قطار تهران به استانبول | سفر به استانبول با قطار
1400/01/10 4558 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


سفر به استانبول در بین مردم ایران بسیار پرطرفدار است. دلیل این همه محبوبیت، فاصله کوتاه زمانی تهران تا استانبول، نرخ ارز مناسب و هزینه مقرون به صرفه برای یک سفر خارجی است. از طرف دیگر، استانبول در دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته. به همین دلیل شما می‌توانید هم از فرهنگ آسیایی لذت ببرید و هم شاهد جاذبه‌های اروپایی این کشور پیشرفته باشید. از این رو چه گزینه‌ای برای یک سفر کوتاه یک هفته‌ای بهتر از استانبول وجود دارد؟ در حال حاضر روش‌های مختلفی برای رسیدن به استانبول وجود دارد. شما می‌توانید مسیر زمینی یا هوایی را انتخاب کنید. علاوه بر این، امکان سفر به استانبول با وسیله نقلیه شخصی، اتوبوس، قطار و هواپیما نیز وجود دارد. امروز قصد داریم تا شما را با قطار تهران به استانبول و فرودگاه جدید استانبول آشنا کنیم. دو روش هیجان انگیز برای تجربه سفری متفاوت که حتما باید آنها را بهتر بشناسید.

سفر به ترکیه با قطار | سفری طولانی اما لذت‌بخش

روش‌های مختلفی برای سفر به ترکیه وجود دارند. شاید ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به این کشور، مسیر هوایی باشد. اما برخی مسافران، از طول مسیر نیز لذت می‌برند. این دسته افراد اغلب طرفدار مسافرت با قطار هستند. اگر اهل سفر با قطار هستید، باید بدانید که از سال 1380 تا به امروز، ریل راه آهن تهران به ترکیه افتتاح شده است. البته در گذشته نیز مسافران می‌توانستند از شهر تبریز سوار بر قطار تبریز – وان شوند. اما مسافرانی که قصد داشتند از وان عازم استانبول شوند، مسیر طول و درازی را در پیش داشتند. از این رو بود که برای اولین بار خط راه آهن تهران – آنکارا افتتاح شد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که قطار به صورت مستقیم آنها را از تهران به سمت استانبول می‌برد. این کاملا اشتباه است و شما برای سفر به استانبول با قطار، باید ابتدا در ایستگاه آنکارا پیاده شوید و سپس با قطار‌های بین شهری ترکیه، مقصد استانبول را پیش بگیرید. در اینجا قصد داریم تا به صورت کامل شما را در این مسیر زمینی زیبا همراهی کنیم.

سفر به ترکیه با قطار

هزینه بلیت قطار تهران به استانبول چقدر است؟

پیش از هر چیز معمولا برای برنامه‌ریزی سفر، باید در مورد هزینه‌ها صحبت کرد. به همین منظور ابتدای بحث را با هزینه بلیت قطار تهران به استانبول شروع می‌کنیم. بلیت قطار تهران به استانبول (آنکارا) حدود 50 یورو است. در نتیجه بر اساس نرخ ارز در مهر سال 1398، باید حدود 750،000 تومان بابت بلیت قطار بپردازید. البته توجه داشته باشید که این هزینه رفت و برگشت نیست. البته حتما بهتر است بلیت قطار تهران به استانبول را به صورت رفت و برگشت تهیه کنید تا در مسیر برگشت دچار مشکل نشوید.

همانطور که اشاره کردیم، این قطار شما را به آنکارا، پایتخت ترکیه می‌رساند. از آنکارا تا استانبول نیز یک مسیر 500 کیلومتری پیش رو دارید. از آنجا هم بهتر است مجددا سوار قطار شوید. قطار سریع السیر آنکارا به استانبول بهترین گزینه ممکن برای مسافران خواهد بود. هزینه این قطار تنها حدود 10 یورو است و با پرداخت 15 لیره اضافی، می‌توانید صبحانه را نیز در قطار میل کنید. در نتیجه به صورت کلی باید حدود 60 یورو برای رفت و برگشت به استانبول با قطار در نظر بگیرید.

سفر به ترکیه با قطار

برنامه حرکت قطار تهران به استانبول

مسیر قطار تهران به استانبول بسیار طولانی است. به همین دلیل نباید انتظار داشته باشید که هر روز قطاری از سمت تهران به استانبول حرکت کند. متاسفانه حرکت این قطار تنها در روز‌های چهارشنبه از تهران صورت می‌گیرد. این قطار همیشه به صورت منظم در ساعت 21:55 روز چهارشنبه هر هفته از تهران به سمت استانبول حرکت می‌کند. در ضمن این قطار از آنکارا به سمت تهران همواره ساعت 14:30 دقیقه به راه می‌افتد.

برای یک برنامه‌ریزی زمانی دقیق، باید در مورد قطار سریع السیر آنکارا به استانبول نیز اطلاعات کافی داشته باشید. خوشبختانه این قطار روزی دوبار از آنکارا به سمت استانبول حرکت می‌کند. اولین حرکت قطار ساعت 6 صبح و دومین حرکت آن ساعت 16:30 بعد از ظهر صورت می‌گیرد. همانطور که می‌بینید، برنامه زمان‌بندی به شکلی است که با چند ساعت انتظار در ایستگاه قطار، می‌توانید به سمت استانبول حرکت کنید.

چطور می‌توانیم بلیت قطار تهران به استانبول را تهیه نماییم؟

در مورد تهیه کردن بلیت قطار تهران به استانبول باید بسیار دقت کنید. زمانی که از مرز ایران خارج شدید، دیگر نمی‌توانید از پشتیبانی ایران استفاده نمایید. به همین دلیل بهتر است حتما از یک مرجع قانونی بلیت قطار را تهیه نمایید تا دچار هیچ‌گونه مشکلی نشوید. بهترین و معتبرترین مرجع خرید بلیت قطار تهران به استانبول، شرکت رجا است. پس ترجیحا بلیت قطار خود را از این شرکت تهیه نمایید.

متاسفانه همانطور که اشاره کردیم، این قطار هفته‌ای یک بار حرکت می‌کند. به همین دلیل ممکن است حتی تا یک ماه آینده تمام بلیت‌ها رزرو شده باشند. پس برای برنامه‌ریزی سفر خود باید این مساله را در نظر بگیرید. همچنین توصیه می‌شود که بلیت رفت و برگشت را با هم تهیه کنید تا در هنگام برگشت دچار مشکل نشوید.

اما تهیه بلیت قطار سریع السیر آنکارا به استانبول این مشکلات را ندارد. شما می‌توانید به سادگی از ایستگاه قطار آنکارا، بلیت قطار سریع السیر به سمت استانبول را تهیه نمایید. البته توجه داشته باشید که هزینه آن را به یورو یا لیره باید بپردازید.

سفر به ترکیه با قطار

سفر تهران به استانبول با قطار چقدر طول می‌کشد؟

یکی از سوالاتی که شاید ذهن شما را به خود مشغول کند، این است که سفر تهران به استانبول با قطار چقدر طول می‌کشد؟ معمولا این قطار در عرض 60 ساعت شما را از تهران به آنکارا می‌رساند. البته در برخی موارد اگر تاخیری ایجاد شود، ممکن است این زمان تا 70 ساعت نیز افزایش یابد. به صورت کلی باید خودتان را برای سفری 2 تا 3 روزه در قطار آماده کنید. در حقیقت اگر رفت و برگشت سفر خود را به استانبول با قطار بروید، حدود 6 روز در مسیر خواهید بود. این یعنی حتی دو روز قادر به حمام کردن نیستید و تمام وعده‌های غذایی خود را باید در قطار میل کنید. شاید تحمل چنین وضعیتی برای برخی افراد بسیار دشوار باشد. به همین دلیل بهتر است پیش از سفر خود، کاملا به این طور مسائل فکر کرده باشید.

در ضمن فاصله آنکارا تا استانبول حدود 500 کیلومتر است. قطار سریع السیر استانبول به آنکارا این مسیر را تنها در چهار ساعت می‌پیماید. پس حدود 4 ساعت سفر با قطار را به زمان تخمینی فوق باید اضافه کنید.

سفر به ترکیه با قطار

وضعیت داخلی کوپه های قطار تهران به استانبول چطور است؟

قطار تهران به استانبول، قطار 3 ستاره البرز است. این قطار به شکل کوپه‌های چهار نفره بوده و اگر به صورت انفرادی سفر می‌کنید، باید سفر خود را با سه مسافر دیگر سهیم شوید. وضعیت بهداشت و رسیدگی به قطار مطلوب است و لازم نیست نگران چنین مسائلی باشید. رستوران و بوفه به صورت شبانه روزی در این قطار آماده سرویس‌دهی به مسافران هستند. همچنین می‌توانید از سرویس‌های بهداشتی داخل قطار نیز استفاده نمایید. هر کوپه دارای صندلی‌های تخت‌خواب‌شو است و هر مسافر مالک یک تخت مجزا خواهد بود.

جزئیات توقف قطار در ایستگاه‌های مختلف

قطار در ساعت 22:15 چهارشنبه از تهران خارج می‌شود. ایستگاه بعدی زنجان است و در ساعت 2:13 بامداد به آن وارد خواهد شد. مقصد بعدی تبریز است. قطار معمولا در ساعت 9:25 صبح روز پنجشنبه وارد ایستگاه تبریز می‌شود.در ایستگاه تبریز مسافران جدیدی به قطار اضافه خواهند شد. به همین دلیل باید حدود 1 ساعت توقف را در این ایستگاه مد نظر داشته باشید. سپس ساعت 13:08 وارد ایستگاه سلماس خواهید شد و بعد از آن در ساعت 14:45 روز پنجشنبه به ایستگاه رازی می‌رسید.

ایستگاه بعدی، نقطه صفر مرزی است و قطار در اینجا توقف نمی‌کند. از این به بعد وارد خاک ترکیه خواهید شد. پس از پیمودن 107 کیلومتر، در ساعت 17:40 روز پنجشنبه وارد ایستگاه کاپیکوی خواهید شد. ایستگاه بعد وان خواهد بود که ساعت 19:33 قطار وارد آن می‌شود.. سپس قطار در ساعت 19:56 وارد ایستگاه دریاچه وان خواهد شد.

در ایستگاه اسکله تاتوان توقفی وجود ندارد و نهایتا بعد از طی کردن 343 کیلومتر،  قطار در ساعت 5:05 روز جمعه در ایستگاه تاتوان توقف می‌کند. از اینجا به بعد پنج ایستگاه پیش روی شما خواهند بود. قطار در ساعت‌ 15:35 روز جمعه وارد ایستگاه الازیق خواهد شد. سپس ساعت 18:05 روز جمعه به مالاتیا رسیده و سپس در 22:38 وارد ایستگاه سیواس می‌شود. از اینجا تنها دو ایستگاه تا آنکارا فاصله خواهید داشت. آخرین ایستگاهی که روز جمعه ساعت 2:25 بامداد در آن توقف می کنید، ایستگاه کایسری خواهد بود و در نهایت ساعت 10:22 شنبه وارد آنکارا خواهید شد.

چطور از آنکارا به استانبول برویم؟

قطعا بلیت گرفتن و یافتن ایستگاه مناسب در یک کشور غریب بسیار دشوار است. به همین دلیل ما شما را راهنمایی می‌کنیم که چطور خودتان را به استانبول برسانید. قطار سریع السیری که از آن یاد کردیم، قطار سریع السیر هالکالی نام دارد. برای اینکه سوار این قطار شوید، باید به محله کوچوک چکمجه و ایستگاه هالکالی بروید. البته این قطار سریع السیر در بخش اروپایی استانبول توقف می‌کند. به همین دلیل اگر هتل شما در بخش آسیایی قرار گرفته و قصد ندارید هزینه بیشتری بابت تاکسی پرداخت کنید، می‌توانید به ایستگاه قطار حیدرپاشا بروید. این ایستگاه در مسیر خط آهن حجاز قرار گرفته. البته باید در نظر داشته باشید که این قطار، سریع السیر نیست و بیش از 4 ساعت برای رسیدن به استانبول باید انتظار بکشید.

زمانی که قطار تهران به آنکارا رسید، می‌توانید نام یکی از دو ایستگاه راه آهن را به تاکسی‌های اطراف بگویید تا شما را به آنجا برسانند. اصلا جای نگرانی نیست. همه تاکسی‌ها در آنجا می‌دانند که اکثر مسافران قصد ادامه مسیر به استانبول را دارند و برای این کار آماده هستند!

فرودگاه جدید استانبول | یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین فرودگاه‌های جهان

از تاریخ 6 آوریل سال 2019، تمامی پرواز‌های بین المللی استانبول، به جای آتاتورک در فرودگاه جدید استانبول فرود می‌آیند. به همین دلیل اگر قصد سفر به این شهر زیبا و دیدنی را دارید، باید خودتان را برای حضور در فرودگاه جدید استانبول آماده کنید. از این رو قصد داریم تا به صورت کامل این فرودگاه را به شما معرفی کنیم تا پس از فرود دچار سردرگمی و مشکل نشوید.

فرودگاه جدید استانبول ، فرودگاهی مدرن و بسیار بزرگ در شمال غرب استانبول است. درست در 29 اکتبر سال 2018، اردوغان به مناسبت روز جمهوری ترکیه، فرودگاه جدید استانبول را افتتاح نمود. این فرودگاه بزرگ در زمینی به وسعت 76،500،000 متر مربع ساخته شده و تا به امروز تنها بخش‌هایی از آن افتتاح گشته. جالب است بدانید که در حال حاضر ظرفیت سالانه این فرودگاه به بیش از 90 میلیون مسافر می رسد. اما همانطور که اشاره کردیم، هنوز بخش‌های زیادی از این فرودگاه در دست ساخت هستند. انتظار می‌رود که تا سال 2028، تمام بخش‌های این فرودگاه به صورت کامل افتتاح شوند و در نتیجه این ظرفیت به بیش از 200 میلیون مسافر در سال افزایش می یابد. این فرودگاه در 6 آوریل سال 2019 به فرودگاه اصلی بین المللی استانبول تبدیل شد و تمام پرواز‌های خارجی در این فرودگاه صورت می‌گیرند.

فرودگاه جدید استانبول

استفاده از اتوبوس‌های فرودگاه

در حال حاضر به دلیل بالا رفتن نرخ لیره نسبت به ریال، هزینه‌ تاکسی در استانبول بسیار زیاد خواهد بود. به همین دلیل اکثر مسافران ایرانی ترجیح می‌دهند که برای رسیدن به مرکز شهر، از اتوبوس داخل فرودگاه استفاده کنند. اما به دلیل اینکه خطوط مختلفی از اتوبوس داخل فرودگاه وجود دارند، ممکن است بسیاری از مسافران دچار سردرگمی شوند و هزینه سنگین تاکسی را به جان بخرند.

برای سوار اتوبوس شدن، باید به طبقه دوم فرودگاه مراجعه کنید. در این طبقه تابلوهای مختلفی نصب شده که هر کدام از آنها نشان دهنده یک خط خاص از اتوبوس‌های فرودگاه هستند. معمولا بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند خودشان را ابتدا به میدان تکسیم برسانند. میدان تکسیم و میدان سلطان احمد جزء مراکز مهم استانبول به شمار می‌آیند. شما از این مراکز خودتان را به هر جایی از استانبول می‌توانید برسانید.

پیدا کردن خط اتوبوس مورد نظر

مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اتوبوس‌ها تنها استانبول کارت قبول می‌کنند. هزینه بلیت اتوبوس از فرودگاه جدید استانبول تا میدان تکسیم، 18 لیره ترکیه است و در خط 16 قرار دارد. در مهر سال 98 بر اساس نرخ لیره، حدود 40،000 تومان از استانبول کارت شما کسر خواهد شد. فاصله فرودگاه تا تکسیم حدود 40 کیلومتر بوده و 95 دقیقه زمان می‌برد تا به آنجا برسید. همچنین فاصله فرودگاه تا میدان سلطان احمد 52 کیلومتر بوده و هزینه آن نیز 18 لیره است و برای رسیدن به آنجا باید 110 دقیقه در اتوبوس منتظر بمانید.

 به صورت کلی می‌توانید با پیدا کردن نام محلی که قصد اقامت در آن را دارید، به سادگی و تنها با دنبال کردن تابلو‌ها، خط اتوبوس مخصوص به آن را بیابید. هزینه اتوبوس بین 14 تا 30 لیره متناوب است. برای دیدن برنامه حرکت اتوبوس‌ها و جلوگیری از هرگونه اتلاف زمان، بهتر است به سایت www.hava.ist مراجعه نمایید.

فرودگاه جدید استانبول

چطور استانبول کارت را تهیه کنیم؟

خب قطعا اگر قصد استفاده از اتوبوس‌های هاواست را دارید، باید استانبول کارت داشته باشید. اما برای تهیه استانبول کارت باید چه کار کنیم؟ در داخل فرودگاه، دستگاه‌هایی همانند عابربانک وجود دارند که روی آنها عبارت Istanbulkart نوشته شده است. تنها کافیست لیره کاغذی را داخل دستگاه قرار دهید و با دنبال کردن مراحلی که دستگاه نشان می‌دهد، استانبول کارت برای شما صادر خواهد شد. هزینه صدور استانبول کارت به تنهایی 6 لیره یعنی حدود 12،000 تومان است. زمانی که کارت را تهیه نمایید، هیچ گونه شارژی داخل آن وجود ندارد. اما می‌توانید از طریق باجه‌های استانبول کارت یا همان دستگاه‌های خودکار، آن را به اندازه مورد نیاز خود شارژ نمایید.

کاربرد استانبول کارت تنها در مورد اتوبوس‌های فرودگاه نیست. شما می‌توانید با این کارت‌ها از سیستم حمل و نقل عمومی استانبول با تخفیف ویژه استفاده کنید. حتی می‌توانید از آن برای پرداخت در برخی از اماکن توریستی نیز استفاده نمایید. در نتیجه خرید این کارت واقعا انتخابی عاقلانه خواهد بود.

امکانات فرودگاه جدید استانبول


  • 18 پارکینگ با ظرفیت 250،000 خودرو
  • ترمینال اصلی با ظرفیت 90،000،000 مسافر و 1،300،000 متر مربع مساحت
  • ترمینال دوم با مساحت 170،000 متر مربع
  • 88 هواپیما جت پل
  • پارکینگ داخلی با ظرفیت 12،000 خودرو
  • 2 باند مستقل برای فرودگاه
  • 8 مسیر موازی تاکسی وی
  • 4،000،000 متر مربع صحن فضا
  • برج کنترل ترافیک هوایی بسیار مدرن و فرای استاندارد‌های روز جهان
  • دارای سالن VIP
  • دارای سرویس باربری و ترمینال‌های حمل و نقل هوایی عمومی
  • بیمارستان و امداد رسانی داخل فرودگاه
  • نمازخانه
  • فری شاپ‌های بسیار مجهز
  • مراکز کنوانسیون هتل‌ها
  • سالن مادر و فرزند
  • کافی شاپ و رستوران
  • ایستگاه اتوبوس‌های هاواست


فرودگاه جدید استانبول چند ترمینال دارد؟

در سال 2019، هنوز بسیاری از بخش‌های این فرودگاه عظیم افتتاح نشده. امکان دارد که با افتتاح کامل فرودگاه، آن را در زمره بزرگ‌ترین فرودگاه‌های تمام جهان قرار دهند. در حال حاضر یک ترمینال بسیار وسیع، بزرگ و مدرن در این فرودگاه وجود دارد که در دو بخش پرواز‌های ورودی و خروجی فعالیت می‌کند. پرواز‌های خروجی با تابلو Giden yolcu katı و پرواز‌های ورودی با تابلو Gelen yolcu katı نشان داده می‌شوند. همچنین قرار است یک ترمینال کوچک‌تر نیز در سال 2025 احداث شود.

سالن پرواز‌های خروجی دارای هفت گیت ورودی است. گیت ورودی 1 و 2 مخصوص پرواز‌های داخلی بوده و با تابلوی İç Hatlar نشان داده می‌شوند. گیت ‌های3،4،5،6 و 7 مخصوص پرواز‌های بین المللی هستند و با تابلوی Dış Hatlar نشان داده می‌شوند. اگر با ترکیش ایرلاین سفر کنید، باید از گیت‌های ورودی 3،4 و 5 استفاده نمایید. در غیر این صورت، برای تحویل بار و یا همان چک- این کردن باید از گیت‌های6 و 7 استفاده کنید.

فرودگاه جدید استانبول

کدام شرکت‌های هوایی در این فرودگاه حضور دارند؟

در حال حاضر برند‌های زیر به صورت دائمی در این فرودگاه حضور دارند:

  • ترکیش ایرلاین
  • اطلس گلوبال
  • اونور ایر
  • لوفت هانزا
  • ایر فرانس

مزایای فرودگاه جدید استانبول

  • پرواز‌های زیادی در این فرودگاه انجام می‌شوند.
  • امکانات فرودگاه بسیار زیاد است.
  • فرودگاه ظاهری تمیز، لوکس و بسیار شیک دارد.
  • این فرودگاه در سه طبقه ساخته شده.
  • هزینه بلیت اتوبوس‌های فرودگاه تا مرکز شهر بسیار ارزان است.
  • به دلیل وسعت زیاد آن، ازدحام جمعیت به چشم نمی‌آید.
  • وجود کارکنان بخش امنیت فرودگاه باعث می‌شود تا احساس امنیت کاملی داشته باشید.

معایب فرودگاه جدید استانبول

  • متاسفانه هنوز در این فرودگاه ایستگاه مترو افتتاح نشده
  • این فرودگاه تقریبا خارج از استانبول و در شمال غرب آن قرار گرفته. به همین دلیل فاصله نسبتا زیادی تا داخل شهر دارد. مخصوصا اگر هتل شما در بخش آسیایی باشد، باید فاصله زیادی را با تاکسی یا اتوبوس طی کنید.
  • این فرودگاه بسیار بسیار بزرگ است. به همین دلیل باید حدود 20 تا 30 دقیقه را پیاده از درب ورود تا گیت پرواز راه بروید.
  • اکثر کارمندان این فرودگاه به زبان انگلیسی مسلط نیستند و ممکن است دچار مشکل شوید.
  • صندلی‌های انتظار کمی دارد و در فصل‌های پیک سفر ممکن است مجبور باشید روی پا بایستید.
  • بزرگی بیش از حد فرودگاه ممکن است باعث سردرگمی مسافران شود. در حال حاضر حدود 30 ورودی مختلف در این فرودگاه تعبیه شده که ممکن است مسافران مسیر خود را در آن پیدا نکنند.
  • هزینه تاکسی فرودگاه تا مرکز شهر بسیار زیاد است.
  • هتل‌های بسیار کمی در نزدیکی فرودگاه قرار دارند.


خب حالا شما با دو روش مختلف سفر به استانبول آشنا شدید. کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ سفر با هواپیما یا سفر با قطار؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که ما عاشق شنیدن نظرات شما هستیم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید