تحصیل در ایروان |  صفر تا ۱۰۰ تحصیل در ایروان ارمنستان
زهرا نیرومند 1399/08/02 4514 بازدید 0 نظر زمان تقریبی مطالعه دقیقه


ارمنستان، یکی از همسایگان شمالی ایران است که با کشورمان مرز مشترک دارد. نزدیک بودن این کشور به ایران، هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل نسبت به دیگر کشورهای خارجی، امنیت بالای اجتماعی، فرهنگ نزدیک ارمنی‌ها به ایرانی‌ها و وجود دانشگاه‌های خوب و باکیفیت باعث شده تا ارمنستان موردتوجه بسیاری از دانشجویان و علاقه‌مندان به تحصیل در ایران قرار گیرد. این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متعددی می‌باشد که رشته‌های مختلف علوم انسانی، علوم مهندسی، پزشکی، علوم پایه و هنر را به دانشجویان ارائه می‌دهند. علاوه بر این، دانشگاه‌هایی به زبان‌های دیگر مانند انگلیسی، فرانسوی، روسی و ... نیز در این کشور وجود دارند که دانشجویان را جذب می‌کنند و به ارائه دروس با زبانی  غیر از ارمنی می‌پردازند. رفت‌وآمد آسان به ارمنستان و در دسترس بودن ویزای این کشور نیز از دیگر دلایلی است که باعث می‌شود تا خانواده‌ها فرزندان خود را با خیال راحت برای تحصیل در ایروان به این کشور بفرستند تا در صورت نیاز بتوانند برای دیدن فرزندانشان و رسیدگی به وضعیت آن‌ها به ارمنستان بروند. در واقع تحصیل در ایروان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تحصیل در خارج از ایران می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده تورهای ارمنستان وارد صفحه "تور ایروان" شوید.

مدارس بین‌المللی ارمنستان

تحصیل در ارمنستان از مدارس آغاز می‌گردد که شامل 4 سطح مقدماتی، ابتدایی، متوسطه و ارشد می‌باشد. سطح مقدماتی برای کودکان 3 تا 6 سال بوده و اختیاری است، اما تحصیل در سطوح ابتدایی و متوسطه، که برای دانش‌آموزان 7 تا 14 سال برگزار می‌شود، اجباری بوده و رایگان است.

بسیاری از خانواده‌هایی که به ارمنستان مهاجرت می‌کنند، نگران وضعیت تحصیلی فرزندانشان‌ هستند. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که، کشور ارمنستان علاوه بر مدارس عادی، دارای مدارس بین‌المللی انگلیسی زبان نیز می‌باشد. مدارس بین‌المللی دارای استاندارهای کیفی بالایی هستند و از سیستم‌ آموزشی کشورهای پیشرفته دنیا تبعیت می‌کنند. اگر دوست داشته باشید می‌توانید فرزند خود را به یک مدرسه ایرانی نیز بفرستید. مجتمع آموزشی شهید فهمیده در ایروان، خدمات آموزشی خود را به زبان فارسی ارائه داده و در زمینه آموزش دانش‌آموزان ایرانی فعالیت می‌کند. 

تحصیل در ایروان

آموزش عالی کشور ارمنستان

ارمنستان، علاوه بر دانشگاه‌های دولتی دارای دانشگاه‌های خصوصی متعددی نیز می‌باشد که همه آن‌ها تاییدیه وزارت علوم این کشور را دریافت کرده‌اند. سیستم آموزشی کشور ارمنستان از استاندارهای جهانی پیروی می‌کند و از کتاب‌های مرجع و آخرین دانش روز دنیا برای تعلیم به دانشجویان خود بهره می‌برد. اساتید دانشگاه‌های این کشور نیز از لحاظ علمی جایگاه خوبی در دنیا دارند و در مجامع علمی و کنفرانس‌های بین‌المللی شناخته‌ شده‌اند. در کل می‌توان گفت، دانشگاه‌های این کشور کیفیت علمی بالایی دارند و مدارک قابل قبولی را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند.  

آموزش عالی در کشور ارمنستان در سه سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا انجام می‌شود و طیف گسترده‌ای از رشته‌های پزشکی، مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و هنر را در برمی‌گیرد. دوره کارشناسی بین بین 3.5 تا 4.5 سال، کارشناسی ارشد 2 تا 3 سال و دکترا بین 3 تا 4 سال طول می‌کشد. زبان تدریس در دانشگاه‌ها نیز متفاوت است و بسته به دانشگاه می‌تواند ارمنی، روسی، انگلیسی یا فرانسوی باشد.

تحصیل در ایروان

تحصیل در ایروان ارمنستان

ایرانیان بسیاری هستند که ترجیح می‌دهند تحصیل خود را در دانشگاه‌های خارج از ایران ادامه دهند. برای این کار می‌توانند از همان بدو ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه‌های ارمنستان شوند یا مقاطع بالاتر تحصیلی را در این کشور دنبال نمایند. در هر مقطعی که وارد دانشگاه‌های این کشور می‌شوید، باید روندی را طی کنید و دوره‌ آموزشی مشخصی را بگذرانید.

تحصیل در دوره کارشناسی: دوره کارشناسی در ارمنستان 4 ساله است. دانشجویان برای ورود به دانشگاه باید در یک آزمون ورودی شرکت کنند که در صورت قبولی، می‌توانند وارد مقطع کارشناسی شوند. دقت داشته باشید که مدرک کاردانی در ارمنستان جایگاهی ندارد. در صورتی که با این مدرک وارد دانشگاه شوید باید دوره‌ای را سپری کنید که با نام دوره کالج شناخته می‌شود. البته، مدارک کاردانی الکترونیک، مخابرات، مکانیک و ... در این کشور قابل قبول هستند. دانشجو با این مدرک می‌تواند وارد دوره کاردانی به کارشناسی شود که حدود 3 سال طول می‌کشد.

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد: دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده باشند. در این صورت می‌توانند وارد دانشگاه‌های ارمنستان شده و در مقطع ارشد مشغول به تحصیل شوند. دوره کارشناسی ارشد حدود 2 تا 3 سال طول می‌کشد.

تحصیل در دوره دکترا: مدت زمان تحصیل در ایروان در مقطع دکترا حدود 3 سال می‌باشد. فرد برای ورود به این دوره باید مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده باشد و در پایان دوره نیز دو مقاله علمی از پایان‌نامه‌ی دکترای خود ارائه دهد.

تحصیل در ایروان

تحصیل در دوره‌های پزشکی و دندان‌پزشکی

 رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی در ارمنستان بسیار محبوب می‌باشند و طرفداران زیادی در بین دانشجویان ایرانی دارند. یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال ایرانیان از این رشته را می‌توان هزینه پایین تحصیل دانست که چیزی حدود 1700 تا 4000 دلار در سال می‌باشد. دانشگاه پزشکی ایروان یکی از بهترین دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان است که رشته‌های مختلف پزشکی از جمله دندان‌پزشکی، داروسازی، پرستاری و ... را ارائه می‌دهد. مدرک  تحصیل این دانشگاه در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی معتبر است. البته قبل از تحصیل باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه‌های این کشور مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران نمی‌باشند. بنابراین، در انتخاب دانشگاه دقت بیشتری داشته باشید و لیست مراکز آموزش عالی و موسسات موردتایید ایران را مورد بررسی قرار دهید.

تحصیل در ایروان

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ارمنستان

دانشجویانی که قصد تحصیل در ایروان یا دیگر شهرهای ارمنستان را دارند باید برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور اقدام نمایند. مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی ارمنستان عبارتند از:

  • فرم پرشده درخواست ویزا
  • اصل گذرنامه به همراه کپی آن
  • شناسنامه و مدارک شناسایی معتبر
  • پذیرش تحصیلی از دانشگاه موردنظر
  • گواهی سلامت پزشکی و آزمایشات پزشکی
  • 4 قطعه عکس ۴*۳ رنگی
  • نامه تمکن مالی
  • مدارک تحصیلی + ترجمه

محصلین زیر 18 سال که برای تحصیل در ایروان به این شهر می‌روند باید حتما یک همراه داشته باشند. دانشجویانی که دارای همسر و فرزند هستند نیز می‌توانند خانواده خود را به همراه ببرند و در حین تحصیل در این کشور اقامت داشته باشند. در این صورت لازم است که برای دریافت ویزای همراه نیز اقدام نمایند.  مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای همراه عبارتند از:

  • گذرنامه
  • عکس
  • مدارک شناسایی معتبر
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • ارائه نامه اثبات تمکن مالی

تحصیل در ایروان

هزینه تحصیل در ایروان

یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال ایرانیان از تحصیل در ایروان، هزینه‌های پایین زندگی و تحصیلی در این کشور می‌باشد. هزینه‌های تحصیل در ایروان بستگی به دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی موردنظر بستگی دارد و حدود آن به صورت زیر می‌باشد:

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی: 1500 تا 2000 دلار در سال

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد:  2000 تا 2500 دلار در سال

هزینه تحصیل در مقطع دکترا برای رشته‌های غیر از پزشکی: 2500 تا 4000 دلار در سال

هزینه تحصیل در دوره‌های پزشکی:

آمادگی پیش از تحصیل: ۲۰۰۰ دلار در سال

پزشکی عمومی: ۵۰۰۰ دلار در سال

دندان‌پزشکی: ۵۰۰۰ دلار در سال

داروسازی: ۳۵۰۰ دلار در سال

هزینه‌های عنوان شده در بالا تنها هزینه شهریه دانشگاه را شامل می‌شود. اگر قصد تحصیل در ایروان را دارید باید هزینه‌های زندگی مانند هزینه اقامت، خوردوخوراک و رفت‌وآمد را نیز در نظر داشته باشید که با توجه به سبک زندگی افراد متغیر است.  

دانشجویان در صورتی که شرایط و رزومه علمی قوی داشته باشند، می‌توانند از بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی این کشور استفاده نمایند. بورسیه تحصیلی معمولا در مقاطع بالای تحصیلی شامل کارشناسی ارشد، دکتر و فوق دکترا به دانشجویان تعلق می‌گیرد و بخش گسترده‌ای از هزینه‌های تحصیل و زندگی آنان از جمله شهریه دانشگاه، هزینه اقامت، خورد و خوراک،  بیمه درمانی، رفت و آمد و ... را پوشش می‌دهد. البته تعداد افرادی که بورسیه می‌شوند بسیار محدود است و لازمه آن داشتن معدل بالا، ارائه مقالات، پروپوزال قوی، کتاب  و ... می‌باشد. چند نمونه از بورسیه‌های تحصیلی که در کشور ارمنستان به دانشجویان تعلق می‌گیرد، عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی AEF: ۲۰ هزار دلار
  • بورسیه تحصیلی TCA: ۲۰ هزار دلار
  • بورسیه تحصیلی Edward hosharian: ۵۰۰۰ دلار
  • بورسیه تحصیلی josef princ memorial: ۲۰۰۰ دلار

تحصیل در ایروان

زبان تحصیل در ارمنستان

اغلب دانشگاه‌های دولتی ارمنستان دوره کارشناسی خود را به زبان ارمنی برگزار می‌کنند. به همین جهت، دانشجویان باید قبل از شروع دانشگاه، زبان ارمنی را بیاموزند. برای انجام این کار دوره‌ای با نام کورس صفر (zeru course)  وجود دارد که حدود 6 ماه طول می‌کشد. دانشجو پس از تمام کردن دوره خود مدرکی را دریافت می‌کند.

تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی، به 4 زبان ارمنی، انگلیسی، روسی و فرانسوی امکان‌پذیر است.  اگر قصد تحصیل به زبان  انگلیسی را دارید، باید مدرک زبان تافل یا آیلتس خود را با نمره حداقل 6.5 به همراه سایر مدارک ارائه دهید، در غیراین صورت باید به یکی از زبان‌های بالا مسلط باشید.

تحصیل در ایروان

کار و اقامت دائم در ارمنستان

نرخ بیکاری در کشور ارمنستان بالاست و امکان پیدا کردن کار برای دانشجویان وجود ندارد. با این حال، به دانشجویان خارجی این فرصت داده می‌شود که پس از تمام کردن دوره تحصیلی‌شان به دنبال کار بگردند. در صورتی که بتوانند کار پیدا کنند، اقامت یک ساله این کشور را دریافت می‌کنند، اما این به این معنی نیست که می‌توانند برای همیشه در ارمنستان بمانند. بنابراین، اگر به قصد کار و اقامت برای تحصیل در این کشور اقدام می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم کمی بیشتر فکر کنید و کشور دیگری را برای تحصیل انتخاب نمایید.

تحصیل در ایروان

نکاتی که برای تحصیل در ایروان باید به آن توجه داشته باشید:

  • سال تحصیلی در کشور ارمنستان از ماه سپتامبر آغاز می‌شود و تا ماه مه ادامه دارد. این زمان شامل 2 ترم است که هر ترم حدود 17 هفته طول می‌کشد.
  • اگر قصد تحصیل در ایروان را دارید به این نکته توجه داشته باشید که دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد اجازه کار در کنار تحصیل را ندارند و تنها چند ساعت در هفته می‌توانند کار کنند. این زمان برای دانشجویان مقطع کارشناسی 10 ساعت  و برای دانشجویان کارشناسی ارشد 20 ساعت در هفته می‌باشد.
  • اگر قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارید به این نکته توجه داشته باشید که دانشگاه‌های پزشکی ارمنستان مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران نیستند. در صورتی که قصد دارید به ایران برگردید و در کشور خودتان به عنوان پزشک مشغول به کار شوید، ارمنستان انتخاب خوبی برای ادامه تحصیل نیست. البته دانشگا‌ه‌های پزشکی این کشور در کشورهای آسیایی و اروپایی دیگر مانند انگلیس معتبر می‌باشد.

تحصیل در ایروان

در این مقاله به معرفی سیستم آموزشی دانشگاه‌های ارمنستان پرداخته و شرایط تحصیل در ایروان را برای علاقه‌مندان عنوان کردیم. اگر قصد تحصیل در یکی از دانشگاه‌های این کشور را دارید باید مدارک معتبر تحصیلی و سایر مدارک هویتی را به سفارت ارمنستان ارائه داده و ویزای تحصیلی را دریافت نمایید. البته می‌توانید ابتدا برای دریافت ویزای توریستی اقدام نمایید و پس از ورود به ارمنستان، کارهای پذیرش در دانشگاه را انجام دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت ویزای ارمنستان، از طریق شماره 02175097700 با کارشناسان کایت در ارتباط باشید و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

تورهای اقساطی کایت

تور جام‌جهانی 2022 قطر

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.

نظر، تجربه و سوال خود را بنویسید.

با ثبت نظر خود در مورد این تور، به دیگر مسافران برای داشتن تجربه بهتر کمک کنید.

امتیاز و نظرات

هنوز امتیازی ثبت نشده است.
بستن

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در ارتباط بگذارید