جاذبه‌های گردشگری استان سمنان | 15 جای دیدنی در سمنان
زهرا نیرومند 1399/08/11 2403 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



استان سمنان، یکی از تاریخی‌ترین استان‌های کشورمان است که قدمتی 2000 ساله دارد. این استان آثار تاریخی و بناهای کهن متعددی را در خود جای داده است که هرکدام از آن‌ها جذابیت خاص خود را داشته و بخشی از تاریخ غنی و گسترده ایران را به نمایش گذاشته‌اند. از دیگر جاذبه‌های استان سمنان می‌توان به آب‌وهوای دوگانه‌اش اشاره کرد که هم سرسبزی و طراوت را در خود دارد و هم کویری و خشک است. این دوگانگی به دلیل موقعیت جغرافیایی سمنان می‌باشد که از شمال به رشته‌کوه‌های البرز و از جنوب به دشت کویر می‌رسد.  در این مقاله قصد داریم جاذبه‌های گردشگری استان سمنان را به شما عزیزان معرفی نماییم. اگر قصد سفر به این استان را دارید، ادامه مطلب را دنبال نمایید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

معرفی جاذبه‌های دیدنی سمنان

دروازه ارگ سمنان

ارگ سمنان، که به آن دارالحکومه نیز گفته میشد، مجموعه‌ای بزرگ بود که به دست حاجی بهمن میرزا بهاالدوله در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. این ارگ برای انجام امور اداری ساخته شده بود و بخش‌های مختلفی چون قراولخانه، تلگرافخانه، حسینیه، آب انبار، ‏حمام و ... را در خود جای داده بود. این مجموعه در زمان رضاشاه به طور کلی تخریب شد و در تنها دو نما از دروازه شمالی و جنوبی آن باقی ماند. این دروازه‌ها دارای دیوار و مناره‌هایی هستند که با کاشی‌کاری‌های زیبا تزئین شده‌اند و بخشی از معماری جذاب دوره قاجار را به یادگار گذاشته‌اند. دروازه ارگ سمنان امروزه نمادی از سمنان است که تصویر آن بر روی بسیاری از بروشورهای گردشگری این شهر دیده می‌شود.

مسجد جامع سمنان

یکی از کهن‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان سمنان، مسجد جامع آن است که گفته می‌شود در سال اول هجری بر روی خرابه‌های یک آتشکده بنا شده است. این مسجد در طی سالیان دراز تغییر و تحولات بسیاری داشته و در طول تاریخ از اهمیت مذهبی و اجتماعی بالایی برخوردار بوده است. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مسجد، مناره‌ایست که در گوشه شمال شرقی آن دیده می‌شود. این مناره مربوط به دوران سلجوقیان می‌باشد.  

گنبد پیر علمدار

از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان سمنان می‌توان به گنبد پیر علمدار اشاره کرد که در بخش شرقی شهر دامغان واقع شده است. این بنای تاریخی، دومین برج کهن ایران پس از برج گنبد قابوس محسوب می‎شود که بر روی مقبره ابی جعفر محمد بن ابراهیم، پدر یکی از فرمانروایان حکومت آل زیار، ساخته شده است. ارتفاع این برج حدود 13 متر و قطر داخلی آن 4.5 متر است و یک گنبد مخروطى پیازى شکل نیز بر روی آن دیده می‌شود. دیواره‌های برج به صورت برجسته آجرچینی شده و نمایی زیبا و دیدنی به آن داده است. در قسمت انتهایی برج نیز یک کتیبه با خط کوفی مشاهده می‌شود.

گنبد پیر علمدار

بقعه پیغمبران

بقعه پیغمبران، یکی از اماکن مذهبی شهر سمنان است که مربوط به سام‌ النبى و لا‌م‌ النبى، فرزندان نوح بن پیغمبر می‌باشد. این بقعه در زمان قاجار ساخته شده و بخش‌های مختلفی چون حرم، گنبد، ایوان و صحن را شامل می‌شود. بقعه پیغمبران در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهر سمنان و بر فراز کوهی بلند قرار دارد.

عمارت چشمه علی

منطقه چشمه علی یکی از جاذبه‌های گردشگری استان سمنان است که در 35 کیلومتری شمال دامغان قرار دارد. این منطقه یکی از خوش‌آب‌وهواترین مناطق ایران در فصل تابستان است که از قدیم تفرجگاه پادشاهان و فرمانروایان بوده است. به همین دلیل، در این بخش بناهای بسیار زیبایی دیده می‌شود که به دست پادشاهان قاجاری از جمله آغامحمدخان قاجار و فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

کاروانسرای سنگی آهوان

کاروانسرای سنگی یا کاروانسرای انوشیروانی، از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان سمنان است که در منطقه‌ای سردسیر با نام آهوان قرار دارد. این کاروانسرا در قرن پنجم و بین سال‌های 420 تا 421 هجری بنا شده و برای ساخت آن نیز از سنگ و ساروج استفاده شده است. کاروانسرای دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که ساخت آن به زمان صفویه برمی‌گردد. منطقه آهوان در 30 کیلومتری سمنان واقع شده و به دلیل وجود روستاها، کشتزارها، باغ‌ها و ... مکانی مناسب برای طبیعت‌گردی محسوب می‎شود.

کاروانسرای سنگی آهوان

گورستان تاریخی رشم

از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان سمنان می‌توان به روستای اصیل و تاریخی رشم اشاره کرد که در بخش جنوبی دامغان واقع شده است. این روستا جاذبه‌های تاریخی متعددی را در خود جای داده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها گورستان رشم می‌باشد. گورستان قدیمی رشم، که با نام گورستان ایراج نیز شناخته می‌شود، در دره رشم واقع شده و دارای یک کیلومتر طول و حدود 200 متر عرض می‌باشد. قبرهایی که در بخش شمالی گورستان رشم دیده می‌شوند، بیش از 3000 سال قدمت دارند. هرچه به سمت جنوب پیش می‌رویم از قدمت قبرها کاسته می‌شود.

مسجد تاریخانه

تاریخانه، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد ایران است که در سال‌های اولیه ورود اسلام به ایران ساخته شد. این مسجد در شهر دامغان قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان سمنان محسوب می‌شود. در نمای این مسجد طاق‌‌های گهواره‌ای شکلی دیده می‌شود که بر روی ستون‌هایی محکم بنا شده و نمایی جذاب و دیدنی به آن داده است. برای نگهداری قوس‌ها بر روی ستون‌ها و حفظ تعادل آن‌ها، از چوب استفاده شده است. مسجد تاریخانه به دلیل داشتن ستون‌های زیاد به مسجد چهل‌ستون نیز معروف است.

خانه‌ی قدیمی تدین

خانه‌ی تدین، که با نام خانه‌ی محمدیه نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی دوره قاجار است که در خیابان طالقانی سمنان واقع شده است. این خانه با معماری خاص دوره قاجار ساخته شده و مانند دیگر خانه‌های آن دوران شامل دو بخش بیرونی برای پذیرایی از مهمانان و اندرونی برای زندگی اعضای خانواده، می‌باشد. از جمله بخش‌های مختلف این خانه می‌توان به حیاط مرکزی، تالارهای زمستان‌نشین و تابستان‌نشین، آشپزخانه، حوض‌خانه، اصطبل و تعدادی اتاق کوچک و بزرگ می‌باشد. در حال حاضر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان در این خانه قرار دارد.

خانه‌ی قدیمی تدین

روستای پاده

پاده، یکی از روستاهای تاریخی استان سمنان است که در نزدیکی شهر گرمسار قرار دارد. این روستا در گذشته در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و همین مسئله باعث اهمیت روستا و ساخت بناهای متعدد در آن شده است. از جمله این بناها می‌توان به قلعه پاده، کاروانسرا، امام‌زاده، حمام و چندین آب‌انبار اشاره کرد. قلعه پاده، یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان سمنان محسوب می‌شود که قدمت آن به دوران پس از اسلام برمی‌گردد. این قلعه تا 150 سال پیش محل زندگی اهالی روستا بوده است. پس از آن مردمان پاده به ساختمان‌سازی در اطراف قلعه پرداخته و خانه‌های روستا را بنا کردند.

چشمه قلقل

در ارتفاعات منطقه تویه دروار در شهرستان دامغان، چشمه‌ای دیدنی با نام چشمه قلقل وجود دارد. این چشمه آبی بسیار گوارا دارد که از دل یک کوه سنگی و از میان یک شکاف 7 متری به سمت بیرون می‌جوشد. این منطقه جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز دارد که از میان آن‌ها می‌توان به چشمه انگورستانی، امام‌زاده میرجبرئیل و خرابه‌هایی از یک قلعه اشاره کرد که در روستای تویه دروار واقع شده است.

جنگل ابر

جنگل ابر شاهرود بازمانده‌ای از جنگل‌های میلیون‌ساله هیرکانی است که در مرز بین دو استان گلستان و سمنان واقع شده است. این جنگل یکی از زیباترین مناطق شمال ایران است که به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع، با ابرهای سفید ترکیب شده و چشم‌اندازهایی زیبا و دیدنی ایجاد کرده است. جنگل ابر حدود 35 هکتار مساحت دارد و پوشش گیاهی متنوعی را شامل می‌شود.

جنگل ابر

تنگه زندان

در 53 کیلومتری شمال دامغان، تنگه‌ای بلند و زیبا با نام تنگه زندان  وجود دارد که موردتوجه بسیاری از طبیعت‌دوستان قرار دارد. این تنگه‌ی باریک حدود یک کیلومتر طول دارد و با دیواره‌هایی به بلندای 60 متر احاطه شده است. دیواره‌های صخره‌ای باشکوهی که  تا آسمان کشیده شده و تصاویری جذاب و رویایی خلق کرده‌اند. علاوه بر این، این منطقه دارای دشت‌هایی پر از شقایق و گل‌های رنگارنگ دیگر نیز می‌باشد که در فصل بهار شکوفا شده و چشم‌اندازهایی زیبا و دیدنی ایجاد می‌کنند.  

غار دربند

دربند، یکی از بزرگ‌ترین و شگفت‌انگیزترین غارهای آهکی ایران است بیش از 120 میلیون سال قدمت دارد. باستان‌شناسان آثار تاریخی متعددی را از این غار کشف کرده‌اند که از میان آن‌ می‌توان به سکه‌های طلایی به خط کوفی اشاره کرد که مربوط به دوران سلجوقی می‌باشد. علاوه بر این، تعدادی ظروف شکسته سفالی نیز از این غار کشف شده که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. غار دربند در 15 کیلومتری سمنان و در شهرستان مهدی‌شهر قرار دارد و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان سمنان محسوب می‌شود.

جنگل اولنگ

در 80 کیلومتری شمال شرقی شاهرود، جنگلی زیبا و بکر وجود دارد که با نام جنگل اولنگ شناخته می‌شود. این جنگل در دامنه‌های رشته کوه البرز واقع شده و 2300 بالاتر از سطح دریا قرار دارد. از این رو، دارای شرایط آب‌وهوایی بسیار مناسبی بوده و به همین دلیل تنوع گیاهی و جانوری بالایی دارد.  جنگل اولنگ در واقع امتداد جنگل‌های استان گلستان است که به سمت شاهرود کشیده شده است.

جنگل اولنگ

کویر ریگ جن

ریگ جن، یکی از اسرار‌آمیز‌ترین کویرهای ایران است که در مرز بین دو استان سمنان و اصفهان قرار دارد. این کویر با وسعت ۳۸۰۰ کیلومتر مربع، در بخش غربی دشت کویر واقع شده و هیچ‌ منبع آبی ندارد. نکته‌ای که در مورد این کویر وجود دارد، باتلاق‌ها و نمک‌زارهای آن است که به راحتی انسان را به درون خود فرو برده و به کام مرگ می‌کشاند. از این رو، این کویر با نام مثلث برمودای ایران شناخته می‌شود.

جنگل نام نیک

در بخش شمال شرقی شاهرود و در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز، منطقه‌ای زیبا و جنگلی دیده می‌شود که به جنگل نام نیک شهرت دارد. این منطقه یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان سمنان است که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.  آبشار نام‌ نیک جاذبه دیگر این منطقه است که از بالای کوه‌های بلند سرچشمه گرفته و به زیبایی به سمت پایین روان می‌گردد.

زیستگاه توران

زیستگاه توران، منطقه‌ای وسیع در جنوب شرقی شهرستان شاهرود است که شامل سه محدوده پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده می‌باشد. پارک ملی توران یکی از متنوع‌ترین گونه‌های گیاهی و جانوری کل کشور را در خود جای داده و زیست‌گاه حیات وحش در حال انقراضی چون آهو، قوچ، هوبره، پلنگ، سارگبه، کاراکال، کل، عقاب طلایی و ... می‌باشد. علاوه بر این، این منطقه بیشترین جمعیت یوزپلنگ آسیایی را در خود دارد و مهم‌ترین منطقه حفاظت از یوز ایرانی محسوب می‌شود. 

زیستگاه توران

در این مقاله به معرفی جاذبه‌های گردشگری استان سمنان پرداختیم و بخشی از آثار تاریخی این استان و زیبایی‌های طبیعی آن را معرفی کردیم. اگر قصد ایران‌گردی دارید، پیشنهاد می‌کنیم استان سمنان را در  کنار دیگر مقاصد گردشگری خود قرار داده و برای تماشای جاذبه‌های بی‌نظیر آن وقت بگذارید. طبیعت دوگانه و زیبای سمنان در کنار تاریخ جذاب و شنیدنی آن، ارزش سفر کردن به این استان را دارد. می‌توانید با تورهای گردشگری سمنان همراه شوید و در کنار یک راهنمای حرفه‌ای به گشت‌وگذار در شهرهای این استان بپردازید. کارشناسان کایت همواره با شماره 02175097700  آماده پاسخگویی به سوالات شما خواهند بود.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید