شب سال نو در استانبول | راهنمای بازدید از استانبول در کریسمس
علیرضا مشرقی 1399/09/12 5661 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


ترکیه کشوری زیبا و بزرگ است که در همسایگی ایران قرار دارد. مهم‌ترین نکته که ترکیه را تبدیل به یک مکان عالی برای سفر ایرانیان کرده، این است که ترکیه دارای حکومت اسلامی است اما هیچ الزام دینی در این کشور وجود ندارد. از این رو علاوه بر جشن‌های مذهبی همانند عید قربان یا عید فطر، مردم این کشور در جشن‌های دیگر همانند جشن سال نو میلادی نیز شرکت می‌کنند. همین مساله باعث شده تا بسیاری از گردشگران ترجیح دهند تا شب سال نو در استانبول را تجربه کنند. در این مدت جشنواره‌های زیادی برگزار می‌شود و می‌توانید استانبول را به شکلی منحصر به فرد تجربه کنید. اگر شما نیز می‌خواهید شب سال نو در استانبول باشید، با ما همراه شوید و راهنمای بازدید از استانبول در کریسمس را مشاهده کنید.

شب سال نو در استانبول

جشن سال نو میلادی یک جشن بسیار خاص و منحصر به فرد است و از این رو حتی در ایران نیز شاهد هستیم که برخی مردم در این جشن شرکت می‌کنند و در خانه‌های خود درخت کاج و تزئینات کریسمس را قرار می‌دهد. اما در استانبول جشن شب سال نو میلادی به شکلی کاملا بزرگ و گسترده برگزار می‌شود. در این ایام شهر چهره دیگری به خود می‌گیرد و مردمانی که حتی ادیان مختلفی به غیر از مسیحیت دارند نیز در این جشن شرکت می‌کنند. در اواخر سال میلادی و مخصوصا شب سال نو، در استانبول برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود و چهره شهر به کلی تغییر می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم به جزئیات مختلف شب سال نو در استانبول بپردازیم.

استانبول

صفحات مرتبط:

تور استانبول ویژه بلک فرایدی

لیست تورهای استانبول

بلیط هواپیما استانبول

تغییر چهره شهر در شب سال نو

ترکیه کشوری در مرز آسیا و اروپا است و بد نیست بدانید که حتی شهر بزرگ آن یعنی استانبول نیز به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می‌شود. از این رو تضاد فرهنگی و ادیان مختلفی در این کشور حکم فرماست و جالب است که با وجود چنین تضادی، مردم بدون مشکل در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و به دین و آیین یکدیگر احترام می‌گذارند. بسیاری از مردم استانبول مسلمان هستند و اما اقلیت‌های مذهبی من جمله مسیحیت نیز در میان مردم مسلمان ترکیه زندگی می‌کنند.

همه این مسائل دست به دست هم می‌دهند تا در شب سال نو میلادی، چهره شهر به صورت کامل دگرگون شود. دقیقا همانند کشورهای اروپایی و آمریکا، تزئینات کریسمس به رنگ سبز و قرمز در گوشه به گوشه شهر مشاهد می‌شود. اکثر فروشگاه‌ها درخت کاج تزئین شده در بیرون مغازه خود قرار می‌دهند تا به این تغییر شکل شهر کمکی کرده باشند. بسیاری از مردم در کنار خیابان‌ها به شما شیرینی و شربت پیشنهاد می‌دهند و در مراکز بزرگ استانبول همانند میدان تکسیم، مراسم جشن و پایکوبی برگزار می‌شود.

همه مردم در کنار هم و با هم از این جشن لذت می‌برند و با جشن و موسیقی از ورود به سال جدید استقبال می‌کنند. جالب است بدانید که حتی در بسیاری از اماکن، افرادی لباس بابا نوئل بر تن می‌کنند و به کودکان هدیه می‌دهند! تقریبا می‌توان گفت که در استانبول، همانند بسیاری از کشورهای اروپایی، این جشن به بزرگی برگزار می‌شود!

استانبول

قدمت تاریخی استانبول و دوران مسیحیت

سالیان سال منطقه ترکیه تحت حکومت امپراتوری روم شرقی یا همان بیزانس قرار داشت. حتی اگر در این شهر کمی گشت و گذار کنید، خواهید دید که بسیاری از بقایای آن دوران نیز هنوز به جای مانده است. حتی مسجد بزرگ آیاصوفیه، روزگاری کلیسایی بزرگ بوده و پس از فتح شدن استانبول به دست دولت عثمانی، این کلیسا به مسجد آیاصوفیه تغییر کاربری پیدا کرده است. اما همه کلیساهای استانبول سرنوشتی مشابه آیاصوفیه نداشتند و بسیاری از آنها هنوز هم پا برجا باقی مانده‌اند.

در این میان، کلیسای سنت پادوای آنتونی، بزرگ‌ترین کلیسای کاتولیک استانبول است که قدمت آن به سال 1725 باز می‌گردد. البته ساختمان کنونی این کلیسا در سال 1906 بنا شد و به صورت کامل مورد بازسازی قرار گرفته است. این کلیسا در یکی از معروف‌ترین خیابان‌های استانبول، یعنی خیابان استقلال قرار دارد که همیشه تردد زیادی در آن انجام می‌شود. از این رو بسیاری از مسیحیان، ساعت هشت شب سال نو میلادی در این کلیسا گرد هم می‌آیند و سال نو را جشن می‌گیرند. پس اگر به شرکت در این جشن علاقه‌مند هستید، حتما سری به خیابان استقلال بزنید.  

همچنین در همسایگی این کلیسا، کلیسای دیگری با نام سنت آنتونی نیز وجود دارد که در سال 1584 بنا شده است. این کلیسا نیز جزء مهم‌ترین کلیساهای کاتولیک محسوب می‌شود که قدمت آن به دوران روم باستان باز می‌گردد. البته همانند کلیسای سنت پادوای، این کلیسا نیز در سال 1769 مجددا مورد بازسازی قرار گرفته است. این کلیسا راس ساعت هشت شب، مراسمی بسیار بزرگ برگزار می‌کند و افراد زیادی در آن شرکت می‌نمایند. البته به یاد داشته باشید که علاوه بر مراسم رقص و پایکوبی، در این کلیساها انواع مراسم مذهبی سال نو نیز برگزار می‌شود. پس حتما به سنت و عقاید آنها احترام بگذارید.

استانبول

تجربه شکم گردی در شب سال نو استانبول

خب کاملا منطقی به نظر می‌رسد که در شب سال نو میلادی، تمامی رستوران‌ها شلوغ باشند و به راحتی نتوانید فضایی آرام و خلوت پیدا کنید. از این رو بهتر است یک الی دو شب قبل، در رستورانی که می‌خواهید، یک میز رزرو کنید تا دچار مشکل نشوید. معمولا در شب سال نو میلادی، اکثر رستوران‌ها، کافه‌ها، بارها و کلاب‌ها شلوغ هستند و به همین خاطر قیمت خدمات در این رستوران‌ها افزایش می‌یابد. همچنین باید در نظر داشته باشید که سرعت خدمات دهی در این دوره نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند و باید کمی صبوری به خرج دهید.

از رستوران‌ها و کلاب‌های شلوغ که بگذریم، شما می‌توانید در خیابان‌های اصلی مثل استقلال یا میادین مهم مثل تکسیم قدم بزنید و غذاهای خیابانی خوشمزه ترکیه را تست کنید. از بوراک گرفته تا سیمت و کباب ترکی را می‌توانید با قیمتی بسیار مقرون به صرفه نوش جان کنید. در این ایام، دست فروش‌ها باقلوای استانبول را با قهوه ترک مخصوص خود سرو می‌کنند و یک ترکیب طعم بسیار عالی را به شما هدیه می‌دهند. پس اگر شما نیز به چشیدن طعم غذاهای ترکی علاقه دارید، حتما باید قید رستوران‌های لوکس را بزنید و به دل خیابان بروید!

جشن سال نو یا بهشت خرید در استانبول؟

خرید در استانبول در کریسمس یکی از بهترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای شما رخ دهد! اگر به قصد خرید می‌خواهید از استانبول بازدید کنید، حتما باید کریسمس را برای سفر خود انتخاب نمایید! در کریسمس جشنواره‌های فروش بسیار زیادی برگزار می‌شوند. اما منظور ما از جشنواره‌های تخفیف، تخفیف‌های 5 یا 10 درصدی نیست! در این جشنواره‌ها شاید شما بتوانید تا حدود 90 درصد تخفیف بگیرید! بله! تعجب هم دارد!

در ایام کریسمس، بسیاری از فروشگا‌‌ه‌ها که برندهای بزرگ را نیز شامل می‌شوند، برای تخلیه انبار خود و آماده شدن برای اجناس جدید، تخفیف‌های عجیبی را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید در جشنواره تخفیف پاساژ‌های مختلف استانبول شرکت کنید و از تخفیف‌های عجیب و غریب آنها برخوردار شوید. اگر تا پیش از کریسمس اصلا سمت برندهای بزرگی همانند گوچی یا ورساچی نمی‌رفتید، اما در جشن سال نو اینطور نیست. با خیال راحت می‌توانید به این فروشگاه‌ها سر بزنید و اجناس برند را با قیمتی باورنکردنی تهیه کنید.

البته نباید انتظار داشته باشید که در آرامش بتوانید چندین لباس یا کفش را تست کنید و رنگ بندی مورد علاقه خود را انتخاب نمایید! زیرا در این جشنواره انبوه زیادی از گردشگران به استانبول یورش می‌آورند و همه اجناس را غارت می‌کنند! پس باید سریع باشید و بهترین کالاها را خریداری کنید.

جالب است بدانید که خرید در کریسمس استانبول محدود به همین نیست و شما می‌توانید از گشت و گذار در بازارهای سنتی آن نیز لذت ببرید. حتی دستفروشان سنتی نیز تخفیف‌های چشم گیری ارائه می‌دهند و می‌توانید از میان بساط آنها، خریدی بسیار مقرون به صرفه و عالی داشته باشید!

خب دوستان و همراهان عزیز، حالا شما بنویسید و در مورد تجربیات خود برای ما صحبت کنید. آیا تا به حال در کریسمس از استانبول بازدید کرده‌اید؟ به نظرتان بهترین اتفاقی که در کریسمس استانبول رخ می‌دهد چیست؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان کایت به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان همراه هستیم.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید