دولموش چیست؟ صفر تا صد گرفتن دولموش به جای تاکسی
زهرا نیرومند 1399/08/20 15496 بازدید 2 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


قبل از این‌که سفر کنید، باید اطلاعاتی در مورد مقصد موردنظر خود به دست آورید و تا حدی آن را بشناسید. یکی از مواردی که در طول سفر به آن نیاز خواهید داشت، سیستم حمل‌ونقل داخل شهری مقصد موردنظر است. باید وسایل نقلیه عمومی را بشناسید، از مسیرهای رفت‌وآمد آگاهی داشته باشید و بدانید چه هزینه‌ای بابت سفرهای داخل شهری و خارج شهری می‌پردازید. مترو، اتوبوس و تاکسی از جمله وسایل نقلیه عمومی هستند که معمولا در تمامی نقاط دنیا و شهرهای بزرگ و توریستی قابل دسترسی می‌باشند. علاوه بر این‌ها، وسیله نقلیه‌ی دیگری با نام دولموش وجود دارد که شاید نام آن را نشنیده باشید یا اطلاعات کمی در مورد آن داشته باشید. با توجه به این‌که دولموش‌ها از جمله مهم‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در ترکیه هستند و ترکیه نیز یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در بین ایرانیان محسوب می‌شود، در این بخش به معرفی دولموش پرداخته و اطلاعاتی در مورد مسیرها و هزینه آن در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

دولموش چیست؟

دلموش (dolmush)، یک وسیله حمل و نقل عمومی است که تقریبا در تمامی شهرهای ترکیه وجود دارد و مسافران را سریع و آسان به مقصد می‌رساند. دلموش‌ها ون‌های زرد رنگی هستند که ظرفیت 8 مسافر را دارند و آن‌ها در مسیرهای شهری و مسیرهای کوتاه خارج از شهر همراهی می‌کنند.  

کرایه دولموش در یک مسیر با کرایه تاکسی در همان مسیر برابر است. در واقع می‌توان گفت، کرایه هر مسافر یک هشتم مسیر مشخص شده می‌باشد. از این رو، دولموش معمولا زمانی حرکت می‌کند که تمام صندلی‌های آن پر شده باشد.

دولموش چیست؟

مسیر دولموش

دلموش‌ها معمولا در کنار میدان‌های اصلی شهر، چهارراه‌ها، ترمینال‌ها و ... دیده می‌شوند. این مینی‌بوس‌ها در ایستگاه‌هایی توقف می‌کنند که شهرداری برای آن‌ها تعیین کرده است. این ایستگاه‌ها با یک تابلوی آبی رنگ مشخص می‌شوند که بر روی آن حرف D با رنگ سفید نوشته شده است. رانندگان معمولا  در کنار دلموش‌های خود ایستاده‌اند و منتظر هستند تا تمام صندلی‌های ماشین پر شود.

اگر به استانبول سفر کنید، دولموش‌ها را در میدان‌های توریستی و اصلی شهر، مانند میدان تکسیم، می‌بینید که به سمت دیگر میدان‌ها مانند کادیکوی، بشیکتاش، بوستانجی، تسویکی، آکسارای، توپکاپی و ... حرکت می‌کنند. نام مبدا، مسیر و مقصد معمولا بر روی پنجره جلویی دولموش‌ها نوشته شده است.

مسیر دولموش

کرایه دولموش

دلموش‌ها هزینه‌ای کمتر از تاکسی‌ و بیشتر از اتوبوس ‌دارند. کرایه دلموش متناسب با مسیر محاسبه می‌گردد و برای مسیرهای مختلف، متفاوت است. از این رو، نمی‌توان هیچ مقدار مشخصی را برای آن عنوان کرد. می‌توانید قبل از سوار شدن، کرایه مسیر خود را از راننده بپرسید تا بدانید چقدر باید پرداخت کنید. اگر در بین راه پیاده می‌شوید می‌توانید کمی چانه بزنید و کرایه خود را کمتر کنید.

نکته‌ای که در مورد پرداخت کرایه دولموش باید بدانید این است که، برای سوار شدن نیاز به خرید بلیط ندارید. بنابراین حتما پول نقد، خصوصا پول خرد، به همراه داشته باشید و زمانی که ماشین به راه افتاد، کرایه خود را پرداخت کنید. اگر بر روی صندلی‌های عقب ماشین نشسته‌اید و به راننده دسترسی ندارید، می‌توانید کرایه خود را به مسافر جلویی بدهید و دست به دست به راننده برسانید و باقی آن را نیز به همین صورت پس بگیرید.

کرایه دولموش

چگونه یک دلموش بگیریم؟

ممکن است در نقطه‌ای از خیابان دلموشی را ببینید. اگر قصد سوار شدن دارید تنها کافیست به راننده علامت دهید. بهتر است قبل از سوار شدن پنجره جلوی ماشین را نگاه کنید تا از مسیر و مقصد دلموش مطمئن شوید. البته این نکته را به یاد داشته باشید که همیشه در ایستگاه راحت‌تر می‌توانید دلموش پیدا کنید، چون ممکن است دلموش‌هایی که در مسیر می‌بینید پر باشند و جایی برای نشستن نداشته باشند.

زمانی که به مقصد رسیدید و قصد پیاده شدن دارید، کافیست عبارت " inecek var" را با صدای بلند بگویید. این عبارت به این معنی است که یکی از مسافران قصد دارد از ماشین پیاده شود. راننده با شنیدن این عبارت در مکانی مناسب توقف کرده و شما را پیاده می‌کند.

چگونه یک دلموش بگیریم؟

در این مقاله به معرفی دولموش پرداختیم و اطلاعاتی در مورد مسیرهای رفت‌وآمد، ایستگاه‌ها و هزینه کرایه آن را در اختیارتان قرار دادیم. سفر به کشوری دیگر با فرهنگ و زبانی متفاوت همیشه برای مسافران کمی نگرانی به دنبال دارد. این نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که هیچ آشنایی با مسیرها، خیابان‌ها و محله‌ها ندارید و حتی زبان بومیان را نیز نمی‌دانید. در این شرایط ترجیح می‌دهید با تاکسی رفت‌وآمد کنید تا راحت‌تر به مقصد برسید، اما سفر با تاکسی همیشه هزینه بیشتری برایتان دارد. ضمن این‌که فرصت معاشرت با بومیان و ایجاد روابط نزدیک‌تر با آنان را نیز از دست خواهید داد. از این رو، پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس، مترو، تراموا و دولموش در ترکیه استفاده نمایید. در صورتی که قصد سفر به ترکیه را دارید می‌توانید به دیگر صفحات سایت مراجعه نموده و تورهای گردشگری ترکیه را مورد بررسی قرار دهید. کارشناسان کایت نیز همواره با شماره 75097700- 021   آماده پاسخگویی به سوالات و ارائه خدمات به شما می‌باشند.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

نظرات، تجربیات و سوالات

  • 1400/04/03

    ممنونم از توضیحات کامل جنابعالی، مدتی بود که همین موضوع راجع به چند کشور برایم سوال بود، موید باشید؛

  • 1401/01/10

    خواندنی بود

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید