چشمه دیو کجاست ؟ همه چیز در مورد چشمه دیو آسیاب
زهرا نیرومند 1400/01/04 13498 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و به دنبال یک مکان جدید  با مناظری چشم‌نواز می‌گردید، این بار سری به چشمه دیو در شمال کشور بزنید. چشمه دیو آسیاب، یکی از دریاچه‌های طبیعی کوه دماوند است که در بین دو استان مازندران و تهران قرار دارد. این چشمه در میان دشتی وسیع و پر از گل واقع شده و تصویری زیبا از کوه‌های اطراف را به نمایش گذاشته است. در ادامه این مطلب با  ما همراه باشید تا با چشمه دیو آسیاب بیشتر آشنا شوید. 

چشمه دیو کجاست؟ 

لار، دشتی وسیع و زیباست که در دامنه‌های کوه دماوند قرار دارد.  بخش شمالی این دشت جزو استان مازندران و بخش جنوبی آن متعلق به استان تهران و منطقه لواسانات می‌باشد. دشت لار زیبایی‌های منحصربفردی را در خود جای داده و یکی از مهم‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی منطقه شمالی کشور محسوب می‌شود. 

برای تماشای چشمه دیو آسیاب ابتدا باید خود را به دشت لار برسانید. در ارتفاعات شمالی این دشت، دریاچهای دایره‌‌ای شکل با قطر 20 متر و عمق دو متر را خواهید دید. دریاچه‌ای با آب فیروزه‌ای رنگ که مانند یک نگین در میان زمینی وسیع و پر از گل‌های رنگارنگ، می‌درخشد. نکته‌ای که باعث متفاوت بودن این دریاچه میشود، آب آن است که به زیبایی از عمق زمین می‌جوشد و هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند. دو آبگیر کوچک و بزرگ در میان دریاچه وجود دارند که آب دیو آسیاب را تامین می‌کنند.  از این رو، این دریاچه با عنوان چشمه دیو نیز شناخته می‌شود. 

چشمه دیو

نحوه شکل‌گیری دریاچه

دیو آسیاب، یک دریاچه دایره‌ای شکل است که در ارتفاع 3015 متری از سطح دریا و بر بالای تپه‌ای آهکی به ارتفاع 10 متر قرار دارد. اگر بخواهیم در مورد نحوه شکل‌گیری دریاچه توضیحاتی را عنوان کنیم، باید بگوییم که در واقع  چشمه دیو آسیاب از بستر رودخانه ایجاد شده است. در طی سالیان دراز، مواد معدنی و املاح موجود در آب، به صورت لایه‌لایه بر روی هم‌ انباشته شده و در ارتفاع 20 متری از رودخانه این دریاچه را شکل داده است.

اگر به این دریاچه نگاه کنید، خواهید دید که هیچ آبی از اطراف دریاچه به سمت پایین سرازیر نمی‌شود. آب این دریاچه از آب‌راه‌های اطراف خارج شده و با عبور از میان سنگ‌ها، به سمت رودخانه  سفیدآب روانه می‌گردد. 

چشمه دیو

خواص درمانی آب چشمه دیو آسیاب

آب چشمه دیو آسیاب دارای املاح و مواد معدنی می‌باشد که از نوع بی‌کربنات گوگرد است. از این رو، زمانی که در کنار دریاچه قدم می‌زنید، می‌توانید بوی گوگرد را  در اطراف آن احساس کنید. املاح معدنی موجود در این آب خواص درمانی داشته و برای بسیاری از بیماری‌ها مفید است. 

نکته دیگری که در مورد آب چشمه وجود دارد، تغییر رنگ آن در فصول مختلف سال است. رنگ آبی دریاچه در ماه‌های مختلف از آبی روشن به سمت خاکستری تغییر می‌کند. این تغییر رنگ به دلیل تغییر میزان گوگرد موجود در آب است. 

چشمه دیو

دیدنی‌ها و تفریحات اطراف چشمه دیو آسیاب

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، چشمه دیو آسیاب در میان پارک ملی لار قرار دارد. مسیر این پارک از میان جاده دیدنی هراز می‌گذرد. جاده‌ای که هر فصل آن زیبایی خاص خود را دارد و تصاویری چشم‌نواز را در مقابل دیدگان علاقه‌مندان قرار می‌دهد. در ادامه این مسیر با عبور از کنار دو رودخانه‌ی دلیچای و سفیدآب، در نهایت به پارک زیبای لار خواهید رسید.  این پارک، تصویری از دشت‌های پر از شقایق قرمز، دریاچه با گل‌های زردرنگ اطراف آن و چشم‌اندازی جذاب و منحصر بفرد از رشته‌کوه دماوند را در کنار هم دارد که همه این‌ها برای گذران یک روز به یادماندنی کافیست!

اگر بخواهید از تپه آهکی و دریاچه آبی‌رنگ میان آن نیز بازدید کنید، باید مسیری را پیاده طی کنید. آ‌‌ن‌گاه زیبایی وصف‌ناشدنی  چشمه دیو آسیاب را خواهید دید. می‌توانید در اطراف چشمه اتراق کنید و ساعاتی را به تماشای طبیعت زیبای این منطقه بنشینید.

چشمه دیو

بهترین زمان سفر

در هر فصلی از سال که به سمت چشمه دیو آسیاب بروید، می‌توانید زیبایی‌های خاصی از این منطقه را ببینید و لذت ببرید. اگر دوست دارید تصاویری از دشت‌های پر از شقایق قرمز یا گل‌های وحشی زرد رنگ را در مقابل چشمان خود داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید. دشت لار در فصل بهار در شگفت‌انگیزترین حالت خود قرار دارد. 

تابستان فصل مناسبی برای سفر به چشمه دیو نیست. توجه داشته باشید که برای رسیدن به چشمه باید پیاده‌روی و کوهنوردی کنید که این کار در گرمای تابستان بسیار خسته‌کننده و طاقت‌فرساست. علاوه بر این،  هیچ درخت و سایه‌ای در این منطقه وجود ندارد و شما باید در زیر تابش نور مستقیم خورشید به تماشای دریاچه بنشینید. از این رو، توصیه می‌کنیم فصل تابستان را برای سفر انتخاب نکنید. 

چشمه دیو

مسیر دسترسی به چشمه دیو 

برای دسترسی به این دریاچه، ابتدا باید مسیر جاده هزار را در پیش بگیرید و وارد جاده فرعی پلور شوید. از آن‌جا مسیر را به سمت سد لار دنبال کنید. در طول راه یک جاده فرعی می‌بینید که شما را به طرف پارک ملی لار هدایت می‌کند. 

پس از عبور از پاسگاه محیط‌بانی منطقه، 20 کیلومتر را طی کنید تا به محل سکونت عشایر آرو برسید. ماشین خود را در این منطقه پارک کنید و از این‌جا تا چشمه، پیاده‌روی کنید. دقت داشته باشید که بردن اتومبیل تا کنار چشمه، آسیب بسیاری را به منطقه وارد می‌کند. بنابراین، نهایت تلاش خود را برای حفظ این دریاچه طبیعی زیبا به کار گیرید و از بردن اتومبیل جدا خودداری نمایید. 

چشمه دیو

نکات مهم در بازدید از چشمه دیو آسیاب

  • آب آشامیدنی و خوراکی به مقدار کافی به همراه داشته باشید.
  • منطقه لار و اطراف چشمه دیو، آنتن‌دهی تلفن همراه بسیار ضعیف است. از این رو، بهتر است قبل از ورود به منطقه با خانواده خود تماس بگیرید و آن‌ها را در جریان قرار دهید تا دچار مشکل نشوید.  
  • همان‌طور که گفتیم، در اطراف دریاچه هیچ درخت یا سایه‌ای وجود ندارد و آفتاب به صورت مستقیم بر روی شما می‌تابد. بنابراین، کلاه آفتابی، عینک و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.
  • در این منطقه جانوران زیادی زندگی می‌کنند که یکی از آن‌ها مار است. در هنگام پیاده‌روی احتیاط کنید و مراقب مارهای اطرافتان باشید.  
  • اگر قصد دارید شب را در این منطقه بگذرانید، چادر و وسایل موردنیاز برای کمپینگ را به همراه داشته باشید.
  • این روزها شاهد استفاده نامناسب از طبیعت و از بین رفتن بخش بزرگی از آن هستیم. به یاد داشته باشید که باید از این مناطق خوب محافظت کنید تا فرصت لذت بردن از آن را از دست ندهید. بنابراین، نظافت را فراموش نکنید و این نکته را به همراهان خود نیز گوشزد کنید.

چشمه دیو

در این مقاله به معرفی دشت زیبای لار پرداخته و اطلاعاتی در مورد چشمه دیو، جاذبه‌های اطراف و راه‌های دسترسی به این منطقه، در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت ممکن برنامه‌ریزی کنید و در یک روز تعطیل به همراه خانواده یا دوستانتان به بازدید از این دریاچه بروید. دشت لار یکی از پرطرفدارترین تورهای طبیعت‌گردی را دارد. اگر دوست دارید می‌توانید با یکی از این تورها همراه شوید و یک روز به یادماندنی را در دفترچه خاطراتتان ثبت کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره  02175097700  تماس بگیرید و سوالات خود را از کارشناسان کایت بپرسید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید