درشکه‌سواری، قایق‌سواری، پیست اسکی، مینی‌گلف، شهربازی و ... اشاره کرد. پارک ایل‌گلی حدود 7 کیلومتر با مرکز شهر تبریز فاصله دارد.

پارک کوهستانی عون‌بن‌علی

از دیگر جاذبه‌های طبیعی تبریز می‌توان به کوه عون‌بن‌علی اشاره کرد. کوه عون‌بن‌علی، که با نام عینالی نیز شناخته می‌شود، یکی از مرتفع‌ترین قله‌های تبریز است که در بخش شمالی این شهر قرار دارد. از بالای این قله می‌توانید به تماشای غروب آفتاب بنشینید و تصویری زیبا و دیدنی از شهر را در زیر پاهای خود داشته باشید. بر فراز کوه عینالی یک زیارت‌گاه وجود دارد  که بر اساس گفته‌ها آرامگاه دو فرزند امام علی (ع) با نام‌های عون و زید است. نام کوه از همین زیارت‌گاه گرفته شده است. از دیگر جذابیت‌های این منطقه می‌توان به دریاچه مصنوعی داغ‌گلی اشاره کرد که جلوه‌ای خاص و زیبا به آن داده است. پارک کوهستانی عون‌بن‌علی در سال‌های اخیر توسعه بیشتری پیدا کرده و مواردی چون تله‌کابین، رستوران، کافه و ... نیز به آن اضافه شده است.

تبریز

در این مقاله تعدادی از جاذبه‌های تبریز را به شما عزیزان معرفی کردیم و اطلاعات مختصری در مورد هریک از آن‌ها در اختیارتان قرار دادیم. تبریز یک شهر قدیمی است که علاوه بر بناهای تاریخی متعدد، موزه‌ها، بازارها، مراکز تفریحی و مناظر طبیعی زیبا و متنوعی را نیز در خود جای داده است. ما در این مقاله تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های این شهر زیبا و دیدنی را به شما عزیزان معرفی کردیم. اگر قصد سفر به تبریز را دارید، پیشنهاد می‌کنیم لیستی از جاذبه‌های دیدنی این شهر تهیه کرده و آن‌ها را الویت‌بندی کنید تا فرصت کافی برای بازدید از جاذبه‌های مودعلاقه خود داشته باشید. در صورت تمایل  می‌توانید با تورهای گردشگری تبریز همراه شوید و در کنار یک راهنمای حرفه‌ای به گشت‌وگذار در این شهر بپردازید. کارشناسان کایت همواره با شماره 02175097700  آماده پاسخگویی به سوالات شما خواهند بود. 

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید