تنگ براق کجاست؟ راهنمای سفر+ آدرس+ تصاویر
ضحا اکبری 1399/08/06 13141 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه



کشور زیبای ما ایران از جمله کشورهایی است که از حیث داشتن انواع جاذبه‌های طبیعی بسیار غنی بوده و به هر گوشه‌ای از آن که نگاه می‌کنیم نمونه‌ای زیبا از قدرت خداوند را می‌بینیم. جنگل‌ها، دریاها، کوهستان‌ها، دشت‌ها، آبشارها، کویرها و... همه و همه از جمله زیبایی‌هایی هستند که هر گردشگرِ طبیعت دوستی را به سمت خود فرا می‌خوانند. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران به نام تنگ براق آشنا کرده و در مورد موضوعات مربوط به آن مثل موقعیت جغرافیایی تنگ براق، دیدنی‌های تنگ براق، آب و هوای تنگ براق، بهترین زمان سفر به تنگ براق، وسایل مورد نیاز برای سفر به تنگ براق، مسیر دسترسی به تنگ براق و چگونگی اقامت در تنگ براق توضیحاتی ارائه دهیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

موقعیت جغرافیایی تنگ براق

تنگ براق نام روستایی کوچک در نزدیکی شهرستان سده از استان فارس است، این روستا با شهرستان سده 20 کیلومتر، با شهرستان اقلید 80 کیلومتر و با شهر شیراز 190 کیلومتر فاصله داشته و از شمال به شهرستان آباده، از جنوب به شهرهای سپیدان و مرودشت، از شرق به شهرستان خرم بید و از غرب به مناطقی از استان کهگیلویه و بویر احمد می‌رسد. این روستا در ناحیه‌ی کوهستانی و در دامنه‌ی کوه قرار گرفته و خانه‌‎‌های آن در شیبی ملایم واقع شده‌اند، خانه‌هایی ساخته شده از چوب و سنگ و گل که اطراف آن‌ها را باغ‌ها و مزارع متعددی فرا گرفته است. تنگ براق یکی از دیدنی‌های روستای تنگ براق است که در واقع دره‌ای در شمال این روستاست که از سطح دریا 1940 متر ارتفاع دارد و به دلیل داشتن آبشار بلند، غارهای زیبا، پوشش گیاهی انبوه و آب و هوای بسیار عالی از جمله مناطق بسیار زیبا و مورد علاقه‌ی گردشگران می‌باشد.

تنگ براق

دیدنی‌های تنگ براق

تنگ براق دره‌‌ای است در شمال روستای تنگ براق که دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی می‌باشد، از جمله‌ی این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رودخانه‌ی تنگ براق: این رودخانه از چشمه‌های پلنگان سرچشمه می‌گیرد، از میان دره‌ی تنگ براق گذشته و در نهایت به رود کر می‌ریزد، آب این رودخانه پس از برخورد به دیواره‌های تنگ براق آن‌ها را باز کرده و در آن‌ها شکاف‌هایی به طول ۱۰۰ و پهنای ۴۰ متر ایجاد کرده است.
  • آبشار تنگ براق: آب پشت سد درودزن از تنگ براق عبور کرده و پس از برخورد به دیواره‌های صخره‌ای تنگ به همراه آب‌های بالادست به سمت پایین سرازیر شده و آبشار بلند و زیبای تنگ براق را به وجود می‌آورد.
  • حوضچه‌های پر از آب: آب آبشار تنگ براق پس از سرازیر شدن به سمت پایین به داخل حوضچه‌هایی می‌ریزد و آن‌ها را پر از آب می‌کند که این قسمت مورد علاقه‌ی گردشگران بوده و اکثرا در کنار این محوطه اطراق می‌کنند.
  • غار آهکی: در دیواره‌های سمت چپ تنگ براق غاری آهکی وجود دارد که قندیل‌های آهکی آویزان از سقف، آبی که قطره قطره از سقف این غار به زمین می‌ریزد و دیوارها و کف غار که از خزه پوشیده شده‌اند همگی از جذابیت‌های این غار به شمار می‌روند.
  • چشمه‌های فراوان: در گوشه و کنار تنگ براق چشمه‌های کوچک و بزرگ فراوانی قابل مشاهده است که از دل زمین یا صخره ها می‌جوشند و دارای آبی بسیار زلال و شفاف هستند.
  • سنگ نبشته‌ی باستانی مربوط به دوره‌ی ساسانی: در میانه‌های تنگ براق یک سنگ نبشته قرار دارد که تاریخ شناسان قدمت آن را متعلق به دوره‌ی ساسانی می‌دانند، در این کتیبه که به دو خط پهلوی ساسانی و پهلوی اشکانی نوشته شده توصیفاتی از شاپور اول پادشاه ساسانی و مهارتی که در تیر اندازی داشته حکاکی شده است.

در نزدیکی تنگ براق مکان‌های دیدنی بسیار دیگری همچون روستای شیرین و فرهاد، امامزاده عبدالرحمن، روستای محمد آباد، امامزاده سید محمد، چشمه‌های پالنگان، رودخانه‌ی کر و... وجود دارند. در ضمن گردشگران می‌توانند از تفریحات این منطقه شامل شنا، آب تنی در آب حوضچه‌ها، ماهیگیری و قایق سواری روی آب استفاده کنند.

تنگ براق

آب و هوای تنگ براق

تنگ براق به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ی کوهستانی دارای آب و هوای سرد کوهستانی است، این منطقه در بهار و تابستان دارای آب و هوای بسیار عالی و معتدل و در زمستان دارای هوایی بسیار سرد و برفی می‌باشد.

تنگ براق

بهترین زمان سفر به تنگ براق

همان طور که گفته شد تنگ براق به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌ی کوه دارای آب و هوای سرد کوهستانی می‌باشد، پس بهترین زمان سفر به این منطقه اواسط بهار تا اواسط تابستان است که هوا بسیار عالی و دلپذیر بوده و برای تفریح و گردش واقعا مناسب می‌باشد. بر عکس در پاییز و زمستان هوا بسیار سرد است و این سردی هوا، بارندگی زیاد و برف‌های شدید امکان سفر به این منطقه و لذت بردن از زیبایی‌های آن را از بین می‌برد.

تنگ براق

وسایل مورد نیاز برای سفر به تنگ براق

برای سفر به تنگ براق مانند سفر به هر مکان تفریحی دیگری وسایلی نظیر کلاه و عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، لباس گرم، لباس اضافی، زیر انداز، چادر مسافرتی، پتو، کیسه خواب، پاور بانک، کوله‌ی یک روزه، کارت شناسایی، کیسه زباله و... همراه خود داشته باشید.

تنگ براق

مسیر دسترسی به تنگ براق

اگر قصد دارید از شیراز به تنگ براق بروید باید از شیراز به اقلید و از آنجا به شهرستان سده رفته و پس از طی کردن 20 کیلومتر به تنگ براق برسید، اما اگر خواستید از یاسوج به این منطقه بروید از شهر یاسوج در مسیر جاده‌ی یاسوج به سپیدان حرکت کنید که پس از طی کردن 70 کیلومتر به تنگ براق می‌رسید.

تنگ براق

چگونگی اقامت در تنگ براق

تنگ براق برای سفری یک روزه مکان بسیارمناسبی است، می‌توانید وسایل لازم را جمع کرده، خود را به تنگ براق رسانده، از زیبایی‌های این منطقه لذت ببرید و قبل از تاریک شدن هوا آنجا را ترک کنید، اما اگر تصمیم داشتید شب را در تنگ براق بمانید این مکان قسمت‌های مناسبی برای کمپینگ و چادر زدن دارد، در صورتی که تجهیزات لازم به همراه داشته باشید می‌توانید شبی زیبا و به یاد ماندنی را در این منطقه‌ی زیبا بگذرانید. فقط به یاد داشته باشید که تنها در فصول بهار و تابستان می‌توان شب را در این منطقه به صبح رساند زیرا هوای تنگ براق در پاییز و زمستان بسیار سرد بوده و امکان شب ماندن در آن وجود ندارد.

تنگ براق

در این مقاله تنگ براق یکی از جاذبه‌های طبیعی، دیدنی و بسیار زیبای استان فارس و شهرستان اقلید را به شما معرفی کرده و توضیحاتی در مورد آن ارائه دادیم، اگر تمایل داشتید به این منطقه‌ی شگفت انگیز سفر کنید می‌توانید به قسمت تنگ براق در سایت ما سر بزنید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید