جاهای دیدنی سبزوار |  24 جاذبه گردشگری در سبزوار
زهرا نیرومند 1399/08/02 6742 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


لیست مطالب این صفحه


سبزوار، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استان خراسان رضوی است که به عنوان مرکز علم، ادب و تاریخ شمال شرقی ایران شناخته می‌شود. این شهر زمانی محل حکومت سربداران بوده و در حمله مغول کاملا تخریب شده است. آثار کشف شده از سبزوار حکایت از تاریخ پر فراز و نشیب این شهر می‌دهد که پشت هریک از آن‌ها داستانی شنیدنی وجود دارد و قهرمانی‌های بسیاری نهفته است. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ هستید و دوست دارید با گذشته ایران هر چه بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم شهر سبزوار را برای سفر انتخاب کنید و بازدید از جاذبه‌های متنوع و بناهای تاریخی متعدد آن را از دست ندهید. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا جاهای دیدنی سبزوار را بشناسید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای طبیعت گردی وارد صفحه "تور طبیعت گردی" و یا صفحه "تور 1 روزه" شوید.

معرفی جاذبه گردشگری سبزوار

مصلی تاریخی سبزوار

مصلی تاریخی سبزوار در زمان حکومت سربداران و با عنوان خانقاه بزرگان ساخته شده است. بعدها این خانقاه تغییر کاربری داده و به عنوان مکانی برای اجتماعات و برپایی نماز عید مورد استفاده قرار می‌گرفت.  این مصلی اولین مکان برگزاری نمازجمعه در ایران بوده و به همین دلیل اهمیت بسیار بالایی دارد.  مصلی تاریخی سبزوار در خیابان خواجه نظام‌الملک این شهر قرار دارد و در حال حاضر به عنوان موزه نماز ایران شناخته می‌شود.

مسجد جامع سبزوار

یکی از مهم‌ بناهای تاریخی سبزوار، مسجد جامع این شهر است که ساخت آن به دوران سربداران برمی‌گردد. این مسجد مساحتی حدود 4000 متر مربع را در برگرفته و شامل بخش‌های مختلفی چون شبستان، صحن، رواق، ایوان قبله و محراب می‌باشد. یک کتیبه نیز بر روی ایوان شمالی مسجد نصب شده است که مربوط به دوران صفویه است.  مسجد جامع یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سبزوار است که در خیابان بیهق این شهر قرار دارد. 

منار مسجد

منار مسجد، یکی از بناهای تاریخی شهر سبزوار است که در روستایی باستانی با نام خسرو شیر قرار دارد. این مسجد از جمله مساجد دو ایوانی است که معماری آن نشان می‌دهد ساخت آن در دوران ایل‌خانی انجام شده است.  در حال حاضر بخش گسترده‌ای از این مسجد از بین رفته و تنها قسمتی از دیوار‌های ایوان جنوبی آن باقی‌ مانده است.

مناره خسروگرد

مناره خسروگرد با 38 متر ارتفاع، یکی از بلندترین مناره‌های تاریخی ایران است که قدمت آن به 900 سال پیش برمی‌گردد. هدف از ساخت این مناره راهنمایی کاروانیان در مسیر جاده ابریشم بوده است. مناره خسروگرد در 10 کیلومتری غرب سبزوار واقع شده است.

مناره خسروگرد

آتشکده میرمظفر

آتشکده‌ها، محل عبادت زرتشتیان هستند و اغلب آن‌ها در دوران ساسانیان ساخته شده‌اند. آتشکده میرمظفر، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سبزوار است که با سنگ و گچ بر روی یک تپه ساخته شده است. بلندی این آتشکده چیزی حدود 200 متر می‌باشد و در دیواره‌های آن نیز فسیل‌هایی با قدمت ۱۰۰ میلیون سال دیده می‌شود.

آتشکده خانه دیو

خانه دیو،  آتشکده دیگر این شهر می‌باشد که در روستایی با نام فشتنق قرار دارد. این آتشکده نیز مانند دیگر آتشکده‌های دوران ساسانی بر روی قله‌ای بلند در کوهستان‌های شمال غربی سبزوار ساخته شده و چشم‌اندازی زیبا از مناطق اطراف را به نمایش گذاشته است. چهارطاقی آتشکده دیو بسیار منحصربفرد بوده و شکل یک چهاروجهی متقارن را دارد. ساخت این آتشکده به 2000 سال پیش برمی‌گردد و در حال حاضر بخش‌های گسترده‌ای از آن تخریب شده است.

مدرسه فخریه

مدرسه فخریه، قدیمی‌ترین مدرسه ایران بعد از ورود اسلام است که قدمت آن به 1100 سال پیش برمی‌گردد. این مدرسه توسط یکی از حاکمان شیعه ایران با نام فخرالدوله دیلمی در یکی از خیابان‌های اصلی شهر ساخته شده و هم‌چنان نیز کاربرد خود را حفظ کرده است. مدرسه فخریه در فاصله بین میدان دروازه عراق و چهار راه بیهق قرار دارد و در حال حاضر یکی از حوزه‌های علمیه شهر سبزوار می‎باشد.

ارگ آق‌قلعه

از دیگر آثار تاریخی سبزوار می‌توان به ارگ آق‌قلعه اشاره کرد که در 80 کیلومتری شمال غرب این شهر  و در فاصله بین دو روستای فتح‌آباد و قادر‌آباد واقع شده است. این مجموعه عظیم دارای سه دروازه ورودی بوده و شامل بخش‌های مختلفی چون ارگ، قلعه و مسجد می‌باشد.  ارگ آق‌قلعه در دوران ایلخانی ساخته شده و تا قبل از دوره صفویه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

ارگ آق‌قلعه

 حمام قیصریه

حمام قیصریه یکی دیگر از جاهای دیدنی سبزوار است که در دوران قاجار ساخته شده است. بخش اصلی حمام در سال‌های اخیر تعمیر شده و به عنوان چایخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر بخش‌های حمام می‌توان به بینه، سکوهای شاه‌نشین و کفشدارخانه اشاره کرد. حمام قیصریه در  ضلع شمالی خیابان بیهق، مقابل مدرسه فخریه واقع شده  است.

حوض هشت‌پایه

حوض هشت‌پایه، قدیمی‌ترین آب‌انبار سبزوار است که ساخت آن به دوران سربداران نسبت داده می‌شود. آب‌انبار به شکل مستطیل بوده و بر روی 8 پایه مربعی شکل ساخته شده است. حوض هشت‌پایه در تقاطع خیابان اسرار جنوبی و خیابان رضوی سبزوار واقع شده است.

آرامگاه بقراط

آرامگاه بقراط، مقبره حاج محمدحسن بقراط، پزشک و شاعر سبزواری است که در سال 1240 تا 1333 شمسی می‌زیسته است. مقبره این ادیب دانشمند، بنایی هشت‌ضلعی با یک گنبد گرد بسیار زیباست که در آن از تزئینات آجری استفاده شده است.  این بنا در میدان کارگر، جنب دبیرستان مشکاتی واقع شده و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد.

کاروانسرای فرامرزخان

کاروانسرای فرامرزخان، یکی از بناهای مربوط به دوران قاجار است که توسط حاج فرامرزخان سبزواری برای استراحت زائران امام رضا (ع) ساخته شده بود. در حال حاضر بخشی از این  کاروانسرا با عنوان موزه مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

کاروانسرای فرامرزخان

خانه باغ اسکویی

در 4 کیلومتری شهر سبزوار و در روستایی با نام ابارش یک باغ بزرگ با مساحت 10 هکتار دیده می‌شود که به نام خانه باغ اسکویی شهرت دارد. عمارت این باغ در زمان قاجار و مطابق با معماری همان دوران بنا شده است. خانه اسکویی در 2 طبقه ساخته شده و دارای بخش‌هایی چون تالار پذیرایی، حجره‌های نشیمن، هشتی، مطبخ، بادگیر‌، حوضخانه، آب‌انبار و زیرزمین می‌باشد.

سرای معمارزاده

در خیابان اسرار جنوبی، نرسیده به میدان اسرار، بنایی قدیمی مربوط به دوره قاجار وجود دارد که با نام سرای معمارزاده شناخته می‌شود.  این بنا در زمان قاجار ساخته شده و تا اواخر دوران پهلوی یکی از مراکز صدور کالاهای تجاری به کشورهای دیگر بوده است.

خانه امین‌‌التجار

امین‌‌التجار مشهدی، یکی از بزرگ‌ترین بازرگانان شهر سبزوار در دوران قاجاریه بود که عمارتی بسیار زیبا و دیدنی برای خود بنا نمود. این عمارت دارای دو اتاق، دو گنبد و یک صحن کوچک است که با معماری همان دوران طراحی شده و طرح و نقش‌هایی جذاب و دیدنی دارد.  این خانه در  میدان کارگر، خیابان حاج ملاهادی سبزواری، کوچه سهند واقع شده و در حال حاضر مقبره خانوادگی این خاندان می‌باشد.

امام‌زاده سلطان سید قریش 

 امام‌زاده سلطان سید قریش، از جمله جاهای دیدنی سبزوار است که بر بالای یک کوه قرار دارد. از این رو، علاوه بر زیارت امام‌زاده، امکان کوهنوردی و طبیعت‌گردی را نیز برای گردشگران و بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. طبیعت سرسبز، چشم‌اندازهای زیبا، رودها و چشمه‌ها، از جمله جاذبه‌هاییست که می‌توانید در مسیر  امام‌زاده سلطان سید قریش  مشاهده کنید.

امام‌زاده سلطان سید قریش

بازارچه حاج زمان

در حاشیه خیابان بیهق سبزوار، یک بازار قدیمی متعلق به زمان قاجار دیده می‌شود که به بازارچه حاج زمان شهرت دارد. بازار امروزی بخشی از بازار بزرگ سبزوار است که در سال 1316 تخریب و تبدیل به خیابان بیهق شد. بازار سرپوش، بازار سنتی دیگری است که در امتداد بازار حاج زمان قرار داشت، اما به دلیل ساخت خیابان بیهق از آن فاصله گرفته است.

درخت چنار کیذقان

درخت چنار کیذقان با قدمت بیش از 2500 سال­، یکی از کهنسال‌ترین درخت‌های دنیاست که در روستای کیذقان از بخش ششتمد سبزوار قرار دارد. این درخت با 84 متر ارتفاع و ۴۲ متر تنه، یکی از بزرگ‌ترین درختان دنیا نیز محسوب می‌شود.

یخدان‌های تاریخی

یخدان‌های تاریخی، یکی از جاهای دیدنی سبزوار است که در قسمت جنوبی شهر قرار دارد. یخدان‌های سبزوار شامل 3 بنای مخروطی شکل ساخته شده از خشت‌ و‌ گل هستند که قدمت آن‌ها به دوران قاجار برمی‌گردد. همان‌طور که از نام یخدان پیداست، این بناها برای نگهداری یخ در تابستان ساخته شده‌اند. در واقع دیواره‌های بلند این بناها مانع از رسیدن گرما به یخ و آب شدن آن‌ها بوده است.

کوه‌های مریخی

کوه‌های مریخی، کوه‌هایی هستند که در اثر فرسایش خاک، شکلی منحصربفرد پیدا کرده و به صورت پستی بلندی‌های زیبایی دیده می‌شوند. این کوه‌ها از جنس رسوبات مارن، گچ و نمک هستند و در مسیر روستای فشتنق در ۳۵ کیلومتری شرق سبزوار قرار دارند.

کوه‌های مریخی

آبشار برغمد

برغمد، یک آبشار فصلی در 30 کیلومتری سبز‌وار است که در فصل تابستان مورد توجه بومیان این منطقه قرار دارد. در کنار این آبشار دره‌ای سرسبز و دیدنی وجود دارد که پر از درختان بلند گردو است.  آبشار برغمد در جاده اسفراین و در روستایی با نام بید واقع شده و مکانی مناسب برای گشت‌وگذار و تفریح محسوب می‌شود.

کویر دو شاخ

کویر دو شاخ، که با نام کویر سبزوار نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین کویرهای خراسان جنوبی است که در بخش غربی شهر سبزوار واقع شده است. این کویر پوشیده از زمین‌ها و گنبدهای نمکی است.

 روستای بلاش‌آباد

در 15 کیلومتری شمال غربی سبزوار ییلاقی زیبا با نام بلاش‌آباد وجود دارد که  برای سفر‌های یک روزه و گشت‌وگذار در طبیعت بسیار مناسب است. این روستا به دلیل داشتن آب‌وهوای مطبوع و چشم‌اندازهای زیبا، مورد توجه بومیان و گردشگران سبزوار واقع شده است.  در 500 متری شمال روستا دره‌ای زیبا و سرسبز دیده می‌شود که به سالن بهشت معروف است.

رودخانه دلبر

از دیگر جاهای دیدنی سبزوار می‌توان به رودخانه دلبر اشاره کرد. این رودخانه ۳۵ کیلومتر طول دارد و در دامنه کوه‌های النگ بید و میمستان واقع شده است. رودخانه دلبر یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر سبزوار محسوب می‌شود که به دلیل آب‌وهوای خوب و فضای سبز اطراف رودخانه، مورد توجه بسیاری از بومیان منطقه و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی قرار دارد. این رودخانه از دو مسیر سبزوار به شاهرود و سبزوار به اسفراین قابل دسترسی است.

رودخانه دلبر

در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی سبزوار پرداختیم و بخشی از آثار تاریخی بی‌شمار این شهر را معرفی کردیم. شهر تاریخی سبزوار در بخش غربی استان خراسان رضوی واقع شده و حدود 220 کیلومتر با مشهد مقدس فاصله دارد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این استان حتما سری به شهر زیبای سبزوار بزنید و از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر بازدید کنید. برخی از آژانس‌های مسافرتی، تورهایی به مقصد سبزوار برگزار می‌کنند که در صورت تمایل می‌توانید با آن‌ها همراه شوید و در کنار یک راهنمای حرفه‌ای از جاهای دیدنی سبزوار بازدید نمایید. کارشناسان کایت همواره با شماره 02175097700  آماده پاسخگویی به سوالات شما خواهند بود.  

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید