جنگل دالخانی کجاست ؟ راهنمای سفر + تصاویر آپدیت بهار ۱۴۰۰
زهرا نیرومند 1400/01/12 4031 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



شمال ایران با طبیعت زیبا و جنگل‌های سرسبز و بی‌نظیرش شناخته می‌شود. جنگل‌ دالخانی، یکی از زیباترین و بکرترین جنگل‌های شمال کشور است که در 30 کیلومتری شهرستان رامسر در استان مازندران قرار دارد. تپه‌های سرسبز، درختان بلند و درهم پیچیده، هوای مه‌آلود و آرامش این جنگل، از جمله ویژگی‌هاییست که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. اگر به طبیعت‌گردی، خصوصا جنگل‌نوردی علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از جنگل زیبای دالخانی را از دست ندهید. البته بهتر است قبل از آن اطلاعات کاملی در مورد این جنگل داشته باشید و جاذبه‌ها و زیبایی‌های آن را بیشتر بشناسید. در این مقاله به معرفی جنگل زیبای دالخانی پرداخته و راهنمای سفر به این جنگل را در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

جنگل دالخانی کجاست؟

دالخانی، یکی از بکرترین جنگل‌های شمال کشور است که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رامسر استان مازندران قرار دارد. درختان بلند و سربفلک کشیده این جنگل که در برخی مسیرها  حالتی شبیه به یک تونل ایجاد کرده‌اند، دریای ابر، رودخانه‌ها، آبشارها و روستاهای خوش‌آب‌وهوای ییلاقی، از جمله ویژگی‌های جنگل دالخانی است که سالانه طبیعت‌دوستان بسیاری را به این سمت هدایت می‌کند. جنگل زیبای دالخانی در  ارتفاع 800 متری از سطح دریا واقع شده است و تنها 10 کیلومتر با دریای زیبای خزر فاصله دارد. از این رو، اگر به ارتفاعات این جنگل بروید، تصاویر زیبایی از دریا را نیز مشاهده خواهید کرد.

در این جنگل گونه‌های متنوعی از گیاهان مشاهده می‌شوند که از میان آن‌ها می‌توان به شاه‌بلوط، فندق، گوجه جنگلی، کوله‌خاس، راش، ملچ، اقاقیا، شمشاد و زالزالک وحشی اشاره کرد. حیوانات وحشی و حشرات خطرناکی نیز در این جنگل زندگی می‌کنند که باید در هنگام جنگل‌نوردی، خصوصا زمانی که قصد کمپینگ و اقامت شبانه در جنگل را دارید، مراقب آن‌ها باشید.

جنگل دالخانی

جاذبه‌های دیدنی جنگل دالخانی

چیزی که جنگل دالخانی را از دیگر جنگل‌های شمال کشور متفاوت کرده است، بکر و دست‌نخورده بودن آن است. گونه‌های متنوع گیاهی و انبوه درختان، سرسبزی و جلوه‌ای خاص به این جنگل داده و هوای مه‌آلود منطقه نیز زیبایی آن را صدچندان کرده است. این جنگل علاوه بر موارد عنوان شده، جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن‌ها بازدید نمایید. جاذبه‌های دیدنی جنگل دالخانی عبارتند از:

دریاچه سد میجران: میجران یکی از زیباترین سدهای ایران است که در میان طبیعتی بکر، زیبا و منحصربفرد قرار دارد. این سد بر روی رودخانه نسارود واقع شده و چشم‌انداز بسیار زیبایی از یک دریاچه فیروزه‌ای ‌رنگ در میان سرسبزی جنگل‌های انبوه را به نمایش می‌گذارد. مسیر رسیدن به دریاچه کمی سخت و پرپیچ و خم است، اما زیبایی بیش‌ از حد آن ارزش این مسیر سخت را دارد.

روستاهای گرسماسر: یکی از زیباترین جاذبه‌های جنگل دالخانی، روستای گرسماسر است که پس از طی کردن 23 کیلومتر به آن خواهید رسید. گرسماسر در بلندترین نقطه جنگل دالخانی واقع شده و تصویری زیبا و دیدنی از دریای ابر را به نمایش گذاشته است.

دهستان جنت رودبار: جنت رودبار حدود 19 کیلومتر با روستای گرسماسر فاصله دارد.  این دهستان یکی از خوش‌آب‌هواترین مناطق جنگل دالخانی محسوب می‌شود و شامل روستاهای متعددی چون  چرتمه، نمکدره، جیرود، اکراسر، چاک، ایزکی و ... می‌باشد. هریک از این روستاها مناظری بسیار جذاب و دیدنی دارند و تصاویری زیبا را در مقابل چشمان بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. علاوه بر این، دهستان جنت رودبار به عنوان مرکز گل‌گاوزبان کشور شناخته می‎شود و همه ساله در خرداد ماه میزبان جشنواره ملی گل‌گاوزبان  می‌باشد.

آبشار سیاسرت: سیاسرت یا سیاسورت، آبشاری زیبا در جاده جنت رودبار است که از کوه سماسوس سرچشمه می‌گیرد و به سمت پایین سرازیر می‌شود. قرار گرفتن این آبشار در میان مناظر جنگلی زیبا و کوه‌های اطراف، چشم‌اندازهایی جذاب و غیرقابل وصف ایجاد کرده است که پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن را از دست ندهید.

روستای اربه‌کله: اربه‌کله یا اربکله، یکی دیگر از روستاهای زیبای دالخانی است که در 10 کیلومتری شمال‌غرب دریاچه سد میجران قرار دارد.  اگر دوست دارید منظره زیبایی از دریا و جنگل را در کنار هم داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این روستا را از دست ندهید.

قلعه مارکوه: قلعه مارکوه یک جاذبه تاریخی است که قدمت آن به دوران پس از اسلام برمی‌گردد.  برای بازدید از این قلعه سنگی باید تعداد زیادی پله را پشت‌سر بگذارید. از بالای قلعه نمایی 360 درجه از جنگل و دریا را در زیر پاهای خود خواهید داشت.  

پیچ هفت شهدا: در مسیر پارک جنگلی دالخانی پیچی وجود دارد که با نام پیچ هفت شهدا شناخته می‌شود. این پیچ یادبود 7 تن از شهدای تروری است که در ۱۵ خرداد ۱۳۶۱ توسط منافقین انجام شد.

جنگل دالخانی

جنگل‌نوردی در  دالخانی

اگر به قصد جنگل‌نوردی به دالخانی می‌روید، باید ابتدا وارد جاده جنت رودبار شوید و اتومبیل خود را در روستای گالش پارک کنید. این‌جا نقطه آغاز پیاده‌روی است که از کنار یک رودخانه‌  شروع می‌شود. وارد جنگل شوید و مسیر خود را به سمت غرب دنبال کنید. آن‌گاه یک جویبار کوچک در مقابل خود خواهید دید. مسیر را به سمت بالا ادامه دهید تا در نهایت به جاده جنت رودبار برگردید. در این جاده سوار یکی از ماشین‌های گذری شوید، تا به محل پارک اتومبیل خود برسید.

 در هنگام جنگل‌نوردی نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • اگر در جنگل‌نوردی تجربه‌ای ندارید و برای اولین بار است که به دالخانی سفر می‌کنید، حتما از یک راهنمای حرفه‌ای کمک بگیرید و مسیر را به همراه او طی کنید.
  • هرگز از همراهان خود جدا نشوید و در کنار آن‌ها به مسیر ادامه دهید.
  • حتما چند بطری آب و مقداری خوراکی سبک به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از آن استفاده نمایید.
  • پوشیدن لباس‎های نخی یکی از نکاتی است که باید در هنگام جنگل‌نوردی به آن توجه داشته باشید. خصوصا اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر می‌کنید، این نکته را فراموش نکنید.
  • قبل از سفر وضعیت آب‌وهوای منطقه را چک کنید. شمال کشور از جمله پربارش‌ترین مناطق کشور است و ممکن است با باران‌های شدیدی مواجه شوید.
  • بارانی و کاور کوله‌پشتی را فراموش نکنید.
  • کفش‌های عاج‌دار بهترین انتخاب برای جنگل‌نوردی هستند. عاج کفش‌ها مانع از چسبیدن گل‌ولای شده و از سر خوردن جلوگیری می‌کنند.

جنگل دالخانی

بهترین زمان سفر به جنگل دالخانی

در هر فصلی از سال که به جنگل دالخانی سفر کنید، آب‌وهوا و مناظری متفاوت خواهید دید:

بهار: دالخانی در بهار هوای خنک و مطبوعی دارد و  برای گشت‌وگزار و تفریح بسیار مناسب است. از این رو، این فصل را می‌توان بهترین فصل برای جنگل‌نوردی معرفی کرد.

تابستان: یکی از مشکلات جنگل‌های شمال در تابستان، شرجی بودن آن است که گردشگران را از حضور در این مناطق بر حذر می‌دارد. جنگل‌ دالخانی به دلیل قرارگیری در ارتفاعات چندان گرم نیست و شرجی بودن آن نیز باعث آزار و اذیت نمی‌شود. می‌توانید برای کمپینگ و استفاده از آب‌وهوای مطبوع این جنگل در تابستان به ییلاقات دالخانی بروید و  در روستاهایی مانند جنت رودبار و گرسماسر اقامت داشته باشید.

پاییز: دالخانی، پاییزی شگفت‌انگیز و رویایی دارد. با ورود به دالخانی در این فصل، شما در واقع وارد یک تابلوی نقاشی بسیار زیبا می‌شوید که هرگوشه آن رنگی را به خود اختصاص داده و مناظری بی‌نظیر ایجاد کرده است. البته اگر قصد جنگل‌نوردی دارید باید مراقب مسیرهای لغزنده و گل‌آلود باشید تا با مشکلی مواجه نشوید.

زمستان: جنگل دالخانی زمستان‌های زیبایی دارد و علاقه‌مندان را به تماشای درختان سفیدپوش دعوت می‌کند. البته با توجه به سرد بودن هوا در این فصل، تعداد بسیار کمی از افراد زمستان را برای سفر به دالخانی انتخاب می‌کنند.

جنگل دالخانی

دسترسی به جنگل دالخانی

برای بازدید از جنگل دالخانی، باید ابتدا خود را به شهرستان رامسر در استان مازندران برسانید. از آن‌جا به سمت شرق رامسر حرکت کنید و مسیر جاده تنکابن را در پیش بگیرید.  در کیلومتر ۷ جاده رامسر تنکابن یک سه‌راهی خواهید که با عنوان سه‌راهی جنت رودبار شناخته می‌شود.  مسیر خود را به سمت راست ادامه دهید تا به  جاده ییلاقی جنت رودبار برسید. دقت داشته باشید که این جاده کوهستانی و شیب‌دار است. از این رو، باید یک ماشین مناسب را برای رفتن به جاده انتخاب کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

 اگر ماشین شخصی ندارید، نگران نباشید. در رامسر تاکسی‌هایی وجود دارد که شما را به سمت جنگل زیبای دالخانی هدایت می‌کند.

جنگل دالخانی

اقامت در جنگل دالخانی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دالخانی که باعث محبوبیت آن در بین گردشگران شده است، بکر بودن و تمیزی این جنگل می‌باشد. همین مسئله بسیاری از گردشگران را ترغیب به ماندن در جنگل و کمپینگ شبانه می‌کند.  اگر قصد کمپ زدن در جنگل دالخانی را دارید، به این نکته توجه داشته باشید که دالخانی محل زندگی حیوانات وحشی مانند خرس و شغال است. علاوه بر این، حشرات خطرناکی نیز در این جنگل زندگی ‌می‌کنند که ممکن است به شما صدمه بزنند. بنابراین مراقب باشید و شب را به طول کامل در چادر بگذرانید.

در صورتی که به همراه خانواده به جنگل دالخانی می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی منطقه یا هتل‌های اطراف را برای اقامت انتخاب نمایید. گزینه‌های متعددی برای اقامت در دالخانی وجود دارد. می‌توانید به روستاهای جنت رودبار و گرسماسر بروید و در یک کلبه جنگلی شب را به صبح برسانید. در دیگر روستاهای این منطقه و جاده‌های اطراف جنگل نیز اقامت‌گاه‌های فراوانی وجود دارد که می‌توانید از قبل رزرو کنید و شب را با خیالی راحت و آسوده بخوابید.

جنگل دالخانی

در این مقاله به معرفی جنگل دالخانی پرداختیم و اطلاعات کاملی در مورد جاذبه‌های جنگل، مسیر دسترسی، اقامت و ... در اختیارتان قرار دادیم. جنگل دالخانی یکی از زیباترین جنگل‌های شمال کشور است تا جایی که با عنوان تکه‌ای از بهشت شناخته می‌شود. در صورتی که به استان مازندران و شهر زیبا و توریستی رامسر سفر کردید، حتما بازدید از این جنگل را در ابتدای لیست گشت‌وگزارهای خود قرار دهید و یک روز  خوب و رویایی برای خود و خانواده‌تان بسازید. اگر تمایل به جنگل‌نوردی دارید، می‌توانید با تورهای طبیعت‌گردی کایت همراه شوید و با هدایت یک راهنمای حرفه‌ای زیبایی‌های این جنگل را ببینید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 02175097700 در ارتباط باشید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید